"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

160L Rev i Nordvest

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Gode og dårlige nyheder!
Jeg vandt kampen mod cyanoen! Efter et par ferier måtte jeg konstatere at vandskifte var vejen frem på kort sigt, men blot en uge efter var alt tilbage til udgangspunktet med cyano overalt.
48 timers behandling med Chemiclean fjerne ALT cyano og ingen dyr tog skade.

Til gengæld var mit akvarium begyndt at lække ved den ene fuge i bunden hvilket har betydet at jeg har anskaffet mig et nyt akvarium og smidt samtligt levende over i. Det hele skulle gå lidt hurtigt og da jeg fik et godt tilbud på et Mark II 275L akvarium kunne jeg ikke sige nej. Det hele er ret kaotisk herhjemme så ingen billeder lige pt, men kommer i løbet af ugen. Ser ud til det hele overlever :)
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Hold da op en uge.
Det skulle gå hurtigt på grund af lækket og akvariet blev hurtigt hentet, sat op og alt blev rykket over. Til min store overraskelse er der ingen stress at spore hos hverken koraller, fisk eller invertebrater.
Når, men planen lige nu er at jeg langsomt tilføjer mere og mere vand i akvariet hver dag. Indtil videre har jeg tilføjet 11 liter vand om dagen - for ikke at stresse dyrene.
Havde på ingen måde planer om at opgradere til så stort et akvarie, men på grund af hele situationen fik jeg gjort det og regner med at beholde det, da det er super fedt! Så planen er nu at anskaffe mig en større skummer og nogle døde sten så der kan komme lidt stensætning i. Det bliver svært da alt levende i forvejen er i akvariet, men nu må vi se!
Jeg har snuppet nogle billeder af herligheden idag. Ildhalen blev købt for cirka en måned siden.
IMG_0558.JPG
IMG_0550.JPG
IMG_0551.JPG
IMG_0555.JPG
IMG_0553.JPG
IMG_0552.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 112L uden sump

Indlæg af Wiinberg »

Ser godt ud, tillykke med baljen ;) Og så må jeg lige tilføje... Haha, hvor er den ikke ret stor den palet, den er da kær :)
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Wiinberg skrev:Ser godt ud, tillykke med baljen ;) Og så må jeg lige tilføje... Haha, hvor er den ikke ret stor den palet, den er da kær :)
Tak for det, selvom det ikke ligefrem var noget der stod på ønskelisten :P
Men ja, Paletten er stadig meget lille. Tilgengæld kan den også kun lide at være fremme hvis der er andre fisk. I perioden uden klovnfiskene gemte den sig ofte, men da ildhalen kom ned til den kom den frem igen. Den svømmer ikke længere end 10 cm fra ildhalen indtil den går i seng :P
/Kewin - 160L
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 112L uden sump

Indlæg af dyne »

Tillykke med de extra liter
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 112L uden sump

Indlæg af Marco R »

Tillykke med opgraderingen og det er et fedt akvarie :GO

Det er godt nok nogle flotte klare billeder, som du tager :happy:

Skal du have mere bundlag i eller?
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

dyne skrev:Tillykke med de extra liter
Jo tak :)
Marco R skrev:Tillykke med opgraderingen og det er et fedt akvarie :GO

Det er godt nok nogle flotte klare billeder, som du tager :happy:

Skal du have mere bundlag i eller?
Mange tak for det - de fleste bliver taget med Canon EOS 600D med standartobjektivet 18-55mm.
Da jeg flyttede det hele valgte jeg ikke at tage bundlaget med, af frygt for at det ville lække alt muligt skidt til vandet.
Jeg har et par kilo groft (3-5mm) koralsand liggende som jeg kunne bruge, men jeg kan nu godt lide synet af en klar hvid, fin sandbund.
Jeg skrev i din tråd for at høre om du havde gjort dig nogle overvejelser omkring det grovere sand.
Det skal lige overvejes lidt ekstra :)
/Kewin - 160L
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 112L uden sump

Indlæg af Marco R »

