"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Katja & Rasmus' Rev (360L) 19/12/2012 opdateret tråd

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Katja & Rasmus' Rev (360L) 19/12/2012 opdateret tråd

Indlæg af Pontoppidan83 »

Strategi:
Vores strategi er at køre et sundt og frodigt akvarie uden, eller i hvert fald med meget få vandskift...
Vi lytter rigtig gerne til gode råd :y

Mål & specifikationer

Displaytankens mål:

L120 x B50 x H60 cm. 360 L
Akvariet har overløb i højre side.
Det står på er 90 cm højt porsa bord, hvilket vi synes er ekstremt cool, da vi på den måde kan se displaytanken fra hele stuen. Bordet er beklædt med hvide træplader og har et skydelåge system.
Lampeskjuleren er ligeledes lavet af et porsabord beklædt med hvide træplader og er også med skydelåge system.

Sumpens mål:

L80 x B40 x H40 cm. 128 L
Sumpen er inddelt i 3 rum. Vandet løber fra displaytanken og ned i skummerkammeret. Herfra fortsætter det over i refugiet hvor der skal være et par kg LS, en reaktor med aktivt kul. Herfra fortsætter det igennem en boblefælde og ind i returkammeret.

Ferskvands akvarie til automatisk genopfyldning
L20 x B40 x H35 cm. 28L

Udstyr & teknik

Vi valgte at gå all-in på at få et lækkert akvarie med fede lamper, så i de første par måneder under indkøringen, kører vi low-budget med de ting vi havde tilbage fra det gamle RSM 130.

Nuværende teknik:

Skummer: Skimz 181 specifikationer:L 210 x W 210 x H 535mm, 12watt, air intake 540 l/h[/i]
Returpumpe: Tunze 1073.02 (2400 l/h)
Cirkulation: 3 stk. Tunze 6025 + 1 stk. Tunze 6065
Lamper: Pacific sun Black Python 160w (master+slave) på spider stativ

Kommende teknik: med forbehold for ændringer

Osmoseanlæg: Mars fra Rent-postevand.dk
Osmolator: Tunze 5017 water level controller
Doseringscomputer: Dette er ikke helt besluttet endnu da det ligger et stykke ude i fremtiden, men højst sansynligt en GHL 4 kanals eller en grotech EP IV

Vandværdier:

15/12-2012

Temperatur 26 grader

Saltindhold = 1,025

No2 = 0 ppm
No3 = 0 ppm
PH = 8,2
KH = 11,8
Ca = 440 ppm
Ammonia = 0 - 0,25 ppm
Mg = 1110
Po4 = Ikke målt da vi stadig mangler dette testsæt.


Beboere:
Nuværende beboere

Fisk
2. stk. Amphiprion clarkii "Klovnfisk" 5 cm
1. stk. Zebrasoma Veliferum 12-15 cm

Andet

1 stk. turbo-snegl
2 stk. rød eremitkrebs
1 stk. Sabellidae "Rørorm"


Ønske beboere

2 ell. 3 stk. Pterapogon kauderni "Kardinalfisk"
+ måske
1 stk. Paracanthurus hepatus "palet kirug"
og eller
1 stk. Siganus unimaculatus "Gul kaninfisk"
2 - 3 stk. Zebrasoma flavescens "Gul kirugfisk"
2 stk. Nemateleotris magnifica
2. stk. Pseudochromis fridmani
1 stk. Neocirrhitus armatus "koralvogter"
2 stk. Nemateleotris decora
1 stk. Halichoeres chloropterus

Andet:

1 stk. Lysmata amboinensis "Dannebrogsreje"


Koraller/anemoner:

1 stk. søanemone "endnu ukendt"

Det har vi ikke helt taget stilling til endnu men det bliver nok lidt af hvert :)

Her er hvad vi har kigget på indtil videre:

LPS:
Euphyllia paraancora
Euphyllia ancora
Favia
Trachyphyllia
Symphyllia
Caulastrea
Acanthastrea

SPS:
Acropora millepora
Acropora valida
Acropora humilis
Montipora danae
Montipora confusa
Seriatopora

Blødkoraller:

Polypper
Rhodactis
Xenia elongata


Det er som sagt kun hvad vi har kigget på og fundet interessant indtil videre. Vi forestiller os, at der stille og roligt vil blive fyldt op med impulskøb alt efter hvad der lige er på hylderne de steder vi kommer :Peace:


Vandværdier, teknik, fisk, koraller og erfaringer vil selvfølgelig blive opdateret løbende, ligeså vel som der løbende vil blive lagt billeder op fra akvariet :GO

Sådan er det gået indtil videre:

Forord
Jeg fandt min interesse for saltvandsakvarier i 2008. Jeg startede op med et lille 54L med en Tunze 9002 skummer og en HQI lampe. Efter en måneds tid blev jeg dog sendt til Kalundborg og arbejde hvor jeg endte med at bo en del på hotel og solgte derfor akvariet igen. Da jeg efter et halvt endelig var færdig med at passe togtrafikken til og fra Kalundborg, havde jeg mod på et større projekt. Jeg satte mig ned og brugte mine færdigheder inderfor teknisk tegning, og fik designet hvad der kunne ligne et framragende skabsmøbel. Planen var at jeg skulle starte et 570L akvarie op. Det tog mig en uges tid at bygge skabet, og det var faktisk klar til at blive malet da jeg endnu engang blev udlånt. Denne gang endte jeg i Roskilde, og igen boede jeg på hotel i nærheden af stationen. Derfor blev projektet pakket sammen og sat op i mit loftsrum. Da jeg den ene dag kom hjem opdagede jeg at der havde været oprydning i ejendommen, og da jeg ikke havde været hjemme i Odense til at kunne deltage, eller for den sags skyld få sat et navn på mit loftsrum var det blevet tømt og en anden havde overtaget rummet :W Her knækkede filmen fuldstændigt for mig og jeg indså at det åbenbart ikke skulle være på daværende tidspunkt at jeg skulle starte op. Tænk sig at man kan finde på at tømme et rum og smide materialer ud for 2000 kr :angry:
Nu arbejder jeg ved S-tog som trafikleder og her har jeg tænkt mig at blive i mange år da der venter mange spændende projekter og udfordringer i de kommende år. Katja flyttede med mig til København, hun studerer dog stadig Jura på SDU i Odense. Heldigvis tog det mig ikke mange minutter at overbevise hende om at når nu vi ikke må have hverken hund eller kat, skulle have saltvandsakvarie. Hun har ovenikøbet overgivet sig så meget at hun læser alt hvad hun overhovedet kan om emnet, og tilmed spytter penge i projektet :P
Her er et link til den gamle tråd omkring bygningen af skabet og drømmene omkring 570L projektet:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=23503

Den spæde start
Siden vi startede akvariet op den 10. november 2012, er der sket en hel masse spændende ting. Vi startede faktisk en lille måneds tid før med et RSM 130D, men vi kunne simpelthen ikke gøre det lydløst nok, og da det samtidig var for småt, med hensyn til de fiske ønsker vi havde besluttede vi os for at købe Nicki's 360L rumdeler med tilhørende lamper som tidligere i 2012 har været månedens akvaire her på SF. Til at starte med kæmpede vi en del med at ramme den rigtige stensætning, men nu synes vi er vi er kommet frem til en stensætning med masser af potentiale. Godt med svømmeplads til fiskene og masser af vokseplads til koraller. Da først vi ramte den rigtige stensætning efter ca. halvanden uge tog tingene virkelig fart. Men først helt tilbage til start.

Opstart/PVC arbejde
Nicki og hans bror Mikas, var meget forsigtige under flytningen så de ikke kom til at ridse glasset. Det første jeg selv gjorde efter de var kørt og jeg ville rengøre for kalkalger, var selvfølgelig at lave en ordentlig plamage af ridser på frontruden :oops: Heldigvis havde jeg lige undersøgt en hel masse omkring emnet at fjerne ridser på glas, da der var en del ridser på det RSM vi startede med. Det tog mig lige nøjagtigt 5 min at rette min fejl og fjerne ridserne helt igen. Se evt. denne guide:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=55345
Akvariet blev startet op uden sump, da vi lige havde lidt PVC arbejde der skulle klares for vi kunne gøre brug af sumpen. Derfor startede vi akvariet med en Tunze 9002 skummer og kun en enkelt Tunze 6025 cirkulationspumpe. Carsten fra Decocean var her en stor hjælp da han stoppede forbi i en times tid en torsdag aften og hjalp med at lime vores rørgennemføringer, og tegne og forklare hvordan og hvorledes jeg selv dagen efter skulle lime resten af rørene sammen. Da PVC arbejdet var overstået kæmpede vi en del med, at dursoen, som på daværende tidspunkt sad på hovedrøret, sugede enormt meget luft med ned i sumpen. Dette medvirkede at det nærmest lød som om vi havde installeret et vandfal i vores stue og det var enormt irriterende! Vi løste problemet ved, at tage i silvan og købe nogle skæreskiver til en dremmel maskine, og på den måde fik vi skåret ca 10 cm af det der på daværende tidspunkt var skkkerhedsrør. Efter denne modifikation/ombytning af rørerne lykkedes det faktisk at stoppe lyden af vandfald og sikke en dejlig ro der blev i stuen! I samme operation lykkedes det faktisk også at lave et system der kan tømme overløbet helt for vand, lidt ligesom et toiletskyl, og jeg vil påstå at gør vi det en gang om ugen undgår vi den store mængde slam der normalt ligger sig på bunden af overløbet. Her er et link til en tråd jeg oprettede om hvordan det er lavet:

