"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Indlæg af KimS »

Har haft salt fra str. 1120 til 25L (frem og tilbage i str. gennem årene med salt) så nu syntes jeg det her skal sættes igang ...såååå, YES!! tid til opgradering :-) ... nedlægger mit Shin Mao 130L og fik endelig "tilladelse" til at vi får et lidt større akvarie. Og er sku blevet så varm på alle de flotte shallow reefs der er dukket op her på forum og med inspiration fra et billede med et ægte "dropoff" hvor selve akvariet er bygget i lave og dyb ender fik jeg ide til den "billige" måde.

Akvariet:

180 cm lang x 50 cm dyb x 40 cm høj (vandspejl 35 cm) = 360L med bølgebrydere. Forrude i Weisglas. Akvarie bliver sat ovenpå en skænk - overbygning kommer måske til sidst ... har ikke bestemt mig endnu om hvad eller hvordan der skal bygges omkring lyset.
Sump: Intern 30cm X 15 cm x 35 cm = 16 L - var ikke "forhandlings dygtig" nok med min "nurse shark" samlever til at få extern sump
Salt:: Red Sea Coral Pro ("brygget" på osmose vand)
Levende sten: ca 20 kg indonesiske levende sten fra mit Shin Mao130L akvarie efter det bliver nedlagt. ... selvfølgelig med ekstra levende sten som følger løbende
Baggrund: Aquaroche plader der dækker overløbskasse i højre side af akvariet og det meste af bagruden - der vil stå et lille stykke åben nederst i venstre side af akvarie der vil blive lavet som "hule" til det åbne "hav" med blå maling på bagside af glas. En reef waveboks skjuler i venstre side bliver forbundet med "hule". Plus reef keramik skjulere til de to cirkulationspumper. Og en reef keramik søjle eller to i sandet.
Bundlag: DSB "sukker" sand + Carib Sea Ocean Direct levende sand finkornet (0-6mm) der bliver blandet med lidt grovt grus og knuste koralstykker.

Planen er så at jeg bygger "skrænt/dropoff" fra overløbskasse af pvc rør, strips og "eggcrates" langt ud og i to afsatster og monterer derefter døde levende sten plader for at skjule "eggcrates" og rør og til sidst at "bygge" videre ovenpå/siden/nedenunder med levende sten fra mit gamle akvarie når vand/salt er opløst og klar

Teknik:

Skummer: Tunze Comline DOC 9006 (rated 600L) og Tunze Silence (2400L regulerbar) returpumpe
Lys: 1 x 110W Ultra Led Silent Storm 90cm (36 leds) & 1 x Aqua Light LED Clip on Light SUPERBright 27 cm (33leds) & 1 X 18 LED blå morgen/aften & 1 x Hydor NightLight blå månelys (4leds som placeres under vandoverflade) - så her vil jeg forsøge med stærkest grundt lys til det "lave" område/dropoff og mindre stærkt lys til "dybere" område og placere koraller derefter
Filtering: DSB sand ved "dropoff fundament" + Zeovit Cleartides reaktor med Tunze Silence pumpe (800L) + Tunze Comline filter 3162 med Phosphatadsorber + en sok med aktiv kul og lidt bio bolde i net
Varmelegeme: Hagan Fluval LCD 300W
Controller/styring af flow & waveboks: Tunze 7092
Wavebox: Tunze Comline 6208
Flow: 1 x Tunze 6095 (10.000L) + 2 x Tunze 6045 (2 x 4500L) der veksler med at pumpe om natten når wavebox slukker
Osmolator: Tunze 3155 (tages fra mit nuværende akvarie)
Dosering af sporstoffer: Foreløbig en Kina doseringmaskine der doserer MicroLift All In One sporstoffer + GroTech magnesium og GroTech Plankto Marine P koralfoder et par gange om ugen

Fisk:

1 x Centropyge Loriculus (skal købes)
1 x Pygoplites Diacanthus (skal købes)
1 x Zebrasoma Veliferum (fra gamle akvarie)
1 x Paracanthurus hepatus (skal købes)
1 x Pterosynchiropus splendidus (fra gamle akvarie)
1 x Amphiprion ocellaris - sort (fra gamle akvarie)
2 x Amphiprion bicinctus (skal købes)
1 X Coris gaimard (fra gamle akvarie)
3 x Chromis viridis (skal købes)
1 x Pseudochromis fridmani (fra gamle akvarie)
1 x Pterapogon kauderni (fra gamle akvarie)
1 x Amblygobius rainfordi (fra gamle akvarie)

Alle fisk så små som muligt og måske bliver fiske indkøb anderledes til sidst?. Der bliver ihvertfald fokuseret lidt på sand/bund dyr da jeg får stort område af sand.

Koraller:

Mest LPS (da disse er mine yndlings koraller), men også lidt soft og polypsten. Altså lidt mixed koralbestand.

Søanemoner mm.:

En sandanemone?, og/eller en tæppeanemone?, og/eller en cylinderrose? & anemone til klovnfiske parret. Alle disse forsøgt placeret venstre side i et mindre "dropoff"/"hule"/"bro" opstilling, men pumpe indtag mm. vil blive inddækket så de ikke så let vandrer ind til en gang "blender"

Så der sættes snart igang heldigvis :-) ... inputs, ideer, forslag, kritik & bemærkninger modtages gerne :grouphug: :beer:
Senest rettet af KimS tors 2. maj 2013 12:28, rettet i alt 13 gange.


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Indlæg af Macdoo »

Det lyder spændende. Glæder mig til billeder.


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Indlæg af KimS »

Så er alt bestilt kommet hjem undtaget LED lampe og AKVARIE ... hmmm :-) ... men har da fået tiden til at gå med at: bygge "fundamentet" op af pvc rist, pvc rør, strips, koralgrus, døde "levende" sten "plader", cement, skum & aquabond fugemasse som så skal bygges videre på med levende sten og koraller. Og Tunze pumper beskyttet med net og keramikskjulere for anemone vandring - ingen anemone tun(ze)mousse her, tak ;-) ... skænk er blevet afstivet indeni og nedenunder så nu mangler jeg bar den forbistrede glas beholder så jeg kan fortsætte :-) ... lidt billeder ...
Fundament.JPG
Fundament2.JPG
Fundament3.JPG
Tunze pumpe beskyttelse.JPG
... to be continued :f2:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Indlæg af dyne »

hmm bliver sq spændene at følge med i
hvis du skal hjælp til noget så må du sige til (kan lidt af hvert)


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Indlæg af KimS »

dyne skrev:hmm bliver sq spændene at følge med i
hvis du skal hjælp til noget så må du sige til (kan lidt af hvert)
Tak, lyder godt. Skal på et tidspunkt have dækket lys med kasse ... ved ikke helt hvordan og hvornår ;-)


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Indlæg af dyne »

trædetkan jeg sq finde ud af er udd maskinesnedker og har arbejdet som tømmer så mon ik det skulle være til at finde ud af


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: KimS Mini Dropoff Shallow Reef

Indlæg af KimS »

dyne skrev:trædetkan jeg sq finde ud af er udd maskinesnedker og har arbejdet som tømmer så mon ik det skulle være til at finde ud af
Lyder squ godt :clap: ... det vender jeg tilbage med til den tid da jeg hverken har værktøj eller plads til at lave den ;-)


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"