"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

440L (ATS taget ned til forbedring)

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

jeg takker for sympatien drenge! Jeg har købt lidt skiver, lps og polypper til akvariet og nu skal det bare have ro... vi har nok alle kriser fra tid til anden :beer:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

Update:
Jeg havde en snak med konen og det endte med vi besluttede akvariet skulle nedlægges. vi får en lille baby til sommer og vi skal i den forbindelse inddrage en garage for at få mere plads plus lidt andre husprojekter!

Jeg har ikke helt kunnne vænne mig til tanken om et liv uden akvarie, så det er taget ned fra salgstråden igen!
Så må akvariet bare stå og hygge sig... ja jeg skal selvfølgelig rense mit ATS filter en gang om ugen og sidde og "meditere" foran akvariet...

Jeg har dog købt mig en sommerfuglefisk (Forcipiger flavissimus) for at få gjort kål på glasroserne.
Den fik en hård medfart, da min gulekirurg absolut ikke syntes den var velkommen. nu har de fundet hakkeordenen, så nu håber jeg bare den blviver glad for glasroser
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Marco R »

Hej Anders,

Først og fremmest tillykke med familieforøgelen :happy:

Er glad for at høre, at du beholder det :GO Det ender med, at det bliver super flot, da det bare står og hygger sig, og får ro :hehe: :beer:
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Nicki Henriksen »

Marco R skrev:Det ender med, at det bliver super flot, da det bare står og hygger sig, og får ro :hehe: :beer:
+1 det har klart hjulpet hos mig jeg ikke roder så meget med det. Tiden arbejder for dig :)

fedt I beholder det, saltvand behøver ikke bruge al ens tid, jeg bruger max 10 min. om dagen på mit.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

Jo tak :GO det var nu ikke planlagt med det ekstra barn, men det blvier da også meget hyggeligt med en mere :beer:

Der bliver ikke anledning til meget nyt, da alle overskydende penge bliver sat i husprojekter! En ting jeg glæder mig til er at prøve at få mine skiver og polypper til at sprede sig!

Jeg har købt lidt koralfoder fra Salifert... mon ikke det kan hjælpe lidt på væksten og ATS filteret har bare godt af lidt ekstra at nedbryde!!!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

update: Jeg tog min ATS ned sidste weekend, hvilket vil sige at akvariet ikke har haft noget filter på i syv dage nu...
Jeg har næsten ikke fodret for at holde nærringsindholdet nede. Det har ikke uventet endt med, at cyanoen er kommet tilbage og lidt brun alger rundt omkring i sandet...
Jeg er dog snart færdig med at lave mit ATS filter om, så når det er oppe igen forhåbentlig i løbet af starten af denne uge, så ruger cyanoen og brun algerne igen...

En anden ting der lige er sket er at min store bubbletip anemone har rykket sig. Den er nok utilfreds med at der ikke blive fodret som før!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

Update: Det er dybt frustrende, men efter at have kæmpet rundt med mit ATS for at optimere installering, Må jeg pt give op med ATS... JEg kan simpelthen ikke få det til at virke som jeg vil have det. Det er ærgeligt for det er godt nok den bedste og mest simple både at holde akvarie...

Nu gemmer jeg alle mine ATS ting og arbejder stille og roligt videre med den. Jeg skal have lavet mig noget i acryl tror jeg, så lys og ATS sidder adskilt men stadig i samme boks... men det skal nok komme... Som jeg har skrevet ha jeg en del husprojekter, der skal have min opmærksomhed... Det er også en del af at jeg ikke kan finde tid til ATS projektet!

Idag fik jeg installeret min skummer med rislefilter, som jo er god nok, men knapt så spændende som ATS... Dertil skal jeg nok have gang i VSV igen...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

Så har jeg fået bestilt lidt testsæt og bare for sjovt også en led nat belysningslampe...

Jeg har ikke fået målt nogen værdier (hvilket jo ikke er cool) siden jeg startede akvariet sidste juni, tror jeg det var... så det bliver lidt sjovt at se hvor værdierne ligger!

