"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Algerne kommer

Indlæg af Schwensen »

Så har du jo god smag Allan ;) der er dog pt. et par ekstra podesten i, som på sigt fjernes. Så måske ændre det udtrykket :p


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Mini-Schwensens rev - Algerne kommer

Indlæg af Allan M »

Schwensen skrev:Så har du jo god smag Allan ;) der er dog pt. et par ekstra podesten i, som på sigt fjernes. Så måske ændre det udtrykket :p
Spændende at følge :-)


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Algerne kommer

Indlæg af Nicki Henriksen »

Super lækker alge suppe du har gang i,
den er nok rimelig standart den stensætning i cube akvarier i den str, det ligner nemlig også lidt min :)


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Algerne kommer

Indlæg af Schwensen »

Det er svært at være rigtig kreativ i en lille cube, uden man går på kompromis med pladsen til koraller mv. :) så er helt enig.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Crewets indtog

Indlæg af Schwensen »

Er der noget bedre end en lugtende algesuppe ?! Njarh.. måske et par ting, men ikke mange.

Mine alger har nu nået en fantastisk længde på op til 15 cm, og herefter er de begyndt, at blive lidt kedelige i farven. Så igår blev et jakkesætssvin og en emerald krabbe sat i - tak for handlen Nicki ;)
De gik straks i gang med at æde af de mange lange alger. Her til morgen blev jeg så nødt til at rense ruderne, så vi kunne kigge ind til dyrene!

Det hele går fint på nær lugten, og så mangler der altså noget krible krable. Så hvis nogen i nærheden vil donere en kop sand eller en mindre LS, så henter jeg meget gerne!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mini-Schwensens rev - Crewets indtog

Indlæg af Carsten »

Selvom om et søpindsvin er effektivt, så ville jeg nu hjælpe det ved at fjerne de lange trådalger manuelt. Når algerne er begyndt at miste farven, så synes jeg de er lettere at høste med fingrene. Og så bliver næringen i algerne også fjernet fra systemet


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Crewets indtog

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ja selv tak, men du skulle da lige have sagt det med en lille sten for jeg havde da en du kunne have fået med hjem, også nogle små snegle.

Men godt de nu har lidt at gå igang med at spise, de har ryddet godt ud i mit :GO


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Crewets indtog

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Selvom om et søpindsvin er effektivt, så ville jeg nu hjælpe det ved at fjerne de lange trådalger manuelt. Når algerne er begyndt at miste farven, så synes jeg de er lettere at høste med fingrene. Og så bliver næringen i algerne også fjernet fra systemet
Jeg har skam også været i gang ;)

Men gider ikke stå der hele tiden :wc:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mini-Schwensens rev - Crewets indtog

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:
Carsten skrev:Selvom om et søpindsvin er effektivt, så ville jeg nu hjælpe det ved at fjerne de lange trådalger manuelt. Når algerne er begyndt at miste farven, så synes jeg de er lettere at høste med fingrene. Og så bliver næringen i algerne også fjernet fra systemet
Jeg har skam også været i gang ;)

Men gider ikke stå der hele tiden :wc:
Ellers kan en søhare anbefales. Den fungerer fuldstændigt som en plæneklipper


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Schwensen »

Selvom jeg ser mig selv som relativ erfaren indenfor daglig drift af et koralakvarium, så er opstarten ikke min stærke side. Ud af de 4 akvarier, som jeg nu har haft kørende, så er dette det første, som reelt får en opstart uden flyt fra et andet akvarium.