Kewin skrev:Mange tak for det - de fleste bliver taget med Canon EOS 600D med standartobjektivet 18-55mm.
Da jeg flyttede det hele valgte jeg ikke at tage bundlaget med, af frygt for at det ville lække alt muligt skidt til vandet.
Jeg har et par kilo groft (3-5mm) koralsand liggende som jeg kunne bruge, men jeg kan nu godt lide synet af en klar hvid, fin sandbund.
Jeg skrev i din tråd for at høre om du havde gjort dig nogle overvejelser omkring det grovere sand.
Det skal lige overvejes lidt ekstra :)
Okay hvad er de andre så taget med? Det er da egentlig ikke så dyrt, synes jeg. Optager det gode videoer om natten med svag belysning?
Jeg synes også, at det er rigtig flot med det fine hvide sand, men det bliver bare nemt blæst væk, hvis man retter lidt på pumperne :rolleyes:
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Marco R skrev:
Kewin skrev:Mange tak for det - de fleste bliver taget med Canon EOS 600D med standartobjektivet 18-55mm.
Da jeg flyttede det hele valgte jeg ikke at tage bundlaget med, af frygt for at det ville lække alt muligt skidt til vandet.
Jeg har et par kilo groft (3-5mm) koralsand liggende som jeg kunne bruge, men jeg kan nu godt lide synet af en klar hvid, fin sandbund.
Jeg skrev i din tråd for at høre om du havde gjort dig nogle overvejelser omkring det grovere sand.
Det skal lige overvejes lidt ekstra :)
Okay hvad er de andre så taget med? Det er da egentlig ikke så dyrt, synes jeg. Optager det gode videoer om natten med svag belysning?
Jeg synes også, at det er rigtig flot med det fine hvide sand, men det bliver bare nemt blæst væk, hvis man retter lidt på pumperne :rolleyes:
Jeg plejer bare at snuppe hurtige billeder med IPhone 4S, men nu hvor jeg lige kigger er alle de billeder i denne tråd taget med Canon.
Jeg må indrømme at jeg endnu ikke har prøvet at optage video om natten, men det optager i 1080HD så mon ikke det kan finde ud af det? Det er ihvertfald knivskarpt i dagslys.
/Kewin - 160L
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 112L uden sump

Indlæg af Marco R »

Kewin skrev:
Marco R skrev:
Kewin skrev:Mange tak for det - de fleste bliver taget med Canon EOS 600D med standartobjektivet 18-55mm.
Da jeg flyttede det hele valgte jeg ikke at tage bundlaget med, af frygt for at det ville lække alt muligt skidt til vandet.
Jeg har et par kilo groft (3-5mm) koralsand liggende som jeg kunne bruge, men jeg kan nu godt lide synet af en klar hvid, fin sandbund.
Jeg skrev i din tråd for at høre om du havde gjort dig nogle overvejelser omkring det grovere sand.
Det skal lige overvejes lidt ekstra :)
Okay hvad er de andre så taget med? Det er da egentlig ikke så dyrt, synes jeg. Optager det gode videoer om natten med svag belysning?
Jeg synes også, at det er rigtig flot med det fine hvide sand, men det bliver bare nemt blæst væk, hvis man retter lidt på pumperne :rolleyes:
Jeg plejer bare at snuppe hurtige billeder med IPhone 4S, men nu hvor jeg lige kigger er alle de billeder i denne tråd taget med Canon.
Jeg må indrømme at jeg endnu ikke har prøvet at optage video om natten, men det optager i 1080HD så mon ikke det kan finde ud af det? Det er ihvertfald knivskarpt i dagslys.
Jamen unge mand, så har du da lige fået lidt lektier for :hehe:
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Marco R skrev:
Kewin skrev:
Marco R skrev:
Kewin skrev:Mange tak for det - de fleste bliver taget med Canon EOS 600D med standartobjektivet 18-55mm.
Da jeg flyttede det hele valgte jeg ikke at tage bundlaget med, af frygt for at det ville lække alt muligt skidt til vandet.
Jeg har et par kilo groft (3-5mm) koralsand liggende som jeg kunne bruge, men jeg kan nu godt lide synet af en klar hvid, fin sandbund.
Jeg skrev i din tråd for at høre om du havde gjort dig nogle overvejelser omkring det grovere sand.
Det skal lige overvejes lidt ekstra :)
Okay hvad er de andre så taget med? Det er da egentlig ikke så dyrt, synes jeg. Optager det gode videoer om natten med svag belysning?
Jeg synes også, at det er rigtig flot med det fine hvide sand, men det bliver bare nemt blæst væk, hvis man retter lidt på pumperne :rolleyes:
Jeg plejer bare at snuppe hurtige billeder med IPhone 4S, men nu hvor jeg lige kigger er alle de billeder i denne tråd taget med Canon.
Jeg må indrømme at jeg endnu ikke har prøvet at optage video om natten, men det optager i 1080HD så mon ikke det kan finde ud af det? Det er ihvertfald knivskarpt i dagslys.
Jamen unge mand, så har du da lige fået lidt lektier for :hehe:
Det bliver i aften så. Vil du have at jeg filmer i natbelysning (1%blå) i akvariet, eller?
/Kewin - 160L
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 112L uden sump

