"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gold Lightning Maroon x Gold Nugget //nyt akv. projekt i væg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Jones »

Nej der er intet videnskabeligt endnu. Men det er jo ikke anderledes end picasso ved a. Ocellaris. Det ses også i naturen. Jeg ved at Matt har skrevet alle sine tanker på bloggen, men ellers er der ikke noget at finde derude. Målet er at opdrætte og arbejde med denne mutation og forhåbentligt kunne bidrage med lidt mere viden til området. Du er velkommen til at komme og se dem en dag.


o_O
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Kimkjaer »

Hej Johan,

Synes simpelthen det er så fedt for dig, at du endelig har mulighed for at få din drømmefisk. :GO

Kan huske da jeg spurgte dig ind til saltvand, inden jeg overhovedet selv var startet, og fortalte at jeg virkelig gerne ville have mig et par P. Epigramma i mit akvarie.
Jeg syntes de var så meget federe end de almindelig A. Ocellaris, hvor efter du hurtigt kom over i lightning maroon snakken.
Du fortalte mig den fede historie, som du selv nævner i din update, og dette var i år 2012.

Nu godt 4 år efter, bliver dette, som virkede så umuligt dengang, muligvis en realitet.
Det bliver så fedt, og glæder mig til at se dem i akvariet :f2: :f3:

Hvis nogen fortjener at være den første i norden med denne fisk, er det dig.

Du får lige denne igen :T
Billede


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Jones »

Du er fandme så slesk Kim.

Ja hvis man vil have opmærksomhed skal man bare kaste sine penge efter noget så dumt som fisk :D


o_O
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Allan M »

Jones skrev:Tak. Det svarer vel til at du får en zoa, som der kun er set to eksemplarer af i naturen og hvor der så er lavet en koloni ud fra den ene. :D Se det er et sprog du forstår.

Jeg glæder mig også til at se dem i mit eget akvarie.
Jeg kan 100% følge dig!!


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Jones »

Kim - Jeg kan faktisk huske den dag. Mindes at vi skrev på facebook imens jeg sad på studiet og glemte at følge med i biologi, fordi jeg sad og læste på lightning maroon bloggen :D


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Kim - Jeg kan faktisk huske den dag. Mindes at vi skrev på facebook imens jeg sad på studiet og glemte at følge med i biologi, fordi jeg sad og læste på lightning maroon bloggen :D
He he, overspringshandlinger og dagdrømmerier er sikkert skyld i mangen en dårlig karakter ved senere prøver :T .

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Jones »

Jeg er heldigvis kommet godt igennem studiet og er nu i en god stilling. Skoledage kan bare ikke måle sig med spændende ting som saltvand :D


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Nicki Henriksen »

Fedt med noget nyt og anderledes, ser frem til flere billeder, kan huske jeg engang var ude hos Moby og lagde en bestilling, fortalt jeg godt ville have en hawaiiensis en dag, weekend efter kom ham hjem med en nede fra Dejong :GO


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af peder »

Vil klart følge denne tråd!, fedt når nogle gir den fuldt gas;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Jones »

Jeg ved nu ikke hvor meget gas jeg giver den. Enhver kan jo hive penge op af lommen og kaste dem efter et par fisk. Se bare dem, som har achilles kirurger. Har set dem til 1.800 kr. pr stk. Generelt har folk med kirurger nok fisk for flere penge end mig. De har bare spredt pengene ud på flere individer.

Nu er det sikkert. Fiskene kommer tirsdag aften. Så håber jeg at fragtmanden kører pænt og at Dejong folkene pakker med omhu. :pray:


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Carsten »

Hvad kommer prisen for sådan et par op på?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon update

Indlæg af Jones »

Det holder jeg for mig selv lidt endnu. Generelt er det sådan at de prissættes efter deres udseende. Jeg har set dem udbudt til mange forskellige priser og i DK fik jeg, som skrevet i tidligere indlæg, en pris, der var til at betale, men stadig for høj. Især fordi det ikke var WYSIWYG. Når der er tale om en vare, hvor prisen afhænger af udseendet vil jeg se den inden jeg betaler så jeg ikke ender med at blive snydt. Ikke at jeg har mistillid til forhandleren, men denne kan jo ikke gardere sig mod, at modtage to lightning maroons, der har en ringe grad af "lightning", har underbud eller andre skavanker. Endvidere er ikke to fisk ens, hvorfor det er op til den enkelte akvarist, om han/hun kan lide det enkelte individs mønster/aftegninger.

