"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

500 L kvadratisk akvarium version 2.1

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

500 L kvadratisk akvarium version 2.1

Indlæg af Anette »

Hej alle sammen,

Så er vi så småt ved at komme i gang igen.

Vi lukkede akvariet ned da vi skulle have nyt gulv på i stuen hvor det står, og vi har haft lidt koraller samt 2x klovnfisk, 1x oliven kirurg og 1 x seksstribet gylte opbevaret i sumpen og fragmenttanken i mellemtiden.

Hele akvarieplanen er blevet revurderet, vi gad simpelthen ikke kigge på pumper i displayet og høre på larmen fra dem. Så planen for akvariet er som følger:

Al flow i displaytanken leveres af en Red Dragon 3 Speedy 8,0m³ (RD). Til denne er tilkoblet en 8-kanals oceanmotion (OM) til at fordele flowet ud gennem skjulte rør i stensætningen. OM samt RD bliver placeret i teknikskabet på den anden side af væggen så støjen bliver minimeret i stuen.

Stensætningen laves af døde sten, og skulle gerne blive meget mere luftig end sidst, hvor vi indså at vi brugte over halvdelen af akvariet på "rod" i form af sten vi ikke kunne placere koraller på eller se.
Stensætningen er limet sammen med hvid Portland cement blandet op med groft koralgrus og vand. Derudover er der brugt PU lim til at lime stenene på akryl plader så søjlerne kommer til at stå stabilt.
Her ses en illustration af hvad vi arbejder hen imod:
Akvarie.jpg
Pilene på tegningen indikerer hvor der kommer udløb til flow, og hvilken retning flowet bliver orienteret.

Rørene til flow der køres op gennem stensætningen kamufleres med groft koralsand samt koralstykker pålimet med PU lim så de med tiden falder mere og mere ind i stensætningen.

Lyset er opgraderet fra 2 stk Pacific Sun BP 160 W til 3 stk GHL Mitras LX 6100, så der er kommet mere skrald på.

Vi har bestilt ny sump, der står i et tilstødende rum - altså ikke under akvariet. Sumpen bliver mindre end den nuværende på 325 L, hvilket giver mere arbejdsplads. Vi har også installeret udsugning i teknikrummet, som også trækker fugt fra akvariet.

Så er vi igang igen!


flow.JPG
Flower bliver ledt via OM gennem disse udløb der bliver skjult i stensætningen med sand og sten når vi ved præcis hvilken vej de skal pege.

søjle1.JPG
søjle2.JPG
En af søjlerne der er limet sammen. Samt illustrering af udløb der bliver skjult på bagsiden af den.
dialyse.JPG
Efter sammenlimningen af stenene blev de udvasket en uge i vand der blev skiftet 1-2 gange dagligt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Anette tirs 14. okt 2014 13:31, rettet i alt 4 gange.


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
pitt
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 227
Tilmeldt: lør 22. jan 2011 15:29
13
Postnummer: 8722 Hedensted
Saltvand siden?: 2011

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af pitt »

Jubii se meget frem til af følge det. Har også lidt der og venter på at komme tilbage :K


Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Macdoo »

Lækkert


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Monica&Jacob »

tegner rigtig rigtig godt det der.. elsker når folk gennemtænker det hele inden de får igang.

glæder mig til og se mere fra dette fede projekt


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

Lige et par ekstra billeder af opbygningen af rør til OM
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
6.jpg
Spørgsmål og kommentarer er mere end velkomne, og tak for de positive tilbagemeldinger der allerede er kommet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Gizze »

Det bliver FOR FEDT det der!!!!!


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Schwensen »

Det bliver rigtig fedt ;)
Hvordan vil I skjule slangerne fra OM ud til udstrømningerne?
I får da rigeligt med lys!! Har selv to gange mitras over 546 liter, og jeg har rigeligt med lys. Hvad er jeres mål på akvariet ?


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

Det er vores gamle akvarium på 100*100*50, men vi drosler ned for lyset. Tre lamper er nødvendigt for at dække ud i hjørnerne så vi ikke får mørke områder. Har været ude i at bruge den ene over fragment tanken, men det bliver for lidt lys over displaytanken.
Slangerne fra OM bliver limet fast på bunden og dækket med sand der hvor de ikke går under stensætningen. Så bundlaget bliver ca. 3 cm hvor det er tykkest for at dække slangerne.