Indlæg af Marco R »

Kewin skrev:
Marco R skrev:
Kewin skrev:
Marco R skrev:
Kewin skrev:Mange tak for det - de fleste bliver taget med Canon EOS 600D med standartobjektivet 18-55mm.
Da jeg flyttede det hele valgte jeg ikke at tage bundlaget med, af frygt for at det ville lække alt muligt skidt til vandet.
Jeg har et par kilo groft (3-5mm) koralsand liggende som jeg kunne bruge, men jeg kan nu godt lide synet af en klar hvid, fin sandbund.
Jeg skrev i din tråd for at høre om du havde gjort dig nogle overvejelser omkring det grovere sand.
Det skal lige overvejes lidt ekstra :)
Okay hvad er de andre så taget med? Det er da egentlig ikke så dyrt, synes jeg. Optager det gode videoer om natten med svag belysning?
Jeg synes også, at det er rigtig flot med det fine hvide sand, men det bliver bare nemt blæst væk, hvis man retter lidt på pumperne :rolleyes:
Jeg plejer bare at snuppe hurtige billeder med IPhone 4S, men nu hvor jeg lige kigger er alle de billeder i denne tråd taget med Canon.
Jeg må indrømme at jeg endnu ikke har prøvet at optage video om natten, men det optager i 1080HD så mon ikke det kan finde ud af det? Det er ihvertfald knivskarpt i dagslys.
Jamen unge mand, så har du da lige fået lidt lektier for :hehe:
Det bliver i aften så. Vil du have at jeg filmer i natbelysning (1%blå) i akvariet, eller?
Ja eller hvad du lige tænker, så man kan se, eller du kan fortælle om, om den er god til at optage i lav belysning :happy:
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Hey Marco.
Så har jeg prøvet at filme i natbelysning.
Kvaliteten må du selv bedømme. Der er ikke rørt ved nogen indstillinger hverken på kamera eller film - der er bare lagt noget random musik over.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Har også lavet en lille video i dagslys:
" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

275L LPS & SOFT

Indlæg af Kewin »

Jeg har omdøbt denne tråd så den nu refererer til det nye, i stedet for at skulle oprette en ny tråd. Så hvis en moderator tilfældigvis læser dette må han meget gerne flytte tråden over i den rigtige kategori. - Mange tak :)
Der er så småt gået en måned siden jeg måtte overføre indholdet af mit gamle akvarium til det nye og jeg har brugt tiden på at skaffe mig en ordentlig skummer, et større varmelegeme og lidt ekstra sten til akvariet.
Fik også fat i en sten med en masse Caulerpa på, som røg direkte i sumpen som nu ser sådan her ud:
foto.JPG
På grund af de mange liter der pludselig skulle brygges, stod mit osmoseanlæg af og jeg har derfor måtte fylde på af 'ikke helt rent vand' som måler lidt over 100 i TDS. Af denne grund og tilførslen af de ekstra sten, er der kommet en del brune alger på bagruden af akvariet og også på de nye sten. På trods af dette strutter alle mine koraller og dyr af liv, og jeg har ikke mistet noget som helst fra det gamle akvarium.
Jeg har besluttet mig for at holde akvariet 'low tech' og vil køre det ligesom dets foregænger. Derfor bliver det ikke til et prangende SPS rev, men et blandet rev bestående af diverse blødkoraller, skiver, zoanthus og enkelte LPS. En enkelt SPS koral bliver det dog til i form af en let rød montipora.
Af samme årsag har jeg tilføjet et par flotte kenyatræer og en super flot hvid Sarcophyton med meget lange polypper.
Fiskebestanden er også forøget da jeg i denne uge købte en baby Ocellaris, samt for en del uger siden efterhånden, havde bestilt en rød-plettet Blennide. Den sidstnævnte oplevede jeg hos Jesper ØH og jeg måtte bare have sådan en i akvariet. Det er dog ikke meget jeg ser til den da den for det meste opholder sig i et lille hul bag stensætningen.
ikke mere snak, men masser af billeder:
IMG_9216.JPG
IMG_9266.JPG
IMG_9218.JPG
IMG_9220.JPG
IMG_9222.JPG
IMG_9224.JPG
IMG_9225.JPG
IMG_9229.jpg
IMG_9230.JPG
IMG_9232.JPG
IMG_9238.JPG
IMG_9244.JPG
IMG_9247.JPG
IMG_9253.JPG
IMG_9257.JPG
Fik et enkelt billede af den fine blennide!
IMG_9263.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 275L LPS & Blødkoraller