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=56005

Lorte weekend!!
Da vi endelig fik systemet til at køre lydløst, og brunalgefasen så småt var startet, skete der selvfølgelig det der bare ikke måtte ske!! Vi sad og hyggede os over aftensmaden. Jeg (Rasmus) havde enorme tømmermænd efter en ordentlig bytur hvor jeg fik stjålet min jakke med pung OG nøgler. Mens vi spiste lyder der pludselig to kortslutnings-klik lyde og lamperne slukker. Jeg var grædefærdig, for magen til møgweekend tror jeg aldrig nogensinde jeg har oplevet. Først blev vi, som kæmpe favoritter, kun nr. to ved jernbane DM i futsal, så fik jeg stjålet min jakke med pung og nøgler og til sidst kortslutter vores dyre akvarielamper :G Dagen efter lykkedes det mig selv at fejlfinde og lodde kortslutningen sammen, men idet jeg sætter lamperne på plads slukker de igen, og denne gang kan jeg ikke selv lave dem. Jeg søgte derfor på nettet efter et elektronikværksted som havde evner til at reparere andet end PC-hardware og jeg fandt frem til neverboot som ligger på Amagaer. Efter et par dage i deres hænder, ringede de og sagde at de havde fundet fejlen og at det ville koste 1500,- kr at lave det. Det sagde jeg go for selvom det var mange penge. Pludselig slår det os at vi for ikke særlig længe siden fik oprettet en elektronikforsikring. Katja ringede derfor til forsikringsselskabet og fremlagde vores sag, og de endte med at sige at de godt ville betale for reparationen. YES! Fejlen var i øvrigt en kortslutning i strømstikket +et par andre småfejl bla. var der lidt problemer i slavestikket. For at gøre det til en ægte solstråle historie så ringede de pludselig fra vej og park i Holbæk. En skraldemand havde fundet min pung med alt indhold i en skraldespand i Holbæk. A gud ved hvilken grund, kigger de altid skraldet igennem i komunens skraldespande inden de sender det til forbrænding. Den blev indleveret til de søde kontordamer, som herefter brugte en hel time på at opspore mig, da mine telefonnumre ikke stemmer overens med hvad der står på krak. Jeg hastede straks til Holbæk med to store kager og fik udleveret min pung. Sikke nogle rare mennekser!! :K

De første beboere
Med lamperne tilbage over akvariet, kom der for alvor gang i algefasen og efter godt 14 dage yderligere gik den grønne algefase igang. Vi målte voresvandværdier og de sad lige i skabet. Vi tog derfor forbi Carsten i Decocean og købte 4 turbo snegle, 2 røde eremitkrebs og en rørorm. Desværre døde de 3 af sneglene af uvisse årsager. Vi målte værdierne for at finde ud af om det kunne være årsagen, men de lå stadig lige hvor de skulle. Efter endnu et par dage målte vi igen værdierne, og endnu engang lå de lige hvor de skulle. Den grønne algefase var nu i fuld gang, og jeg tog derfor endnu en tur forbi Carsten, denne gang kom jeg hjem med to klovne, en anemone og en hugo. Hugoen brød sig dog ikke om rejsen fra Rødovre til Åmarken og så meget stresset og svag ud. Den lå på siden, men efter en halv times tid så den ud til at komme til sig selv. Klovnene virkede derimod helt friske. Da de blev sluppet løs skulle de selvfølgelig lige komme til sig selv, men de virkede overhovedet ikke svage, og da jeg smed en lille smule mad i vandet, begyndte de at spise med det samme. Hugo så også ud til at være kommet sig, men efter jeg, lige en sidste gang, rettede stensætningen til, smed den sig om på siden igen og denne gang omkom den desværre. R.I.P. Hugo. Anemonen fandt sig hurtigt til rette, men det var desværre på bagsiden af stensætningen. Det så ud til at det var pga. lavere cirkulation i det område, så jeg tænkte jeg ville forsøge at manipulere den om på den anden side ved at vende cirkulationen, og tænk sig det lykkedes faktisk. Til at starte med kravlede den om og lagde sig under broen. Men da Katja en dag kom hjem og fandt den suget fast i den store cirkulationspumpe, satte hun den i den anden ende af akvariet hvor der var lav cirkulation. Efterfølgende er den dog kravlet "hjem" til den høje søjle igen og har nu fundet sig til rette på den side af søjlen der vender ind mod overløbet. Den har i øvrigt budt klovnene velkommen og især den ene klovn nyder livet i sit nye hjem. Efter at have svømmet rundt på bagsiden af søjlerne er de begyndt at finde sig til rette i vores akvarie, og er så småt begyndt at svømme en del mere på forsiden af stensætningen så vi kan nyde synet af dem. Selv når vi bevæger os helt hen til akvariet stikker de ikke af mere :K
Det virker også som om at de har fundet deres kønsroller, den mindste af dem ser i hvert fald ud til af have overgivet sig til sin kommende mage.
Her er et videoklip jeg tog af den blot anden fodring efter de var flyttet ind:

http://www.youtube.com/watch?v=K5XABAp2 ... e=youtu.be

Zebrasoma Veliferum

Tirsdag den 11/12/2012 faldt vi over en salgsannonce fra "ordy". Han mente at hans utroligt flotte zebrasoma veliferum var lidt for stor til hans set-up. Med det samme vi så billedet af denne fisk, forelskede vi os i den og måtte bare eje den!! Vel var det spontant, men vi mente godt at akvariet kunne klare det uden at vælte. Ordy bor i Odense, og da Katja studerer i Odense fik vi hurtigt lavet en aftale med et tidspunkt og et mødested. Allerede om onsdagen mødtes Katja med Martin og fik vores nye beboer overleveret og Katja begyndte straks rejsen hjem mod Hvidovre. Ca. halvvejs i København opdagede hun et lille hul i posen og blev straks nervøs. Der blev holdt nøje øje med vandspildet, og så blev der brugt masser af kærlighed på at holde posen varm. Posen blev lagt i DT med det samme. Fisken hev og flåede efter ilt, så den fik en kopfuld friskt vand hældt i posen, og så indtog vi ellers aftensmaden mens tilvænningen stod på. Efter en halv times tid blev den så sluppet løs i dens nye hjem. Det var tydeligt at se at den lige skule komme sig efter den lange rejse, men allerede efter en halv time begyndte den lystigt at spise af de grønne trådalger. Den spiste og spiste og i løbet af det første døgn havde den, i samarbejde med klovnene, tømt akvariet fuldstændigt for grønne alger :W
Klovnene skulle lige vænne sig til deres nye nabo, men efter 2 døgn var de slet ikke sky mere. Faktisk mener vi at den nye og ekstremt nysgerrige beboer, har haft så god indflydelse på de to claarki klovne, at de stort set ikke er sky mere. De er i hvert fald blevet langt mere aktive!! :K
Ca. en uge efter vi zebrasomaen var kommet i baljen opdagede vi at den havde fået hvide pletter på finnerne og havde en ekstremt mærkelig adfærd hen under aften. Den strøg frem og tilbage i baljen og pustede sig helt vildt op. Med hjælp fra et par forummedlemmer :grouphug: fandt vi ud af at den faktisk bare kunne se sit eget spejlbillede og må have troet at det var en konkurrent den skulle markere sig overfor. Det viste sig heldigvis at det formentlig var det. Vi sørgede for at den fik en god portion noori tang, og dagen efter var pletterne aftaget og den havde igen normal adfærd, selvfølgelig lige indtil det blev mørkt og konkurrenten igen dukkede op i glasset :hehe:

Her er en lille video af vores zebrasoma veliferum og dens adfærd:

http://www.youtube.com/watch?v=AKbefLze ... e=youtu.be

Anemonen

Den fortjener sq næsten et kapitel for sig selv!! :dizzy:
Sådan en anemone er godt nok en sjov størrelse og har sin helt egen vilje... Så sidder den et sted et par dage for så at rive sig løs og ende i en pumpe. Dette har nu gentaget sig en del gange siden den kom til. Det endte med en ret alvorlig tur i en af pumperne hvor den fik flået et godt stykke af foden, hvorefter den faktisk så værre og værre ud for hver dag der gik. Det endte med at vi tog chancen og lagde den i sumpen til revocery, og det ser faktisk ud til at den kommer sig. Jeg fandt en rigtig god pdf fil med 53 sider om anemonernes adfærd, hvordan man skal vælge, fodre, tilpasse, sygdomme osv osv osv og dem har jeg suget i mig. Det er virkelig god læsning og det giver et rigtig godt indblik i hvorfor de opfører sig som de gør, og et endnu bedre indblik i hvordan man får dem placeret korrekt så der er størst mulig chance for at de bliver siddende hvor man vil have dem.

Linket til en tård med masser af links er her:

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nks#p49357

Og linket til den pdf jeg har gjort brug af er her:

http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

Endnu et dødsfald

Denne gang gik det desværre ud over den mindste af vores klovne "nemo". Det havde dog ikke noget med væltet akvarie at gøre. Vi var hjemme en uges tid mellem jul og nytår. Vi tog afsted mod Odense den 21 december, alt åndede fred og ro i akvariet. Vi havde netop slukket skummeren og hældt dr. Tims one and only for at komme algeproblemerne til livs. Jeg var et smut hjemme den 23. og påfylde3 vand, starte skummeren og fodre, også der havde alle det godt! Da vi så kommer hjem den 27, er "nemo" på forunderlig vis endt i overløbet. Vi forsøgte med det samme at fange ham, men han kunne hverken suges op gennem sikkerhedsrøret, eller fanges med net. Vi kiggede på hinanden og blev enige om at give ham lidt foder og så finde en lille krog og forsøge at fange ham dagen efter..... Men men men, vi vågner fredag den 28. med en meget bekendt rislen af vand. Straks tænker jeg, "åhh gud, så er hovedrøret stoppet, og vandet risler gennem sikkerhedsrøret", og jeg fik ret. Da jeg kommer ind til akvariet har sikkerhedsrøret taget over og jeg leder febrilsk efter Nemo i overløbskassen, men han er ingen steder at se. Derefter åbner jeg kuglehanen på hovedrøret, og med det samme opdager Katja at der dumper en lille død klovnfisk ned i sumpen. Vi havde de bedste intentioner med en redningsaktion selv samme dag, men i stedet måtte vi holde begravelse :be: :G

