"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så er jeg i gang med vinterens akvarium projekt, ja eller rettere i planering af dette. Om i kender igen mit nick, ja så er dette mit akvarium i dag: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er altså et 3550 liters system der skal lave lidt om, altså min nuværende macroalge sump (nr 2) skal bybbes om til klovnehotel.
Sumpen måler 700*700*550mm så jeg forventer at lave det om så der bliver plads til 2 par designer klovne som jeg ikke har bestemt varianten af endnu, men en rød og en sort variant skal det blive.

Da det er et eksisterende system der skal laves om er der masser af problemer at tage højde for, blandt andet stabiliteten i mit DT, og fjerner jeg 2/3 af mine macroalger, og begynder at kampfodre får jeg problemer med farverne.
Så første del af projektet er at fjerne min gamle "scrubber" som jeg aldrig fik i gang, så hvordan gør man det???
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg tænker at tage ud vandet, frigolit eller glasuld i bunden, en hammer og så håbe på det bedste?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Belysning;
Der skal i anemoner an mass, tænker både carpet og bubbletip, og det skal være passig kølende, så jeg er inde på Philips Coral Care som er en lampe jeg elsker. Men jag er åben for forslag :)

Anemoner kræver en bølge, så Cirkulation;
Closed loop er vel et must til anemoner, her er jeg inde på NEPTUNE SYSTEM COR 15 eller 20. Ingen Vectra i mit akvariul, selv om en M1 eller S1 skulle være perfekt. Forslag?

Jeg går altså efter 2 par dyre designer klovne, men for at spare et par kroner fundere jeg på 1 closed loop og så adskille på fiskene med et "egg-crater", kommer det at fungere, eller er jeg bare dum i hovedet for at spare SEK 3350,- ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Carsten »

Den ide med Egg-crater, lyder ikke så dum. Men jeg ville nok sætte 2 stk. ned, sådan forskudt af hinanden, og eller sætte et stykke tagrendenet på egg-craten, klovne er sindsygt aggressive, når de skal lægge æg. Blot så de ikke kan se hinanden


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tagrendenet, ja det må jeg ud og handle, har så pisse meget skidt i tagrenderne, mest grantræ nåle fra min pisse nabo, havde det bare været i Danmark, så havde hegnnævnet været involveret fra dag 1 :(

Klogt er det nok at de ikke ser hinanden, den havde jeg ikke tænkt på... Har googlet lidt i dag, så jeg skal have noget der er glat der ligner sten som jeg kan tage ud senere når de har lagt æg og de er lige ved at klække. Jeg havde vel tænkt at tage ud forældrene, men det giver mening at have en seperat beholder til ungerne senere... Meget senere,.

Fik tips om at bruge fisketråd til at få bort silikonen, det tester vi i morgen. Skulle være kongen at gå flyttet mine macroalger (og lampe) for så er det jo bare at bestille fisk og en fandens masse mad.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Carsten »

I stedet for at fjerne forældrene, vile jeg da blot fjerne den sten de har lagt æggene på. I stedet for en sten, kan du bruge en urtepotte som ligger på siden, eller et stykke skiferplade. Begge har fordelen ved at du kan udskifte dem nemt og hurtigt


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Jones »

Måske du kan bruge mine erfaringer fra mit opdræt. https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 6&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Jones, jeg tager mod alle tips jeg kan få, men jeg har jo endnu ikke engang set fiskene :)

Der er en del der skal gøres først...

I dag gik jeg amok med en rørtang :)

Næste moment er at flytte UVC og osmos maskinen så jeg kan se ind til fiskene. I samme omgang skal jeg bygge ny trappe, så det kommer nok at tage et par uger. Eller måneder.
Nu er jeg så på jagt efter belysning, helst en brugt LED Lampe der er god nok til anemoner, ja og så skal jeg have bestemt hvordan jeg deler akvariet.

Mon ikke jeg har Nemoer inden 14 dage om jeg kender mig selv, så må resten vente lidt (altså detaljerne)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Pomfrit og Shit, sandet under mine macroalger var beskidt!

