"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Birkefeldts cube! MACRO update 1/2

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Birkefeldts cube! MACRO update 1/2

Indlæg af Birkefeldt »

Hej forum!

Efter at have tørlagt mit akvarie i et halvt år, er der endelig ved at ske lidt på saltvandsfronten igen. Jeg lukkede det gamle setup ned da, der efterhånden var flere ting jeg ikke var tilfreds med. Men nu har jeg så fået købt en del nyt hardware og planlagt hvad jeg vil med mit system. Meningen er at det skal blive et lille SPS domineret rev. Håber jeg kan få det til at lykkes denne gang, for det har egentligt været drømmen fra starten.

Akvariet er et Aqua Medic Percula 90, som originalt er et komplet akvariesæt. Jeg fandt dog ud af at det meste hardware ikke var optimalt, så jeg har udskiftet skummer, lys og cirkulation.

Akvariet måler: 90(B) x 60(H) x 61(D) = 330 liter inklusiv indbygget sump.

Skummer er en Tunze 9011, som jeg har fået rigtig plads til ved at modificere den indbyggede sump.

Cirkulationen består af et pumpetårn i højre side, hvor der er gemt en Tunze Silence 2400 liter, som driver en SCWD (Squid) der mekanisk veksler udstrømningen mellem to studser i, henholdsvis toppen og bunden (se billede). Derudover har jeg en Vortech mp40wES til at sidde i højre side.

Lyset består af to stk Ecotech Marine Radion xr30w. De sidder på et specialfremstillet beslag som passer på det gamle specialfremstillede lampestativ (se billede).

Til dosering har jeg en GHL 4-kanals doseringsmaskine, som til at starte med skal dosere RedSeas reef foundation serie (Ca, KH og Mg) og NO3PO4X. Når de indkøbte flasker er brugt, har jeg dog tænkt mig at prøve Decoceans balling hvis jeg kan få fat i det.

Jeg har også anskaffet en Tunze 3155 osmolator, så sammen med doseringsmaskinen, bliver det rart at slippe for lidt manuelt arbejde.

Varmen leveres af et Jäger varmelegeme.

Her kommer lidt billeder af hvordan det ser ud idag, dagen efter der kom vand i. Der er stadig lidt oprydning af ledninger osv, men det kommer:
IMG_1660.jpg
IMG_1662.jpg
IMG_1661.jpg
IMG_1658.jpg
IMG_1663.jpg
IMG_1664.jpg
IMG_1665.jpg
IMG_1667.jpg
IMG_1668.jpg
IMG_1666.jpg

Spørgsmål og kommentarer er velkomne og jeg skal gøre mit bedste for at svare.

mvh Kenneth
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Birkefeldt fre 1. feb 2013 00:22, rettet i alt 8 gange.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af pederrevnørd »

Det ser fedt ud, og flot ophængdu har fået lavet til lamperne :y

Heldog,lykke med baljen fremover, det ska nok blive godt - kan se du har tænkt dig godt om.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af AndersBoerglum »

Det ser bare rigtigt fedt ud. Og fede mål på tanken.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ser godt ud! Hvordan har du lavet lampens ophæng?
Og hvor har du den slangeholder fra :)

Mvh
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Birkefeldt »

@ Peder og Anders - Tak skal i ha. Håber også det bliver godt :beer:

@ Nicki - Tak! Jeg har fået lavet en lazerskåret plade efter mål på lamperne. Hullerne og udskæringerne bliver på denne måde helt præcise. Jeg har så selv undersænket hullerne og købt sorte skruer der passer i lamperne. Mener det er 5mm. Derefter er pladen blevet pulverlakeret matsort. Og til sidst fik jeg en veninde der er skiltetekniker til at lave logoerne :sneaky2:

Selve stativet svejsede min storebror i sin tid for mig så det passede til min gamle lampe. Det er i øvrigt indstilleligt i højden og ud/ind (front/bagvæg). Det er ligeledes pulverlakeret matsort.

