"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

Hej derude
Efter 3-4 år med bl.a. discus fisk valgte vi efter lang betænkningstid at hoppe på saltvands hobbyen. Selve projektet startede, da vi i sidste uge faldt over Juwels Skimmer 3.0 som er en skummer fra Juwel som kan let integreres i Juwels akvarier. Efter lidt søgen på nettet og produkt anmeldelser valgte vi at købe den, samt ca.30 kg tørlagte sten og noget levende sand. Levende sten, koraller, fisk osv kommer løbende som vi stille og roligt får kørt akvariet ind.

Vi vil løbende opdatere med billeder som projektet skrider frem ;-)

Teknik:
Juwel Vision 450 (450 Liter)
4x T5 rør (2x 9000 Kelvin, 1x 4000 Kelvin, 1x 20.000 Kelvin)
Juwel BioFlow (Filtersystem) + 1000 L/h pumpe
Juwel Skimmer 3.0 + 1500 L/h pumpe
Seio Prop 1000 (3800 L/h) cirkulationspumpe

Status er lige pt. som følger:
DSC00471.jpg
DSC00475.jpg
DSC00516.jpg
DSC00517.jpg
DSC00523.jpg
DSC00524.jpg
DSC00525.jpg
DSC00527.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Birkefeldt »

Velkommen med dit "nye" saltvandsakvarie! Det er et rigtig pænt møbel og et akvarie som næsten kan pryde enhver stue. :y Men hvad er dine planer med det? Hvad ønsker du at holde af dyr og koraller?

Hvis jeg må komme med en lille anbefaling, så vil det være klogt allerede nu at kigge efter noget mere cirkulation, hvis du ikke allerede gør det. Man siger som tommelfingerregel at man gerne skal cirkulere akvariets vandvolume 20 gange i timen, dvs i dit tilfælde 9000 liter. Men mange af de flotte akvarier har langt højere cirkulation i omegnen af 40 - 80 x i timen.

Jeg kender ikke så meget til Juwels skummer, men fysisk ser den lidt klejn ud i forhold til akvariet. Men som med så mange ting i denne verden er det jo ikke altid størrelsen det kommer an på :wink:

Jeg synes din skummerskjuler er en god ide, men tror det røde plastik vil springe lidt i øjnene indtil det er groet til.

Håber ikke jeg lyder som om jeg vil rakke dit projekt ned. Det er i hvert fald ikke meningen, blot at give lidt af min erfaring på nogle af de punkter som du alligevel selv vil finde ud af hen af vejen.

:h Med det hele, det skal nok blive rigtig godt det der! :beer:


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
spdiving
Reactions:

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af spdiving »

Velkommen i klubben med salt i blodet...haha

Hver gang du tilsætter nye sten eller flytter på dem du har i akvariet fri giver du skidt til vandet og vil derfor vil kunne måle høje vand værdier.
Så den helt klare løsning er at du får indkøbt alle de levene sten du skal bruge og får stensætningen bygget op af 1 gang. Det minimere din indkørings fase og du kommer hurtigere i gang. Husk det kan tage op til 2 mdr. før du er klar til at indføre det første liv til akvariet.

Steen


HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

Hej Birkefeldt
Tak for dit input ;-)
Mht fisk og koraller har jeg/vi ikke besluttet os endnu :-/
Hvordan kan jeg finde ud af om der er cirkulation nok i akvariet hvis jeg i første omgang starter med det jeg har? Er det kun tommelfingerregelen som kan afgøre det eller?

Ifølge Juwel så er den skummeren beregnet til 500 liter men ja den ser lidt lille ud :-)

Planen med skjulerne er at der kommer PU skum imellem stenene hvorefter vi vil dryse knust sten på dem, således at det røde plastik ikke kan ses ;-)

Alle input modtages, så bare rolig betragter det slet ikke som nedrakning af projektet ;-)

Ehsan.


spdiving
Reactions:

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af spdiving »

Det er helt tydligt at se hvis der er for lidt cirk. i baljen. Skidtet det samler sig i bunker. Og dette ønsker du bestemt ikke pga. Nitrat og fosfat.
Nogle af de værste steder det kan samle sig er under din levene sten eller bag ved. Hvor du ikke har muglighed for at suge skidtet op når du laver vandskifte.

Som Birkefeldt skriver kommer du helt sikkert til at bruge flere eller støre pumper.

Alt efter hvordan du laver din stensætning vil jeg mindst bruge 2 af de lidt støre pumper eller måske endda 4 for at kunne hindre at snavs samler sig.