Mvh Anette og Kristoffer
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af kanstrup »

Hvad betyder om???


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Schwensen »

OM = Ocean Motions :) http://www.oceansmotions.com/store/?osC ... f17cf4ba15" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

kanstrup skrev:Hvad betyder om???
OM = oceanmotion - den ser ud som på billedet, og for dem der ikke er stødt på sådan en før, så er det "bare" et stykke teknik der er koblet til én stor pumpe, og som fordeler flowet fra denne ene pumpe ud gennem 8 udstrømninger. Hvor de kører 2 af gangen. Alle 8 udstrømninger bliver skiftevis aktiveret over ca 1 min så vidt jeg husker. Derved skifter flowet heletiden retning.
OM.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

Hehe, der var jeg lidt for langsom ;)


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Jones »

Det bliver helt sikkert mega lækkert. Men hvor meget strøm bruger pumpen så i forhold til flere små cirkulationspumper? Idéen med at der ingen støj vil være er jeg total fan af.


o_O
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

I det gamle havde vi 4 pumper der tilsammen brugte ca 38 w hvor RD bruger op til 75 w alt efter indstillingen, så den bruger noget mere. + 6 w til OM. Til gengæld er den så godt som lydløs selv når man står ved siden af den. :-)

Og så lige de (måske) sidste billeder af weekendens arbejde...
image.jpg
image.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Anette og Kristoffer
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af nielsk »

Godtnok et spændende design!


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af AndersGS »

Hej Anette og Kristoffer

Det bliver simpelthen for fedt det der!! Gik selv med drømmen, men turde ikke rigtigt tage springet med den "OM".

Glæder mig vildt til at se resultatet, det kan kun blive fantastisk :GO Det er gennemført med rørafslutningerne.


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa Anette og Kristoffer.
Det bliver rigtig cool det der! Er allerede vild med jeres søjler i akvariet.
Et par tips -som I sikkert har styr på allerede- PVC udmundingerne på OM rundt omkring i akvariet ville jeg ikke lime fast - så har I nemlig mulighed for at ændre flow når I har fået vand i akvariet.

Indsugning til OM skal ikke sidde for lavt i akvariet da den evt vil suge lidt sand ind...(især hvis I har gylte der roder i sandet som vi har) det er ikke så godt for trumlen inde i OMen.

Glæder mig til at se en masse flere billeder og posts af jeres projekt.

Venlig Hilsen
Kenneth


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
cbi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: ons 21. dec 2011 22:38
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af cbi »

ser kanon godt ud


Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: ons 25. mar 2009 17:41
15
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af FrederikT »

Glæder mig til og se det færdigt. Hvor har vi købt OM'en henne?


Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

Tak alle sammen :) Vi glæder os også selv til at se hvor vi ender - og hvornår!
kenneth olsen skrev:Hejsa Anette og Kristoffer.
Det bliver rigtig cool det der! Er allerede vild med jeres søjler i akvariet.
Et par tips -som I sikkert har styr på allerede- PVC udmundingerne på OM rundt omkring i akvariet ville jeg ikke lime fast - så har I nemlig mulighed for at ændre flow når I har fået vand i akvariet.

Indsugning til OM skal ikke sidde for lavt i akvariet da den evt vil suge lidt sand ind...(især hvis I har gylte der roder i sandet som vi har) det er ikke så godt for trumlen inde i OMen.

Glæder mig til at se en masse flere billeder og posts af jeres projekt.

Venlig Hilsen
Kenneth
Ja, du gætter jo næsten ikke hvor vi har hentet en del af inspirationen henne vel ;) Har du limet PVC'en under vandet fast? Tænker specielt på slanger--> 1. bøjning op mod udbløsningen, og på den anden side af samme bøjning? Vi er lidt i tvivl om vi bør lime på denne bøjning og så kun lade den øverste bøjning sidde "løs" eller om vi kan lade dem begge sidde løst.
Planen er at slangen på bunden bliver limet fast med silikone, og så limer vi sand fast på oversiden af slangen, så den ikke bliver synlig hvis sandbunden bliver tynd omkring den.

Tak for tippet med indsugningen, det skal vi huske! Umiddelbart bliver den bag stensætningen hvor der ikke er meget sand, men gylter kan selvfølgelig slæbe det alle mulige mærkelige steder hen :)
FrederikT skrev:Glæder mig til og se det færdigt. Hvor har vi købt OM'en henne?
Vi har søgt en del efter OM'en, men var så heldige at Carsten fra Decocean havde en enkelt tilbage.