Slangeholderen kostede inkl fragt fra Kina ca 50,-. Herfra: http://www.fish-street.com/4_way_tube_h ... gory_id=82
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af PoulD »

Ser da rigtig godt ud Kenneth. Skal da også love for du har gjort noget ud af de lampeophæng, med logo og jeg skal komme efter dig. Skammer mig faktisk nu, over de 2 stykker krydsfinerplade jeg i en fart skar ud på fri hånd med dekupørsaven :oops:
Senest rettet af PoulD søn 23. sep 2012 18:20, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Nicki Henriksen »

Top lækkert lavet ihvertfald :GO

Ok, jeg ser lige nærmere på om jeg vil bestille online.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Birkefeldt »

Hehe tak Poul! Men nu er dine lamper jo også gemt væk i en flot lyskasse :GO

Jeg havde lyst til at gøre lidt ud af det fordi jeg havde tiden og fordi det er en meget synlig del, nu hvor jeg ikke har lyskasse som dig.

Det var også fedt endelig at lege lidt med lamperne. Det er faktisk lettere at programmere end jeg troede.

@ Nicki - tak for de fine ord. Det er faktisk min storebror der skal have credit for lampeholderen, da det er ham der tog mål af lampen og fik den skåret. Er glad for resultatet nu hvor det endelig hænger her :)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af palamo123 »

Ser rigtig godt ud. Det var også på tide du kom ud af busken :-)
Hvor stor i liter er sumpen igrunden på sådan et percula?

Bliver spændende at følge
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Kenneth og tak! Ja det er nok på tide. Men der har ikke rigtig været noget at vise før der kom vand i igen. Og før kørte det ikke som jeg gerne ville, så var ikke så motiveret for at vise det frem. Håber det ændrer sig lidt den her gang.

Målte lige sumpen, den er på godt 50 liter. Og så er den jo smal, hvilket kan være en udfordring når man skal finde hardware.

Mvh
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Gino »

Hej Mester

Hold da op et flot akvarie du har fået bygget dig der! det må jeg sige!

Er du tilfreds med de lamper der? giver de er "fedt" nok lys?

Glæder mig til at se det live en dags tid når jeg kommer på disser kanter igen men hva det gør jeg jo nok snart;-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Gino! Tak!

Mht. lamperne så er jeg først begyndt at lege rigtigt med dem i aftes da de kom over baljen. Så jeg har stadig den der begejstring man har for nyt legetøj. Af den grund er alt hvad jeg kan sige indtil videre at de er super fede og det er da blæret at man kan sidde på computeren og ændre farven som det passer en. Men jeg har dog ikke andet end mine hvide sten og grus at bedømme ud fra. Det bliver endnu sjovere at justere farve når der begynder at komme koraller i. Du kan altid tage et par frags med næste gang du er på disse kanter, hehe :beer:

Jeg så forresten du søgte lidt udstyr. Er du ved at starte en bette balje op hos kæresten? :sneaky2:

I er i hvert fald velkomne til at kigge forbi. Vi ses du!

Mvh kenneth
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Gino »

Birkefeldt skrev:Hej Gino! Tak!

Mht. lamperne så er jeg først begyndt at lege rigtigt med dem i aftes da de kom over baljen. Så jeg har stadig den der begejstring man har for nyt legetøj. Af den grund er alt hvad jeg kan sige indtil videre at de er super fede og det er da blæret at man kan sidde på computeren og ændre farven som det passer en. Men jeg har dog ikke andet end mine hvide sten og grus at bedømme ud fra. Det bliver endnu sjovere at justere farve når der begynder at komme koraller i. Du kan altid tage et par frags med næste gang du er på disse kanter, hehe :beer:

Jeg så forresten du søgte lidt udstyr. Er du ved at starte en bette balje op hos kæresten? :sneaky2:

I er i hvert fald velkomne til at kigge forbi. Vi ses du!

