"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Mange dumme spørgsmål senere har jeg nu fået gjort det nye akvarie vådt.
Det gamle Innovative Marine (ca. 90 liter) skiftes ud med et shallow reef på små 170 liter + 35 liters sump.

TV'et et skubbet af helvedes til og sofaen peger direkte mod det nye akvarie.

Akvarie + sump

105 x 50 x 32 cm akvarie
"Optiwhite" med overløb i midten og sort baggrund
45 x 40 x 35 cm sump (20 cm vandhøjde ca.)

Bord

Bord lavet af undertegnede i et frustrerende forløb uden nogen viden om hvad fanden det kræves og hvad der ikke bør gøres. Resultat? Et bord der muligvis braser sammen, muligvis holder til 700 kg., og blev alt for dyrt i materialer.
- 2 køkkenskabe fra HTH med ryg mod ryg. Samlet med sortmalede MDF plader under, indeni og på siderne. MDF-pladerne er malet 2x med skibslak og alle huller i køkkenskabene er fyldt med silikone og små plastikdutter.
- 25 mm topplade, skibslakeret i bund mens side, top og hele frontpladen på skabet (også 25 mm) er betonmalet og forseglet i noget jeg gætter mig til er ok til formålet.
- Inden i bordet er der brugt aluminiumshyldeknægte for stabilitet og for at støtte topplade og hylde er i af praktiske grunde og mere stabilitet - gummiunderlag tilpasset, så evt. vand blot ligger her (og fordi det var sjovt at alt var sort)
- låger beklædes indvendigt med lydisolering i sort

Teknisk

Lys: 2x AI Prime HD
Returpumpe: Ecotech Vectra S2
Skummer: Nyos Quantum 120
Cirkulation: AI Nero 5
ATO: Tunze standard
Refugium lys: Fuge light fra Innovative Marine (fint design til lille sump)

Opstart

Nyt sand, en kop sand fra det gamle og hevet de fleste sten op fra det gamle og ind i det nye. Det er fedt - lige nu er jeg bare glad for, at det PVC jeg for første gang i mit liv har limet ikke er sprunget i luften, og at overløb, som jeg havde 0 idé om hvordan virkede, lader til at fungere og er overraskende lydløst.

Er der noget I spotter på billederne, enten dem nu eller dem der kommer, så sig endelig til.

Et par billeder fra processen:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Tykki »

Hvad sker der på lorteøen? Kom glad med en Update !


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Allan M »

Lækkert. Hvis du en gang lukker ned - giv mig lige et ring. Mine zoaer vil klæde det kar :-) :-)


Life is a beach and then you dive.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Tykki »

Allan din bonderøv! Hvad om du lige oprettede en tråd om dit zoa kar? Det her er en armartråd, ikke en tikkerbaljejeghåberdulukkerned tråd!


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Allan M »

Tykki skrev:Allan din bonderøv! Hvad om du lige oprettede en tråd om dit zoa kar? Det her er en armartråd, ikke en tikkerbaljejeghåberdulukkerned tråd!
Amartråd netop. Luk røven - du bor på selv Vesterbro og prøver at mingle med pøblen. :T :T


Life is a beach and then you dive.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Allan M skrev:Lækkert. Hvis du en gang lukker ned - giv mig lige et ring. Mine zoaer vil klæde det kar :-) :-)
Som at gå over til bruden til et bryllup og fortælle, at hvis hun nogensinde bliver skilt så kan hun bare ringe, fordi du vil gerne knalde!

Nej blev der sagt!


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Tykki skrev:Hvad sker der på lorteøen? Kom glad med en Update !
Jeg sidder åbenbart så meget på mine hænder i den her opstartsfaste, at jeg også er pisse langsom med opdatering. Men hey, nu fik jeg lige taget lidt billeder! Coming up...


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Allan M »

tim_rn skrev:
Allan M skrev:Lækkert. Hvis du en gang lukker ned - giv mig lige et ring. Mine zoaer vil klæde det kar :-) :-)
Som at gå over til bruden til et bryllup og fortælle, at hvis hun nogensinde bliver skilt så kan hun bare ringe, fordi du vil gerne knalde!

Nej blev der sagt!
Præcist! :beer:
Eller - det var et kompliment til et flot kar.


Life is a beach and then you dive.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Nå, lige nu ser det således ud. Højre side er stensætning færdig, venstre side bare rodet. Fokus har været at forstå udsvingene i det nye kar. Det var lidt lettere med All-in-one akvarie før. Så vi bevæger os langsomt...

