"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Viggos Nye vandland

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Jerslev »

Kan se vi har samme lampe. Vil du fortælle, hvilket program du kører med eller fortælle om, hvodan du har programmeret den?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Ja selvfølgelig, jeg kører mit eget efter BRSTV har lavet en måling af 100w,200W og 300w, hvor de giver bud på bedste par med spectra tættest på optimalt. Dog tog jeg gennemsnit mellem 100 og 200 da min er en 150w. Samt de nævner nogle andre højder den skal hænge ved, men jeg bruger de tilhørende fødder. Men hvor præcis vil du have det? Mit Max er a:62% b:83% c:83% d:25% og så kører jeg primært b og d i ydertimerne så koral farverne popper:)


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Jerslev »

Min lampe er 300 w og jeg anvender de tilhørende fødder.
Gider du angive værdierne for hver periode?
Og hvad er det for forsøg, du henviser til?
På forhånd tak


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Kl.08.00 0, 0, 0, 0
Kl.09.00 16,40,40,16
Kl.10.00 66,83,83,38
Kl.20.00 62,83,83,25
Kl.20.30 24,56,60,5
Kl.21.00 5,40,40, 5
Kl.22.00 0,0,0,0


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Lille Update på min copperband efter en måneds tid, den lille skønhed spiser alt frostfoder jeg giver den, tager da i ny og næ en bid af flagefoder…spytter det ud igen og giver mig nogle øjne, som jeg havde givet et barn broccoli til fredagsslik!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Anders månsson »

det er en af de smukkeste og mest fascinerende fisk i hobbien... Stort tillykke med at du kan få den til at spise frost foder og måske på sigt også flagefoder!


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Anders månsson skrev:det er en af de smukkeste og mest fascinerende fisk i hobbien... Stort tillykke med at du kan få den til at spise frost foder og måske på sigt også flagefoder!
Mange tak, og må kun være helt enig! Det er en af de flotteste “reef safe” fisk, jeg kender til og sikke en personlighed! Den er den første som er helt op mod ruden når jeg går forbi og følger alt jeg laver plus når man nu har hånden nede i vandet svømmer den bare med og rundt om hånden og er hele tiden med.

Håber virkeligt at vi skal være et team mange år frem!


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Marco R »

Ja stort tillykke med at du har fået den til at spise frost, lækkert :happy:


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Marco R skrev:Ja stort tillykke med at du har fået den til at spise frost, lækkert :happy:
1000tak den var sgu også på bekostning af en masse overfodringer og smarte anordninger at snyde den til det:)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Marco R »

ViggoN skrev:
Marco R skrev:Ja stort tillykke med at du har fået den til at spise frost, lækkert :happy:
1000tak den var sgu også på bekostning af en masse overfodringer og smarte anordninger at snyde den til det:)
Det var så lidt :GO

Tålmodig belønnes heldigvis i denne hobby :happy:


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Lille Update uden billeder.

Sommeren er så godt som slut og himlen er igen en grå baggrund, som et tidligt tegn på det kommende efterår…Så er det da tid til en lille Update på baljen. Desværre blev det også en grå sommer i vandet, under året planlagte ferie valgte et termometer at gå i stykker og koste, som den eneste, dødsfaldet af min højt elskede copperband:( samtidigt gjorde termometeret fald også at 80% af mine koraller er i meget trist humør. 2 af mine hammerkoraller bukkede under og den sidste kæmper forsat. Dog efter mange skift af vand og Carbon er ting begyndt at vende til det bedre. Farverne i de resterende koraller er begyndt at vende retur og mine tal er ved at være stabile igen.

Jeg er også begyndt at dosere små mængder af kalkwasser som gør at mine værdier ser ud til at være stabile. Kh 9, ca 425 måler ikke mag, plus mangler PH testsæt men alt virker “gladere”, på grund af den ekstra opmærksomhed eller kalk er svært at sige men det går tydligt fremad. Skåner jer for billederne denne gang da der ikke er så meget at nyde pt:)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Marco R »

ViggoN skrev:Lille Update uden billeder.