Carstens Balling vs. algeproblemer

Efter, dag efter dag, at vi have en enorm algeopblomstring af brune alger og grumset vand, når lyset var tændt, spurgte vi folk herinde til råds og fik masser af nyttig information! Vi startede dog med et besøg ved Carsten i hans kiosk inden jul, og fik en snak med ham. Han anbefalede os at starte med hans blandinger og få styr på Mg, Ca og KH. Vi fik 3 dunke under armen og havde en meget interessant tur hjem på cykel. Kan ikke anbefale at besøge Decocean på cykel! Vi kom hjem og endte faktisk med at bruge hele dunken med Mg for at få den på plads :W Det lykkedes dog til sidst at få styr på alle værdierne, men vi måtte hente en dunk Mg mere mellem jul og nytår. Herinde blev vi opfordret til at forsøge at sparke det hele igang "forfra" med en omgang dr. Tims one and only og det gjorde vi også. Vi hældte hele flasken i, slukkede skummeren og tog til Odense for at holde jul. Da jeg var hjemme den 23. december blev skummeren startet op igen, og da vi kom hjem den 27. var der en ordentlig omgang kaffe i koppen! Om det var det ene eller det andet der gjorde udslaget ved vi jo selvfølgelig ikke. En anden gang er vi nok nødt til at tage den lidt mere med ro for at kunne konkludere efterfølgende hvad der har gjort forskellen, men det korte og det lange er, at vi nu ikke kæmper med det pokkers brunalger mere. Tilgengæld har vi nu fået nogle mørkegrønne plamager på bundlaget, lidt røde plamager (muligvis cyano). Som modsvar på dette har vi valgt, at forsøge med en mørklægning og så tage den derfra. Akvariet blev pakket ind og skummeren sat til at skumme vådt lørdag eftermiddag d. 5/1, og vi regner med at tænde lyset igen tirsdag formiddag......

Fortsættelse følger.......
:f3: :f2: :f3: :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Pontoppidan83 man 7. jan 2013 01:14, rettet i alt 27 gange.
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Carsten »

Jeg kan se at du på ønske listen har Nemateleotris magnifica og decora. Du bør være opmærksom på at det er sjældent at der kan gå mere end en i hvert akvarie.
Hos forhandlerne står de i stimer, men sådan kan de ikke gå i vores akvarier.
Og jeg er heller ikke sikker på at det er så godt at have begge arter sammen, de har samme levevis, og der kan muligvis opstå nogle tvister.
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Mange tak for svaret!! Jeg har ingen forstand på det endnu, så jeg suger alle de råd til mig jeg overhovedet kan få!! :biggrin:
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af kenneth olsen »

TILLYKKE MED BALJEN! Glæder mig til at følge udviklingen.

:W :GO
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

kenneth olsen skrev:TILLYKKE MED BALJEN! Glæder mig til at følge udviklingen.

:W :GO
Tak Kenneth. Det er godt nok ikke ligeså omfattende som dit projekt, men det er fedt endelig at være igang :)

Vi fik i øvrigt lige opdateret med en strategi som vi glemte at smide med i første omgang :)
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af crazy seahorse »

Den med skraberen og ridser er en klassiker.
Det var godt at du fik "klaret" problemet, ellers havde det vel næsten ikke været til at bære.

Du behøver dog ikke at købe en ny skraber (jeg går ud fra at du kører med den samme blå som de fleste gør)
Du skal bare have nye blade til den. Jeg ved godt det er lidt sent med rådet, men du skal sikkert rense igen.
Og så skal du huske når du renser, at du kun kører fremad :GO Aldrig tilbage igen, det er no go :BA
Kører du baglæns, som de fleste gør når de fjerner kalkalkalger eller andet, så risikerer du at køre i de alger der er skrabet løs - og de kan ridse,
samt at skæret sløves.

Jeg har afrenset mange (rigtig mange) vinduer i gennem årene. (var bla med til afrensningen af Bellahøj Politistation i sin tid).
Sådan som vi gør, er svært i et akvarie da man står akavet. Vi holder på skraberen som man holder på en kuglepen og nærmest skærer ned af ruden.
Så kører vi fremad og løfter skraberen, og skraber igen. Skraberen tørres af løbende for"afskrab" og der skiftes klinge ofte.
Klingerne er ikke så dyre endda, så det er en god idé at skifte for hver gang hvis man vil undgå ridser.
Er der den mindste rustplet på klingen (skæret) skal den skiftes. Ellers kan den ridse. Den skal være helt fin og ny at se på.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Hehe. Du ramte lige præcis min fremgangsmåde igår Erik. Ovenikøbet kørte jeg frem og tilbage med små hurtige bevægeler så der kom en hel plamage af små ridser :clap: Men overraskende nok var det ligeså nemme at fjerne som de var at lave. HELDIGVIS!!! :) Og tak for dit input i øvrigt!
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Marco R »

Hej,

Tillykke med jeres nye og lækre akvarie :happy:

Det skal I nok blive glad for :y Super at du fik ridserne væk :GO

Jeg bruger et gammelt sygesikringskort, og det virker super, og det ridser slet ikke :)

Glæder mig til at se nye billeder, når vandet er klaret op og at følge med i udviklingen :happy:
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af peder »

Ellers den helt sikre måde,eddikesyre på et stykke køkkenrulle klask det over algerne lad det sidde et par timer og kalkalgerne er opløst.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg ser rigtig meget frem til a følge dette akvarie videre frem :)