Midterstenen danner en lille "canyon" som er svær at se på billederne, men giver nogle hyggelige svømmeruter. Dem skal der flere af, når venstre side er færdig!
Venstre side.jpg
Ralph + Ralph.jpg
Marley.jpg
Længde.jpg
1 - uden numre.jpg
2 - med numre og plan.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Jeg mangler selvsagt en del i det akvarie, men nyder egentligt at det foregår absurd langsomt. Jeg har ikke travlt. Og for hver uge/måned der går, kan jeg jo godt se, jeg ikke er god nok i mit sump-game til at skabe stabilitet!

Lige nu har jeg et par udfordringer og projekter:

1. Returpumpe og returløb kalibrering:
Returen ryger ud i højre side af akvariet, og med min cirkulationspumpe elsker den at skabe en lille hvivelstrøm, som gør at de suges luft ned, larmes og sendes bobler ud en gang hvert 10-15 minut. Så jeg har kalibreret min vectra meget ned i styrke - men jeg tror simpelthen det er alt for lidt i forhold til sumpdesign. Vandet virker meget stille dernede? Så prøver snart at skrue op igen, så må jeg finde en løsning på det andet.

2. Jeg har en doseringsmaskine frisk fra pakken. Jeg har væsken. Jeg har simpelthen bare ikke sat noget til endnu. Lidt dovenskab, men mest uvidenhed og synes jeg har haft nok udfordringer med det andet.

3. Generelt synes jeg, at jeg skal lukke temmelig meget ned for mit returrør. Den er måske 2/3 lukket i kuglehanen. Det er vel ikke normalt? Jo tættere den er lukket, desto mindre et objekt skal der vel ned igennem røret for at blokere.

4. Den noget lave kraft på returpumpen gør også, at mit hovednedløbsrør ikke "suger" specielt til. Jeg kan sagtens se små madstykker flyde lige henover i overfladen. Kand et være derfor, at jeg får en lille belægning på vandoverfladen selvom jeg har sat cirkulation til at pege op mod den? Håber det vil hjælpe at gå lidt amok her.

Generelt synes jeg der er en del justeringer på en måned. Især med vandskift, Jeg synes ikke det er lige så let som med et AIO, så er ved at finde balancen. Jeg tør helt sikkert ikke tage på en 2 ugers ferie lige nu!


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Tykki »

Fedt kar!


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Jo tak, jeg synes der er lang vej igen! Men skal nok blive sjovt.

Har lige fundet en af mine klovne på bordet mellem akvarie og væg. Lille røvhul gjorde mig sgu bange og flappede med den ene finne langsomt. Den svømmede dog ok normalt rundt, da den kom i igen, men ånder lige lidt hurtigt.

Sgu ret hårdtfør lille ven!


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Engelquist »

Fedt setup og flot møbel... det skal nok blive rigtigt godt! :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af PoulD »

Enig med Bo, det ser godt ud.
tim_rn skrev:
Allan M skrev:Lækkert. Hvis du en gang lukker ned - giv mig lige et ring. Mine zoaer vil klæde det kar :-) :-)
Som at gå over til bruden til et bryllup og fortælle, at hvis hun nogensinde bliver skilt så kan hun bare ringe, fordi du vil gerne knalde!
For mit eget vedkommende kan jeg ikke se hvorfor i alverden man skulle vente på en eventuel skilsmisse. For Allans vedkommende tror jeg snarere han ville sige det til gommen :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Så er jeg også kommet lidt videre, og ud af de 4 spørgsmål jeg stillede mig selv ovenfor, har jeg løst 3 af dem. Der er nu godt flow, også i sump - herunder refugiumet.

Jeg har opsat doseringen. Eller, set at det virkede og slukket igen for alt, da jeg lige havde noget temperatur at skulle få styr på. Men det spiller! Har aldrig prøvet det før, og har Aquaforest component 123 på, det virker overskueligt. Men er nu lidt nervøs ved det der fine "tilsæt lige meget af hver". Men nu må jeg se, om ikke mg og ca hæves for meget i forhold til kh.