Sommeren er så godt som slut og himlen er igen en grå baggrund, som et tidligt tegn på det kommende efterår…Så er det da tid til en lille Update på baljen. Desværre blev det også en grå sommer i vandet, under året planlagte ferie valgte et termometer at gå i stykker og koste, som den eneste, dødsfaldet af min højt elskede copperband:( samtidigt gjorde termometeret fald også at 80% af mine koraller er i meget trist humør. 2 af mine hammerkoraller bukkede under og den sidste kæmper forsat. Dog efter mange skift af vand og Carbon er ting begyndt at vende til det bedre. Farverne i de resterende koraller er begyndt at vende retur og mine tal er ved at være stabile igen.

Jeg er også begyndt at dosere små mængder af kalkwasser som gør at mine værdier ser ud til at være stabile. Kh 9, ca 425 måler ikke mag, plus mangler PH testsæt men alt virker “gladere”, på grund af den ekstra opmærksomhed eller kalk er svært at sige men det går tydligt fremad. Skåner jer for billederne denne gang da der ikke er så meget at nyde pt:)
Hej Viggo,

Det første er trist læsning :(

Men jeg er rigtig glad for at høre, at det går i den rigtige retning, og at akvariet er begyndt at stabilisere sig :GO

Bortset fra det så synes jeg, at det kunne være super, hvis flere postede nogle billeder af deres akvarium, når det er i modgang. Da nye som gamle medlemmer på den måde kan se, hvordan forskellige medlemmer får sit akvarium på rette køl igen, med beskrivelse og billeder igennem hele forløbet til deres akvarium har stabiliseret sig igen - så måske du vil dele dit forløb? :happy:


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Det sgu en deal, tager et par stykker når jeg kommer hjem!


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Her kommet de og så prøver at tage samme billeder om en måned.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Marco R »

ViggoN skrev:Det sgu en deal, tager et par stykker når jeg kommer hjem!
Super at du vil/gør det, og jeg håber, at flere vil følge trop, når deres akvarium har problemer :GO

Kan godt se, at det hænger lidt, så er spændt på næste opdatering, og krydser fingre for, at det går fremad fra nu af :happy:


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Anders månsson »

jeg ser først nu at din pincet fisk er død RIP


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Ja desværre det var en hård pille at sluge….den var vel spisende aften før, men i løbet af natten, gik termometeret i stykker og den var næste morgen. Så forstiller mig det må hænge sammen:( den ligger i fryseren har en ide om at åbne og se om den har spist en glas flis


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Ich liebe kalkwasser, eller hvad man nu siger…siden er er begyndt at dosere lemonaden må man sige går fremad, og det skyldes det eller bare Alm. God vand runtine vides ikke, nok en kombi af begge, men sikke en stabilitet det er. Hvis vi bare kigger på billede 2 i tidligere indlæg så se her. Ved ikke hvad det er for en koral men dyr ser den ud.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Så er der gået en måned, så har prøvet at være lidt smart til venstre er billede for en måned siden og til højre fra idag. Jeg synes der er sket lidt
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Seniorreefer »

Ser virkelig godt ud :)


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Seniorreefer skrev:Ser virkelig godt ud :)

Mange tak…men hold da op det tager tid men intet kommer hurtigt i denne hobby. Men må indrømme jeg er ret stolt af min bandit i billede et( ved ikke hvad det er for en coral) men sikke nogle farver!, især under helt blåt lys.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Tykki »

Ja det er fedt arbejde Vigs !