Hvornår er det en god ide at starte ud med fisk ift. algerne? Skal jeg vente indtil alle de grønne trådalger er væk ? De sidste to dage har jeg plukket alt hvad jeg kan af de døende alger, men jeg kan naturligvis ikke fjerne det hele. Søpindsvinet er i gang, men vil egentlig hellere nuppe kalkalgerne fra podestenene. Turbosnegle skal jeg have fat i, men de tager ikke de lange alger (er min erfaring).
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Schwensen »

Forresten er der kommet et lille hoved op, som jeg tror er en acan ;) den sidder på en af de sten, som jeg har podet akvariet med. De har det godt, og må godt sætte nogle flere hoveder!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Carsten »

Istedet for at vente på nogle turbosnegle, så ville jeg finde en søhare. Har flere gange haft sådan et algehelvede som du har. Og en søhare var virkelig effektiv. Jeg kunne se tydelige striber i algerne der hvor den havde været forbi. Men at kunne huske, at den var ca. 14 dage at græsse et 1100 liters ned. Og vel en månedstid mere for de var 100% væk


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Schwensen »

Jeg ser søharen som sidste udvej mod de lange trådalger. Algerne er jo på tilbagetog, men det ville være fint med et par klovnfisk for at holde gang i udviklingen af akvariet.
Der hvor søpindsvinet har suttet stenene rene kommer der ikke nye lange alger.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Schwensen »

Nu skal I jo ikke komme op at skændes for at komme først med gode råd :)

Jeg har besluttet at vente indtil algerne er helt sultet væk. Det går alligevel temmelig stærkt de her dage. Så forhåbentlig er der fisk til sønnike i slutningen af måneden.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er også i gang med opstarten og kender kun alt for godt det med, at det går for langsomt og at det ikke rigtigt rykker sig.
Men processen tager den tid det nu en gang tager.
Jeg har været flittigt med børsten på stenene, om ikke andet for at få de døde alger løsnet. Jeg har også en enkelt gang blæst dem over med den ene af pumperne, da den alligevel var oppe for rensning. Jeg har også haft god brug for min spandpumpe. Jeg bruger den som støvsuger, sammen med børsten mens jeg recirkulerer vandet. Så kan jeg suge så længe jeg gider, holde en pause og så køre videre senere. Det har hjulpet meget på det generelle udtryk.
Nu kommer der så en algeæder i, som skal hjælpe det cuc der går deri. Så bliver der fodret lidt også, så der kommer lidt mere gang i bakterierne.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Jones »

Kører akvariet med skummer? Og i så fald, hvilken..... Jeg har selv købt et akvarie med intern sump og kan ikke rigtig finde ud af, hvad jeg skal stille op når det kommer til valg af skummer. Når den ikke er gemt i underskabet kan den jo høres.... :/


o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Schwensen »

Jones skrev:Kører akvariet med skummer? Og i så fald, hvilken..... Jeg har selv købt et akvarie med intern sump og kan ikke rigtig finde ud af, hvad jeg skal stille op når det kommer til valg af skummer. Når den ikke er gemt i underskabet kan den jo høres.... :/
Det gør det. Den kører pt. med Aqua Medics egen Turboflotor 500. Den er relativ lydsvag ift. andre motorskummere, men det dur ikke, når drengen skal sove på værelset. Lige pt. kører skummeren kun om dagen, hvilket fungerer okay. Jeg har dog været meget tæt på at bestille en luftskummer, da denne nemmere kan dæmpes med luftpumpen i skabet ophængt i en elastik eller pakket ind i håndklæder.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Godt råd søges...

Indlæg af Nicki Henriksen »

Man kan da tydelig se fremgang, så de skal nok forsvinde.

Så måske der er til fisk når knægten for sine lommepenge :)


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Schwensen »

Langt om længe har jeg fået mit tank Mount til min lampe, som bare har ligget og ventet i 2 måneder :) det er en giesemann Tesla-s lampe. Den er egentlig en gammel model, men jeg synes den virkede interessant ;) og så var det et fint tilbud! Tænker jeg skal prøve med noget diffuserfilm på et tidspunkt, for at få endnu bedre lys-blending.