I mit 1000L har jeg omkring 70.000 -80.000l/t i cirk.
Samt bruger 6 pumper for at hindre at skidtet samler sig.

Steen


HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

spdiving skrev:Velkommen i klubben med salt i blodet...haha

Hver gang du tilsætter nye sten eller flytter på dem du har i akvariet fri giver du skidt til vandet og vil derfor vil kunne måle høje vand værdier.
Så den helt klare løsning er at du får indkøbt alle de levene sten du skal bruge og får stensætningen bygget op af 1 gang. Det minimere din indkørings fase og du kommer hurtigere i gang. Husk det kan tage op til 2 mdr. før du er klar til at indføre det første liv til akvariet.

Steen
Hej Steen
Mange tak :-)
Havde bare fået at vide vi skulle vente med de levende sten, til akvariet har fået stabile vandværdier. Vil det ikke påvirke de levende sten med svingende værdier, samt de brune og grønne alger hvis vi gør som du skriver?

Ehsan


spdiving
Reactions:

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af spdiving »

Dette er bestemt ikke rigtigt. Håber sgu ikke det er en forhandler der har bildt dig dette ind.

Jeg tror ALLE her inde vil give mig ret i at den bedste løsning er at få alle sten i baljen på en gang og få sat stensætningen op. Hvær gang du roder med de levene sten kan du ikke undgå at du får virvlet en masse skidt op og dette giver både Nirtat og Fosfat som er næring til alger og kan værre en dræber for både koraler og fisk i for høje mængder.

Steen


HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

spdiving skrev:Det er helt tydligt at se hvis der er for lidt cirk. i baljen. Skidtet det samler sig i bunker. Og dette ønsker du bestemt ikke pga. Nitrat og fosfat.
Nogle af de værste steder det kan samle sig er under din levene sten eller bag ved. Hvor du ikke har muglighed for at suge skidtet op når du laver vandskifte.

Som Birkefeldt skriver kommer du helt sikkert til at bruge flere eller støre pumper.

Alt efter hvordan du laver din stensætning vil jeg mindst bruge 2 af de lidt støre pumper eller måske endda 4 for at kunne hindre at snavs samler sig.

I mit 1000L har jeg omkring 70.000 -80.000l/t i cirk.
Samt bruger 6 pumper for at hindre at skidtet samler sig.

Steen
Tror du ikke at hvis jeg starter med at købe en mere af Seio Prop 1000 (3800 L/h) cirkulationspumpe, at vi så burde være på vej i den rigtige retning?
Vil helst ikke fylde alt for mange pumpe i, da det jo ikke ligefremt gør akvariet smukker :-)


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Birkefeldt »

Ah, det lyder kanon med skjulerne, det glæder jeg mig til at se! :GO

Mht til flow, så er det meget individuelt, da stensætning, mængden af koraller osv har meget at sige for hvor let det er at skabe nok flow. Det handler egentlig om at alt vandet skal holdes i bevægelse så skidt og møg bliver transporteret ud af systemet (dvs op i skummeren hvor det bliver skummet af) i stedet for at lægge sig rundt omkring imellem og især bagved stenene, hvor det vil forurene og hæve næringsværdierne. Skidtet lægger sig i det man kalder døde zoner, dvs steder hvor der ikke er flow. Hvis man fx sætter en cirkulationspumpe til at pege direkte mod en sten, vil der på bagsiden af stenen dannes en død zone. Lidt ligesom at der er vindstille når man kører lige bagved en lastbil på motorvejen. Disse døde zoner er lettere at undgå jo mere cirkulation man har. Ofte er det nødvendigt med flere pumper, der giver cirkulation fra forskellige steder. Det kan man bedst vurdere når stenene er kommet i, men du vil nok ende med at skal finde minimum en pumpe eller to mere.
Det har også rigtig meget at sige hvilke typer koraller man gerne vil holde. Fx SPS kræver generelt mere flow end LPS, som igen kræver mere flow end blødkoraller. Så ens ønsker mht koraller har også noget at sige når man skal finde ud af hvor meget cirkulation man skal gå efter.

Men hold evt øje med brugtmarkedet her på forum, der er stort set hele tiden pumper til salg, ofte til gode priser :happy:


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Birkefeldt »

HiGate skrev:
spdiving skrev:Det er helt tydligt at se hvis der er for lidt cirk. i baljen. Skidtet det samler sig i bunker. Og dette ønsker du bestemt ikke pga. Nitrat og fosfat.
Nogle af de værste steder det kan samle sig er under din levene sten eller bag ved. Hvor du ikke har muglighed for at suge skidtet op når du laver vandskifte.

