"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

112 l. Mixed nano reef

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Nå... nu har jeg fulgt med herinde et godt stykke tid. Og har efter flere års fantaseren realiseret mit ønske om at prøve saltvand. Så nu må det vist være på tide at oprette en tråd om mit forsøg på at have et "billigt" lille rev i stuen! ;)
Til min egen store fortrydelse, fik jeg ikke taget billeder undervejs i projektet, så fortællingen bliver lidt tung tekst...

Egentlig skulle forsøget have været gjort i et 80 l. Cube AIO, som nu står tomt i kælderen. Det var afgørende for min mulighed for at afprøve saltvand, at jeg kunne holde prisen nede ved at finde brugt udstyr til favorable priser. Et lille aio virkede oplagt ift at lave et simpelt og billigt system.

Over en længere periode blev der holdt øje med annoncer på grej, og jeg fik købt Tunze 9001 skummer, Jebao DCS 2500 returpumpe, et lille osmoseanlæg, og et Tunze ATO. Og da indkøringen er ret langvarig, købte jeg også salt, 3 kg LS (dyrt!) og 10 kg døde sten, og startede akvariet op.
Til min overraskelse poppede der pludselig en lille Picasso aftrækker ud af en af de levende sten! Her burde jeg jo nok ha' leveret den tilbage til den forretning hvor jeg købte stenene... men endte med at vælge at betragte den som en hitchhiker og besluttede at den kunne hjælpe med indkøringen, sålænge den så ud til at trives. Den var forøvrigt noget nær umulig at fange...

Det der blev afgørende, var lampen! Jeg ledte længe efter en billig brugt lampe, men uanset hvad så det ud til at blive en større udskrivning. Jeg faldt så pludselig over en ældre hybrid lampe til 200,-
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop søn 10. jan 2021 13:23, rettet i alt 6 gange.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Den var dog for stor til mit cube, så planen blev hurtigt ændret til mit 112 l. Diversa som også stod tomt.
Nu skulle jeg så pludselig bruge overløb og sump! Jeg havde ikke umiddelbart mod på, eller mulighed for, at bore huller i det gamle akvarie. Men i min research var jeg faldet over en video af King of DIY, som beskrev hvordan han havde lavet et eksternt overløb i pvc, efter princippet om forbundne kar. Dette blev kopieret, og jeg må sige at det fungerer stabilt trods min nervøsitet over at have vand til at løbe gennem et rørsystem udenfor akvariet. Det støjer dog en smule, nok også mere end et "rigtigt" overløb. Men jeg har vist vænnet mig til lyden ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop søn 10. jan 2021 12:27, rettet i alt 2 gange.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Skabet under akvariet skulle modificeres lidt for at få plads til en lille sump, og der skulle bagplade og låge på. Det var nu nemt nok.
Selve sumpen byggede jeg af 4 mm brugt drivhusglas efter bedste evne. Pladsen er trang, men jeg fik plads til et kammer til nedløb og min Tunze 9001 summer, et lille refugium med chaeto, og et kammer til returpumpen. Derudover et reservoir som kan indeholde små 10l. RO vand og mit ATO.

Tunzen kørte fint og stille, men skulle tømmes næsten dagligt. Samtidig smuldrede min chaeto og sendte stumper ud i hele systemet og satte sig i risten på returpumpen... Da jeg så faldt over en brugt Bubble Magus C3.5, besluttede jeg at inddrage refugiet og satte den nye skummer der.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop søn 10. jan 2021 12:43, rettet i alt 1 gang.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Alt blev samlet, teknikken kom på plads i sumpen, og der blev lavet tilslutninger til de mange stik!
Nu var det så tid til en test med ferskvand. Overløbet var lidt svært at få startet, men det lykkedes tilsidst. Der manglede bare 2 tests.
Hvis overløbet stopper, skal vandet fra returkammeret kunne være i akvariet. Succes!
Hvis strømmen går, skal tilbageløb fra akvariet kunne være i sumpen. Kæmpe fail! Og 20l. vand på stuegulvet! Børnene havde MEGET store øjne, da jeg åbnede sluserne for mit omfattende ordforråd, mens jeg tørrede vand op.
Der blev boret et hul i returrøret lige under vandlinien. Og næste test blev lavet i badeværelset!!
Nu så det bedre ud ;)