Mvh kenneth
Hej Kenneth

Glæder mig til at hører lidt mere om hvad du syntes om de lamper der;-) jeg er ikk blevet helt overbevist om at det er bedre lys end HQI eller T5 som jeg er ret glad for! men glæder mig til at se de lamper der, de sku jo være noget af det bedste!

Haha ja der skal et lidt større akvarie til tror jeg men nu må vi se:-) det kan jo ikk blive stort nok! :T Kun tegnedrengen sætter grænser;-)

Vi ses snart og tak:-)

(PS skal nok snige med par fragmenter med til dig haha)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af leifkrarup »

Gino!...... hvis strømforbruget ikke betyder alverden for dig så behold endelig dit power module.
Jeg har selv haft det og det er kanon også i forhold til LED uanset mærke (tror jeg!) og jeg har prøvet det hele. LED er godt og billigt, men IMHO ikke bedre end Ati Powermodule til at gro koraller (Hvis man husker at skifte rørene).
LED er en fantastisk og anvendelig teknologi som er økonomisk i brug så derfor villle jeg igen vælge LED, men ikke fordi de er bedre.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube!

Indlæg af Birkefeldt »

Så er det tid til en lille update!

Som nævnt i en anden tråd har jeg denne gang valgt at starte akvariet op på en lidt anden måde, end de fleste af os er vant til. Jeg ville gerne undgå at bruge levende sten, da min oplevelse er at man let får uøsnkede ting med ind den vej. Ting som, for mit vedkommende, overskyggede alle de sjove små ting, som man jo også får med. Men i hvert fald valgte jeg at købe to atoll-riff keramik søjler, som egentlig ikke er keramik, men søjler lavet af tørre og rengjorte levende sten.

Derudover døjede jeg sidste gang med at mit fine fiji pink sand blæste rundt i akvariet når min cirkulation kørte på fuld knald. Det efterlod store sandbanker og områder med "Bare Bottom". Derfor faldt valget denne gang på KZ 3-5mm grus, som heldigvis bliver liggende.

Nu var min næste udfordring at sparke gang i indkøringen. Jeg overvejede at købe et par levende sten, men af samme grund som nævnt tidligere, var jeg lidt betænkelig ved ideen. Jeg havde tidligere hørt om et nyt produkt, "Dr. Tim's One And Only - Live nitrifying bacteria" fra USA. Da produktet nu har været på markedet noget tid, søgte jeg rundt på de udenlandske forums efter erfaringer. Jeg har læst en del og det generelle billede er at langt de fleste der har prøvet det, har haft gode erfaringer med det. De negative kommentarer der har været i trådene, har hovedsageligt været baseret på fordomme, af folk som ikke selv har prøvet det.

Det info jeg fandt overbeviste mig i hvert fald om at det ville jeg prøve. Jeg valgte at gøre som Dr. Tim anbefaler, nemlig at sætte en lille fisk i, samtidig med at jeg tilførte produktet. Så jeg købte en lille gul gylte d. 27 september hældte min flaske med bakterier i samtidig. Den spiste med det samme og er en meget frimodig fisk der hele tiden svømmer rundt og undersøger akvariet og hvad der sker ude i stuen.

Jeg havde bestilt et NH4 testsæt for at følge udviklingen, men pga forsinkelser havde jeg det ikke før et par dage efter fisken var søsat. Jeg målte dog NO2 og NO3 næsten dagligt for at se hvornår der kom gang i processen. De første dage viste begge test 0, men d. 1/10 viste NO3 = 0,25. Dagen efter modtog jeg NH4 testsættet og det viste her 0. Siden da, har det set sådan her ud:

NH4 = 0
NO2 = 0
NO3 = 0,25

Herefter hentede jeg et par koralfragmenter og for at få lidt mere belastning på systemet, hentede jeg i fredags en Pseudochromis Fridmani. Det har dog ikke ændret på vandværdierne endnu, brunalgerne er dog begyndt at dukke frem.

