"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

175l ny indkøring

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af pederrevnørd »

ole kekkonen skrev:ok stress.
nu kan jeg da begynde at kigge ind i akvariet,fik sat skummer op og min ozon virker næsten ikke mere,det er den 4.der går i stykker for mig.
det her minder mig lidt om da jeg plantet søgræs,vandskifte hjælper ikke..man kan skifte alt vandet og være tilbage til start på 5 minutter.lidt stress er det når jeg ser de dyr der har overlevet turen ifra indonesien til min balje nu begynder at forsvinde.
håber snart det begynder gå den anden vej,jeg er ikke en populær mand i huset nu:)
Det lugter ikke godt, enig - men så tænk på stakkels Laila(PoulD's) hun skal både lugte til baljen, og til hans fødder :K :K


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

vi snakker lugten af død her og ikke en let havbrise,kan man få den på deo var jeg på :)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af Tykki »

Blir det ved? Omtrent sådan lugtede det sidste bundlag jeg podet min DSB med, men en afskumning klarede da jobbet og en hel del dyr er her endnu. Har du hentet dele af Grauballemanden ???


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

nej det nok bare svampe og gæt hvad de frigiver når de dør.


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af hellfish »

Gift?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

spot on :)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af Tykki »

Støn, det er sgu da lige til den lukkede! Er processen så gået i stå?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

nej den er i fuldgang,når "levende sten" bliver sendt er det meget af livet på det som dør,når man så putter dem i baljen med vand på bliver det nedbrudt.Den nedbrydning frigiver ammoniak der gør akvarie vandet ret giftig
jeg skummer og laver vandskifte for at få fjernet så meget af giften som muligt


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

jeg begynder at kunne se ind i baljen,det blå porites frag kan jeg ikke finde,det må være der medmindre det er faldt ned imellem en sten. :?
2 styks makro alger er intakt gelidium sp og gracilaria sp.de makros der er væk var halimeda sp,dictyota sp og ochtodes sp,dem vil jeg gerne have igen så det er til at bestille :wink:


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af Anden »

Puha det ser da ud til de sten har en masse "die off".
Får vi ik et foto af hele tanken med de nye sten i?
Skummer du Expresso eller lys te?


Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

expresso the 8)
det er det bedste jeg kunne gøre lige nu,jeg kan ikke li sten op ad bagruden så det har jeg prøvet at ungå,kønt er det jo ikke og skummeren er kun midlertidg løsning :happy: ,jeg er ved at bikse sammen en ny lampe en 150w hqi og 4x24w t5 ville heller haft en 250w men må tænke på varmen :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af Anders månsson »

Det er altid god underholdning atse dine projekter ole! Håber du finder dit porites stykke...


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

mange tak,sikke en pæn ting at skrive:)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af Tykki »

Det er sandt. Og det gør mig da også glad når great obiwan ikke har det for nemt, især eftersom lærlingen har gået så meget igennem. Det er simpelthen så fedt at du ikke viger fra dine principper. Tak for det Ole, uden dig havde jeg aldrig turde prøve den forbandede DSB af. Mvh Dan


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

tak for heads up :)
en meget lille update herifra,jeg har haft noget hvid bakterie belægning i baljen som jeg mener er beggiatoa kommer også i gul :biggrin: ,bakterien lever godt på sulfur og forklarer meget godt de hydrogen sulfid belægninger der er på stenen,om ikke andet har det afgiftet baljen og jeg har brugt en god del tid på suge skidtet ud :embarassed: .også er jeg ved at gå over til hqi igen mangler bare pære så kører det :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

14 dage er gået,14 dages nedtur :wc:
jeg fejlet og kunne ikke magte de nye sten selvom jeg brugte alle kneb og tricks,jeg arbejdet kun på baljen i en uge for at holde vandet tip top men den mega die off i stenene var simpelthen for hæftig :embarassed: det ser ud til at jeg lykkedes at køre stenen ind ved at dræbe all livet på dem
det eneste jeg har fået ud af det er nogle spaghetii orme og en sipuncula orm :oops: og selvfølgeli en masse slab i bundlaget,faktisk nok til at jeg har bestilt en omgang halophila ovalis hjem :W
sååå nogen syntes sikkert ikke det hører hjemme nogen steder men jeg har svært ved ikke at lave et system der indeholder dem,prøv søgræs det er for fedt i vil kunne li det :)

så endel sten røg ned i kælderen til min samling døde LS :embarassed :embarassed:
hvad der skal ske med de bagerste sten ved jeg ikke ennu :) måske noget patch reef,udfordringen bliver at holde græsset og svampe uden at det kvæler korallene
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af pederrevnørd »

Sgu ked af at høre kære Ole,

Det er desværre prisen når man får ægte levende fra troperne, de skal "koges af" i en anden balje - alternativ skal de skrubbes helt vildt, og derefter i et større system.

