"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

440L (ATS taget ned til forbedring)

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L lowtech

Indlæg af Anders månsson »

der er kommet en hvidbrystet kirurg i sammen med et sjov polyp gren der ca er 25cm lang... dertil blev det også til en rød bubble tip anemone, til mine to klovne... De har dog ikke vist nogen interesse endnu, men det skal forhåbentlig nok komme :h

Jeg tror jeg bliver nødt til at høste de macro alger selv. De to kirurger tager intet af dem :wink:

Jeg skal også have gemt mine blomster pinde, der går igennem stenene. Jeg fik lidt reef cement med, da monnus lukkede ned. Det vil jeg presse ind imellem stenene så blomster pindene bliver skjult :GO på den måde vil stenene også være bedre fikseret, hvis nu blomster pindene skulle mørne over de næste år :beer:

så skal akvariet ellers bare have ro. det passer desværre fint med familiens økonomi :angry:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Anders månsson »

nåå jow så har jeg fundet et lille spirende monti (1,5x1,5cm), der heldigvis er placeret helt oppe ved lyset! Så det bliver lidt sjovt at følge den...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Anders månsson »

update: Jeg fik lidt af leifkrarup bla lidt hysterix stumper som trives rigtig godt, en stor rhodactis samt lidt pumping xenia. Alt sammen udvikles stille og roligt... min polyp gren har haft en krise, men jeg håber den vokser tilbage igen, det kunne godt se sådan ud!
min lille monti udvikles men generes af to glasroser. Jeg har nuked dem både med saltsyre og apaisto (eller hvad det nu hedder), De er hamrende ligeglade og bliver ved med at genetablere sig. Jeg er helt vildt plaget af glasroser i hele akvariet! Det spreder sig så hurtigt, at jeg ikke kan nå at nuke dem, dem jeg får nuked vokser også tilbage igen!

Jeg har bestilt 3 wurdemani rejer, så håber jeg de kan holde glasroserne lidt i ave. Bare de tager de nye der spirer frem, så jeg har mulighed for at nuke de store!

Jeg har aldrig prøvet at være plaget på den måde af glasroser, jeg har altid tænkt at dem der havde problemer med dem var lidt useriøse... bad karma!
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af LarsSteen »

Anders månsson skrev:update: Jeg fik lidt af leifkrarup bla lidt hysterix stumper som trives rigtig godt, en stor rhodactis samt lidt pumping xenia. Alt sammen udvikles stille og roligt... min polyp gren har haft en krise, men jeg håber den vokser tilbage igen, det kunne godt se sådan ud!
min lille monti udvikles men generes af to glasroser. Jeg har nuked dem både med saltsyre og apaisto (eller hvad det nu hedder), De er hamrende ligeglade og bliver ved med at genetablere sig. Jeg er helt vildt plaget af glasroser i hele akvariet! Det spreder sig så hurtigt, at jeg ikke kan nå at nuke dem, dem jeg får nuked vokser også tilbage igen!
også mine, men de bredder sig ikke her hos mig :K
Jeg har bestilt 3 wurdemani rejer, så håber jeg de kan holde glasroserne lidt i ave. Bare de tager de nye der spirer frem, så jeg har mulighed for at nuke de store!
det er nok ikke nok, hvis du virkelig har mange roser.
Jeg har aldrig prøvet at være plaget på den måde af glasroser, jeg har altid tænkt at dem der havde problemer med dem var lidt useriøse... bad karma!
:G sådan hænger det desværre ikke sammen, bare det var så vel.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af jimmi »

De sten jeg har købt havde også mange glasroser, og de kommer ofte igen selv ved flere drabs forsøg. Jeg kan se at de kun dør når jeg får kanylen helt ind i foden på dem, så slipper de tilgengæld helt stenen.

Hvis de er store tager jeg stenen op og nakker dem lige ned i centeret, så er de væk. Det bliver nok svært med de søjler.

de små tror jeg kun man kommer til livs med noget der gider æde dem - så god plan vil jeg tro
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Stig Jest »

Hej Anders

Hvis du har så mange glasroser, så burde du købe en Chaetodon kleinii.
Når roserne er væk, skal du bare hive fisken op da den har stor appetit på polypper

Mvh. Stig
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Bingocaller »

Skal vi ikke snart have nogen nye billeder?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Anders månsson »

stig: Det lyder som en mulig investering sådan en kleini... jeg har heller ikke de store mængder koraller/polypper, men vil godt være lidt ærgelig over hvis den tager dem jeg har. Tilgengæld gider jeg heller ikke glasroser,så hvis Wurdemannierne ikke slår til må der en "sommerfugl" til!!!

bingo: Der skal nok komme lidt billeder snart!