Køber man en hund/kat vil man også gerne se den inden køb da man kommer til at se på dyret hver dag fremover :D

Vil dog gerne slutte med at skrive, at fiskene ikke er dyre, når man ser på eks. a. achilles, z. rostratum osv...


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

Der er nogle stykker som har spurgt ind til prisen på det par lightning maroons, jeg har bestilt. Da de er købt gennem Dejong er der angiveligt tale om en standard pris, hvilket kan gå i to retninger da ikke to lightning maroons er helt ens. Man kan således være heldig, at fiskene er super pæne eller man kan være uheldig og ende med fisk, som ikke nødvendigvis falder i ens smag. Ved køb hos opdrættere og flere amerikanske forhandlere, er der altid tale om WYSIWYG.

Og nu til prisen...... De har kostet...... Trommehvirvel....... 3000 danske kroner. Som tidligere skrevet var jeg så heldig, at Moby skaffede billede af de eksakte fisk, fra Dejong, hvorfor jeg godt turde købe dem. De lader til at have et yderst fornuftigt potentiale. De er ikke de flotteste lightning maroons jeg har set billeder af, men i min situation (bor i Danmark og har ikke et budget som jer med de store akvarier) er det ikke en mulighed at vælge og vrage. Der er simpelthen ikke et stort marked for disse fisk i EU. Nå, tilbage til mine fisk. De ser fornuftige ud og jeg er spændt på at se hvordan de ser ud på den side, som ikke er at se på billedet. Jeg forventer en vis symmetri, men man kan aldrig være helt sikker. Endvidere er jeg spændt på at se om de har mange gyldne skæl, som vil blive mere tydelige som de vokser.

Men er jeg så klar til disse fisk? NEJ. Og det stresser mig. Der har været - og er stadig ting der skal styr på inden tirsdag aften.

1. Jeg kontaktede Matt Pedersen der, som tidligere beskrevet i tråden, købte den første lightning maroon og dermed grundlagde hele den eksisterende stamme, vi i dag kender. Jeg har haft nogle betænkeligheder ved at beholde min flammekejser, men Matt beroligede mig og skrev, at han godt ville turde sætte klovnene ned til den, når blot jeg er klar med et net, hvis den går helt banjo. Godt, så er der styr på den del.

2. Jeg vil have glas over akvariet. Dels for at holde fordampningen på et minimum, men også fordi jeg ikke ønsker at se mine 3000 kr's fisk på gulvet. Jeg har før mistet fisk som blev fundet på gulvet og det skal bare ikke ske nu. MEN.... Jeg mangler holdere til glasset. De er bestilt på eBay men kommer først om 3 uger. Der kommer nok plexiglas over indtil da.

3. Der vokser alger i akvariet. Mange alger :BA - Og der er, heldigvis, bare tale om almindelige grønne trådalger. Jeg har overfodret i en periode, kørt uden skummer pga tekniske problemer og haft for travlt til at vedligeholde en rutine med stabile vandskift og sugning af detritus og andet skidt. I morgen får jeg rådet bod på de sidste ugers fravær og suger skidt op, plukker alger og skifter vand. Endvidere har jeg, bedre sent end aldrig, gjort klar til min doseringsmaskine. Skal blot have købt noget mere slange til doseringsvæskerne og så er jeg klar til at dosere. Jeg buffer vandet i morgen og fortsætter manuelt hele ugen. Derefter lader jeg maskinen tage over. Pointen er at jeg lige præcis når at buffe værdierne op hvor de skal være inden klovnene kommer. Så kan jeg holde det manuelt indtil maskinen tændes. Gode stabile værdier skulle også gerne hjælpe mig i kampen mod algerne. Ellers må jeg se om der skal en lille rowa-reaktor på engang.

4. Jeg overvejer om jeg skal hæve mit lys lidt for, at få bedre spredning i akvariet. Det vil dog give mere lys ud i stuen, hvilket jeg ikke er vild med. Dette er derfor kun i overvejelsesfasen. Ved heller ikke om en ændring vil være god i forhold til algerne?


o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Tykki »

Tak for alt det du skriver. Dejlig læsning. Er disse klovne mere sarte end de alm? Og jeg syntes ikke 3000 er voldsomt for fisk man kan lide. Vh Dan


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Allan M »

Mega spændende! Tak for din åbenhed og dine updates. Følger med i spænding!


