"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

112L nano under opstart

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

112L nano under opstart

Indlæg af Lasse »

Projekt udskiftning af RSM130 til 112l nano med bedre teknik.

Jeg har kørt med et standard RSM130 i 11 år, kun med udskiftet skummer. Jeg har aldrig været tilfreds med akvariet pga. dårlig filtreringsmuligheder og elendig tilgang til teknik i RSM akvariet. Huskøb og 2 børn satte en stopper for et 360l projekt, og det indkøbte akvarie passer ikke længere til mit behov. Derfor har RSM’et stået misvedligeholdt i +6 år med 2 klovne og en enkelt skivekoral.

RSM130 akvariet er nu blevet en anelse utæt i toppen, hvilket medfører kraftig saltcreep når akvariet er helt fyldt.

Det halvdefekte RSM betyder nu en beslutning om endelig nedlukning eller igangsætning af nyt projekt.

Det bliver er nyt projekt :y

Jeg har ikke længere plads til det store 360l hvor det var tiltænkt, og mine ambitioner er markant mindre, så der er nu indkøbt er 72L akvarie i stedet, med bord og lidt udstyr.

Det ender dog med et nyt 112l med overløb i den “rigtige” side, og optiwhite i front og sider, når der alligevel skal bestilles en sump. Jeg ved at et overløb i den siden med indkik vil være til konstant irritation.

Medfølgende udstyr:
Cirkulation: Jebao sw-4

Lys: maxspect razor 160w 16.000k

Glæder mig sku igen over saltvand for første gang i alt for mange år.


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af Lasse »

Hej

Efter alt for lang tids forberedelse er tiden endelig kommet til opstart af det nye nano akvarie :W
KlarTilVand.jpg
Der er blandet 25L saltvand i 5x endelig koncentration.
Den dominerende aquascape klods er bygget og hygger sig i saltvand med de resterende sten

Planen er:
Vandpåfyldning og færdiggørelse af teknik installation med ledningsføring i dag
Justering af saltkoncentration de næste par dage
Aquascape og sand i weekenden
Indkøring 4-8 uger
Og så er vi i gang :y

Akvariet : 112L rimless, 80x35x40 (LxBxH)
OptiWhite i front og sider
Overløb med 3 gennemføringer til nedløb, sikkerhedsrør og retur
Sort film på bagsiden (det var en udfordring at få monteret og skåret pænt. Først perfekt i 4 forsøg)

Sump : 54L
Nedløbs/skummer kammer, bobbelfælde, refugium, returkammer og RO kammer.

Teknik
Cirkulation1 : Jebao sw4
Cirkulation2 : Tunze Nanostream 6015
(Nuværende cirkulation skal udskiftes til 2 linkede pumper til at skabe strømmønster)
Lys : Maxspect razor 160w 16.000k
Retur : Tunze 9073.08
Skummer : Tunze DOC skimmer 9010
Refugium lys : Tunze LED ECO CHIC REFUGIUM 8831.00 (Forventer at anskaffe Chateo alger senere)
Niveau kontrol : Tunze Osmolator 3155
Temperatur controller : AquaMedic twin temperatur controller
Varmelegme : Eheim Thermo Control 50Watt
Kabinet blæser : 50mm silent
Teknik.jpg
Kabinet
Teakmøbel med skydelåger
Ny bagside i mat sort
Ben udskiftet til mere robust model
Invendigt forstærket med hvidmalet krydsfiner
Alle samlinger fuget mod vandindtrængen
Bundliste i fronten indvendigt, til opsamling af mindre vandspild i teknikrum

Jeg tror det var det hele indtil videre, men mon ikke der dukker mere teknik op senere.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af Lasse »

Teknikken har taget lidt mere tid at montere end forventet, så indtil videre er kun sump og overløb fyldt, og kører vand rundt.

Puha hvor retur og skummer larmer. Retur pumpen både rasler og brummer, og jeg tror den har set bedre dage, så en Jebao 2500 DCP er bestilt. Jeg skal have skummer pumpen skilt ad og renset, så håber jeg det hjælper på larmen, ellers er jeg nødt til at se mig om efter en mere lydsvag skummer.