Jeg fik bestilt led ting til min ATS belsyning igår, så nu skal jeg snart lave lidt videre på det projekt!!! det skal der nok komme billeder af også...
Senest rettet af Anders månsson lør 15. okt 2011 19:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Bingocaller »

Glæder mig til at se din LED løsning til ATS!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Engelquist »

Anders månsson skrev:stig: Det lyder som en mulig investering sådan en kleini... jeg har heller ikke de store mængder koraller/polypper, men vil godt nære lidt ærgelig over hvis den tager dem jeg har. Tilgengæld gider jeg heller ikke glasroser,så hvis Wurdemannierne ikke slår til må der en "sommerfugl" til!!!

bingo: Der skal nok komme lidt billeder snart!

Jeg fik bestilt led ting til min ATS belsyning igår, så nu skal jeg snart lave lidt videre på det projekt!!! det skal der nok komme billeder af også...
Jeg købte en pincetfisk til at rydde op i min rørormeplage og lidt begyndende glasroser også- et par måneder efter er der ryddet op og den har ikke rørt nogen polypper endnu, men spiser istedet godt af det frostfoder jeg smider i vandet et par gange om ugen...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Anders månsson »

dét lyder fantastisk bo!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Anders månsson »

update:
Jeg har været nede hos Stig hansen og fik mig en rigtig flot gul sarcophyton samt lidt sps: 1stk lilla incrusted monti + 1stk orange/rød Monti digita og en lille acro

Glasroser: Jeg har også været ude og hente en Kleinii, så nu må vi se om den kan rydde bare lidt op i glasroserne!

ATS: jeg har nu modtaget halvdelen af dimserne til at bygge lyset fra hong kong, Det kommer til at bestå af 5stk 3W led i farven 660nm på hver side af ATS. Jeg skulle desværre ligge 214 for pakkerne, så det blev lidt dyrere end satset, men man kan jo ikke vinde hver gang

Led lampe: Jeg har belsuttet presset af økonomi at vente med at bygge med led lampe til displayet. Jeg skal også i samme omgang ændre lyskassen og beklædningen på akvariet, så det hele passer sammen. Jeg har forelsket mig lidt i fibercement planker med træ agtigt mønster til at beklæde med istedet for det klassiske hvide/sorte lakeret MDF. Det bliver først til foråret, så det har jeg noget tid at gruble over...

T5: Jeg skal have skiftet mine nuværende 6x24W t5 rør og har bestilt 4x15000Kelvin rør og 2x20000kelvin rør...
Jeg har læst mig skeløjet ang fotosyntese til min ATS. Rørene skulle gerne være noget nær det optimale da rørene peaker på 420nm, som er der fotosyntese foregår... fo de skarpe så ved jeg at fortosyntese også foregår ved 660nm, men det syntes jeg er for rødt plus at det er et forsøg på at holde alger nede, da planter (clorofyl a) bedst kan lidt 630-660nm.
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: lør 23. jul 2011 11:57
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af wtfdic »

b.i.l.l.e.d.e.r! :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH

Indlæg af Anders månsson »

jeg skal nok få taget lidt billeder snart!
Min Kleinii er begyndt at tage et GODT indhug i glasroserne, desværre bider den også lidt i alt det andet... så nu må vi se hvor lang tid dens ejer kan klare at se den bide i alle former a polyp liv!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH og næsten kubistisk

Indlæg af Anders månsson »

jeg har idag været ude og købe 6x24w t5 rør, davjeg må sande at pengene ikke er til LED lampen endnu... Det blev til 2x20000kelvin og 4x15000kelvin! Det giver et rigtig fedt lys og er kun lidt mere blåt end mit gamle lys og ja jeg skal nok få taget lidt billeder snart.

Jeg fik også lavet en lille smule om på stensætningen, så der lidt mindre sten på bunden og flere i højden!

derudover fik jeg købt en lille "wave-maker" fra Polario... Den fylder ingenting og og bruger kun 7W og yder 2300-4000L/t Jeg mener det er ML4 modellen. det er den mindste de har lavet. Jeg har hørt lidt skidt om dem fra Gino, men nu prøver jeg at se hvordan den virker! Ellers må de jo få den tilbage igen...

nå ja så har jeg solgt mine sps, da min kleinii også nappede i dem :G
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 440L LOW TECH og næsten kubistisk

Indlæg af AndersBoerglum »

BILLEDER :sneaky: :sneaky: :sneaky:
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L LOW TECH og næsten kubistisk

Indlæg af Anders månsson »

jeg har fri nogle dage , så skal jeg få taget lidt billeder!

Min ATS er begyndt at lave grønne alger, så det er positivt. ATS kører ikke optimalt endnu og jeg overvejer at lave en acryl kasse til den... Jeg har lidt problemer med de mange pods og søstjerner, at de sætter sig fast i rillen og blokere vandstrømmen over ATS, Det gør så at det sprøjter væk fra ATs´en og ud af systemet... Det er ikke godt!

