"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Back in business - 123 liter Fluval flex

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af nsorner »

Hej Forum,

Så er jeg tilbage i saltvandsverdenen efter 6 års pause og dermed også dette forum, som jeg havde stor fornøjelse af sidst - og jeg glæder mig.

Grundet pladsudfordringer og en lille purk på vej har jeg kastet mig over en tank med intern sump denne gang, så må vi se hvor mange hår jeg får revet ud af hovedet undervejs :) Planen er et 'Mixed reef' men med overvægt på LPS'er og lettere SPS'ere, da jeg hellere vil sætte ambitionsniveauet et realistisk, men stadig lidt ambitiøst sted. Selvom meget viden stadig står fra sidst, er der stadig en del spørgsmål jeg ligger inde med, ligesom jeg kan se, at der er sket en del på udstyrsfronten, som ser ud til at gøre denne hobby nemmere end for bare 6 år siden.

Udstyret ser ud som følger:
Akvarie: 123 liters Fluval flex akvarie med intern sump
Substrat: Aragonite
Stensætning: Reef-keramik søjler og et par levende sten til at pode liv i det hele.
Lys: Indbygget Fluval 3.0 LED som sidder i låget, en ekstra som kan sættes ind i låget er på vej. Om jeg skaltage låget af og installere min gamle Maxspect razor 160W. Det må tiden vise.
Skummer: Fluval PS1 skummer, som fulgte med setuppet.
Filtrering: 2 InTank filter baskets med filtvadt, ChemiPure og Fluval Biomax keramik.
Dosering: 10% vandskift ugentlig, men på sigt dosering med doseringsanlæg.
Cirkulation: 1x Jebao SLW10 og 1x Tunze 6015 cirkulationspumper

Glæder mig til at dele opstartsprocessen, erfaringer og forhåbentlig en masse koral-frags undervejs. Bor på Amager (islands Brygge), så hvis der er andre 'rev' i nærheden så giv lyd :)

Her er lidt billeder af setuppet 2 måneder inde i opstart
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af nsorner tirs 9. mar 2021 08:22, rettet i alt 3 gange.


Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af Akileuz »

Velkommen tilbage i hobbyen :D


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af nsorner »

Tak Akileuz :)

Er der nogen der har input til, hvor lang tid man skal regne med indkøringen er når jeg starter med reef ceramic (har dog været levende tidligere) og så et par kg. nye LS? Jeg tænker ift. om der kommer algeopblomstring osv. eller om den del ikke rigtig kommer på samme måde, men lidt over længere tid, når der nu er det mindre levende materiale?


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af mathias6200 »

Jeg er igang med at planlægge samme akvarie :)
Ville overveje at have så meget sten og så høj en stensætning. Kunne på sigt give udfordring med flow og vækst af dine koraller.
I forhold til indkøring ville jeg slukke lyset i 14 dage og give bakterierne en chance at etablere sig, før algerne kommer og derefter er indkøring op til egen tålmodighed og sunde fornuft :)
Spændt på at følge dit projekt, så kom endelig med mange opdateringer


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af nsorner »

Fedt at du også planlægger Mathias. Jeg er virkelig super positiv over det indtil videre! Tænker du primært højden eller mængden af sten? For lyset er jo ikke så kraftigt. Men kunne har overvejet at fjerne lidt sten i midten og så evt. skærer lidt af stenen i toppen til højre. Men troede faktisk at flere sten var bedre.. Ift flow virker det som om, der er masser af flow, men kan godt være, det bliver begrænset undervejs, når der kommer koraller i?

Yes, helt sikkert. Lyset er også slukket nu, og så venter jeg bare. Men har sat skummeren til at kører ind, men det er måske en dum idé ift. bakterieudvikling?


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af mathias6200 »

Altså ville tage sten ud og skære dem i højden. Jeg vil lave en luftig opbygning af caribsea arches og så smider jeg biofilter klodser i det ene filterkammer. Jeg tænker at sætte to lys i. Skummeren ville jeg i hvertfald slukke under indkøring.
Til flow sætter jeg en mp10 i og så skal den have så meget gas som muligt uden at sandet flyver rundt


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af mathias6200 »

Ville nok også ændre placeringen af dine pumper. Ville sætte en i venstre front af akvariet og så langt op mod overfladen som muligt uden at den suger luft. Måske vendt bunden af pumpen op af.
Er pumpene tændt hele tiden eller er de styret ?


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af nsorner »

Fedt, tak for input. Slukker skummeren - Der kommer også biofilter klodser i. De er virkelig fede de Caribsea arches, men har desværre ikke pengene til det, så det må blive med det jeg har. Men giver mening at tage noget af toppen, så der kan placeres koraller på. Nok i begge sider i virkeligheden.

Ift. det med at fjerne sten er det så pga. æstetikken eller fordi de giver dårligt flow? Og ift. at flytte pumper, skal jeg lige forstå dig - er det pga. fordi du ikke tænker, at der er nok flow rundt omkring eller hvad? Og pege mod overfladen er for at ilte eller hvad? Tænker bare, at da det primært er lPS i starten vil jeg også være bange for for meget flow? Pumperne kører hele tiden - ingen styring (Desværre).