Som Birkefeldt skriver kommer du helt sikkert til at bruge flere eller støre pumper.

Alt efter hvordan du laver din stensætning vil jeg mindst bruge 2 af de lidt støre pumper eller måske endda 4 for at kunne hindre at snavs samler sig.

I mit 1000L har jeg omkring 70.000 -80.000l/t i cirk.
Samt bruger 6 pumper for at hindre at skidtet samler sig.

Steen
Tror du ikke at hvis jeg starter med at købe en mere af Seio Prop 1000 (3800 L/h) cirkulationspumpe, at vi så burde være på vej i den rigtige retning?
Vil helst ikke fylde alt for mange pumpe i, da det jo ikke ligefremt gør akvariet smukker :-)
Jeg vil give Steen 100% ret i at det er med at få alle sten i akvariet med det samme. Indkøringen starter først når det hele liggersom det skal.

Og tror desværre ikke sådan en seio mere er nok. Da jeg startede mit 300 liters op havde jeg to seio på 5800 liter + to på 2000 liter, bare til ammenligning. Hvis du er træt af pumper i akvariet kan jeg anbefale dig at kigge efter en vortech mp40 pumpe. Den fylder minimalt og giver enormt bredt flow. Eneste ulempe er at den larmer lidt mere end de fleste andre pumper. Idag kører jeg med sådan én mp40 + en seio 2000 liter.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Birkefeldt »

Man kan også få nogle stenskjulere til fx mange tunze pumper, på den måde skæmmer de ikke så meget. Problemet med tunze og Vortech er bare også lidt prisen. For når man er ved at starte saltvand op første gang er der mange ting der koster penge. For at komme med en konkret anbefaling til hvis det skal være nyt og billigt, så kan jeg anbefale storebroderen til din seio, nemlig den der hedder prop 1500. Den giver faktisk god cirkulation. Hvis du får sådan to, eller tilsvarende, udover den du har, så står du efter min overbevisning med et godt udgangspunkt. :GO


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
spdiving
Reactions:

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af spdiving »

Jeg har selv 2 stk MP40 og syndes bestemt ikke de larmer hvis de køre på fuld skruge. Køre man bølje funksion kan man godt høre de køre op og ned i hastighed men det kan man også med mine Tunze 6105 og 6205.

De mest lydløse jeg har prøvet er Tunze 6025 og 6045 samt 6085. Dog har min 6085 et direkte flow og spreder ikke ret meget. Men dette er klaret med fronten fra en 6205. Efter den er sat på har pumpen et meget bredt flow og sider i mit 400L

I sedet for 1 stk MP40 ville jeg helt kart gå efter 2 stk MP10 i stedet for. Ellers er der også Tunzes 6055.

Jeg kender desværre ikke de Seio Prop 1000 pumper så kan ikke rådgive dig om hvor meget de kan.
Cirk. er en kæmpe fakta. Når folk har problemer med vand værdierne.

Steen

Steen


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Birkefeldt »

Kan godt være jeg bare skal finjustere min mp40 lidt endnu. Den har trods alt kun været i mit akvarie i ca 5 timer :Peace:

Af andre pumper som er interessante er der Tunzes nye 6095 som også skulle levere et bredt flow. Ja det er en jungle at starte saltvand :wink:


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af nielsk »

Det plastic net du bruger som skjuler vil fungere som skidtsamler. Det vil være bedre at lave noget hvid cement blanding og helt lukke det til


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Bingocaller »

Du bør også overveje noget mere lys hvis du forventer at holde SPSer :)

Men flot er det!

Har du overvejet at få bygget en sump på det?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

Mht plastiknettet - så er det planen at den bliver dækket til med PU skum samt drys af knust sten, så den kommer ikke til at være synelig eller i vejen.
Lige pt er planen at køre den op uden udvendig sump osv pga budgettet der er lagt for projektet, men det kender i vel til :-)
Jeg har prøvet at læse alle jeres inputs og udefra det så er planen nu at vi køber en Seio pumpe mere og ser hvordan det ser ud med cirkulationen. Derudover køber vi også de levende sten (skal ikke afvise at jeg har misforstået forhandleren ;-) ) og sætter dem i også. Så hvis alt går vel og vi når at blive færdig med det sidste dekoration, så håber vi at kunne komme vand i akvariet i løbet af weekenden ;-)

Dog kunne jeg godt bruge lidt input vedr. hvordan i vil forslå at vi integrerer de levende sten med de tørlagte?

