"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Cubeformet DT (360 L) + det løse (1000+ L i alt)

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Cubeformet DT (360 L) + det løse (1000+ L i alt)

Indlæg af FEM64 »

Hej SF'ere

Så er flytningen vel overstået og der er ro på + tid til akvarie igen. :y

Mit 530 L måtte afvikles da jeg ikke får plads til det igen (har det endnu og overvejer at sælge det). Et prioriteringsspørgsmål. :G Tilgengæld har jeg så fået et ret fint rum i kælderen på 18 m2 hvor jeg kan husere som jeg vil. På den ene væg står der nu en reol med 2 stk. 160 L helglas tanke (til refugium/kauderni avl/karantæne/fragtank) samt min nye 400 L sump. Alt er nyt fra Tropeland i Skanderborg og lavet på mål. Det er altså fedt at bestille præcis det man har ønsket sig.

Ovenstående kører efterhånden stabilt igen (flytningen ned fra 3. sal og til huset var ikke nem og jeg mistede en smule. Heldigvis ikke ret meget. Mest pga. dumhed og mangel på omtanke. :G

Nå, vi skal videre. Min næste DT bliver altså en cube på 80 x 60 x 75 cm (b x d x h) og ca. 360 L og får samlet ca. 1080 L saltvand. Cuben fødes med rent vand fra røret lige over og overløbet returnerer vandet til sumpen gennem et overløb i bunden. Så langt så godt.

Jeg er bare gået lidt i stå med den her cube. Jeg lavede en "fejl" i det gamle 530 L. Synlige pumper og lidt rør. Det kørte fantastisk men jeg var virkelig træt at de synlige installationer. Denne gang skal DT altså være uden synlig teknik. Teknikken står i reolen ved siden af og må gerne både støje, plaske og brumme. Jeg har jo rummet til det. :y

Men den cube ......! Jeg har tænkt og tegnet på pumpetårne og vendt den med Flemming/Lejre. Jeg var egentlig klar men han ville ikke umiddelbart lave det sådan. Hmm, nu i vildrede med både teknik og indretning. :( Edit: tumpetårne er droppet. Wavebox er vist vejen frem.

Skal det være med pumpetårne eller ej? De kan godt være på sideruderne men intet på bagruden.

Skal det være med stenopbygning i midten og sideruder frie eller opbygning mod sideruder og fri plads i midten?

Jeg har allerede 2 stk. Tunze 6100.10 styret fra min GHL som kan give masser af cirkulation i cuben.

Lampen er også klar. En dæmpbar Onyx fra Rapid LED. Den giver VIRKELIG meget lys og kan nemt lyse de 75 cm i dybden op.

Rensning og vandskift m.m. er også lagt fast. Mangler kun plan for indretning i cuben + cirkulation for at kunne gå i gang.

Jeg lægger lidt billeder op så i kan se. Al hjælp og tanker påskyndes, så på forhånd tak. Jeg lover tilgengæld at lægge alle fremskridt op hvis interessen er der..?

VH Flemming
Senest rettet af FEM64 tors 19. jun 2014 12:33, rettet i alt 5 gange.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

2013-12-27 14.57.17.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 fre 27. dec 2013 15:19, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

2013-12-27 14.58.39.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 fre 27. dec 2013 15:20, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

2013-12-27 14.58.54.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 fre 27. dec 2013 15:41, rettet i alt 2 gange.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

2013-12-27 14.58.00.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
10
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Fedt akvarie
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

SKØNT at se et rigtigt DRENGE VÆRELSE! :GO :y

Glæder mig til at følge med på sidelinien......

Jeg har også talt med Flemming om pumpetårne, hans erfaring er at han er liiiidt træt af dem ift. Rengøring og det at udstrømningen IKKE er nem at flytte rundt på når det først er lavet = begrænsning i at lave meget om i baljen hen ad vejen.

Jeg ville foreslå at bygge op langs en siderude og så en "ø" og der i mellem lave en naturlig canyon m masser af flow og så også en del fri svømmeplads rundt om øen?

Men syntes også det afhænger meget af hvad du ønsker at holde af levende og ønsker at illudere? En lagune? En revkant? En sandbund? En ? Osv....

HUSK HUSK HUSK godt med udluftning i hele kælderen for at undgå fugtskader på bygningen i det lange løb!

Er MEGET nysgerrig ift til din 'diy" computer.....? Fortæl fortæl please :W

God fornøjelse og glæder mig som skrevet til at se og høre mere.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Tak. Som sagt påskyndes alle tanker og ideer. :y

Jeg er vist en smule længere. Den ene siderude skal være fri. Opbygning mod bagrude og siderude til venstre. Jeg har jo 75 cm i højden så en "revvæg" og en stor søjle som hænger sammen med væggen. Masser af huller og let opbygning. Jeg har en del mindre fisk og kan se at interessen drejer mod korallerne. En egentlig tema er jeg vist ikke dygtig nok til endnu.