Ja og så tænkte man ikke på at de der satans orm jo trives under macroalger, så min hånd var næsten helt hvid af deres "hår", selv er jeg jo mest MsPiggie farvet, men i fatter :) OK, jeg illustrere med et billed.

Efter 3 afsugninger (den får i google fra Svensk om i ikke er helt sikre), sorry støvsugninger af skidt og lort i bunden trode jeg at jeg bar klar, men ak og ve :( totalt har jeg støvsuget bunden 6 gange og nu har jeg i et indefilter med vat for lige at tage det sidste og så var det ellers tid til salt.
Nuvel, salt kom der i til morgen og for nogle timer siden satte jeg i en 4/6 mm slange for at langsomt få ind det ny blandet vand i hele systemet. Temperaturen gik over 3 timer ned med ,03 grader, PH uforandret og ORP gik ned med 50 over 2-3 timer.

Har limet en skillevæg i glas jeg regner med bliver overbegroet med kalkalger, en "kam" på toppen bliver det senere.

Akvarium 1: Anemone paradiset. 2 anemoner er handlet og mange flere skal der til, har en grøn carpet anemone der venter, men skal lige have godt gang i sandet. Masser af anemoner :)
Nemo: Han handlet 2 stk. Premnas biaculeatus se billed
Akvarium 2: LPS heaven, ja alt jeg ikke kan have i mit lille DT. Catalaphyllia, Pink og rød goniopora handlet, kommer forsøge at fylde glassene med ZOA
Nemo: Det kommer an på om de danner par dem i tank 1 :)

Teknik er nu bestemt;
Belysning; 1 stk. AI Prime 16 HD (Reef)
Cirkulation; Closed loop, 1 stk. NEPTUNE SYSTEM COR 20, jeg kommer at trække PVC fra retursumpen via et T-Stykke så jeg kan få en herlig bølge effekt i begge systemer. Håber bare denne pumpe er bedre end Vectra lortet jeg har haft tidligere...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Klovnene går i mit returkammer med de nye koraller, og lad mig bare sige at det ikke var Sex-on-the-beach direkte, de var ikke glade for hinanden, der var "mundkamp" direkte, satan det var stressende med så dyre klovne.

Nu har den ene fundet kærligheden i en anemone, og positivt er at de ikke slås, men den anden holder en sund afstand på mindst 20 cm. så perfekt er det ikke. De kommer sammen over i deres system i weekenden.
Går det ikke kommer de i hver sit "system" og her kommer jeg at fodre dem op helt sindsygt, og så får jeg tage hjem små eksemplarer senere, så jeg er 99% sikker på de hver får en drengerøv.

Glæder mig ret meget til at indrette LPS tanken med den nye belysning, burde være nok lys til LPS i en AI, men kommer nok at handle lidt extra blå lys også :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Jones »

Tillykke med dine lightning maroons. De er med stor sandsynlighed søskende og det samme var deres forældre nok. Jeg vil foreslå dig to muligheder.

1: sæt den ene i en akrylbeholder eller lav en udtagelig skillevæg i deres akvarie. Så kan de se hinanden og lære hinanden at kende. Den ene fodres en gang dagligt, hvorimod den anden powerfodres virkelig meget, så opnår du den ønskede forskel og kan måske etablere et fungerende par. Dog er de stadig søskende og mange lightning maroons har underbid som følge af indavl over flere generationer.

2: del fiskene og skaf to fuldvoksne premnas biaculeatus, med så tynde hvide striber som muligt. Vil du lave smukke lightning unger ø, der ligner den oprindelige hun er dette den bedste løsning. Jeg selv parrede med en gulstribet og kombinerede derved den gule farve med lightning genet, men der skal flere generationers avl til før ungerne kan udvikle en helt gul farve. Endvidere bliver de mere gold flake grundet morens brede gule striber, hvilket for mig ikke var målet. Men flotte er de alligevel. Jeg synes at du skal skaffe to store hunner hvis pengene er til det. På den måde kan du hurtigt lave par og du kan evt sælge det ene par.