Svinet er også ved at have været det meste omkring, men mangler stadig de sidste alger :) nu må vi se, om algerne reagerer på det nye lys.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Nicki Henriksen »

Fed lampe, jeg var selv rigtig glad for min, den giver et meget naturligt lys, rigtig flot klar farve med et godt blend, da alle dioderne ikke er samlet i en mindre cluster


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Schwensen »

Nicki Henriksen skrev:Fed lampe, jeg var selv rigtig glad for min, den giver et meget naturligt lys, rigtig flot klar farve med et godt blend, da alle dioderne ikke er samlet i en mindre cluster
Den giver nemlig et rigtigt flot lys, og når man ser på billederne, så kan man også tydeligt se forskel til den gamle lampe! Den er så lort at programmere, men sådan er det ;) det skal heldigvis kun gøre én gang.
Og det var lige præcis det med fordelingen af dioderne, som jeg blev varm på.

Hvilket akvarium havde du den kørende på? Har ikke kunne finde ret mange erfaringer omkring den lampe.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Nicki Henriksen »

Haha, den var da let af indstille :)

Jeg havde den over mit 120L anden gang
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &start=270" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er billeder af lyset fra side 10


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Schwensen »

Stille og roligt forsvinder algerne. De er stort set allesammen grå og triste at se på, og er samtidig yderst nemme at plukke, hvilket jeg gør en gang imellem. Der er dog snart så få alger, at jeg ikke rigtig kan plukke dem. Så har faktisk overvejet at børste de sidste af med en tandbørste, og så lade pumpen fange dem i vandet. Så kan jeg fjerne dem ved at rense pumpen.

Der er desuden en masse detrius i tanken, som stammer fra de døende alger. Der ligger hvert fald med på stenene, som jeg skal have suget op med et vandskifte snarest.

Min emerald-krabbe er desværre død, og årsagen er ukendt. Mit svin har dog fundet skjoldet, som den flittigt har iklædt sig. Svinet trisser flittigt rundt og støvsuger stenene.

Jeg mangler stadig småkravl, så en kop levende sand er stadig i søgelyset.!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Nicki Henriksen »

God morgen Peter
Er du sikker på den er død og ikke bare har skiftet skal og gemt sig til det nye er blevet hårdt, jeg troede nemlig det samme om den ene af min krabber.

Mvh


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Schwensen »

Nicki Henriksen skrev:God morgen Peter
Er du sikker på den er død og ikke bare har skiftet skal og gemt sig til det nye er blevet hårdt, jeg troede nemlig det samme om den ene af min krabber.

Mvh
Nej. Det er jeg ikke sikker på. Men det ville da være fedt! :W Jeg så bare, at svinet vandrede rundt med et krabbeskjold på ryggen.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Ny lampe

Indlæg af Schwensen »

Jeg ved godt det er lidt kedeligt at se på et tomt akvarium, men jeg synes det er meget sjovt at se udviklingen over tid :p så skal der nok komme mere sjovt at se på senere hen.

En tandbørste og et vandskifte senere ;) har desuden fjernet næsten alle de overflødige sten. Kan ikke helt blive enig med mig selv og de sidste par sten. Men to sten mere skal ud.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

Så er der installeret en jebao dct2000 pumpe som retur og alt brummeriet er fuldstændigt væk! Meeeen... shit for en hyletone, som den pumpe fyre af! Er det noget som forsvinder?!?!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af PoulD »

Det havde nok været bedre med den nyere DCS som har en mere lydløs impeller end DCT. Måske endnu bedre med en DCP, som udover samme impeller som DCS også, ifølge producenten, har sinus teknologi i regulatoren hvilket burde reducere lydniveauet endnu en tak.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

PoulD skrev:Det havde nok været bedre med den nyere DCS som har en mere lydløs impeller end DCT. Måske endnu bedre med en DCP, som udover samme impeller som DCS også, ifølge producenten, har sinus teknologi i regulatoren hvilket burde reducere lydniveauet endnu en tak.
Har lige tjekket, og jeg har skrevet forkert. Det er en dca/dcs: http://m.fish-street.com/jebao_dcs2000_ ... %20DCA2000" onclick="window.open(this.href);return false;


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

Men som sagt er det en hyletone, som generer !! Ikke “almindelig” motorbrummeri.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"