Det skal nok blive fedt med en tre søjler a den du viste mig igår :GO

Masser svømmeplads til fiskene og masser plads til dine koraller :)

Lad billederne komme i stride strømme :wink:
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Lige et par hurtige skud. Saltopløsningen er stadig igang, og som i kan se sidder tunze skummeren i displaytanken indtil videre. Skal lige have lavet lidt PVC arbejde imorgen så vi kan få gang i sumpen også. Den lille tunze gør i øvrigt et fint stykke arbejde, den har siden igår allerede leveret en god gang kaffe :beer:

Jeg er ikke tilfreds med stensætningen. De sten der ligger under skumeren i øjeblikket vil blive skiftet ud, formentlig med to søjler hvoraf den ene har samme størrelse som den lækre sag der står til venstre i tanken :GO
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg synes også det ser rigtig lovende ud! :y

Men den fiskeliste du har lavet, er det alle fiskene I gerne vil have? For 16 - 18 fisk i de størrelser, vil give en meget høj belastning i et akvarie som jeres.

Held og lykke med projektet. Glæder mig til at følge det

Mvh kenneth
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Birkefeldt skrev:Jeg synes også det ser rigtig lovende ud! :y

Men den fiskeliste du har lavet, er det alle fiskene I gerne vil have? For 16 - 18 fisk i de størrelser, vil give en meget høj belastning i et akvarie som jeres.

Held og lykke med projektet. Glæder mig til at følge det

Mvh kenneth
Hej Kenneth,

Tak skal du have!

Det er bare en liste over fisk vi overvejer og vil holde lidt øje med i butikkerne, det er ikke en liste hvor vi skal have alle fisk :)
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Birkefeldt »

Pontoppidan83 skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg synes også det ser rigtig lovende ud! :y

Men den fiskeliste du har lavet, er det alle fiskene I gerne vil have? For 16 - 18 fisk i de størrelser, vil give en meget høj belastning i et akvarie som jeres.

Held og lykke med projektet. Glæder mig til at følge det

Mvh kenneth
Hej Kenneth,

Tak skal du have!

Det er bare en liste over fisk vi overvejer og vil holde lidt øje med i butikkerne, det er ikke en liste hvor vi skal have alle fisk :)
Ok. Så er det jo super :GO Det er også nogle smukke fisk I har på listen...

Mvh kenneth
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

En lille hurtig update her fra Åmarken:

Den "møtrik" der skal spænde returen fast under akvariet har desværre sat sig uhjælpeligt fast, så Carsten (decocean) har lovet at kigge forbi og hjælpe med at udskifte den på torsdag så vi kan få gang i overløb og sump. Samtidig fandt vi to lækre søjler inde i butikken som han også tager med til os :GO

I mellemtiden har jeg prøvet at udnytte ventetiden optimalt. Vi synes der manglede lidt hyldeplads i underskabet, hvilket jeg løste ved at bygge en fin lille reol efter samme komcept som Nicki havde lavet til at stille sin computer på, og det spiller bare. Nu er der både plade til strømskinner og lidt ekstra udstyr dernede. Samtidig synes jeg der manglede en for for holder til en strømskinne i lampeskjuleren således, at der kun kommer en ledning ned deroppe fra. Dette løste jeg ved at bore to små huller i porsas aluminiumsstel og montere to hyldeknægte omvendt, så nu hænger der en dejlig stor strømskinne i lampeskjuleren med stik nok til at holde lamper samt de kommende cirkulationspumper kørende :GO

Så er vi blevet enige omhvilken skumer der skal smides i sumpen. Valget er faldet på en Skimz 181 som vi forelskede os i nede ved Carsten. Det er nu rat at have en kæreste der er lige så grøn i faget som mig selv, som går ligeså meget op i hobbyen som mig, og som ovenikøbet er villig til at dele udgifterne til udstyr osv. :W Lidt må man godt prale når man har skudt papagøjen :T


Her er de føreløbige billeder
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af MoG »

Det ser sgu fint ud! :GO Det skal nok blive godt! :y

Bliver lidt misundelig når jeg ser folk de ligefrem har plads til noget i underskabet! Mit skab er for så vidt stort nok, men sumpen fylder det hele og den generelle indretning og rørføring osv, kunne godt Laves om! Men jeg må se om jeg kan få lavet mit om på et tidspunkt ! :wink:
Morten
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Det ser lidt rodet ud på billederne kan jeg se, men det er kun ledningerne der gør det. Det må jeg hellere lige få ryddet op i imorgen så det ser præsentabelt ud og så er de næste billeder der kommer så PVC'en er gjort helt klar og sumpen er taget rigtigt i brug. Indtil videre er der blandet en portion saltvand der står og kører med cirkulation så vi er klar til at koble den på systemet.