Du er jo heldigvis en "korkprop" - du kommer stærkt tilbage, og jeg glæder mig over at følge din nye tråd :-)

Held og lykke

Kh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af jonas _sandager »

Argh, sur røv med stenene. Hvilken rutine kørte du med i forsøget på indkøring?

Med tanke på dit sidste søgræsakvarie, kan jeg kun se frem til det nye. Og den græstype ser jo endda ud til at være mulig at holde i live :) Meget spændende!

ps. for satan sådan en sipuncula er en gusten fætter at se på :shock:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

Tak:)

Jonas,jeg Brugte Ammoniak blokkerende midler,zeolith er rigtig godt Til at optage Ammoniak,skummer Ozon,Spand pumpe med filter vat og aktiv kul Baade i Reaktor og direkte i akvariet.vandskifte var bedst,jeg skiftet,alt vandet 3 Gange paa en uge.

Ja halophila ovalis er Nice,en thalassia Pioneer,sjovt NOK Kunne jeg Ikke holde dem i min Balje sammens med thalassia sp.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af Anden »

Hvis du ik sku ku hvem sku så ku kunne?


Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har Set en Amerikaner der gjorde det godt med Florida sten,mener det var paa nano reef.com


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

akvariet klaret op så jeg har taget skummeren af,den "virker" ikke :)

[video][/video]


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:Tak:)

Jonas,jeg Brugte Ammoniak blokkerende midler,zeolith er rigtig godt Til at optage Ammoniak,skummer Ozon,Spand pumpe med filter vat og aktiv kul Baade i Reaktor og direkte i akvariet.vandskifte var bedst,jeg skiftet,alt vandet 3 Gange paa en uge.

Ja halophila ovalis er Nice,en thalassia Pioneer,sjovt NOK Kunne jeg Ikke holde dem i min Balje sammens med thalassia sp.
Okay. Vildt. Der må godt nok have været et seriøst die off på de sten!!!


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af trine... »

Zeolith optager ikke en rygende fis hvis ikke det er fyldt med en godt etableret bakteriekultur...Desuden er det ikke umiddelbart ønskværdigt at "blokere" ammoniakken under en opstartsfase da den er med til at starte nitrogencyklussen.
Ellers må man jo følge protokollen for udvanding til punkt og prikke og behandle dem som jeg selv behandlede mine egne(dog tørre) sten.
Men fedt at se et lidt anderledes approach til hobbyen!


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

jeg lytter men her er der tale om hvordan arts specifikke dyr reagerer på giftig matriale og vi kender ligesom ikke rigtig noget til det nivå hvor de overlever.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af PoulD »

trine... skrev:Zeolith optager ikke en rygende fis hvis ikke det er fyldt med en godt etableret bakteriekultur
Det tror jeg altså ikke er rigtigt. Mig bekendt binder zeolitter da kationer som NH4 (samt kobber, zink o.a.) til overfladerne i zeolitten. Det har da vel ikke "en rygende fis" med bakterier at gøre? Virker vel mere efter samme princip som GFO (bortset fra zeolitter over tid vil frigive de uønskede ioner igen hvis ikke de tages op eller udskiftes (måske endda helst inden en bakteriekultur er etableret))