Faktisk synes jeg det er forholdsvis nemt med indretningen men den skjulte teknik driller mig. Det skal være usynligt denne gang. :wink: En wavebox skal der vist også være plads til.

DIY computeren er et spændende projekt som jeg laver med en god kollega. Den har 4 stk. relæ udgange, 2 stk. 0-10 v udgange, ph probe, temp, niveau føler og alt i alarmer + interface til SMS modul. Jeg har også min Profilux men kan ikke styre alt derfra præcis som jeg vil. Herunder mine Tunze pumper. DIY computeren kan programmeres 100% som jeg har lyst til.

Go' lørdag derude.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Jeg fik lige bekræftet endnu en gang at SF er et fedt sted med information i rå mængder og dygtige akvarister med stor viden og lyst til at hjælpe nye på vej. :W

Jeg faldt nemlig lige over Anette og Kristoffer's spændende tråd om deres nye DT. Et kvadratisk akvarium med fokus på skjult teknik og sej indretning. :y Lige vand på min mølle og jeg kan vist godt låne lidt inspiration der. :wink:

Der er 15 kg sten på vej fra Moby og indretningen med søjler/baggrund er på plads (i hovedet). Det hjælper altid at ligge søvnløs en håndfuld nætter mens man "bygger" søjler i hovedet. :wink: Det bliver spændende at se om det også virker når jeg får det bygget. Det vil ligne Anette og Kristoffer's MEGET åbne indretning med den undtagelse at jeg vil sætte mine Tunze 6100 i det bagerste venstre hjørne (forskudt 15-20 i højden) og gemt bag en opbygning i døde LS. Forestil jer en fast opbygning som er ca. 40 cm høj og med plads nok bagved til begge pumper. De kan så tages op og gøres rene lige op. For nu at skjule dette ret store hul vil jeg i LS lave et slags låg som hviler på den faste opbygning. Når jeg skal se til pumperne kan dette "låg" løftes lidt op og lægges på bundens mens pumperne renses og lægges på plads igen når jeg er færdig.

Fordele/ulemper?

Jeg lægger en tegning op når jeg har målt på pumperne.

Generelt synes jeg der en tendens til at DT herinde bliver mere og mere åbne med søjler og meget lidt direkte på bunden.

Jeg har endnu ikke bygget overløb men mon ikke det kan være over "låget" i hjørnet. Cuben kobles selvfølgelig på sump m.m. og overløb retur dertil. Alt i PVC.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Waveboxen er vist droppet igen. Jeg bryder min ikke om den forringede levetid på tanken og den sænkede vandstand (så vandlinie er synlig).

Hvad siger i? Skal jeg prioritere den eller lade den være? :dizzy:

Min cube er 75 cm høj så jeg skal nok få udfordringer mht. betjening/adgang.

Mens jeg er i gang..... ER der andet som jeg skal tænke på inden jeg får vand i når man tænker på højden? De 2x Tunze 6100 kan give 66x gennemstrømning ved max så jeg kan vist få blæs nok på. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af toni »

Hej Flemming

Skal da lige love for at du har gang i noget vildt fedt der :K

Glæder mig at følge din balje og teknikrum fremover, dette kan da kun blive godt :GO

Men lige et spørgsmål, hvor har du den forringede levetid på tanken med waveboks fra? Det har jeg aldrig hørt før? :)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af palamo123 »

toni skrev:Hej Flemming

Skal da lige love for at du har gang i noget vildt fedt der :K

Glæder mig at følge din balje og teknikrum fremover, dette kan da kun blive godt :GO

Men lige et spørgsmål, hvor har du den forringede levetid på tanken med waveboks fra? Det har jeg aldrig hørt før? :)
Den sad jeg også og undrede mig over. Jeg ville aldrig undvære min WB.
Hvis det er ift. bevægelse af vandet i bølgebevægelser og derved forskellig vægtdistribution ville jeg ikke være nervøs.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af charlie saltvand »

Flemming..... kunne den diy computer forestilles at produceres til andre på SF ? Måske i kunne tjene en god skilling?

Hvis ikke, er du så villig til at dele lidt flere detaljer ud?

Vh.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Wavebox og forringet levetid har jeg læst et par steder. De snakker om ca. 10 % mindre levetid pga konstant skiftene vægt og trykbelastning. Egentlig synes jeg det giver mening. Der refereres til samme oplysning på Tunzes hjemmeside. Jeg må dog indrømme at jeg ikke har checket det. :( Jeg har været i tvivl om den Wavebox men har vist besluttet at jeg er nødt til at have den. Jeg har ikke læst EN ENESTE dårlig erfaring med den og jeg har læst MEGET. :y

Jeg er bestemt heller ikke nervøs for bordet. Det kan bære en mellemstor bil. Det gik alene på DT og svigt i limninger.