Indlæg af Wiinberg »

Ser godt ud :GO Super fin blennie, den er ret sej :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 275L LPS & SOFT

Indlæg af Marco R »

Kewin skrev:Jeg har omdøbt denne tråd så den nu refererer til det nye, i stedet for at skulle oprette en ny tråd. Så hvis en moderator tilfældigvis læser dette må han meget gerne flytte tråden over i den rigtige kategori. - Mange tak :)
Sådan, så er den flyttet, og var så lidt, og du skriver bare en anden gang :happy:

Det ser godt ud og nogle rigtig flotte billeder :GO
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 275L LPS & SOFT

Indlæg af Kewin »

Marco R skrev:
Kewin skrev:Jeg har omdøbt denne tråd så den nu refererer til det nye, i stedet for at skulle oprette en ny tråd. Så hvis en moderator tilfældigvis læser dette må han meget gerne flytte tråden over i den rigtige kategori. - Mange tak :)
Sådan, så er den flyttet, og var så lidt, og du skriver bare en anden gang :happy:

Det ser godt ud og nogle rigtig flotte billeder :GO
Tak for det, Marco.

Jeg har lavet om på stenopsætningen da jeg godt kan lide søjle looket med separate 'øer' af sten. Synes det er blevet meget fint.
Som det stadig kan ses, har jeg en del brunalger. Jeg bestilte nye filtre og en ny begrænser (den anden flækkede) til mit osmoseanlæg, men det det viste sig at både membran, filtre og begrænser var blevet slidt. Så derfor har jeg bestilt et nyt som jeg forventer at få på torsdag. I mellemtiden har jeg hentet vand hos forhandlere og brygget en del liter vand på 100-150 TDS.
IMG_9269.JPG
IMG_9268.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Jesper ØH
Reactions:

Re: 275L LPS & Blødkoraller

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg er meget imponeret til din tilgang på sådan en omgang, der skal virkelig is i maven og en struktureret tanke gang til :GO Man kan jo så også se det har givet pote, virkelig godt gået. Alle koraller ser super godt ud, men det har du givet vis fortjent. Ang din meget høje TDS så er det bestemt en god ting du får dit osmose i hus igen, da du jo ellers vil få et alge boom af format. Super fin blennie :biggrin: den skal du helt sikker få meget glæde/grin af :hehe: Mega :GO herfra.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 275L LPS & Blødkoraller

Indlæg af Kewin »

Jesper ØH skrev:Jeg er meget imponeret til din tilgang på sådan en omgang, der skal virkelig is i maven og en struktureret tanke gang til :GO Man kan jo så også se det har givet pote, virkelig godt gået. Alle koraller ser super godt ud, men det har du givet vis fortjent. Ang din meget høje TDS så er det bestemt en god ting du får dit osmose i hus igen, da du jo ellers vil få et alge boom af format. Super fin blennie :biggrin: den skal du helt sikker få meget glæde/grin af :hehe: Mega :GO herfra.
Mange tak for de flotte ord, Jesper.
En nedlukning var, for mig, ikke en mulighed i situationen da jeg endelig, efter et par års venten, fik saltvand op at køre igen. Det ville være et kæmpe nederlag at starte et akvarium op for at lukke det fuldstændigt ned et halvt år senere. Og ja det var en hektisk uge, men det var sku det hele værd! :)

Forresten nu hvor skummeren er ret meget større falder saliniteten stille og roligt som skummeren hiver skidt ud (selvfølgelig alt efter hvor vådt man skummer) - hvad gør i ved dette problem?
Jeg har indtil videre blandet lidt salt i osmosevandet.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: 275L LPS & Blødkoraller