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Takker Jones,
Jeg flyttede dem til "deres" akvarium i går, hvor de nu hver især har fundet en anemone, så de nu ligger og hygger sig i hver deres med 60 cm afstand.
Jeg er urolig for at det er 2 damer jeg allerede har, da de tydeligvis hurtigt bliver hunner om de går alene.

At "dele" på akvariet kan jeg gøre, eller rettere smide den ene over i akvarium 2 og så fodre som en gal. Hvor længe tror du det tager for at få den ene op i en OK størrelse?
Alternativ 2 er meget lokkende og jeg sidder og kigger på en Premnas biaculeatus og eventuelt en Maroon Gold Nugget som jeg tror skulle kunne lave en spændende variant, Lightning Nugget:)
Problemet er at skaffe store biaculeatus så jeg leger med tanken om at få hjem små, når de her er vokset lidt, de her er vel 5 cm. Risikoen er også at det er 2 damer jeg har og så står jeg med dyre døde fisk.

Nu har jeg fået fisk i det ene akvarium, og har en plan for hvordan det andet skal se ud, samt en masse LPS der skal handles så der er lidt mere ro på nu. Men igen hvor lang tid tager det at få størrelse på dem, jeg kommer fodre 3-5 gange om dagen...
Snakker vi 6 måneder læner jeg nok mest til at lade dem gå sammen og se om de danner par, går det ikke kan jeg skille dem ad og fodre kraftigt på begge til jeg finder den helt rigtige variant i størrelse "Small" og fodre dem op til et perfekt par. Danner de ikke par nu er jeg usikker på om det går om 6 måneder hvor den ene er 2-3 cm større end den anden? For de kan vel ikke gå fra hun til han?
Tager det 12 måneder eller mere så har jeg ikke tålmodighed til at have et "tomt" akvarium... og så bliver valget helt enkelt alternativ 2 for den ene og så må jeg fodre op den anden seperat til jeg finder en perfekt partner for denne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Jones »

Nugget genet er ikke dominant så du vil få samme unger som jeg lavede ved parring med en gulstribet hun. Jeg havde ikke kalkuleret med dit store akvarie, der giver dem mulighed for at søge væk fra hinanden. Det synes derfor fornuftigt at give dem chancen for at finde sammen


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu fik du mig forvirret, så om jeg laver et par med Lightning og Nugget får jeg samme resultat som om jeg spare en masse penge og går efter gulstribet? Ja det er jo hvad du skriver :(
Andre forslag på kloninger med mine lightning, eller et link til informationen var jo bedst.

Hvert akvarium måler ca. BxDxH 35x70x55 så jo det er rimlig store baljer, systemet de er koplet på er lidt større :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Et hurtigt skud af baljerne, under T5 belysning da lampen, pumpe, PVC og dekoration først kommer næste uge.

I Anemoneakvariet tænker jeg bygge en baggrund i levende sten, det skal være sten der ikke er tykke og med masser af store huller så det bliver nok ikke helt let at finde, den sten anemonen sidder på bagerst i akvariet er perfekt. Der kommer i lidt carpet anemoner også, og så fundere jeg på om MINI-MAXI skulle blive brændt af anemonerne?

I LPS tanken har jeg bestilt "REAL REEF ROCK - BRANCHED 4TH GEN." hvilket jeg måske kommer fortryde da alt i begge akvarier ikke kan limes fast (man ved jo aldrig hvor de ligger æg), tanken er at disse pinde skal fyldes med ZOA og så ellers lidt anemone lignende koraller blandet med Acanstreas og andre bling bling LPS (ingen anemoner).
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Jones »