Og så det vigtigste! Fået styr på en masse ledninger via en lille hjemmebygget kasse, hvor controllerne vises. Alt inde bagved er sat op på væggen med minimum 5 cm ned til bunden af akvariet, og der er sorte plastikkasser, så de lange ledninger opbevares i sikkerhed væk fra vand - også ved evt. læk. Desværre er jeg nu engang en nød, og jeg kunne ikke få controlleren til min cirkulationspumpe igennem hullet. Jeg var overbevist om, at der var en samling mellem pumpe og controller (det ville da give mening?) Men næh nej. Gad dog ikke lave større hul og male igen. Så nu er der bare et hul til en fremtidig controller.

Jeg opdagede dog ved opsætning, at min temperatur var way off. Smadrede mit termometer for 2 måneder siden, og tænkte egentligt at alt ville fortsætte fint, da jeg ikke lavede nogen ændringer. Men lader til jeg i nogle måneder har kørt på <23 grader. Så jeg hæver langsomt og føler mig dum i mellemtiden.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

Det er ikke normalt så vidt jeg kan se med adgang til akvarie fra siden af møblet. Men uden at have prøvet det normale, så kan jeg virkelig anbefale det. Det giver mulighed for at gemme en masse ledninger og andet gøgl inde bagved og få et clean look. Men nu har jeg heller ikke så meget teknik som mange andre - så måske det bliver besværligt for nogle. Især ved større akvarier.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Kæft jeg har holdt længe på, at jeg kunne nøjes med en enkelt cirkulationspumpe. Har kørt me AI Nero 5, og jeg synes det er en fremragende pumpe.

Nu overvejer jeg dog, hvad der skal ske, hvis jeg skal have andet flow. Nogen forslag?

Mine våde drøm er at undgå pumper på venstre siderude. Lige nu har jeg kun på højre og intet på bagvæg. Venstre siderude havde helt sikkert været oplagt, men det er mit view fra køkkenet.

Jeg overvejer derfor 1) beholde enkelt pumpe på højre siderude og tilføje 1 på bagvæg eller 2) køre med 2 på bagvæg.

Overvejede også at gøre som alle andre og var nede ved decocean og tale om ecotech pumper, men da jeg gerne vil have en enkelt på bagvæg, har jeg faktisk ikke nok plads (har måske 5,1 cm) En lille downside er også den manglende mulighed for at vinkle.

Nogen der vil smide et par forslag på banen? Jeg har været temmelig stor fan af at styre flow via app. Lige nu overvejer jeg at smide nummer 2 AI Nero 5 i. Igen, fremragende pumpe. Kan vinkles nok til at det er brugbart. Jeg oplever ingen problemer med magnet. Det eneste jeg får lange løg af er nervøsiteten, da mange taler om fisk der suges ind. jeg har ikke oplevet det udover stykker koral og andet lort der ryger derop. Meeen... nu ser jeg så at AI nero er begyndt at komme med en fish guard. Vi kan diskutere designet, når der er brug for det. Men jeg læner til at afprøve.

Men hvad tænker det erfarne folk om en pumpe på bagvæg og en på sidevæg i et shallow reef? 32 cm, vandhøjde maks 30 cm. Det er liiidt svært at fyre strålerne af i forskellig højde, men jeg tror godt det kan lade sig gøre!


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af christiantt »

Jeg har selv kun set reviews af den, men prøv at tjekke Jebao SLW20.
Jeg har aldrig før brugt Jebao cirkulationspumper, men er vild med deres returpumper. Derfor har jeg også overvejet deres SLW. De fåes også med app forbindelse :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Læste godt om den. Det ligner jo samme løsning som at vælge en anden tlf end flagskibsmodellerne, selvom den kan det samme. Så et godt bud. Kunne sagtens blive et fremtidigt bud! Deres rw4 og controller dertil var jeg fint tilfreds med

Nu har til gengæld rykket på at få en nero 5 og 2 fish guards hjem i stedet. Så kan jeg cirkulere det vand nok rundt, og de penge jeg har sparet på ikke at jøbe vortech og reeflink kan jdg give Carsten for hans koraller. Så er alle glade ;)


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Dan89 »

Hvordan går det med at dosere er du kommet igang der? :)
Er selv ved at kører det ind og kan ikke få det til at gå op med at dosere det samme af alle 3 :/


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Dan89 skrev:Hvordan går det med at dosere er du kommet igang der? :)
Er selv ved at kører det ind og kan ikke få det til at gå op med at dosere det samme af alle 3 :/
Jeg er elendig til det, rent ud sagt. :D Burde nok have afsat mere tid, men startede bare med at smide meget lidt i, og lod tingene gå sin gang. Pludselig gik der en måneds tid inden jeg fik mål, og bum, så var KH laaaangt nede.