Og iøvrigt tusind tak for alle jeres input og forslag ;-)

Ehsan


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af chrislolk »

Spændende projekt og altid godt med flere saltvandsakvarister her på Fyn :GO
HiGate skrev:skal ikke afvise at jeg har misforstået forhandleren ;-)
Hvis det er Fyns Akvariecentrum der er din forhandler, så er det næsten bedst at misforstå dem! De har sjældent ret i deres råd til deres kunder. Dobbelttjek altid den information de kommer med. De har rigtig godt styr på ferskvand (tror jeg da), men saltvand har de ingen begreb om. Sidst jeg var derude havde de sat en kleinii ned i deres "koralø". Ved ikke lige hvad den skulle der, andet end at udrydde samtlige koraller. Og kom for alt i verden ikke deres vand i din tank. Testede det sidst jeg købte en fisk derude, og der både PO4 og NO3 højere end Saliferts skala går til!

Men held og lykke med saltvandsprojektet :h


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af flzak »

Velkommen på SF :GO

Som pointeret flere gange: alle sten i på en gang, tilføj minimum 2 stk Tunze 6045 samt ville satse på lidt mere lys måske 2 rør mere? Og så er det bare at vente 60-90 dage. :h

Ellers er i velkommen til at komme forbi og få en snak.

Jeg vil give chrislolk ret ang Fyns Akvariecentrum. De har stadig meget at lære/få styr på, men mon ikke det kommer?

Glenn


Upcomming zeobalje
spdiving
Reactions:

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af spdiving »

Det beste råd er at du bygger op med tøre sten og poder med en enkelt indkørt. Den skal bare ned sammen med de andre og lad den være hvor du syndes den passer ind i stensætningen. Mere er der ikke i dette.
Efter kort tid skal der nok komme liv i de andre sten også.

Bruger du tørt sand og poder med en enkelt kop sand fra et andet akvarie går der MAX 1-2 mdr så er der lige så meget liv i dit sand som var det levene sand du proppede i.

Fordelen ved at bruge tørt sand eller renser dit sand godt og grundigt er at du ikke forhøjer næringen i vandet med alt det skidt det kan indholde.
Med hensyn til pumper er udemærkede at prøve sig frem. Men husk det kan værre dyrt at expermentere og ind se at den gik ikke.
Men selvfølig nu koster de jo heller ikke en bondegård.

Husk at købe oventlige test sæt når den tid kommer. Du får selvfølig ikke brug for dem før din algefase er ved at værre overstået.
Når indkøringen er igang så husk at akvariet skal have ro. Ikke noget med at pille rode rundt i baljen. Det forlænger bare indkøringen.

Brug vente tiden til at søge info omkring de manglene ting du kommer til at investere i. Samt find ud af hvad dit akvarie skal indholde af liv.
Alt efter indhold kommer du til at tilsætte KH-CA-MG hvis du vil holde SPS eller LPS koraler.
Der findes flere måder at opret holde disse på.
Manuel tilførsel eller balling eller kalkreaktor.

Steen

Steen


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Carsten »

Jeg har lige et par kommentarer til dit projekt.
Den skummer du har, vil jeg ikke tro er stor nok. den er godt nok beregnet til 500 liter, efter hvad du skriver, men fabrikanterne er ofte
(altid) meget optimstiske i deres vurdering af skummerens evner. Så enten bør du skaffe en større skummer, eller være forberedt på de begrænsninger i fiske besætningen der vil være en følge af en for lille skummer.

Du vil komme PU-skum på det net. Det er også ok, men kom mange flere sten på inden, for PUskummets opdrift er extrem, og med mindre du sørger for en 100% fastgørelse, risikerer du at det letter fra bunden.

Birkefeldt skriver at der skal være 20x akvariet volumen i cirkulation. Det er så absolut minimum som du kan forstår ud af de andre indlæg. Deter langt bedre med 30-40 gange.