Ungerne skal parres tilbage på en nugget eller på en anden der bærer nugget genet. Så medmindre du på sigt vil avle nuggets, så køb en almindelig gulstribet. Men selv der får du ikke gule unger. Der skal flere generationer til. Noget der kunne være interessant, og som jeg godt selv vil lave en dag, er rene lightning unger der ligner den hun alle lightnings nedstammer fra. Simpelthen fordi der er så mange indavlede fisk på markedet. Derfor mit forslag om hunner med tynde hvide bånd


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Takker Jones!
Gode råd og artikler modtages med kyshånd :)

Jeg flyttede anemonen lidt, resultatet var slagsmål, så meget at den ene blev presset over i akvarie 2 (LPS). Der får den gå nu og så tester jeg at fodre meget på den dominerende fisk, og så måske teste igen om et par måneder. Så alternativ 1 blev det til.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Jones »

Den løsning tænker jeg er ok. Du kan altid indkøbe flere fisk så du kan etablere nye par, hvis ikke du får succes med de to nuværende. Held og lykke.


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg takker Jones!

For saten jeg er IGEN skuffet over APEX, jeg var overbevist om at de var en konkurrent til Vectra pumperne, men det går jo for helvede ikke at bruge dem som closed loop pumper. Jeg er nok en torsk at tro på alt jeg læser :)
Det virker dog som en rigtig kvalitets-pumpe, og shit den lyder ikke meget (igen ting) så den skal jeg nok senere blive glad for om jeg vælger at have den som returpumpe. Tror dog den kommer blive hvor den er, eller blive skiftet med en COR15 og så have denne som retur.
Jeg skriver IGEN da jeg er så pisse skuffet over deres "moonligt" satan noget dyrt lort også!!! Ja og deres MP40!!! Af skade bliver man klog, men sjældent rig...

Levende sten kom hjem og jeg testede at fragge ZOA, jeg lever stadig og er dejlig stoned af superlim og Tangit lim til mit PVC :) 8)

Det ses nok ikke men mine veldig specielle ZOA er ved at komme frem, og hver koloni er vel fragget til 5 mindre så nu er det bare at vente og fodre.

Nu vi snakker fodder til ZOA, så bruger jeg PT phytoplankton og easySPS, nogen der har et tips på superfodder?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Jones »

Det bliver flot, men du mister kontrollen over hvor fiskene lægger æg.


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak igen Jones, og ja du har helt ret, jeg har ingen kontrol over hvor de lægger deres æg.

Jeg tænker at disse sten er perfekte da de er en dekoration i sig selv, og så er de lette at tage ud når der kommer gang i produktionen. Samtidig tror jeg også de er perfekte for fiskene da de er relativt glatte på overfladen, et perfekt sted at lægge æg med andre ord. Så ingen kontrol overhovedet.
Men de er jo fine :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hvad fodre du dine store klovne med, noget du kan anbefale?
Mine får "Super Scrimps" og pellets, pellets er de dog ikke så glade for.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Jones »

pt har jeg ikke nogle store klovne. Har kun en enkelt fisk tilbage. Det er den pæneste af de unger jeg opdrættede. Jeg solgte resten af mine dyr fra. Men jeg skal bruge den gemte unge til videre avl. Og så går jeg og roder med tanken om et lille akvarie mere til et enkelt par. Eller også en række små akvarier, så jeg kan have flere par.

Jeg fodrede med forskellige slags tørfoder. Jeg havde ikke fryser til frostfoder i kælderen og jeg må indrømme at jeg var for doven til at rende op og ned efter foder. Så det blev tørfoder og hjemmelavede artemia, som jeg opdrættede ved siden af akvariet.


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Min Picasso har lyttet til for meget R. Kelly :( og NEJ den kan ikke flyve, ny er den en delikatesse for visse (ikke mig).

Så ny leder jeg efter en cool variant at parre med min Picasso, forslag???

Ja og et næt over baljen... dyr tørred fisk at severe til min brors hustru der er fra Filipinerne :) (det er tydligvis en delikatesse), specielt Anthias og Chromis får en tur i solen og smager godt.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovne akvarie i Stockholm "no limits".

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Yngel
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"