De resterende vandværdier ser sådan ud pr dags dato:

Ca = 450
KH = 9,5
Mg = 1320
PO4 = 0,02

Jeg er godt tilfreds med min opstart indtil videre. Fiskene ser ud til at trives, de spiser grådigt når der bliver fodret, ligesom korallerne står fint. Jeg ved at mange ikke tror på bakterier på flaske, og jeg vil heller ikke råde nogen til at gøre som mig, førend de har sat sig godt ind i emnet og undersøgt teorien bagved. Men indtil videre har det været en succes hos mig. Jeg skal nok fortælle her i tråden hvordan det udvikler sig fremadrettet.

Sidst lige et par billeder som akvariet ser ud i dag 15 dage efter opstart.
IMG_1745.jpg
IMG_1743.jpg
IMG_1734.jpg
IMG_1733.jpg
mvh kenneth
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Birkefeldts cube! UPDATE 7/10

Indlæg af pederrevnørd »

Lækkert Kenneth :y
Det bliver for vildt når koraller og kalkalger gror til. :GO

Bruger selv bakterier, i høj grad endda - det er såmænd ikke bakterierne derer noget galt med, jeg synes blot at producenterne lover noget, som min erfaring fortæller mig er galt.

Men reklamer skal jo få os til at bruge penge.

Tilbage til din balje - hvad kan jeg sige " boller fra Kohberg" - synes den spiller 100%

flot arbejde :clap:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube! UPDATE 7/10

Indlæg af Birkefeldt »

Mange tak Peder!

Og du har ret i at producenterne er købmænd og prøver at tjene penge. Også derfor det var vigtigt for mig at læse andre almindelige akvaristers erfaringer inden jeg hoppede med på vognen.

Glæder mig også til der kommer flere koraller i. Men jeg skal stadig passe på ikke at presse systemet for hårdt, så jeg venter lige og ser hvordan algerne udvikler sig inden der bliver tilført mere liv. :y

Mht kalkalger, kommer de egentlig af sig selv, eller skal de introduceres?

mvh kenneth
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Birkefeldts cube! UPDATE 7/10

Indlæg af micogmaj »

hej, det skal nok blive rigtig godt.... fed stenopsætning
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube! UPDATE 7/10

Indlæg af Birkefeldt »

Lige en lille weekend update:

Siden sidst har brunalger været tiltaget og er næsten forsvundet igen. Grønalger har jeg ikke set noget til endnu. Der er desuden kommet et par nye koraller til.
IMG_1771.jpg
IMG_1772.jpg
IMG_1770.jpg
IMG_1773.jpg
IMG_1769.jpg
mvh kenneth
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af Marco R »

Hej Kenneth,

Dahm det ser godt nok lækkert ud :W

Er vild med din stenopsætning :GO
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af Birkefeldt »

Tak Marco! Er også glade for mine Atoll søjler. Det er næsten lidt for nemt ift at stable sten på den gammeldags facon. :wink:

Jeg har i øvrigt forboret huller mange steder på søjlerne. Planen er så at jeg ved at lime en stump akryl stang på korallerne, kan placere dem ud fra siden af stenene. Håber det er ligeså smart i praksis som i teori.

Mvh kenneth
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af Marco R »

Birkefeldt skrev:Tak Marco! Er også glade for mine Atoll søjler. Det er næsten lidt for nemt ift at stable sten på den gammeldags facon. :wink:

Jeg har i øvrigt forboret huller mange steder på søjlerne. Planen er så at jeg ved at lime en stump akryl stang på korallerne, kan placere dem ud fra siden af stenene. Håber det er ligeså smart i praksis som i teori.