Mht. DIY computeren så skal jeg nok levere mere info. Den er ikke sådan lige at lave flere af. Det startede som en simpel PH regulator til kalkreaktoren men løb lidt af sporet. :wink: Min gode kollega har bygget den og jeg programmerer den. Han sagde engang i starten at med elektronik og programmering er det kun min fantasi som er begrænsningen. :wink: Det skulle han så aldrig have sagt fordi min fantasi fejler bestemt ikke noget. Og så kørte toget........ :W

De fleste dele er ting han havde i skuffen men seje sager.
Senest rettet af FEM64 søn 5. jan 2014 19:43, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Vedr. wavebox og forringelse af levetid så se f.eks. en ældre tråd her: http://saltvands.dk/viewtopic.php?f=7&t=7920" onclick="window.open(this.href);return false;
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Nå, man har en holdning til man får en ny. :y

Wavebox er købt og så melder der sig flere tanker. Jeg ved godt man skal sætte den i den ene ende og så pege mod midten af baljen. Nu er mit så bare en cube på 80 x 60 cm. Sætter jeg den som anbefalet er der så bare kun ca. 15 cm fra "udløb" til kanten af overløb. Jeg har ikke lavet overløbet endnu men regner med at det skal sidde midt på bagruden. De røde streger i bunden (trekanten).
2014-01-17 15.57.13.jpg
2014-01-17 15.58.41.jpg
ER der nogen her på SF som har erfaringer med WB på cube baljer?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 fre 17. jan 2014 16:35, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Med lidt god vilje kan man se hvad jeg har tænkt af opbygning i baljen. De røde streger i bunden. Så kan jeg skjule overløb, wavebox og de 2 stk. Tunze 6100 i/bag dekorationen.

Denne gang SKAL teknikken være skjult. :y

Bordet er færdigt. PVC er "færdigt". Mangler at blive limet men er ellers klart. Lampen er hængt op.

Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg skal placere den wavebox og have overløb boret/limet.

Nå ja. Så skal cuben vist også have ny silikone. Det er en fed balje men den har stået udenfor et par år. Tildækket men alligevel. Der er noget med at det (frost) forringer silikonens evner på sigt og jeg gider egentlig ikke tømme det om ½ år hvis det slipper. Så det skal laves nu.

Der er et stykke vej endnu men det bliver fedt at flytte tingene over når den er klar.

Billeder kommer af de ventende beboere.

God weekend derude.....
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

2014-01-17 15.42.08.jpg
Kender i en Android app som hedder "GPS status"?

Den har en feature som kan måle LUX. Det er sikkert ikke videre præcist men jeg måler ca. 70.000 LUX 25 cm nede (hvor vandoverfladen er) og ca. 17.250 LUX 95 cm nede med mobilos liggende lige under. Det er på bunden af baljen men selvfølgelig uden vand. Jeg har ikke rigtig andre erfaringer med kraftige LED lamper men synes godt nok der er knald på den her. :y

Den har 3 indbyggede 1-10V kontroller som skal kobles på min GHL. Uden noget i stikkende kører den på 100%.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 fre 17. jan 2014 17:11, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Indretningshjælp ønskes.

Indlæg af FEM64 »

Lidt af de ventende sager. Cuben ønskes færdig snart..... :y
2014-01-17 15.35.31.jpg
2014-01-17 15.35.37.jpg
2014-01-17 15.35.54.jpg
2014-01-17 15.34.35.jpg
2014-01-17 15.35.14.jpg
2014-01-17 15.35.57.jpg
Der er flere goodies som venter + fisk og murænen......
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 fre 17. jan 2014 20:30, rettet i alt 3 gange.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af niko9260 »

De to som du siger er LPS det er godt nok blødkoraler så ikke LPS
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af toni »

Vi glæder os til at se billeder af vores gode gamle snow. Fedt han har det godt hos dig og kan godt forestille os han er ved at være en voksen murene far efterhånden :beer:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af FEM64 »

niko9260 skrev:De to som du siger er LPS det er godt nok blødkoraler så ikke LPS
Det viser vist bare at jeg er en amatør. :y

Jeg reviderer min "viden" eller nærmere mangel på samme. :G

Tak nico9260 - retter det lige asap.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af Barner »

Hej
Fedt at se din arbejdsgang. er også selv ved at bygge op, så fedt at se lidt inspiration. Det næst sidste billede er ikke lps men en Sinularia
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Sinularia" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du får fragmenter af din Grønne Sarcophyton elegans og hammer koral så er jeg bestemt aftager :GO
Renè
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af FEM64 »

toni skrev:Vi glæder os til at se billeder af vores gode gamle snow. Fedt han har det godt hos dig og kan godt forestille os han er ved at være en voksen murene far efterhånden :beer:
Snowey har det super. Han er vel 50-55 cm efterhånden og stadigvæk blid som et lam ( eller noget ). Jeg holder IKKE blåmuslingerne i fingrene men han har aldrig rørt andet end dem, så han er stadigvæk 100% fishsafe. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af FEM64 »