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af PoulD »

SAer ud til at blive rigtig flot. Er også lidt misundelig, fordi jeg er vild med ide'en om at undgå synlige pumper i akvariet.
Nu spørger jeg nok utrolig dumt, men m.h.t. Kenneths kommentar om indsugningen, kunne man ikke have den i sumpen? Det ville selfølgelig kræve et lidt større nedløbsrør, men så fik man jo også fordelt det "nyrensede" vand ud i hele baljen


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af kenneth olsen »

Anette skrev:Tak alle sammen :) Vi glæder os også selv til at se hvor vi ender - og hvornår!
kenneth olsen skrev:Hejsa Anette og Kristoffer.
Det bliver rigtig cool det der! Er allerede vild med jeres søjler i akvariet.
Et par tips -som I sikkert har styr på allerede- PVC udmundingerne på OM rundt omkring i akvariet ville jeg ikke lime fast - så har I nemlig mulighed for at ændre flow når I har fået vand i akvariet.

Indsugning til OM skal ikke sidde for lavt i akvariet da den evt vil suge lidt sand ind...(især hvis I har gylte der roder i sandet som vi har) det er ikke så godt for trumlen inde i OMen.

Glæder mig til at se en masse flere billeder og posts af jeres projekt.

Venlig Hilsen
Kenneth
Ja, du gætter jo næsten ikke hvor vi har hentet en del af inspirationen henne vel ;) Har du limet PVC'en under vandet fast? Tænker specielt på slanger--> 1. bøjning op mod udbløsningen, og på den anden side af samme bøjning? Vi er lidt i tvivl om vi bør lime på denne bøjning og så kun lade den øverste bøjning sidde "løs" eller om vi kan lade dem begge sidde løst.
Planen er at slangen på bunden bliver limet fast med silikone, og så limer vi sand fast på oversiden af slangen, så den ikke bliver synlig hvis sandbunden bliver tynd omkring den.

Tak for tippet med indsugningen, det skal vi huske! Umiddelbart bliver den bag stensætningen hvor der ikke er meget sand, men gylter kan selvfølgelig slæbe det alle mulige mærkelige steder hen :)
FrederikT skrev:Glæder mig til og se det færdigt. Hvor har vi købt OM'en henne?
Vi har søgt en del efter OM'en, men var så heldige at Carsten fra Decocean havde en enkelt tilbage.
Hejsa Anette,
hahaha... jo.. kan godt ane lidt hvor I har kigget henne... :beer:
Carsten limede PVC rørene fast til bunden af akvariet for os så de ikke skøjter rundt eller løfter sig op.
Lyder som en god ide med at lime sand på dem... det har vi ikke gjort... Der er jo en general snak om hvor meget sand der skal være i bunden af akvariet for at undgå at de "onde" bakterier får frit spil
og nu hvor vi har meget lidt sand i bunden af akvariet, er rørene svære at skjule... men nu er vi begyndt at dække dem til med ricordea og zoa.. og der er egentlig meget fint... men det er noget man skal være lidt opmærksom på ved dette sæt up... da vi havde masser af sand var det jo ikke noget problem.. men nu hvor det er væk - så skal man løse det på en anden måde. :)

Udmundingerne sidder "løst fast" i vores akvarie.. dog med en smule af det hvide tape rundt om som man bruger til vandrør. Det gør at de er lidt stramme og kan styres rundt.

Hvor stor pumpe skal føde OMen? Vi ku se at der ikke var helt nok flow i vores akvarie.. så der er røget en extra Tunze pumpe på.. så nu er der endnu mere gang iden...

I må gerne kigge forbi os en dag hvis I kommer forbi på de kanter. :beer:


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

Grunden til vi ikke har føderøret i sumpen er at flowet gennem sumpen vil blive alt for højt når pumpen trækker 8500 l/t igennem.
Derudover vil aftræk fra sumpen gøre at vi ikke har mulighed for at slukke returpumpen og stadig have flow i baljen. Vi har spekuleret meget over dette da vi gerne ville skippe returpumpen, men pga sidstnævnte valgte vi at køre OM udenom returen.