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

Generelt er premnas biaculeatus kendetegnet ved at være "poor shippers" men med korrekt håndtering af den, som pakker fiskene og fragtmanden klarer de sig fint. Jeg har kun læst dette, men til gengæld har jeg læst det fra uafhængige kilder. Kan dog oplyse at en bekendt her i Odense modtog et tysk par den anden dag (alm. p. biaculeatus), sendt med posten og de var i prima stand ved ankomst. Også selvom de var forsinkede.

Jeg er dog yderst nervøs for mine fisk. Ikke fordi 3000 kr er mange penge, men fordi jeg ved at de ikke nødvendigvis dukker op igen i nær fremtid.

Folk som har eller har haft fløjlsklovne ved, at de kan være nogle børster. Det gør sig naturligvis også gældende for lightning maroons, som jo "blot" er en farvevariant og ikke en underart eller noget som helst andet.

- En anden ting..... Jeg har tidligere opdrættet fugle og slanger. Det har medført at jeg har måtte sætte mig ind i det med gener. Den anden dag faldt jeg så over en artikel om "peace keeper maroons", som har hvidt mønster over hele kroppen. Også i hovedet. Der er tale om et recessivt gen. Og nu til min tanke :D

Lightning maroon x Peace keeper = lightning maroon het peacekeeper

Så tager man to af ungerne (og man rammer naturligvis to het dyr (bruger denne term da jeg kender den fra krybdyr. Ved ikke om den også bruges ved fisk) og parrer sammen = Lightning peace keeper maroon :D

Okay, så er vi ude i en designerklovn og jeg er egentlig tilhænger af at man skal bevare lightning genet rent som naturen skabte det, men samtidig synes jeg at det er spændende at se hvordan gener føres videre og er med til at bestemme individets udseende.


o_O
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af christiantt »

Vil starte med at sige at det nok er de dyreste klovne jeg nogensinde har hørt om :P
Men spøg til side - kan godt forstå dig.

Vi bruger 5.000, 10.000, 50.000 eller 100.000'er af kroner på teknik, sten, koraller osv. Som du selv skriver, så er der fisk som Achilles der koster det samme som lightning klovnene, men er mere "normale" i handlen.
Og så koster det bare at være en af de første med sådanne klovne :)

Vil gå med i koret og sige at det er for fedt at du har købt dem. Glæder mig til at se billeder når de kommer i akvariet :TH


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af charlie saltvand »

:K :K :K :K
:GO

Fedt Jones!

Krydser hvad jeg har for at de har det godt ved ankomst og for at det må gå godt med dem. :be:

Følger :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

Et andet godt eksempel er z. xanthurum. Den koster vel 900 kr ved alle forhandlere vil jeg tro. Jeg kan slet ikke regne ud af hvor alle de fisk bliver af, for når jeg ser mig omkring er det langt fra alle, der har en z. xanthurum i akvariet. Det må betyde at en stor del af dem dør, ligesom så mange andre vildtfangede fisk. At bruge 900 kr her og der på fisk, som indimellem tager billetten bliver således hurtigt dyrt.

Her er der tale om opdrættede fisk, som altid har spist foder og som aldrig har været udsat for parasitter, sygdomme eller havets hårde liv. Jeg har før set fuldvoksne klovne komme ind med ar. Enten fra fangst eller fordi de har oplevet ting, som har skadet dem i naturen. Afslutningsvis vil jeg tilføje at jeg gerne betaler ekstra for at få opdrættede fisk. De fleste af de klovne vi ser herhjemme er naturligvis opdræt, men når man ser butikkerne tage en sending fra Indonesien, med en masse fuldvoksne hunner, så ved man at de er fra naturen. Mange af disse fisk bærer på sygdomme, så det er faktisk ikke så tosset at betale lidt ekstra for en opdrættet fisk, da man så ikke skal til at behandle for eventuelle ting.


o_O
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af chrislolk »

Tillykke med fiskene. Bliver spændende at følge dem.

Kan ikke undgå at tænke på, hvordan man forholder sig til indavl blandt fisk? Tænker tit på det i forbindelse med TR fisk, hvor par tit bliver solgt fra samme kuld - altså bror og søster. I tilfældet med Lightning Maroons nedstammer de, som du skriver, fra samme hun (og han tænker jeg?) og alle må derfor være tæt familiært beslægtet.