Mvh kenneth
Så lidt er bare ærlig :happy: Det gør ikke noget, at lidt i denne hobby er nemt :hehe:

Det vil også virke i praksis - har set en video med en, som netop har gjort dette :y
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af Birkefeldt »

Marco R skrev:
Birkefeldt skrev:Tak Marco! Er også glade for mine Atoll søjler. Det er næsten lidt for nemt ift at stable sten på den gammeldags facon. :wink:

Jeg har i øvrigt forboret huller mange steder på søjlerne. Planen er så at jeg ved at lime en stump akryl stang på korallerne, kan placere dem ud fra siden af stenene. Håber det er ligeså smart i praksis som i teori.

Mvh kenneth
Så lidt er bare ærlig :happy: Det gør ikke noget, at lidt i denne hobby er nemt :hehe:

Det vil også virke i praksis - har set en video med en, som netop har gjort dette :y
Jeg fik også ideen fra den film :wink:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af PoulD »

Ligeså flot som dine lampeophæng, Kenneth. Rene linier, enkelhed og ro som i en Zen have. Findes der mon et begreb der hedder meditationsakvarium? :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af palamo123 »

Kæmpe thumbs up :-)
Det bliver godt når der rigtig kommer gang i kalkalgerne også
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af Nicki Henriksen »

Lækkert med de huller der, må være super let, god løsning har også set den på nettet før, men desværre først efter jeg havde det hele oppe og køre, idag bliver alt bare sat op i hånden og vokser så selv fast efterhånden. Det kan dog være noget a en Udfordring som der bliver mindre og mindre plads :)

Ser frem til a følge udviklingen :GO

Ihvertfald en god start.

Hvilken fisk har du gående?

Mvh
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af Birkefeldt »

PoulD skrev:Ligeså flot som dine lampeophæng, Kenneth. Rene linier, enkelhed og ro som i en Zen have. Findes der mon et begreb der hedder meditationsakvarium? :-)
Wow, mange tak for de fine ord Poul. Jeg er også begyndt at sætte mig foran akvariet i stedet for TV'et når jeg kommer hjem fra arbejde. Det er langt mere afslappende.
palamo123 skrev:Kæmpe thumbs up :-)
Det bliver godt når der rigtig kommer gang i kalkalgerne også
Taxa! Og jeg glæder mig også til de hvide sten bliver lyserøde. Har dog ikke set skyggen af kalkalger endnu. Håber på de snart begynder at komme. :y
Nicki Henriksen skrev:Lækkert med de huller der, må være super let, god løsning har også set den på nettet før, men desværre først efter jeg havde det hele oppe og køre, idag bliver alt bare sat op i hånden og vokser så selv fast efterhånden. Det kan dog være noget a en Udfordring som der bliver mindre og mindre plads :)

Ser frem til a følge udviklingen :GO

Ihvertfald en god start.

Hvilken fisk har du gående?

Mvh
Hehe, den største udfordring i dit må være overhovedet at finde ledig sten til flere koraller :wink:

Jeg har ikke fået købt akrylstængerne endnu, så ved ikke hvor nemt det er. Men jeg tror det bliver nemmere at hænge tabbletops eller capricornis'er ud fra siden på den måde.

Af dyr har jeg indtil videre en H. chrysus, en P. fridmani og en dannebrogs reje.

Jeg er lidt hooked på gylter. Så planen fremadrettet er et par macropharyngodon bipartitus og måske også en Halichoeres melanurus. Sidst måske en fairy wrasse af en art. Vil prøve at begrænse mig til en 5 - 6 mindre fisk for ikke at belaste systemet så hårdt. Håber det kan hjælpe mig til at holde gode vandværdier, sammen med regelmæssige vandskift. Ellers har jeg en kanal klar på doseringsmaskinen til at dosere carbon. Hvis det ikke er nok til at holde PO4 nede kommer jeg til at bruge Seaklear. Det er rart det hele er planlagt, det giver som udgangspunkt lidt ro i sindet.