Kenneth: ja kan godt forestille mig slangerne er svære at skjule når der er begrænset med sand i. Vores akvarie Er i forvejen lavet til ca to cm bundlag-i forhold til hvor lågerne starter oppe på glasset.
Og jo tak, vi vil meget gerne kigge forbi hvis vi kan få det til at passe. Sender lige en pb.

Angående flowet til OM vendte vi det også med Carsten da vi købte den, og han sagde også vi skal passe på ikke at have for lavt flow igennem. Hvor meget flow er du oppe på at have nu?


Mvh Anette og Kristoffer
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af ttkthomsen »

Tilslutter mig koret, super projekt!

Har i på noget tidspunkt overvejet at lave rørgennemføringen altså de 4 ind og udgange samt returløbet igennem bundglasset af akvariet (ligesom overløbet og som vidst i det her klip: " onclick="window.open(this.href);return false; )så slipper man for rørføring i akvariet ?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Schwensen »

Kommer I så kun til at have 8500 liter/timen til hele jeres akvarium?


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Anette,

Blot en :GO herfra.
Jeg elskede dit "gamle" akvarie, og ser virkelig frem til denne.

Ville i øvrigt oz fryde mig lidt, hvis i ku tæske Istedgade "holdet" på design..... :K

Held og lykke

Kh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af Anette »

Vi har ikke overvejet rørføringer ind gennem bunden nej. Kan se det geniale i det, men jeg er allerede bekymret nok med 3 tankgennemføringer og trægulvet under, så vil helst ikke have mere at bekymre mig om ;-)
Og vores OM har 8 udgange i stedet for 4, så det bliver en del huller der skal bores...
Og i vores tilfælde vil det skabe det problem at vi skulle have en mursten mere slået ud under akvariet. Ved at slå stenen ud over akvariet-i lyskassen- vil vi trække en del af fugten ud gennem udsugningen over sumpen på den anden side af væggen.
Ellers en fed ide at undgå rør på bunden af akvariet!

Og ja, vi får "kun" 8500 l/t flow. Flowet bliver så fordelt fra 8 retninger. To og to af gange. Dette skulle være nok så længe retningerne er varieret. Og i og med akvariet er kvadratisk kræver det ikke så meget flow for at nå fra kant til kant, men mere lavt flow i flere retninger. Med den gamle opstilling havde vi problemer med at pumpene var for kraftige, og simpelthen blæste sandet væk uanset hvordan vi vendte pumperne.

Og tak Peder, vi lurer i hvertfald godt i istedgade holdets tråd og stjæler ideer og erfaringer. Stensætningen bliver så markant anderledes i og med at akvariet er kvadratisk og vi vil prøve at fremhæve dybden i det :-)
Senest rettet af Anette søn 15. sep 2013 08:29, rettet i alt 1 gang.


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af kodyl »

Det skal nok blive godt det der :) Syntes det er super fedt der er tænkt på så meget fra starten af.

Hvis i finder ud af at de 8500l/t er for lidt. Var det måske en mulighed at sætte nogle af de der flow acceleratorer på jeres rørføring? De skulle give 2-4x mere flow ved at bruge venturi princippet.
http://www.fish-street.com/flow_acceler ... gory_id=97" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af kenneth olsen »

pederrevnørd skrev:Hej Anette,

Blot en :GO herfra.
Jeg elskede dit "gamle" akvarie, og ser virkelig frem til denne.

Ville i øvrigt oz fryde mig lidt, hvis i ku tæske Istedgade "holdet" på design..... :K

Held og lykke

Kh
Peder

HOV HOV Peder... hahahahahahahahaha....


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0

Indlæg af pederrevnørd »

kenneth olsen skrev:
pederrevnørd skrev:Hej Anette,

Blot en :GO herfra.
Jeg elskede dit "gamle" akvarie, og ser virkelig frem til denne.

Ville i øvrigt oz fryde mig lidt, hvis i ku tæske Istedgade "holdet" på design..... :K

Held og lykke

Kh
Peder

HOV HOV Peder... hahahahahahahahaha....
Hehe skaludelukkende forståes i sjov, jeg ELSKER simpelthen de tråde hvor design og hensyn til natur giver nye anderledes muligheder.

At følge med i de tråde inspirerer mig allermest - og hvis jeg selv skal omlægge min en dag, vil jeg prøve at efterleve nogle af disse tanker i har gennemført med succes.

Jeg er blot ikke sikker på at jeg har tålmodighed til det :)

Kh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"