Men alt er glad og vokser. Og hver gang jeg får KH op på 7-7,5 så stiger forbruget markant. Derfor har jeg også tilsat kh ved siden af, for ikke at ramme helt forkert med Ca og Mg. Men de to sidste holder sig ok, men min tilsætning er også meget lav stadig.

Jeg tænker dog at man sagtens kan ende med at få behov for at variere på de 3, eller sætte en 4. doseringsslange til at tilsætte KH selvstændigt.

Hvad siger dine værdier da ved ligelig fordeling af de 3 væsker og hvor meget tilsætter du til hvor mange liter?


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Dan89 »

Altså jeg dosere ikke i nærheden af ens.. Dosere 15 ml Ca og Mg de ligger på 1500 og 470 og min kh tilsætter jeg 45 og den ligger på 7.. Den startede på 6 og da jeg kom forbi 35ml steg den til 7 og har ligget der fast :) så kæmper en del med det.. Derfor jeg lige ville hører dig ;)
Mit akvarie er 450+sump men ikke specielt mange koraller i da mine sps døde til at starte med så vil gerne have mine værdier stabile før jeg smider flere penge efter koraller da de fleste endte i skraldespanden :( men de lever nu men vokser ikke :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Dan89 skrev:Altså jeg dosere ikke i nærheden af ens.. Dosere 15 ml Ca og Mg de ligger på 1500 og 470 og min kh tilsætter jeg 45 og den ligger på 7.. Den startede på 6 og da jeg kom forbi 35ml steg den til 7 og har ligget der fast :) så kæmper en del med det.. Derfor jeg lige ville hører dig ;)
Mit akvarie er 450+sump men ikke specielt mange koraller i da mine sps døde til at starte med så vil gerne have mine værdier stabile før jeg smider flere penge efter koraller da de fleste endte i skraldespanden :( men de lever nu men vokser ikke :)
Tror også jeg skal have undersøgt lidt mere om muligheden for at variere. Så vidt jeg kan forstå er hele konceptet for de 3 væsker jo ens dosering, grundet samspillet mellem indholdet. AF er ret eksplicitte omkring det i deres gennemgangsvideoer, mens jeg sagtens kan finde mange eksempler på folk der varierer. Du er jo på 3:1, hvilket også lyder som det andre oplever.

Jeg håber på at få lidt mere styr på det den kommende tid, så skal jeg nok give en melding! Om ikke andet er det nok rart lige at læse lidt forskellige erfaringer med det. Godt du har fået stabiliseret nogenlunde, håber korallerne holder sig i live nu! Jeg har gennemgået præcis det samme. Men nu kan jeg se, i dette minut, at min pakke er leveret! Så en ekstra pumpe i er første skridt mod stabilitet. Så må de 3 hellige følge med og stoppe med at brokke sig!


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af madsjeppe01 »

Blot til info, så bruger jeg også AF til at dosere med. Lige pt tilsætter jeg 45 ml calcium om dagen, og 120 ml KH. Jeg har altid haft et større forbrug af KH end calcium.. hvorfor, det ved jeg ikke.

Med 120 ml KH væske, holder jeg værdien på 7. Jeg har lige øret den med 35 ml, så jeg kommer til at dosere 155 ml. Så håber jeg at jeg rammer 8,5-9.0.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

madsjeppe01 skrev:Blot til info, så bruger jeg også AF til at dosere med. Lige pt tilsætter jeg 45 ml calcium om dagen, og 120 ml KH. Jeg har altid haft et større forbrug af KH end calcium.. hvorfor, det ved jeg ikke.

Med 120 ml KH væske, holder jeg værdien på 7. Jeg har lige øret den med 35 ml, så jeg kommer til at dosere 155 ml. Så håber jeg at jeg rammer 8,5-9.0.
Tak for input! Jeg tog jeres input og justerede KH højere og har for første gang målt et stabilt niveau af kh, ca og mg med 9 dages mellemrum. Sikke en følelse efter kun en 2-3 år i hobbyen! :D

Rent lavpraktisk, hvordan justerer I uge efter uge? Efter lidt vækst eller nye koraller må man antage forbrug stiger - justerer I efter formodning på stigning eller venter I eks. til at den ugen efter er faldet 0,1-0,3 eksempelvis og justerer op for kh (eller de andre med deres respektive værdier) og håber på at ramme rigtigt til ugen efter? Lyder unægteligt umuligt at ramme det samme niveau hver uge.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

En anden ting. Jeg prøvede at hjælpe lidt med en indsigt i min lavkvalitets-balje ved at vise billeder af mine fisk, bare sådan nogenlunde tæt på.