Er der ikke fare forbundet med videre avl fra beslægtede par? Eller er det ikke en fare når man avler fisk?

Sorry hvis det er OT. Synes bare naturligt at spørge i denne forbindelse - jeg aner selv intet om emnet.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Et andet godt eksempel er z. xanthurum. Den koster vel 900 kr ved alle forhandlere vil jeg tro. Jeg kan slet ikke regne ud af hvor alle de fisk bliver af, for når jeg ser mig omkring er det langt fra alle, der har en z. xanthurum i akvariet. Det må betyde at en stor del af dem dør, ligesom så mange andre vildtfangede fisk. At bruge 900 kr her og der på fisk, som indimellem tager billetten bliver således hurtigt dyrt.

. De fleste af de klovne vi ser herhjemme er naturligvis opdræt, men når man ser butikkerne tage en sending fra Indonesien, med en masse fuldvoksne hunner, så ved man at de er fra naturen.
Det er nu ikke rigtigt, at de fleste klovne er opdrættede. Langt de fleste kommer frisk fra naturen.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

På naturlige rev forekommer indavl også. Lad os tage Darwin i Australien som et eksempel. Her findes der en naturlig bestand af sorte a. ocellaris. Her er bestanden blevet isoleret og "indavlet" tilpas meget til, at de har kunne ændre sig markant, men ikke mere end at de opretholder en levedygtig og bæredygtig bestand.

Endvidere har jeg læst at det også forekommer andre steder i verden.

Hvad angår lightning maroons, så er de fleste avlspar sammensat sådan at det ene individ er en opdrættet lightning maroon, hvorimod den anden fisk er en almindelig hvidstribet fløjlsklovn fra Papua ny Guinea. Dermed sikrer man at man ikke laver krydsavl, men stadig får frisk blod til. Det vil sige at mine fisk ikke nødvendigvis er indavlede.

Så vidt jeg husker er lightning x lightning = 60% lightning / 40% normale unger.

Det samme gør sig gældende ved lightning x normal, hvilket jeg lige skal læse mere op på for at forstå.

MEN, pointen er at det ikke kan svare sig at købe to lightning maroons, hvis man ønsker at opdrætte dem. Så er det billigere at købe én lightning og sætte den sammen med en normal vildtfanget maroon fra PNG. Afkommet vil få nogenlunde samme fordeling.

I mit tilfælde er der to ting i det:

1. Jeg vil gerne have nogle flotte fisk at se på indtil jeg kan prøve at lave unger på dem.
2. De blev kun udbudt som par og kunne ikke købes alene.

Carsten: Okay, der kom han lige med pegefingeren :naughty: Jeg lader følgende link tale for sig selv: http://www.dejongmarinelife.nl/fish/pom ... cellaris/1" onclick="window.open(this.href);return false;


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Carsten »

Jones skrev: Carsten: Okay, der kom han lige med pegefingeren :naughty: Jeg lader følgende link tale for sig selv: http://www.dejongmarinelife.nl/fish/pom ... cellaris/1" onclick="window.open(this.href);return false;

Sikke en gang vrøvl at skrive.
Jeg har aldrig benægtet at de fås opdrættede. Men langt største delen af dem der sælges er vildfangede.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

Okay, måske tager jeg fejl. Eller måske gør du. Det er mig også ligegyldigt.


o_O
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Allan M »

Come on gutter. Lad nu være med at ødelægge en ellers fed tråd.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

Så blev der plukket alger, skiftet vand, suget slam og trukket lidt slange til doseringsmaskinen. Det begynder at se fornuftigt ud. I den kommende tid skal jeg have fjernet sten og koraller fra bunden, så vandet frit kan bevæge sig omkring bunken af sten i midten af akvariet.

Det viste sig at jeg havde købt for lidt slange til doseringsmaskinen, så den mangler stadig fire slanger. Men jeg kan se at resultatet bliver godt. Der er således et minimum af synlige ledninger og slanger i skabet og det er jo sådan jeg kan lide mit skab.

Laver låg til akvariet i morgen og så kan klovnene bare komme. Er ved at være noget nervøs.... :shock: Både fordi det er de dyreste og mest sjældne fisk jeg til dato, og måske nogensinde, har købt, men også fordi der er så meget, der kan gå galt. Lige fra nedpakning til transport og akklimatisering samt introduktionen til akvariets dværgkejser.