På plads med alt, saltvand blev brygget, og 15. november blev sten (indeholdende 1 stk Picasso) og vand blev flyttet fra 80'eren, suppleret op med friskbrygget vand og til sidst en pose Fiji Pink live sand.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop søn 10. jan 2021 13:18, rettet i alt 2 gange.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Nu kunne indkøringen for alvor begynde! Jeg fodrede fisken rundhåndet, så tilsatte indledningsvis ikke andet. Jeg er dog siden begyndt at dosere 2 dråber AF Bio S bakteriekultur dagligt, hvilket jeg regner med at fortsætte med til flasken er tom.
Brunalgerne kom og gik ret hurtigt, og efter lidt tid begyndte de grønne håralger så småt at dukke op. Vi var nu et par uger inde i opstarten, så jeg købte 5 trochus snegle og et par White tip eremitter.
Det tog ca. halvanden uge før Picasso'en havde fået aflivet alle sneglene. Det var ret kort herefter at den blev sat til salg!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop søn 10. jan 2021 13:38, rettet i alt 1 gang.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Jeg fik købt de basale testkits og det så slet ikke dumt ud. Algerne voksede dog ret godt, så de har måske påvirket testene af næringsindholdet lidt.
I bagklogskabens klare lys, skulle jeg nok ikke have haft fisk i før de var væk, ligesom jeg måske heller ikke skulle have haft lyset tændt den første måned. Faktum er at jeg stadig kæmper lidt med algerne her snart 2 måneder efter opstart. Manuel fjernelse, halvering af fodringer og for nyligt tilføjelse af en Hugo, ser ud til at hjælpe og de lader så småt til at være på retur på de fleste af stenene. Det får en måneds tid mere, og er der stadig problemer, må jeg prøve en omgang Flux RX...

Selvom jeg har læst tusind gange, at tålmodighed var den vigtigste dyd, kriblede det nu alligevel lidt i fingrene.
Ved et af mine utallige besøg hos fiskepusheren, og under en af de snakke vi havde om mit projekt, tilbød han mig at købe et lille Cyphastrea frag billigt. Så kunne jeg få afprøvet det med koraller, og samtidig var der lidt at se på.
Korallen lever stadig, omend der ikke er noget vækst at se.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop søn 10. jan 2021 13:56, rettet i alt 3 gange.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Siden er det gået slag i slag! Tålmodigheden har lidt et knæk, og jeg har af flere omgange tilføjet lidt koraller... og senest har jeg købt 2 små Ocellaris klovne.
Jeg tester vandværdier hver uge, og skifter 10 - 20 l. vand ca hveranden uge.
Derudover kører jeg Rowaphos i en sok, og forsøger mig med dosering af Red Sea Foundation Skeletal elements ABC+.
Der skal testes i dag, og værdierne føjer jeg til posten herunder, hvor også teknik og indhold forsøges at holdes opdateret.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop søn 10. jan 2021 14:21, rettet i alt 3 gange.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Temp: 25
SG: 1.025 - Refraktometer
Ph: 8.0 - Salifert
Nh3: <0.15 (men målbar) - Salifert
NO2: 0.00 - Salifert
NO3: 0.00 - Salifert OG Red Sea
PO4: 0.04 - Red Sea
Alk: 8.1 - Red Sea
Ca: 420 - Red Sea
Mg: 1280 - Red Sea

Lys: Prestige LED hybrid 24", 4x24w t5 (2xBluePlus, Actinic og PurplePlus), samt 36x3w Cree led.
Lysmængde: T5 kører 12 timer på Blue+ og 10 timer på de to andre. LED'erne køres max på 50% blå, 10% hvid og 20% farve (herunder lilla/royal blue?) i 8 timer, med ramp-up/down et par timer i begge ender. Natlys er 1% blå.
Skummer: Bubble Magus C3.5
Retur: Jebao DCS 2500, kører på 50%
Cirkulation: Maxspect XF130 gyre, kører Pulse mode 20/10%
Og Tunze ATO, 150W varmelegeme.

