"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så blev det min tur....

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Så blev det min tur....

Indlæg af Newbie »

Hej alle,

Har fulgt med på sidelinien i et pænt stykke tid, og har løbende erhvervet mig "småting" til akvariet, jeg endnu ikke havde. Men NU skulle det endelig være, og besluttede mig at springe ud i det og starte egen balje op. Valget er faldet på en Innovative Marine Nuvo Fusion 30L, simpelthen pga "panoramaudsigten".

Startede for 2 1/2 uges tid siden, og har fået brunalger, som dog synes at være på retræte allerede....? :be: Men synes ikke jeg kan spotte nogle grønalger på vej?

Af lys har jeg en Maxspect Razor 160W med 120 graders linser i de yderste clusters.
Skummer: IM Ghost
Cirkulation: IM Spinstreams, men kigger efter supplement.
Varmelegeme: Aquael 100W
Pumpen er den, der fulgte med akvariet, mener den er på 476 gph.
Af mediabaskets har jeg stockversionen i lige nu, men har tilkøb filtersocks og customcaddy til senere brug. Har 9kg Caribsea som bundlag, og X antal kg levende sten (eller det var de indtil jeg blandende salt og vandet, direkte i akvariet (desværre måtte mange pods lade livet i kontakten med ferskvandet :G ). Håber dog ikke at det skaber for store problemer for min indkøring.
Fik nogle må snegle med, da jeg hentede ls, og de lever stadig.

Derudover har jeg et 4-trins osmoseanlæg med boosterpumpe. Og et refraktometer. Har endnu ikke testet vandet for nitrat og nitrit (og ammoniak og fosfat?), men dette vil jeg begynde at gøre om en 2 ugers tid, skal dog lige have investeret i disse først.

Lidt billeder følger (når jeg lige har luret hvordan på iPaden...) og konstruktiv kritik modtages med kyshånd :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Tykki »

Fedt mand! Velkommen til. Har ikke en skid forstand på nano baljer, men når det nu skal være er det en pæn en a slagsen. Mvh Dan


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Hougaard »

Tillykke, wow det er forvirrende at de anvender betegnelse "30L" om et akvarie på 30 Gallon :)


Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Newbie »

Hougaard skrev:Tillykke, wow det er forvirrende at de anvender betegnelse "30L" om et akvarie på 30 Gallon :)
Ja, det er lidt misvisende :wink: Men L står efter sigende for Long, og ja, er på 30 gallons :biggrin:


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af tim_rn »

Det skal nok blive skide godt!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Carsten »

Lige et spørgsmål. hvorfor har du ikke sat en 120 graders linse på den midterste cluster i lampen??
Med mindre der er en helt ny teknik i de der "IM Spinstreams" Så plejer den slags roterende ting at have en ret kort levetid


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Anders månsson »

godt at se du er kommet godt i gang:-)


Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Newbie »

Carsten skrev:Lige et spørgsmål. hvorfor har du ikke sat en 120 graders linse på den midterste cluster i lampen??
Med mindre der er en helt ny teknik i de der "IM Spinstreams" Så plejer den slags roterende ting at have en ret kort levetid
Der var 1-2 af glassene på de yderste, der var "brændte", så derfor nøjedes jeg med at skifte de yderste. For nu :biggrin:

Spinstreams fungerer vist med tandhjul, de sidder direkte på returen, og drejer grundet vandtrykket. Og ja, det er måske på lånt tid, derfor kigger jeg på supplement, som måske kan sprede cirkulationen lidt mere, da spin streams blot kaster vandet frem mod det forreste glas i en roterende bevægelse, og vil gerne have lidt om bag mine LS :wink:


Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Newbie »

Anders månsson skrev:godt at se du er kommet godt i gang:-)
Tak, og tusind tak for lån af refraktometeret..... kunne ikke lige finde saltvandsfrøer :P , så det blev creme i stedet :beer:


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Anders månsson »

De faldt i god jord, tusind takker!!!


Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Newbie »

Øv, ser ud til min balje er blevet ramt af MI...... eller anden årsag :'-S

Min gylte har umiddelbart en masse hvide meget små prikker, som er blevet mere udtalt, og min kardinal og ildkutling har måtte lade livet indenfor den seneste uge.... sidstnævnte har jeg lige gravet frem fra stenene, da den ikke kom frem til fodring. Den var en smule opløst. Det er så ærgerligt.

Kan I hjælpe mig med at bekræfte at vandet ikke er skyldneren? Jeg har købt alle fiskene samme sted, senest kardinalen.

Seneste måling idag, inden fund af død fisk:
KH <7
NO2 0
NO3 5
NH3+4 ca 0,25
PO4 0,00
CA 415
MG 1230
Salinitet 1.025

Måling 17/7
KH 7
NO2 0
NO3 5
Nh3+4 <0,15
PO4 0,00
CA 280
MG 1200
Sal 1.024


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så blev det min tur....

Indlæg af Carsten »

Vandet er fint nok. Der skal virkeligt meget til for at fisk dør på grund af vandets kvalitet.
Men vandet trænger til lidt "trimning" Kh er for lav. Dit ammoniak indhold går den forkerte vej.
Når ammoniak indholdet stiger, er det tegn på at indkøringen slet ikke er overstået endnu. Sagt med andre ord, du har fået for hurtig til at smide fisk i


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"