Indlæg af TOSTRA »

Det ser mega fantastisk ud med de øer!
Kommer der lidt plader på som f.eks. Turbinaria og div. chalicer?
Det ville også se godt ud, tror jeg :-)
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 275L LPS & Blødkoraller

Indlæg af Kewin »

Tak Tobias.
Jeg er ikke den store fan af Turbinaria og Chalices, så det må jeg nok sige nej til. Skal dog ikke udelukke at det, hvis jeg fik et godt tilbud på et virkeligt flot eksemplar, kunne ske.
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 275L Rev i Nordvest

Indlæg af Kewin »

Sig hej til revets seneste beboer, Yellow!
Billede
Fandt en lille skrøbelig og tynd gul kirurg hos Carsten som havde præcis den størrelse jeg ledte efter. Uden alger hos forhandlerne var den blevet meget tynd, men der gik kun et par sekunder før den gik løs på mine alger i akvariet! Tror aldrig jeg har set så sulten en fisk...
Her er hele familien (næsten)
Billede
Jeg var idag for første gang forbi Flemmings koralfarm og var meget imponeret! Super fedt at få et indblik i, så tak for det Flemming!
Jeg købte, hvad der nok bliver, mit akvariums eneste SPS koraller: en blå og en orange Montipora Digitata og en hårdfør Hydnopora art.
Jeg fandt desværre flere glasroser på hver frag-plug så valgte at klippe korallerne af for selv at sætte dem fast på mine sten.
Jeg tager nogle billeder af dem om et par dage når de er kommet sig.
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 275L Rev i Nordvest

Indlæg af Kewin »

Så fik jeg taget nogle billeder af Montiporaerne:
Billede
Billede
Og Hydnoporaen:
Billede
Billede

Jeg havde et uheld i går hvor min eremit krebs kravlede ind i hydnoporaen som væltede direkte ned i min flotte Duncan. På blot et par minutter (inden jeg opdagede det) fik hydnoporaen brændt min duncan og den har trukket sig sammen lige siden. Her er lige et billede af den stakkels koral:
Billede
Er der nogen der har erfaring med brændte LPS - kommer de skadede hoveder sig, eller er det ovre for dem? Håber så sandeligt den kommer sig for synes virkelig den er flot :)

Akvariet ser nu således ud:
Billede
Senest rettet af Kewin fre 17. okt 2014 09:54, rettet i alt 1 gang.
/Kewin - 160L
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: 275L Rev i Nordvest

Indlæg af Gambi »

Rart at se mit gamle akvarie kører igen. håber du er glad for det :)

Det ser godt :GO keep up the good work.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 275L Rev i Nordvest

Indlæg af Kewin »

Gambi skrev:Rart at se mit gamle akvarie kører igen. håber du er glad for det :)

Det ser godt :GO keep up the good work.
Mange tak, det er jeg :)


Idag stod jeg op til følgende syn:
foto (7).JPG
Og det er ikke bare skellettet, men min dannebrogsreje som er død :(
Den havde det helt fint igår aftes så forstår ikke at den pludselig skulle kradse af.
Kan det være Lobo'en der har 'lammet' den?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 275L Rev i Nordvest

Indlæg af Kewin »

Brugte min fridag på at måle mine vandværdier:

NH4: 0
NO2: 0
NO3: 3
PO4: 0.01
KH: 7.7
Mg: 1.700 (BT Salt)
Ca: 435
Salinity: 1.027

Sidst jeg målte min Mg, (halvt år siden) lå den på omkring 1.300 så havde ingen idé om at den var så høj. Det er selvfølgelig på grund af min brug af Blue Treasure's salt. Men ellers er jeg rimelig tilfreds med mine værdier... Nogen der har en kommentar eller to til dem?
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

160L Rev i Nordvest

Indlæg af Kewin »