Hvordan helvede får I ordentlige billeder af de hurtige sataner? Venter til aften, slukker alt lys undtagen akvariet for ikke at smadre billedet med genskær og derfor direkte blik ind i min bande grundet refleksionen?

Jeg forsøgte med både slowmotion videoer og stil-billeder. Der var ikke et eneste vellykket ! Hvis ikke den ene fisk var uklar, så var der en anden der svømmede ind foran. Jebus...


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af madsjeppe01 »

Det er måske ikke det helt rigtige svar at give, men jeg gætter mig lidt frem. Jeg måler typisk KH, Mag, nitrat og fosfat 2 gange om ugen, og hvis jeg kan se at værdierne er faldende, så giver jeg den lidt ekstra.
dette gør jeg dog ikke med nitrat og fosfat værdierne - de ligger rimeligt stabilt lige pt med daglige doseringer på henholdsvis 2 ml nitratvæske og 0,2 ml fosfat væske.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

madsjeppe01 skrev:Det er måske ikke det helt rigtige svar at give, men jeg gætter mig lidt frem. Jeg måler typisk KH, Mag, nitrat og fosfat 2 gange om ugen, og hvis jeg kan se at værdierne er faldende, så giver jeg den lidt ekstra.
dette gør jeg dog ikke med nitrat og fosfat værdierne - de ligger rimeligt stabilt lige pt med daglige doseringer på henholdsvis 2 ml nitratvæske og 0,2 ml fosfat væske.
Hvis det virker, så lader det da til at være det helt rigtige svar! ;)

Men godt at vide at det er mere flydende med tilsætningen, og ikke at man kan hvile alt for meget på laurbærrene. Tænker det lige tager lidt tid at sjusse sig frem til, hvor meget mere eller mindre man skal smide i, men uanset hvad nok bedre end de helt store udsving jeg har formået at få (og egentlig meget overrasket over, at alt så så pænt ud med <5 i KH).

Altid rart lige at høre hvordan folk gør med lavpraktiske detaljer på! Alt lyder jo så let i teorien.


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af madsjeppe01 »

Det lyder meget nemt ja, men i praksis kan det være noget værre lort for at sige det mildt. Jeg har kun frags og mindre sps kolonier i mit lille rev, og de vokser på livet løs - dette er også grunden til at jeg specielt måler KH to gange om ugenfor at være sikker på at jeg rammer nogenlunde der hvor jeg gerne vil være.

jeg er dog ved at lege lidt med nærringsværdierne i akvariet, så jeg er selv lige pt ved at kæmpe en mindre kamp imod cyano.. men det skal nok forsvinde på et tidspunkt når jeg rammer de rigtige værdier.


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af Dan89 »

Så har jeg fået mine værdier stabile.. Jeg har buffet min Kh op med ren Kh buffer.. Og der efter justeret alle 3 til at være lige.. Det spiller hos mig nu og forbruget af Mg og Ca er steget en del nu! Mine sps ser super sunde ud og kan se de har vokset på de 3 uger jeg har haft min Kh buffet op :D
Dosere nu 37ml af hver til et 450L akavie+sump der er også blevet tilføjet en del koraller og kan se vækst tegn på dem alle :D så nu begynde det at være sjovt!
Hvordan står det til hos jer?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Andet forsøg - Shallow reef på Ama'r

Indlæg af tim_rn »

Det lyder da godt for jer begge to!

Jeg kan se jeg er faldet 0,3 i KH på¨en uge, så nu har jeg skruet op igen. Har fuldstændig set bort fra po4 og no3 den sidste tid, da jeg ikke ser nogen problemer i akvariet og fokuserer 100% på ikke at være nybegynder på dosering. Så har kun respekt for at der er overskud til det hos andre!

Prøver at følge dig igen, Dan, og få hævet KH en 0,4-0,5 i dag og så se om ikke hævningen i tilsætningen kan gøre en forskel. Men hey, jeg er da kommet væk fra at variere 1.0-2.0 i KH, det tænker jeg ikke er holdbart. Så må målet være at ramme på Mg og Ca også. Det lyder jo virkelig lovende deroppe i Helsinge !


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"