Og så skal vi nok lige have en støvsuger til at tage det værste skidt der har laget sig ovenpå bundlaget. Indtil videre synes vi det er et lovende projekt, og vi ser frem til at få smidt de sidste søjler i så det kan få lov at køre ind i fred og ro :K
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Så kom Carsten forbi med et par lækre søjler, en skimz 181 skummer, oggav en hånd med det næstsidste PVC arbejde. Imorgen skal jeg selv lige afslutte arbejdet og så er overløbet klar til start :K

Søjlerne er smidt i tanken, men jeg har sq brug for et par indput. Jeg poster et par billeder imorgen når vandet er blevet klart efter min roden rundt i bundlaget for at få søjlerne på plads. Jeg/vi er lidt i tvivl om der måske er for meget keramik i.

Skummeren blev monteret i sumpen, og hold da op den er godt nok lovende! Der skal også nok komme en update på den senere. Umiddelbart var den rimelig lydløs, og da vi fik den indstillet virkede det som om at den skummer fremragende.

Det eneste vi mangler nu er at få skiftet den larmende Tunze 6025 cikulations pumpe ud med 3-4 nye, og så er resten (doseringscomputer, osmolator og reaktor) bare "lir" der skal tilføjes når vi synes der er penge til det :beer:
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af MoG »

Osmolatoren skal du nok hurtigt få købt! Om ikke særlig længe, skal du nok bliv træt af og rende og hælde vand på manuelt ! :wink: det blev jeg ihvertfald! Specielt også hvis din skummer kræver en bestemt vandstand for at arbejde optimalt!
Morten
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L)

Indlæg af Pontoppidan83 »

Den skummer optimalt når vandstanden i sumpen er mellem 18cm og 24cm, så alt i alt et optimalt arbejdsområde på 6 cm, så der skal godt nok fordampe meget vand! :wink:

Det er sådan en svend her:
http://www.skimz.sg/products/protein_sk ... sk181.html

Glæder mig til at komme hjem fra arbejde imorgen tidlig og se hvordan den har arbejdet henover natten 8)

Men ja, en osmolator ligger meget højt på ønskelisten :y
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Ny skummer og nye søjler

Indlæg af Pontoppidan83 »

Så fik vi hele systemt op og køre. Hod da op der er smæk på skummeren!! :W

Der kommer lige et par billeder af stensætningen. Vi kan ikke rigtig finde ud af om det er lige i overkanten med alle 3 søjler. Vi overvejer at pille den midterste op. Hvad siger i??

Vandet er desværre stadig lidt uklart, men systemet er også kun lige sat igang for en halv time siden.

Stenen der ligger i forgrunden er den levende sten vi fik at Nicki, så den ligger der kun lige i opstarts fasen til at skyde det hele igang. Derefter ryger den i sumpen! :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Ny skummer og nye søjler. Hjælp!!

Indlæg af MoG »

Er den midterste flad på bagsiden?
Morten
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Ny skummer og nye søjler. Hjælp!!

Indlæg af Pontoppidan83 »

Det var egentlig ikke svær beslutning da det kom til stykket. Den midterste røg tilbage i butikken til Carsten. Den var bygget til et overløb og da den blev placeret næsten op ad bagrude, ville der for det første være spildt 10 liter svømmeplads, men samtidig ville der stå 10 liter vand helt stille bagved og det duer jo slet ikke :naughty: Jeg fik slæbt en anden sten med hjem i stedet, men den er desværre også lidt for stor. Jeg tror vi holder os til de to søjler i siden og så en lille ø i midten som bliver den sten der ligger forrest på billederne, og kører den simple stil med masser af vokse plads til korallerne og god svømmeplads :f3: :f2: :f3:

Jeg kæmper lidt med nogle satans skvulpe lyde fra dursoen i overløbet Det stopper med at skvulpe hvis jeg i sumpen sætter hånden for nedløbsrøret. Nogen der har en fornuftig løsning på det problem, som ikke er at skære røret af 10 cm nede. Det er ganske enkelt ikke muligt, da vi valgte at lime rør gennemføringerne fast i akvariet.
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Hjælp!! Skvulp fra sump

Indlæg af MoG »

Ved ikke om jeg har forstået det korrekt .. Er det larm fra sikkerheds røret..? Hvis det er det, så skal du bare indstille vandstanden i overløbet, så det lige akkurat står i højde med sikkerhedsrøret og vandet LIGE er o,5 mm over! :wink: så undgår du :wc: lyden fra røret..
Morten
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Hjælp!! Skvulp fra sump

Indlæg af Pontoppidan83 »

Nope det er ikke fra sikkerhedsrøret, det virker som det skal. Det kommer fra nedløbsrøret. Har lige modded dursoen lidt nu så jeg selv kan kontrollere luftindtaget og på den måde styre vandstanden i sumpen. Samtidig har jeg monteret et rør på dursoen der går hele vejen til bunden i overløbet. Nu kan jeg så blot ved at lukke for luftindtaget i dursoen tømme hele overløbet, lidt ligesom at skylle ud i toilettet og på den måde suge al bundslam op fra overløbet. Dette kan dog kun lade sig gøre fordi vi har en rimelig stor sump, hvor der er plads til alt vandet fra overløbet + meget mere til!!