Så er det 3 og en halv måned siden mit sidste opslag. Der er så sandelig sket en del, men jeg har faktisk ikke rodet så forfærdeligt meget med akvariet.
Jeg var selvfølgelig glad for de ekstra 163 Liter jeg fik med 275L akvariet (Man kan jo aldrig få nok liter som saltvandsakvarist), men efter et par måneder måtte vi indse at det simpelthen var for stort for vores lille lejlighed. Fordampningen alene gjorde hele lejligheden fugtig på dage hvor vi ikke havde mulighed for at lufte ud så det røg til salg og blev skiftet ud med et mindre. Jeg var egentlig glad for det gamle 112Liters som lækkede, men synes dog også at det var en smule småt. Så kompromiset blev til et 160 liters helglas akvarium på målene 100x40x40. Det er bare en lidt større udgave er 112'eren så jeg er super glad for det.
Overflytningen fra 275'eren til det nye akvarium skete et par dage efter nytår og betød desværre at min Caulastrea og Hydnopora gik til. Ud over de to koraller har jeg ikke mistet noget på overflytningen.
Tilgengæld blev jeg nødt til at skille mig af med en af de store sten som simpelthen ikke kunne være i det nye akvarium. Køberen af 275'eren fik stenen med og jeg mistænker desværre at min lille redplettede blennide lå i den da den er pist væk fra mit akvarium :(
Akvariet har fået fuldstændig ro i halvanden måned hvor jeg kunne observere sindssyg meget aktivitet hos mine koraller:
- Næsten alle Rhodactis skiver har delt sig.
- Min hvide Sarcophyton har også delt sig.
- Min blå montipora vokser derudaf!
- Min Duncan er kommet sig fuldstændig efter at have brændt et hoved af på Hydnoporaen for en del måneder siden.

I Oktober fik jeg et par klovnfisk (Sort han og Orange hun, Ocellaris). De har ikke klaget over det nye akvarium og bor stadigvæk i min hvide sarcophyton.
Jeg fik, i Oktober, også anskaffet mig en turkisblå Tridacna musling, som var blevet skambidt af en aftrækkerfisk. Denne musling kom sig fuldstændig og klarede overflytningen uden problemer. Den har idag hele 2 nye 'hvide vækst-lag' på skallen som jeg går ud fra er et sundhedstegn - Kappen helede desuden på en måneds tid.
Min lille ildhale gobi (nemateleotris magnifica) tog desværre 'hoppet' i sidste uge og jeg kunne finde den helt indtørret på stuegulvet :(
Det nye akvarium har faktisk fået fuldstændigt ro siden det blev startet. Jeg har kun fodret og tømt skummerkoppen og først i sidste uge tilføjede jeg nyt: En mini-tæppeanemone og en Wurdemani reje til at tage de få glasroser jeg havde på enkelte sten.

Teknikmæssigt er jeg gået tilbage til udgangspunktet: Ingen sump, kørt så simpelt som muligt. Derfor har jeg anskaffet mig en Tunze 9004 skummer og det tilhørende overløb. Maxspect lampen sidder der stadigvæk og Jebao WP-25 er nu eneste cirkulation. Jeg har valgt at køre uden bundlag indtil videre.

Her er lidt billeder:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 160L Rev i Nordvest

Indlæg af Wiinberg »

Det ser bare rigtig godt ud Kewin, godt at høre at der er fremgang :GO
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 160L Rev i Nordvest

Indlæg af palamo123 »

Ser rigtig fedt ud. Dejlige koraller :-)
Du burde næsten tilføje lidt t5 for at få lys i enderne - blot et input
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 160L Rev i Nordvest

Indlæg af Kewin »

Wiinberg skrev:Det ser bare rigtig godt ud Kewin, godt at høre at der er fremgang :GO
Mange tak! Ja jeg har fundet ud af at det der virker bedst for mig er at køre det så simpelt som overhovedet muligt. Jeg har en stor dunk til genopfyldningsvand stående i skabet. Den holder cirka 2-3 uger indtil der igen skal laves nyt vand. Fodring sker cirka et par gange om dagen og tømning af skummerkoppen sker cirka hver 3. - 4. dag. Vandskifte kommer til at foregå en gang om ugen så mine arbejdsopgaver i forbindelse med akvariet er på et minimum.
palamo123 skrev:Ser rigtig fedt ud. Dejlige koraller :-)
Du burde næsten tilføje lidt t5 for at få lys i enderne - blot et input
Tak skal du have. Jeg vil lige tilføje at kameraet får det til at se ud som om der ikke er noget lys i siderne, men det kan jeg så fortælle at der er. Dog er det begrænset, så derfor kommer jeg nok til at investere i et par linser til lampen (og altså ikke noget ekstra lys).
/Kewin - 160L
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"