Hvis du vil have SPS koraller i akvariet, bør du få fat i noget meget kraftigere lys, det som du har over nu er kun nok til LPS.
Jeg formoder at det er 4x54w T5 som er over.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Bingocaller »

Og ud med det der Bioflow halløj! Det er bare en møgsamler du ikke få noget godt ud af

Evt brug den i nødstilfølde til at fjerne svæv i vandet


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

Så fik vi sat tørlagt sten, levende sten, levende bund og fyldt vand på akvariet ;-)
DSC00540.jpg
DSC00542.jpg
DSC00544.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af wondersurfer »

jeg vil sige at du skal købe nogen andre pumper og en anden skummer

pumper kan være vortech mp40 2 stk eller

tunze 6100 2 stk

skummer er der et hav af muligheder
som tommelfimgerregl så hvad producenten skriver der hugger du 50% af så er den rated til 1000 l så regn med 500


288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Ehsan! Det ser spændende ud. Ser frem til at se hvordan din stensætning ser ud, når vandet bliver klart. Nu er I igang og så må tiden vise hvordan skummer og pumper klarer opgaven. Vær opmærksomme på kravene til de koraller i overvejer, der er stor forskel på hvad de kræver og hvis I undersøger det på forhånd og ikke fylder for mange og store fisk i kan det sikkert godt lykkes. Der er mange måder at gøre tingene på, og mange måder at opnå et fedt akvarie på. :GO


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
spdiving
Reactions:

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af spdiving »

Hvis ikke du har renset det gamle sand du har fundet. Så indholder vandet lige pt en helves masse nitrat og fosfat som helt sikkert vil få sat gang i en masse alger og din skummer på overarbejde.

Så nu får du da af prøvet skummeren.

Husk nu at det er vigtigt i lader akvariet værre og ikke roder mere i det så det kan få ro til at køre ind.

Steen


HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

Birkefeldt skrev:Hej Ehsan! Det ser spændende ud. Ser frem til at se hvordan din stensætning ser ud, når vandet bliver klart. Nu er I igang og så må tiden vise hvordan skummer og pumper klarer opgaven. Vær opmærksomme på kravene til de koraller i overvejer, der er stor forskel på hvad de kræver og hvis I undersøger det på forhånd og ikke fylder for mange og store fisk i kan det sikkert godt lykkes. Der er mange måder at gøre tingene på, og mange måder at opnå et fedt akvarie på. :GO
Ja vi glæder os også til at se hvordan hele denne opstilling kommer til at fungere ;-) Planen er også nu at gå igang med at kigge på de forskellige koraller og fiske således at vi kan blive lidt klogere omkring dette. Håber på at vandet bliver klart i løbet af nogle dage så vi kan smide nye billeder op af det ;-)

Ehsan.


HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

spdiving skrev:Hvis ikke du har renset det gamle sand du har fundet. Så indholder vandet lige pt en helves masse nitrat og fosfat som helt sikkert vil få sat gang i en masse alger og din skummer på overarbejde.

Så nu får du da af prøvet skummeren.

Husk nu at det er vigtigt i lader akvariet værre og ikke roder mere i det så det kan få ro til at køre ind.

Steen
Hej Steen - Vi har renset det gamle sand (så godt som det nu var muligt). Men ja det bliver spændende med skummeren ;-)
Den skal nok få fred og ro så snart vi kan se ind i akvariet igen og sikre os at alle stene ikke ligger på bunden :-D

Ehsan


Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af Kirling »

Ser fint ud :)

Jeg har for nogen år siden selv haft saltvand i et vision.. Dejligt akvarie..

Nu kan jeg se at du har valgt at have indvendig skummer, hvis du en dag fortryder og vil lave sump så kan du kigge i min gamle tråd -
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=17281

Eller skrive pb til mig så vil jeg hjælpe dig igennem hvordan du ombygger bordet osv

Men velkommen til saltvand og held og lykke med dit vision :beer:


HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

Kirling skrev:Ser fint ud :)

Jeg har for nogen år siden selv haft saltvand i et vision.. Dejligt akvarie..

Nu kan jeg se at du har valgt at have indvendig skummer, hvis du en dag fortryder og vil lave sump så kan du kigge i min gamle tråd -
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=17281

Eller skrive pb til mig så vil jeg hjælpe dig igennem hvordan du ombygger bordet osv

Men velkommen til saltvand og held og lykke med dit vision :beer:
Det skal jeg nok ;-) og tusind tak!


HiGate
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 23. jan 2012 11:08
12
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvand - Juwel Vision 450

Indlæg af HiGate »

En hurtig opdatering... Efter vandet var bleven klar måtte vi lige rette op på en del sten osv, så nu er vandet lidt uklar igen. Skummeren ser ud til køre fint og producere godt med skum, dog har jeg skruet lidt ned for dens luftindtag, da den skummer hurtigt over. Håber at kunne smide et billede op senere i aften eller imorgen ;-)
Kæmper lige pt med lidt støj (brummen) fra skummeren, men skulle ifølge juwel gerne blive mere stille efter 3-4 uger ellers vil de fremsende en ny pumpe til mig.

Ehsan


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"