Mvh kenneth
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af palamo123 »

Jeg kan godt forstå du er pjattet med gylterne.
Jeg har også et par stykker. Halichoeres leucoxanthus + Coris gaimard
Som du ved hører de til i den måske lidt mere normale ende af gyltearterne. Fiskene er ret fantastiske, da de er super aktive. Gaimarden er fremme om morgenen og om aftenen..... i den mellemliggende tid ligger den under sandet... Mega funny :-)
Bonus info: Har man flatworms snupper Gaimard dem. Jeg fik en lille sten ind i mit, som blev slikket ren i løbet af 3 uger.

Mht. til kalkalgerne kan der godt gå et par mrd før du ser de første tegn, når sten og det hele er dødt.
Her tog det ca 3 mrd.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 13/10

Indlæg af Birkefeldt »

palamo123 skrev:Jeg kan godt forstå du er pjattet med gylterne.
Jeg har også et par stykker. Halichoeres leucoxanthus + Coris gaimard
Som du ved hører de til i den måske lidt mere normale ende af gyltearterne. Fiskene er ret fantastiske, da de er super aktive. Gaimarden er fremme om morgenen og om aftenen..... i den mellemliggende tid ligger den under sandet... Mega funny :-)
Bonus info: Har man flatworms snupper Gaimard dem. Jeg fik en lille sten ind i mit, som blev slikket ren i løbet af 3 uger.

Mht. til kalkalgerne kan der godt gå et par mrd før du ser de første tegn, når sten og det hele er dødt.
Her tog det ca 3 mrd.
Hehe, ja de er altså sjove når de tager et hovedspring ned i sandet. Det samme gør min H. Chrysus når den går i seng ca kl 22. Dér ligger den til næste morgen.

En af grundene til jeg er lidt hooked på gylter, udover deres skønhed, er netop også den egenskab at de er kendt for at være gode til at snuppe fladorme og pyramide snegle. Så håber jeg med 3 - 5 gylter ikke skal bekymre mig så meget om dem :wink:

Mht til kalkalgerne, så er jeg bare glad for at blive bekræftet i at de kommer med tiden. Det gør ikke noget det tager et par måneder.

Mvh kenneth
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Birkefeldts cube! MINI UPDATE 16/11

Indlæg af Birkefeldt »

Så blev det tid til en lille update igen.

Hvad er der sket den sidste måned? Jo et par koraller er desværre døde. Lad os bare sige at jeg er blevet opmærksom på vigtigheden af at tilpasse lysstyrken til nye koraller. Der er så til gengæld også kommet nye koraller til. :wink:

Derudover er cirkulationen blevet opgraderet med en ekstra vortech mp40wES, som er blevet placeret direkte overfor den gamle. De kommer rigtig til sin ret når de får mulighed for at køre asynkron varieret flow (reef crest). Så det er jeg rigtig glad for.

Udover at lave ugentlig vandskifte på 8%, er jeg også begyndt at tilsætte lidt zeo produkter i form af KZ Pohl's xtra, Amino acid og Sponge power. Det har allerede givet synlige resultater. Nogle koraller er ved at få klarere farver og polypudfoldelsen er blevet meget bedre. Især min ene blå acro har været genstridig på dette punkt, men den er ved at komme godt efter det.

Jeg oplever rimelig vækst på flere af korallerne. Mest tydeligt på den grønne staghorn. Prøv evt at sammeligne FTS fra sidste update med FTS fra denne. Jeg blev selv lidt overrasket.

Jeg har besluttet mig for en lidt kontroversiel ting. Jeg vil rive mit bundlag, som er 3 - 5mm grus, hver uge når jeg laver vandskifte. For det første for at frigøre detritus som så kan blive filtreret væk og for det andet for at undgå at det bliver lyserødt af kalkalger. Det sidste ved jeg dog ikke om kan forebygges på denne måde, da jeg stadig mangler at få ordentlig gang i kalkalgevæksten. Nu må vi se om det er noget jeg gider blive ved med i længden, men indtil videre skal det forsøges.

Til sidst lidt billeder fra i aften. God weekend til jer allesammen! :beer:
aften2.jpg
aften3.jpg
acro1.jpg
aften6.jpg
aften7.jpg
aften 4.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"