Jeg har også fået bestilt 2x Joes juice, så skal jeg i kamp for alvor mod "dødens" lange arm af glasroser... Jeg tror der må være lige omkring 100 billioner... sådan rundt regnet:-)
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

øv med din ATS.

jeg skal selv igang, men jeg ved ikke om jeg bare skal gå refugium/skummer vejen istedet :dizzy:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

Jeg skal bare have lavet mig en acryl kasse som jeg kan montere ATS´en. Jeg har ikke kunne få det til at fungere uden vandsprøjt til siderne, derfor acryl kassen.
Jeg skal helt sikkert have ATS op igen. Men jeg har mangae husprojekter lige for tiden, da vi jo venter nummer tre her til sommer, så jeg har ikke lige tiden til små akvarie projekter...

Den sikre vej er helt sikkert skummer mm men ATS er en fantastisk måde at holde akvarie på. I mine øjne slår den skummeren STORT. Pga man får alle podsne fra ATS´en samt at foderet bliver i systemet, indtil det skal nedbrydes.
Nitrat og fosfat bliver hurtigt bragt ud af systemet med ATS. Efter jeg har taget min ATS ned, har jeg fået råde slim alger og massivt flere grønne alger på glasset.

Jeg ser lidt min vej tilbage til skummeren som et skridt tilbage, men det fungere jo ok trods alt...

Jeg syntes da du skal prøve med ATS, jeg vil gerne hjælpe dig så godt jeg kan, hvis du er i tvivl med noget!
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

jeg har p.t brændt for 600kr lys af, grundet saltsprøjt, selv med akrylplade som beskyttelse.
har haft den sædvanlige opsætning med. canvas og et rør med en rille i midten. det virker fint. jeg syntes det er for besværligt at holde kørende imho.
næste idee er at køre med enkeltsidet , men større, skamridset akylplade i en 40 graders vinkel med 5 af disse:
http://www.ebay.co.uk/itm/270745461624? ... 1497.l2649
så pladen er lige til at trække ud og rense.
cheato og mangrove har jeg også.

har brug for en peptalk :wink:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

imho??? (hvad betyder det?)
Hvis ATS kommer til at køre ordenligt, tror jeg det vil være svært at få mangrove og alger til at trives pga for lidt nærring!
Den pære ser fin i forhold til at kunne tage lidt sprøjt... men nm skal helst ligge omkring 660nm og 420nm, men optimalt 660nm som er rødt. Jeg kan ikke se hvor den pære ligger i nm(nano meter) eller kelvin.

større skærm kræver mere flow og flere pære til at dække, jeg syntes du skal fortsætte med to-sidet og en pære på hver side.

Det er netop pga vandsprøjt jeg laver en kasse til det hele, a la dem som man kan købe fra santa monica eller lignende.
tjek
http://algaescrubber.net/forums/ for lidt billeder og inspiration.

HVOR DER ER VILJE ER DER VEJ!!! (det er lige den morfar peptalk jeg kan ryste af mig:-))
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

IMHO=IN MY HUMBLE OPINION :)

jeg hopper hen til tegnebrædtet.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Bingocaller »

Det jeg gjorde da jeg havde vandsprøjt var at skære en bredere rille i røret - det løste det for mig - har aldrigt brændt nogen pære af
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

jeg kører lige med skummer/kul og refugeum, så går jeg i tænkebox.

men en ATS er målet
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

hell yeah, rock n roll and live the dream!!!
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

jeg har ladet mig fortælle at Kirugerne æder ikke den form for alger, det er det rene gift! Det er bare ikke til at få af med når man først har det i baljen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

Det ser spændende ud de ting du har fundet der på linksne!
Det kunne være godt, hvis du gad lave en tråd under diy, så vi andre kan følge med i udvilkinger:-) -hvad vil du bruge som værn imod sprøjt?