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

havde det her citat liggende ifra murraycamp
ingen link desværrre
Zeolites are a class of alumino-silicate minerals. A particular "species" of zeolite, clinoptilolites, are used in marine aquarium filtration systems and form the core material of many commercial probiotic systems, including Zeovit, Ultralith and Neo Zeo.
Some of the manufacturers of these systems claim that clinoptilolites adsorb significant quantities of ammonia and/or ammonium, purportedly taking these compounds out of the nitrogen cycle, enhancing nutrient reduction. There has been considerable debate as to whether this statement can be true, as the thermodynamics involved would result in nitrogenous ions being replaced in the very short term by other ions, at least in seawater.
This recent study sheds light on this controversy, and confirms that clinoptilolites in seawater are not as effective in absorbing ammonium as in freshwater. From the article:
The ammonium-exchange kinetic curve of zeolite is shown in Fig. 2. Ammonium exchange speed of zeolite in the seawater was quicker than in fresh water. There were K+, Ca2+, Na+ and Mg 2+ and so on metal ions in seawater, when ammonium was exchange with zeolite. These metal ions reacted with zeolite, but some were replaced by NH4 + ions immediately. It increased exchange speed relatively rapidly to fresh water. And some active sites of zeolite, which could be exchanged, had not been re-replacement of NH4 + ions, so that the final ammonium uptake of zeolite in seawater was less than the amount in freshwater.
. . .
The ammonium uptake of zeolite in seawater was less than fresh water, because of the competitive exchange of metal ions in seawater. The equilibrium curve fitted to Freundlich isotherm equation better. The ammonium exchange speed was quicker than in fresh water and the ammonium-exchange kinetic curve were described with the pseudo-second-order kinetic model.
What this all means is that zeolites do not effectively sorb ammonium from the water column, and any statement to the contrary is questionable, at best. However, they are an extremely effective media for biofilm development and the nutrient processing enhancement (i.e. effectiveness) that robust heterotrophic bacteria growth can effectuate. I have tried other media - LR rubble, igneous media (Seachem Matrix) and other media - with a carbon dosing system and the difference in effectiveness (much less effective) was obvious. There has to be another process at work in zeolite-based systems that supports their effectiveness in terms of nutrient reduction. Perhaps iron in the particular sources of zeolites used and its impact on iron reducing bacterial species - but that is just speculation. Long story, short: zeolite based systems are extremely effective at nutrient reduction, but not for all the reasons advertised.
The article also stated:
The effect of the major metal ions of seawater on the ammonium uptake followed the order of preference K+ > Na+ > Ca2+ > Mg 2+.
This last bit is instructive. The authors found that zeolites preferentially sorbed potassium over the other major ions in seawater. One major hazard in zeolite-based probiotic systems is substantial, and rapid, depletion of K+ levels, leading to tissue necrosis in corals, and other bad effects. If anyone needed a "smoking gun" to identify the culprit, here it is.
Kan Fu, Zhong Li, Qibin Xia and Tongchang Zhong. Change and improving of ammonium exchange capacity onto zeolite in seawater. 2011 2nd International Conference on Environmental Engineering and Applications IPCBEE vol.17 (2011).


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af PoulD »

Biologisk aktive zeolitter i kombination med bakterier er ikke særlig effektive til at optage NH4 i saltvand (de er særdeles effektive i ferskvand, især i kombination med bakterier).
Men der findes jo et hav af naturligt forekommende zeolitter og endnu flere kunstige / modificerede. Zeolit typer som MN 500 og ZZ har da vist udmærkede resultater for NH4 binding i saltvand.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af trine... »

Zeovit for eksempel virker vha bakteriel kolonisering, har selv kørt det i flere år og det er jo derfor man bruger de forskellige additiver såsom kulstofkilde, bakterietilsætning og bla N eller No3 i Zeostarten( ved godt at det blot er Thomas Pohls bud på nærigsreduktion/ulns og er et af mange) ... men det er lige præcis for at etablere/fremelske en kultur af de ønskede bakteriestammer som så koloniserer sten, bundlag samt zeolithmediet for så at metaboliserer de respektive næringsstoffer om til mere nedbrydelige/eksportérbare former. Her forlader man sig ihvertfald ikke primært på "ionbyttermetoden" da mediet jo som bekendt skal rystes dagligt så det frigiver mulm/fint støv fra bio/bakteriefilmen som får korallerne til at komme med et feeding respons med det samme og skummeren til at opsamle langt mere snask end før.Systemet reducerer oveni købet næringen lige så fint selvom man ikke skifter mediet så tit som tilrådet, jeg skiftede kun mit 4-5 gange på 8 år og lod altid lidt af det gamle være tilbage som podningsmateriale.
Men Ole du skulle nok have sparet dig selv alt det bøvl( selvom jeg alt for godt kender håbet om at man kan bevare alt det lækre krible krable som nu engang er i stenene når de er fresh out the box ;-) ) og tyet til opvaskebørsten og en lettere systemisk udvanding istedet ;-)
Håber det bliver ligeså fint som det gamle du havde da i boede her i Skibby, med de fedeste enkeltstående Dendrophyllia/Balanophyllia agtige polypper jeg har set nogensinde... Har aldrig set dem i handlen whatsoever :GO


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 175l ny indkøring

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg maa NOK indrömme tanken aldrig har strefjet mig at vaske levendesten med en börste,de var fyldt med levende dyr udenpaa,kalkalger,alger,Svampe saagar koraller.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"