"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

106 l (Aquascaper 600)

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

106 l (Aquascaper 600)

Indlæg af Dan Binderup »

Hej alle

Så er jeg igen igang med lidt salt (siden sommer).

Jeg tænkte at jeg vil lave en lille beskrivelse samt nogle billeder.

Akvariet er et Aquascape 600, som jeg brugte til planteakvarie. Målene er L 60 x D 50 x H 36 cm.
Jeg kan godt lide målene på disse akvarier samt flotte limninger i klar silikone.

Belysningen er 1 Radion RX15 G4 med diffuser.
Jeg kører AB+ dog med lidt mindre Rød og varm hvid.
Samlet output 55 W (er det for lidt?)
Filter er en HOB Tidal 55 med en lidt Siporax samt filtervat, som skiftes en gang om ugen.

Cirkulationen består af to stk. MPQ10 samt en mindre jebao som er rettet mod overfladen for mere bevægelse her.

Dosering sker med min Grotech som dossere Tropic Marine All For Reef (hjemmelavet). Grotech klarer også min ATO.

Jeg skifter 10 L vand en gang om ugen (bruger AF Reef Salt).

Mine værdier er ret stabile, og har været det siden jeg begyndte at bruge AFR for ca. 3 måneder siden.
Salt 1.025
KH 8,4 - 8,8
CA 445
MG (Måler jeg ikke, bilder mig selv ind at den er stabil når de to andre er).
PO4 ca. 0,025
No3 ca. 1-2,5

Jeg fodre mine tre fisk (to klovne + 1 Green Clooney Goby) ca 2-3 gange om ugen med flager.
Korallerne fodre jeg med Reef Roids ca. fire gange om ugen.
Dossere Phytoplankton hver dag
Dossere AF Probio S (er dog trappet ned til hver anden dag) Startede fordi jeg havde en del Bussemands artige alger på mine sten, men tænker at stoppe nu det er blevet bedre da jeg gerne vil have min nitrat op.

Levende ud over fisk:
Ca. 12 snegle, 1 eremit, en Dannebrogsreje, 1 Wurdemanni reje, 1 PomPom reje, 2 Sexy shrimps, 1 Mitrax Krabbe.
Jeg har stort set ikke mistet nogen dyr, alle trives så det er jo dejligt.
Det er ikke planen at der skal flere fisk i, men gerne flere krabber/rejer, som evt. vil kunne passe ind med den eksisterende besætning.

Koraller har jeg også lidt af:
Euphyllia, Duncan, Acan, Clove Polyps, zoa/Paly’er, Sacropython, “Græs”, Kenya træer, Gorgonia, Ricordea, Caulastrea, Hystrux, Montipora, Stylophoras, Seriatopora

Jeg synes faktisk at mine koraller står ret godt (enkelte Euphyllia hoveder samt min Duncan kan have en dårlig dag ind imellem).
Mine zoa/Paly’er står generelt pænt, (de store står generelt pænere end de små.) men har ikke den store vækst, og slet ikke på de små, hvor nogle få faktisk mister hoveder (har enkelte gange pillet søstjerne af hovederne)
Min SPS’er har det generelt ikke så godt, undtaget Hystrix, som viser noget vækst.
En del af dem taber væv (Se billeder) montipora har tabt farven.

Så generelt kunne jeg godt tænke mig noget mere vækst, specielt når mine værdier er ret stabile.

Har du et bud på hvad der kan være galt, evt. forhøje min nitrat? Jeg har forsøgt dette ved at fodre mere med Reef Roids samt tilsætte noget nitrat.

Men udover disse småting, nyder jeg mit akvarie, hvor alting går sin stille gang, “Low and slow”.

Her kommer lidt billeder:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Re: 106 l (Aquascaper 600)

Indlæg af Dan Binderup »

Lidt flere billeder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MVH.
Dan Binderup
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: 106 l (Aquascaper 600)

Indlæg af Jerslev »

Bliver mere og mere misundelig og utålmodig


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Re: 106 l (Aquascaper 600)

Indlæg af Dan Binderup »

Her kommer en lille opdatering:
Som jeg skrev tidligere, oplevede jeg ret langsom vækst samt områder på mine SPS hvor de blev hvide.
Jeg fodrede med Reef Roids flere gange om ugen, men oplevede jeg meget lave næringsværdier, dette til trods for at mit eneste filter er en HOB.

For et par uger siden begyndte jeg at tilsætte nitrat, og kan nu se vækst på flere af mine koraller, og de hvide områder på min SPS’er er igen livet op med polypperne fremme.


MVH.
Dan Binderup
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 106 l (Aquascaper 600)

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Dan :GO

Det er super flot bygget op, det ser sgu godt ud :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 106 l (Aquascaper 600)

Indlæg af Engelquist »

Det ser godt ud!
Din Po4 skal også hæves lidt så der er balance- jeg holder No3 mellem 2-3 ppm og Po4 på 0,06 ppm, hvilket er en fin balance hos mig...
Du skriver længere oppe at du fodrer dine fisk 2-3 gange ugentlig?? Jeg fodrer mine 3 gange dagligt (2 x flagefoder og 1 x Frost)
Spar koralfodret og giv din fisk mere at spise, hvilket også tilfører næring og føde til korallerne :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Re: 106 l (Aquascaper 600)

Indlæg af Dan Binderup »

Min po4 ligger omkring 0,03 og mener det er helt fint.

Mht. min sparsomme fodring af mine fisk, som er i ganske fin form, synes jeg at have fundet en god balance, i at fodre korallerne, og dermed alle mikroorganismerne der lever i det lille rev. Tilsætter også stadigt dagligt phytoplankton.


MVH.
Dan Binderup
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"