Fisk: 2 ocellaris klovne, 1 salarius fasciatus (Hugo), 1 Picasso Aftrækkerfisk (til salg).

Invertebrater: 5 Trochus snegle, 4 Bumblebee snegle, 2 White tip eremitter.

Koraller: Cyphastrea 'Neon Green', Ricordea yuma, Seriatopora hystrix, Euphillia, Acanthastrea, Twizzler zoas, Clavularia (måske 'Papaya').
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Knop lør 16. jan 2021 19:39, rettet i alt 8 gange.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Jones »

Det ser da mega godt ud. Jeg kører selv et tilsvarende simpelt setup. Dog kun 54 liter. I min verden kan de små akvarier mindst lige så meget som de store. Og så er de bare pokkers nemme at arbejde med.

Har du stadig aftrækkeren? Jeg påtænker selv at opgradere en smule, da jeg netop ønsker mig en aftrækker igen.


o_O
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Jones skrev:Det ser da mega godt ud. Jeg kører selv et tilsvarende simpelt setup. Dog kun 54 liter. I min verden kan de små akvarier mindst lige så meget som de store. Og så er de bare pokkers nemme at arbejde med.

Har du stadig aftrækkeren? Jeg påtænker selv at opgradere en smule, da jeg netop ønsker mig en aftrækker igen.
Tak :)
Jeg kan nu sagtens se begrænsningerne i mit lille system også. Og kan ikke udelukke at jeg - som de fleste andre - på et tidspunkt vil opgradere! Men nu er planen at lære så meget som muligt af mine erfaringer med dette, og forhåbentligt have det kørende stabilt og uproblematisk i en periode, før jeg vil overveje et større system alvorligt.

Picassoen er stadig til salg. Jeg har kæmpet en brav kamp med at forsøge at fange den med net og fælder. Var endda ved at overveje en lille krog uden modhager! Nu er resultatet blevet, at jeg har flyttet "dens" sten til et lille akvarie, med den i. Og venter på den kommer ud...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Så er der målt værdier.
Af en eller anden grund er min kh faldet temmeligt meget. Og Ca er steget mere end forventet, på baggrund af min tilsætning (doseret 10g RS Foundation Skeletal Elements ABC+ for en uge siden)
Alk 7,3 - faldet fra 8,1
Ca 470 - steget fra 420
Mg 1340 - steget fra 1280
Po4 0,03 - faldet fra 0,04
Sg 1.026 - steget fra 0.025

Alle andre værdier er samme som ovenfor nævnt


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Screenshots fra nogen af mine målinger
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: 112 l. Mixed nano reef

Indlæg af Knop »

Jeg synes at jeg oplever nogen ret voldsomme udsving i Mg. Ved seneste måling i søndags var den droppet igen til 1240!
Jeg havde indtryk af at der normalt er et ret beskedent forbrug af Mg? Så 100 ppm på en uge virker voldsomt på mig!
Samtidig daler min kh støt, seneste måling var 7,0. Det forbrug forstår jeg dog noget bedre, da jeg kan læse at selv bakteriekulturen i akvariet forbruger kh...

Jeg overvejer nu at forsøge at få mine værdier op på et norm niveau (kh 8, ca 430, mg 1350) med tilsætninger, og så lade akvariet være i en uge. Derefter måle værdierne igen og udregne et forbrug. Og så starte op på manuel dosering af hjemmeblandet Balling.
Lyder det fornuftigt?
Det kommer til at kræve lidt mere research, bl.a. hvor man finder de forskellige ingredienser.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"