Resten af akvariet forventes fyldt i dag.


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af Lasse »

Så er første sten i akvariet.
IMG_3560.jpg
Tanken er denne stensætning i venstre side, som "smyger" sig om overløbet. Den skal udbygges i bunden mod midten af akvariet, og en anelse mod akvariets bagside for at skabe plads til flere koraller. Der skal derudover endnu en ø i halv højde af den nuværende, i højre side, delt af en "slugt" imellem de 2 øer.
IMG_3559.jpg
Jeg forventer at få flere limet stensætningen færdig i weekenden, så der kan komme sand i bunden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af Dan89 »

Spændende at se hvordan det ender ;) godt valg at starte nyt frem for at lukke :D


Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af Lasse »

Lidt flere sten i, men endnu ikke sat korrekt og limet.


Har lige monteret ny retur, Jebao DCP 2500. For hulen den giver vand, selv på mindste niveau (1000l/t). Mit primære overløb kan ikke følge med (20mm med HGB), kun hvis luftindtaget bliver sat under vand, og uanset hvad jeg gør, så bruser og bobler i helt vildt i sumpen ved nedløbet. Heldigvis har jeg et sikkerhedsrør (20mm), hvis ikke tror jeg jeg havde haft oversvømmelse, for der gik ikke mange sekunder før den havde tømt sumpen godt af og sendt vandet i displayakvariet.

Den virker alt alt for kraftig til mit 112L med 20mm nedløbsrør, kan det virkelig passe?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af christiantt »

Det lyder til at noget er forkert.
Med 20 mm rør burde du kunne få 1200 liter ned i timen.

Kan der sidde noget skidt i røret??


Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af Lasse »

Ingen skidt i nedløbsrør, akvariet er lige startet op. Nedløbet går lige ned i sumpen Uden nogen bøjninger, kun gennem en fuldt åben ventil. Hvis jeg fjerne HGB toppen vil nedløbet sikkert kunne følge med, men syntes dælme der er tryk på returen ud i akvariet (også 20mm).


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: 112L nano under opstart

Indlæg af Lasse »

Så er indkøringen godt i gang. Jeg har kørt med den store stenopsætning i venstre side fra start, men der er tilføjet mere eller mindre indkørte sten løbende over de sidste 2-3 ugers tid, og "tørt" sand her i weekenden. Jeg afventer modtagelse af ny skummer og testsæt, så indkøring er indtil videre fortaget uden skummer, og jeg har ikke kunne teste andet end salinitet og temperatur. Pga. denne langstrakte opstart med løbende tilføjelser, og ingen former for test undervejs, aner ikke hvor jeg er i processen, men der har været en del brunalger på stenene, og nu er der ved at danne sig fine kalkalger på den store stensætning, så det ser jeg som et rimeligt godt tegn.
1.jpg
Hvad siger i til stensætningen. Jeg har på baggrund af et tidligere erfaringer med RSM130 proppet til med sten der så forfærdeligt ud, og umuliggjorde et godt flow, valgt et langt mere åbent aquascape (negative space). Jeg er meget tilfreds med stensætningen i venstre side, som "smyger" sig om overløbet, men giver plads bag stensætningen til at rense ruder, og nogle terrasser med plads til koraller, samt et par "swim throughs".
2.jpg
3.jpg
Jeg er mere i tvivl om stensætningen i højre side, som ikke giver meget beskyttelse til fiskene, men en god base for nogle høje koraller, og en masse mindre. Det giver desuden et "pænt" indkik fra højre side i akvariet som er en høj prioritet.
4.jpg
Jeg har nogle Maxspect Nano Tech Bio Blocks i sumpen for at opveje at jeg ikke har så mange sten i display akvariet, måske kræver det flere?

Skabet under akvariet er dælme ved at blive godt fyldt ud med teknik, og seneste tilføjelse er 3 LED spots i "loftet" så jeg har lys til arbejde i kabinettet.
5.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"