Jeg havde en god cyano alge opblomstring rundt omkring i akvariet, nu her efter tre uger med ATS og heftig fodring er cyanoen på retræte, Det tager jeg som en fortjeneste til min ATS!!!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L kun ATS filtrering!

Indlæg af Anders månsson »

så kom der en lille familie på 5 Anthias og 5 yderligere chromis i akvariet :K
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: 440L LOW TECH og næsten kubistisk

Indlæg af chrislolk »

:TH
:BI
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

nu kommer der lige lidt pics, Jeg skumer så lidt over hvor ringe jeg er med konens Cannon!!! Here goes...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Marco R »

Hej Anders,

Mega nice stenopsætning :GO

Du har lidt søndage, som du mangler at få fjernet i hjørnerne, eller er der en grund til, at du ikke har skrabet algerne væk der? :beer:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

Takker. Der kommer lige en sten søjle mere i. Den skal stå midt i akvariet og er ca 60cm høj... Det er rigtig fedt med et akvarie der er 80cm i højden!!!

De grønne klatter er lutter dovenskab, for jeg troede egentlig, der ville komme flere alger i tanken imens ATS filteret kører til. Det er ikke tilfældet, tværtimod er mine cyano alger langsomt begyndt at blegne, hvilket er tæske lækkert!
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Anders,

Også helt vild med din suveræne opsætning - og spændende at se et alternativt setup.
Flotte LS med fine kalkalger - glæder mig til at følge det :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

hey peder!
jo tak jeg syntes også selv det alternative er en spændende faktor i vores hobby! jeg har doseret aquamedics kalk og magnesium og det fik kalkalgerne til at piple frem:-)

Stenene har jeg boret igennem med at langt bor og ført en acryl orkidé-blomsterpind igennem, så de ikke styrter sammen. Dertil skal jeg have fuldført min plan med at få stenene yderligere fikseret med noget "coral glue" jeg har stående...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Anders månsson »

update:
Imellem jul og nytår havde jeg to uheld hvor vandet blev drænet fra systemet pga jeg ikke havde fået sat en splash guard op på ATS... Det gjorde at der over to gange røg ca 30 liter eller mere ud af systemet og heldigvis over i min sump, som spanden der nu fungerer som "sump" står i... Jeg panikkede lidt da det skete op til vi skulle have gæster og jeg havde mange ting jeg skulle nå. Jeg fyldte ferskvand på så vandstanden var stabil igen... Det var så dumt, for det gjorde at saliniteten røg ned... Det tog livet af min mandarin, sommerfugle fisk, 5 chromis og 5 Anthias!!! Jeg var i krise!!!

2. gang uheldet var ude var nytår morgen og jeg var lige væltet i seng godt stiv, da jeg så blev vækket af at pumpen brølede, at den var ved at løbe tør! Jeg bandede og svovlede over akvariet og var lige ved at sætte det til salg og fik også ringet til Christoffer, da jeg vidste han skulle have et større... heldigvis havde han købt et nyt og afslog!
Jeg var tæt på at droppe akvarie for en tid!!!

Men nu har jeg sundet mig og kører videre med en væsentlig mindre fiske bestand...

Allerede en lille uge efter sommerfuglefisken døde kom de første glasroser tilbage, så nu forbereder jeg mig på en indædt kamp!
Men nu kører jeg videre og jeg vil sige at mit ATS filter har håndteret de mange fiske dødsfald og jeg har kun en lille brunalge forekomst i sandet som resultat af dødsfaldende, hvor jeg dog har kunne hive ca 30% af de døde fisk op igen... Jeg har ikke lavet vandskift! Nu glæder jeg mig lidt til at filteret skal kører ordenligt til uden at tage nedbrydningen af døde fisk også...
GODT NYTÅR!!!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Bingocaller »

For satan da Anders! Lyder ikke godt men super du fortsætter! Har selv haft samme tur med at overveje at lukke ned - men heldigvis har jeg ikke gjort det!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Nicki Henriksen »

Keep up :GO

Jeg er lige kommet hjem fra ferie, sagde til mig selv inde jeg rejste hvis jeg havde nogle dødsfald (fisk Ell. Koraller) vil jeg lukke ned.. Efter a have renset ruderne her idag kan jeg se det får lov a køre videre lidt endnu :)

God Mandag :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af Marco R »

Det var da godt nok en trist omgang Anders :G Men er glad for, at du er oppe på hesten igen :GO

Til jer alle tre så kan I da godt lige få de tanker væk om at stoppe - far ikke vred, han er skuffet meget, skuffet (det gas) :lol:

Dejligt at I alle tre bliver :happy:
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: 440L Kun med ATS...

Indlæg af chrislolk »

Hold da kæft. Viste ikke det var så voldsom en omgang du har været igennem. Men godt du fortsætter med akvariet og godt jeg afslog dit knald tilbud! :wink:
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"