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev:Ja det er fedt arbejde Vigs !
Gracias Don Dan


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

En dejlig dag i vores skønne hobby:

Her til morgen vågnede man med et smil på læben, jeg skulle op til mortenbruun, som er så sød at tilbyde at jeg kunne låne hans seneye, så jeg endeligt kunne få kort lagt bajlens par. Så ind med hele familien i bilen og snuden mod Fredensborg, men nu hvor jeg skulle nordpå, tænkte jeg, prøver sgu lige at skrive til Erik aka. Crazyseahorse og spørge om det okay jeg svingede forbi og shoppede lidt fragmenter. Han svarede som altid hurtigt at vi var velkommen. Så planen var lagt! Op til Fredensborg og snuppe en Zebrapose med den fine seneye i og videre til Ganløse hvor familien fik en fin fremvisning af, i mine øjne det vildeste private setup i Danmark. Samt de imponerende kæmpe muslinger og en lille sludder for en sladder. Efter et alt for kort besøg var jeg 5 koraller rigere, hjem igen og få dem lagt i saltlage mens jeg målte min par tal.
Vedhæftet er mine tal. Det vist ikke helt dumt?

Jeg vil sige 1000tak til jer begge, i er med til at gøre denne hobby skønt og fantastisk! Sikke en saltsøndag!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Tykki »

Har du pincetten stadigvæk?


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev:Har du pincetten stadigvæk?
Nope den røg sammen med en termometer, der gik i stykker i selve akvariet:( ting sker altid mens man er på ferie, men skal da forsøge igen!


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Nu er det vist på tide:

Snart har det kørt i et år og sikke en tur på godt og ondt, mest ondt! Med dino, et er andet som bare gjorde at alt lukkede sig sammen, noget STN af samtlige sps som pludselige stoppede, og nu er det meste på fremgang. Montier som bare mistede farven men ikke døde er nu begyndt at vende tilbage…hvad er var kuren? måske at jeg bare valgte at sige nu piller jeg ikke ved det, udover at holde alt stabilt bortset fra Po4 og No3, lod jeg opfører sig som de ville uden at prøve at bekæmpe det. Som jeg sagde på en af mine små besøg hos Crazy Seahorse..”nu er det ikke spændende, nu er det sjovt!” Sjovt at se den hvide vækst på sps’er, hammer koraller der folder sig ud, og polypper der titter frem! Alt ser ud til at fundet sig til rette og hvad gør jeg så?! Jeg piller!! men ikke meget.

Som jeg måske har givet udtryk for tidligere, er jeg meget glad for kalkwasser da det bare spiller og er nemt, og alt det snak om PH gør i mit tilfælde det til noget jeg vil jage. Så har anskaffet mig endnu en doseringspumpe der kan dosere konstant.
Plus all for reef er kommet i spillet, da jeg tidligere har haft ballade med MG.

Så planen er og er allerede sat i gang, er jeg dosere 1ml pr minut af kalkwasser en time før lys slukkes til og med lys tændes om morgen. Kl.13 altså hvor mit lys er på sit højeste dosere jeg 5ml all for reef på en gang. Umiddelbart ligger mine tal på kh8, CA460 og MG 1440, PH er 8.2 om natten og på midtdagen 8.3. Hvor den tidligere har heddet 8.0 og 8.2, så noget sker der. Jeg måler dagligt min kh, da jeg er bange for den tager fart da All for reef vist tager lidt tid at gå igang. Men har brugt diverse udregner og er kommet frem til at disse 2 tilsammen i deres mængder udgør 0.8dkh i daglig tilsætning, som ca. svarer til mit daglige forbrug.

Jeg sætter lidt billeder op, nej de er ikke pæne de er taget under hvidt lys, så de sexede farver må vente til jeg får et filter:)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Tykki »

Det ser sgu da fint ud! En lille trio Centropyge dværge og en ny pincet, og du er velkommen på “ the Dark side “ !


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev: tirs 24. jan 2023 21:20 Det ser sgu da fint ud! En lille trio Centropyge dværge og en ny pincet, og du er velkommen på “ the Dark side “ !
Haha tror måske pincetten kan komme på tale igen, men har sådan en lille six Line wrasse der selv ville skræmme en hvalhaj, til at hoppe ud! Kæft han er et dumt svin!


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Tykki »

Det er dværgkejsere jeg skriver! Sæt i gang mand, og Go morn!


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"