Tusind tak for inputs - fedt her i starten, hvor man stadig kan nå at ændre noget :)


nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af nsorner »

Hov forstod først lige efter at have læst dit post af det var dine plan med 'Arches' - super fedt - glæder mig til at se det :) Og så står MP10 virkelig også øverst på mine ønskeliste - drømmen for enhver nano-tank. Ærgerligt, at de er så hulens dyre.. :( Hvornår er planen at starte op?


nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af nsorner »

Så fik jeg ændret taget lidt af højden og ændret lidt på stensætningen. I bagklogskabens lys kan jeg virkelig godt se, at jeg har lavet stensætningen, som den kunne se fed ud nu, men ikke tænkt over, at der jo forhåbentlig skal komme noget vækst :) Er godt tilfreds nu.
Har også ændret lidt på cirkulationen - Tak for input @Mathias6200.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af mathias6200 »

For meget sten og for tæt en opsætning sluger bare din flow. Så jeg går altid efter så luftig som muligt :)
Højdemæssig ser det meget bedre ud nu.
Ville sætte den ene pumpe foran så den blæser på tværs over akvariet og den anden så dem blæser bag ved stensætning.
Jeg er kun i planlægning og ikke mindste opsparingsfase med det projekt ^^
Vi har lige bygget hus, så akvarie står ikke øverst på prioriteringslisten pt .


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af nsorner »

Lille update herfra. (Nye billeder trådstart også). Akvariet har nu kørt i 3 måneder og er så småt ved at "finde sin form". Der er kommet lidt ekstra teknik til - bl.a. Jebao SLW 10 Wavemaker - imponerende hvad man kan få af intelligent teknik nu (til rimelig penge) sammelignet med for 7 år siden!
Der er også kommet lidt flere beboere i. Det har ikke vist sig nødvendigt at dosere, da forbruger stadig er så lavt at ugentlig vandskift på 10 procent holder værdierne helt stabile. Det eneste der kommer i er lidt aquaforest bakterier og 0,5 ml VSV til at holde Phosphat og nitrat nede.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af TroJanRds »

mathias6200 skrev:For meget sten og for tæt en opsætning sluger bare din flow. Så jeg går altid efter så luftig som muligt :)
Højdemæssig ser det meget bedre ud nu.
Ville sætte den ene pumpe foran så den blæser på tværs over akvariet og den anden så dem blæser bag ved stensætning.
Jeg er kun i planlægning og ikke mindste opsparingsfase med det projekt ^^
Vi har lige bygget hus, så akvarie står ikke øverst på prioriteringslisten pt .
syntes lige jeg måtte rose hans scape for den er da super fin og meget luftig ... tænker ikke mathias6200 så/lavede stenopsætningerne for 10 år siden så med den holdning :K og undskyld men sikke noget vrøvl man kan da ikke skrive stenene dræber hans flow da man jo selv er herre over flow pumpers placering og antal ...
en sidste ting med de sten så kan man jo nok se de er helt nye.. og ikke for modnet før opstart og hvis man har erfaring så bør man vide hvad der gør opstart kortere og stabil ... biofilter biofilter biofilter.. og jo mindre sten jo længere modning og jo mere ustabil bliver cyclusen ... sten er også nemmer at fjerne end tilføje i saltvand som det fyldes med koraller :)

flot akvarie og scape og ser rigtigt fornuftigt ud på din korte indkøringstid :GO


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Back in business - 123 liter Fluval flex

Indlæg af mathias6200 »

TroJanRds skrev:
mathias6200 skrev:For meget sten og for tæt en opsætning sluger bare din flow. Så jeg går altid efter så luftig som muligt :)
Højdemæssig ser det meget bedre ud nu.
Ville sætte den ene pumpe foran så den blæser på tværs over akvariet og den anden så dem blæser bag ved stensætning.
Jeg er kun i planlægning og ikke mindste opsparingsfase med det projekt ^^
Vi har lige bygget hus, så akvarie står ikke øverst på prioriteringslisten pt .
syntes lige jeg måtte rose hans scape for den er da super fin og meget luftig ... tænker ikke mathias6200 så/lavede stenopsætningerne for 10 år siden så med den holdning :K og undskyld men sikke noget vrøvl man kan da ikke skrive stenene dræber hans flow da man jo selv er herre over flow pumpers placering og antal ...
en sidste ting med de sten så kan man jo nok se de er helt nye.. og ikke for modnet før opstart og hvis man har erfaring så bør man vide hvad der gør opstart kortere og stabil ... biofilter biofilter biofilter.. og jo mindre sten jo længere modning og jo mere ustabil bliver cyclusen ... sten er også nemmer at fjerne end tilføje i saltvand som det fyldes med koraller :)

flot akvarie og scape og ser rigtigt fornuftigt ud på din korte indkøringstid :GO
Tænker at kalde min personlig holdning og i øvrigt en ret anerkendt metode for vrøvl er ret unødvendig. Minimalistisk aquascape for fordel af bedre flow er en måde at have sit saltvandsakvarie på. Hvis du fortrækker en store stak sten og 4 store pumper i fronten af akvariet er det din sag. Jeg sigter bare efter noget der er lidt mere clean og hvor man måske kan nøjes med 2 små pumper.
Desuden har trådindehaveren taget mine råd til sig og er da umiddelbart kommet godt og hurtig igang.
Og at betragte sten som eneste måde for biofilter idag er vist også noget af en uopdaterede tilgang til saltvandshobbyen, idag har du kunstige biofilter som har hundrede gange mere overflade til bakterier end de kunstige sten man smider i idag.


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"