MEN det løste stadig ikke problemet med at det skvulper når vandet kommer fra nedløbsrøret og rammer sumpen. Kan det være fordi at flowet i akvariet ikke er helt præcist indstillet? Jeg kan som sagt afhjælpe det ved at lægge hånden for der hvor vandet rammer sumpen. Når jeg gør det, så er akvariet så godt som lydløst. Kun en meget svag brummen fra skummermotoren og tunze returpumpen kan høres.
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Hjælp!! Skvulp fra sump

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg ved ikke om jeg helt forstår lyden, er det bobler fra nedløbet, jeg kæmpede selv en smule med det men fik justeret det ind via hanen på hovedrøret.
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Hjælp!! Skvulp fra sump

Indlæg af Pontoppidan83 »

Nicki Henriksen skrev:Jeg ved ikke om jeg helt forstår lyden, er det bobler fra nedløbet, jeg kæmpede selv en smule med det men fik justeret det ind via hanen på hovedrøret.
Jep det er samme problem. Super så må jeg lige se om jeg kan få det til at stoppe på den måde.

Det var helt skidt inden jeg moddede, nu er det mere bare en rislen/skvulpen. Tror jeg er kommet frem til at det gælder om at finde et helt nøjagtigt flow i systemet hvor både returpumpe og hovedrør kan følge med.

Jeg har lavet en lille hurtig video omkring problemet. I videon viser jeg også hvordan durso'en er modded og hvor lydløst Skimz 181 og tunze 7002.13 kører uden skvulpen.

Modded er, som i også kan se på videoen, et stykke slange på 10 cm der går ned igennem hullet i dursoen. På slangen har jeg monteret en "luft ventil" lånt fra min tunze 9002. På denne måde kan man fakstik styre vandstanden i overløbet. Det fungerer på den måde at jo mindre luft du tillader jo lavere vandstand og jo mere luft du tillader, jo højere vandstand. Samtidig har jeg monteret et rør der går hele vejen til bunden af overløbet. På den måde kan jeg ved helt at lukke luft tilførslen, lave en form for toilet-skyl hvor den suger vandet ud af overløbet helt nede fra bunden, og tro mig, den suger virkelig igennem!! På den måde kan jeg, ved at skylle en gang om ugen måske endda hver 14 dag, holde bunden af overløbet helt rent for det lag bund snask der ligger sig dernede med tiden.

Ideen til modded fik jeg ved at søge en måde at løse skvulpeproblemet på. Synes selv det er ret genialt, og jeg vil godt skrive under på at det virker :GO Det kræver dog at sumpen skal være stor nok til at kunne tage alt vandet fra overløbet, ellers skyller det over. Det er i mit tilfælde heldigvis ikke noget problem :T

Her er min egen video:
http://www.youtube.com/watch?v=QC-Lae9m ... e=youtu.be

Her er den første video der gav mig ideen til at sætte en luftventil på til at kontrollere vandstanden i overløbet. Han viser og forklarer ovenikøbet hvordan man gør:
http://www.youtube.com/watch?v=2i9MKAx5 ... re=related

Min er lige knap så avanceret lavet. Jeg har blot boret hullet i dursoen en anelse større, så jeg kunne klemme ca 10 cm luftslange ned. Så har jeg monteret ventilen på toppen og vupti så enkelt er det. Endnu engang vær opmærksom på at du skal have plads i sumpen til alt vandet fra dit overløb!!

Og her er videoen der gav mig ideen til at forlænge røret helt ned til bunden af overløbet for at kunne bundslammet i overløbet ud:
http://www.youtube.com/watch?v=g6poV4WH ... re=related
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Pontoppidan83
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: lør 24. jan 2009 09:55
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Hjælp!! Skvulp fra sump

Indlæg af Pontoppidan83 »

I øvrigt så blev den stensætning der er vist på min video den vi satser på. Masser af plads til at de kommende koraller kan vokse og masser af svømmeplads. Alt i alt en dejlig simpel og overskuelig stensætning efter vores smag :y
Mvh Rasmus

Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Hjælp!! Skvulp fra sump

Indlæg af Birkefeldt »

Pontoppidan83 skrev:I øvrigt så blev den stensætning der er vist på min video den vi satser på. Masser af plads til at de kommende koraller kan vokse og masser af svømmeplads. Alt i alt en dejlig simpel og overskuelig stensætning efter vores smag :y
Der er rigtig fede muligheder med de søjler. Jeg kan godt lide en enkel indretning hvor der er plads til at koraller kan vokse. Glæder mid til at følge jeres. Og lækkert udstyr I er ved at have samlet, det kan næsten ikke undgå at blive fedt :GO

mvh kenneth
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Katja & Rasmus' Rev (360L) Nu i silent mode

Indlæg af PoulD »

Jeg er heller ikke sikker på jeg helt forstår du skriver Rasmus. Du skriver at støjen kommer fra dursoen, men i næste indlæg skriver du så, at det ikke er fra sikkerhedsrøret, men fra hovednedløbet. Dursoen sidder da vel på sikkerhedsrøret? Er det fodi der kommer luft med ned i hovedrøret?
Hvis du vil have skåret hovedrøret over 10 cm længere nede i overløbet kan det måske lade sig gøre med sådan en her http://www.billigvvs.dk/Vaerktoej-Roerv ... 91640.html

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"