Saltvandsrasser: JEg ved slet ikke hvad du taler om:-( mener du algerne på ATS eller hva? De alger der er på ATS kommer ikke op i displayet...
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

hej anders

jeps skal nok lave en tråd, div. ting. ligger pt. i posten.
de lamper har inb. splashguard så håber det kan gøre det. ellers vil jeg bruge min sump, en 50x50x50 cube til at inst. i.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

update:
Efter at have taget min ATS ned, har jeg fået problemer i akvariet nedre zone med cyano. Jeg har også puttet en streamer mere i baljen, så nu er der to 5000L/t.
cyanoen sidder på de nedre zoner af stenene og i sandet. Jeg har suget så meget jeg kan ved ugentlige vandskift, Det er gjort sidst eftermiddagen, Jeg har en tanke om der på den måde fjernes alger der har suget godt med phosphat nitrat.
Min plan er at lave vandskift fortsat hver uge. Jeg kan se alge-forekomsterne bliver mindre for hvert vandskift på ca 20-30L. Jeg har gjort det hver uge nu i en måned, Da jeg havde ATS skiftede jeg ikke vand.

Jeg har nok presset mine levende sten formeget, da jeg efter at have taget min ATS ned fortsatte med at fodre meget... BIG MISTAKE:-)

Jeg har tilskriver den voldsomme cyano opblomstring, at min ATs har været effektiv. Den skal helt sikkert op igen. Når og hvis jeg får tid til at gøre den mere sprøjte sikker.

Lige for tiden går jeg og kigger nervøst til min flotte gule sarcophyton elegans. Den har fået et hul i midten hvor der samles skidt og som I kan læse i nogle tråde er jeg ved at finde ud af óm jeg tør fragmentere den. Den har det ikke helt godt:-('
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

"Den skal helt sikkert op igen."

oh year! :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

baljen er solgt og en epoke er slut ihvertfald for de nærmeste år:-)
Så vender jeg tilbage til maller, planter og gubbiernes konstante konkurrence om hvem, der kan trække den længste lort...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Stig Jest »

Anders månsson skrev:baljen er solgt og en epoke er slut ihvertfald for de nærmeste år:-)
Så vender jeg tilbage til maller, planter og gubbiernes konstante konkurrence om hvem, der kan trække den længste lort...
Det er sgu en trist dag. Jeg kommer til at savne dig Anders.
Jeg stoppede selv, medens unger var i den tidskrævene alder.
Nu er de flyttet hjemmefra og jeg har atter tid og råd til min hobby.
Problemet for dig er bare at du bliver far hele tiden :K
Kan du i det mindste ikke starte noget Malawi biotop op.
Livet er for kort til Tandkarper. Jeg vil sgu hellere have en hund end en guppy.
Håber du bliver her på SF, så du kan holde mig lidt i ørerne.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev:baljen er solgt og en epoke er slut ihvertfald for de nærmeste år:-)
Så vender jeg tilbage til maller, planter og gubbiernes konstante konkurrence om hvem, der kan trække den længste lort...
Det er jeg sgu ked af at høre skipper - håber du alligevel bliver hængende - i det mindste for at ja holde Stig i ørene! ;)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

Jeg vil nok blive hængende herinde for at få bare en smule saltvandsjunk i mine åre:-)

Jeg vil nyde at følge dine ATs projekter Stig, jeg håber også du fortsætter med ATS! Vil da også følge med i udviklingen af ATS generelt, så når jeg om nogen 3-4 år vender tilbage, så er det med endnu en ATS med led lys!

jeg gider ikke malawi, men overvejer de store Tanganyikaer C. Frontosaer. så de skal jeg lige finde ud af om det skal være, men der er også noget charme over et planteakvarie med lidt store specielle maller og godt med danskopdrættede gubbier....
Akvariet bliver et 530L´s, så der bliver da plads til lidt gubbier:-)

Ang. børn. så må jeg må jo lære at samle benene. Faktisk overvejer jeg at blive steriliseret, da det for i år igen er gratis med en henvisning fra lægen:-)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

lukket og flyttet til Tisted!
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Nicki Henriksen »

530L med 530 guppyer så er du kørende :)

Men du kommer til a savner salt i vandet

Held & lykke herfra :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af Anders månsson »

jo tak
nu må vi se hvor længe jeg holder
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: 440L (ATS taget ned til forbedring)

Indlæg af wtfdic_dk »

Du falder sikkert hurtigt til patten igen ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"