Barner skrev:Hej
Fedt at se din arbejdsgang. er også selv ved at bygge op, så fedt at se lidt inspiration. Det næst sidste billede er ikke lps men en Sinularia
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Sinularia" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du får fragmenter af din Grønne Sarcophyton elegans og hammer koral så er jeg bestemt aftager :GO
Renè
Jeg har rettet lidt vedr. billederne. Min Sarcophyton elegans har faktisk et lille "sideskud" som sikkert kan fjernes uden at skade hverken den store eller den lille. Hammerkorallen har mange hoveder så jeg vil da lave et frag eller tre af den. Måske du har noget at bytte med?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af Barner »

FEM64 skrev:
Barner skrev:Hej
Fedt at se din arbejdsgang. er også selv ved at bygge op, så fedt at se lidt inspiration. Det næst sidste billede er ikke lps men en Sinularia
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Sinularia" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du får fragmenter af din Grønne Sarcophyton elegans og hammer koral så er jeg bestemt aftager :GO
Renè
Jeg har rettet lidt vedr. billederne. Min Sarcophyton elegans har faktisk et lille "sideskud" som sikkert kan fjernes uden at skade hverken den store eller den lille. Hammerkorallen har mange hoveder så jeg vil da lave et frag eller tre af den. Måske du har noget at bytte med?
Jeg har nogle Kenya træer (Capnella imbricata) eller noget Clavularia viridis (meget grøn) der er ikke så meget lige nu. Da det bare køre i en lille tank tl det store kommer op at køre :smartass:
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af FEM64 »

Lige et par hurtige skud af DIY Computeren:
2014-01-27 13.04.35.jpg
2014-01-27 13.04.58.jpg
2014-01-27 13.04.49.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 man 27. jan 2014 14:51, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af Bingocaller »

Tvivler på det er ricordia - nok nærmere rhodactis
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af FEM64 »

Bingocaller skrev:Tvivler på det er ricordia - nok nærmere rhodactis
Da jeg ikke er nogen haj til de navne, så må jeg lige checke det og rette om nødvendigt. :y Tak.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Cubeformet DT (360 L) på vej. Nu med wavebox.

Indlæg af FEM64 »

Endelig...! Cuben står hvor den skal. PVC er færdigt. Bord og dekorationer er færdige og der kom endelig vand i. Godt nok ferskvand og ingen varme men nu er det kørende. Trænger godt nok til at få det hele skyllet godt igennem. Jeg har købt yderligere 15 kg døde LS hos Moby og aldrig har jeg set SÅ beskidte sten. Der var de omtrent rene som jeg har fået nogle gange før (ca. halvdelen) men også mange møgbeskidte og "brugte" sten. Har i oplevet det? :( Jeg har ikke. De plejer at være i superkvalitet. De her havde masser af skidt på. Gamle døde og indtørrede bevoksninger og flere steder faktisk også noget der lignede gammelt PU skum. Nå, de blev vist endelig rene (skurebørste, brintoveriltebad og ligge i blød i 2 uger) eller bliver det, når de er skyllet godt igennem. Nu skal det så køre med pumper, WB, lys og en kraftig Eheim spandpumpe på i en uges tid, så jeg kan få det testet ordentligt. :y
2014-02-08 17.02.45.jpg
2014-02-08 17.02.27.jpg
På billederne er der ingen vand i men jeg kan ikke LIGE tage nogle nye fordi jeg har fyldt koldt vand i og ruderne dugger. Vores vand er godt nok koldt lige nu. :y De kommer når duggen er væk.

Overflow virker efter planen, lyset ser fedt ud (meget flot flimrende effekt). En dæmpbar Onyx fra RapidLED. Der skal dog mere lys på. :y Et Actinic (Royal Blue) DIY kit med 12x 3 watt Cree LED's (også fra RapidLED). Begge skal/kan dæmpes fra min GHL.

Planen er at køre med ferskvand en uges tid. Skifte til saltvand og køre en uges tid mere. Skifte halvdelen af det og køre en uge mere (de sten var BESKIDTE) med varmen på også. Går alt dette efter planen og jeg ikke kan måle værdier over normal niveau, så kobler jeg Cuben på min 400 L sump med godt indkørte LS, JJ nitrat og fosfat filtre og BM200 skummer. Så kan jeg endelig begynde at flytte fisk og koraller over. Det glæder jeg mig godt nok til og mon ikke fiskene også gerne vil have det ekstra plads?

Og SÅ skal der vist kigges efter frags. :W
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"