En sjov detalje: Når man ser på flammekejserens mund er det helt tydeligt at den er skabt til at "græsse" på stenene. Den ligner f.eks. munden på en hvidbrystet kirurg. Har aldrig lagt mærke til dette tidligere, men observerede det i går og har kigget meget nærmere på fisken siden. Den er fortsat ret sky, men jeg håber at den tør lidt op med tiden. Som min far sagde "det er den flotteste fisk du nogensinde har haft" :D Og jeg er sgu glad for at den ikke er solgt. Lad os håbe at det fortsætter sådan.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af ole kekkonen »

:GO


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Thue »

Ser sku rigtig godt ud, syntes det er fedt du går sådan all in på det. Bliver rigtig spændende og se de nye guld klumper når du får dem hjem. Keep up the good work
Mvh Thue


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

Så blev billederne lige vendt.

Tak. Jeg Jeg vil gerne have det bedste resultat på den lange bane og bruger derfor lidt ekstra tid på tingene nu. Så håber jeg bare at det lønner sig :)

Tænk hvis fiskene er døde ved levering :D Så skal I bare se en voksen mand græde :W
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Red Sea Reefer 170 - Lightning Maroon

Indlæg af Jones »

Så kom den store dag.

Vi fik en datter i torsdags, hvorfor jeg er så heldig at have to ugers barsel. Fedt! Så er der tid til at ordne ting på akvariet og få afsluttet sommerferiens arbejde på huset, som er blevet renoveret.

Jeg var ved at montere slanger til doseringsmaskinen da Moby ringede kl 12.50. En halv time senere mødtes vi så jeg kunne få mine nye fisk. Okay, der var liiiidt nervøs. Sammen kiggede vi i kassen for at se om fiskene var i live. Det var de. Faktisk var de meget livlige og svømmede hurtigt omkring i poserne.

Da jeg kom hjem turde jeg næsten ikke klippe poserne op af frygt for hvad der kunne ske. Jeg fik med hjertebanken løftet den ene pose op af kassen og kiggede atter på den lille fisk. Jeg var overrasket over hvor store poser de blev sendt i. Men okay, den slags fisk gambler man ikke med. Der var masser af vand og ilt i begge poser og fiskene var naturligvis pakket hver for sig, så de ikke kunne gøre skade på hinanden under transport. Endvidere var kassen forsynet med to heatpack's. :GO til Dejong. Det er god stil.

Jeg fik begge fisk hældt op i en spand, målte saliniteten 1.024 og sat en dryp-slange over (jeg kører med 1.026). Så var det bare at vente. Troede jeg..... Den ene fisk udviste hurtigt agressiv adfærd overfor den anden, hvorfor jeg fandt det klogest at putte den ene i et net. Sådan gik der tre timer, hvorefter begge fisk kom op i akvariet uden problemer. Kejseren var lige henne og vise finner, men ellers har den intet gjort.

30 min. senere var den så gal i akvariet. Den ene klovn udviste atter agressiv adfærd overfor den anden selvom denne underkastede sig og lavede "shaky dance". Hmm, what to do.... imens jeg tænkte og skiftede ble på den yngste i huset kiggede jeg kort over på akvariet. Nu var den ene klovn oppe i hjørnet, angiveligt skræmt af den agressive "partner". Et hurtigt kig på reefcentral og en erindring om hvordan Matt Pedersen sammensatte et F1 lightning maroon par, hjalp mig med at træfe en beslutning. Den skræmte klovn blev nettet og sat i et yngelnet. Så kan fiskene se hinanden uden at kunne gøre skade. Jeg vil fodre den agressive fisk 3-4 gange dagligt og den anden 1-2 gange. Derved sikrer jeg at den agressive vokser hurtigst og bliver til en hun. Yngelnettet bliver udskiftet med en akrylkasse med huller. Den er nemmere at holde ren og kan laves større end det nuværende yngelnet.

Når jeg vælger at separere klovnene skyldes det ene og alene, at jeg vil have kontrol over situationen. Hvis jeg ender med to fisk, som aldrig kan sættes sammen er det helt okay. I det tilfælde erhverver jeg mig blot nogle almindelige fløjlsklovne hanner så jeg kan etablere to par bestående af henholdsvis en lightning maroon hun og en almindelig han. Jeg har et opdrætsakvarie stående i kælderen, så der vil det ene par kunne gå uden problemer.

Jeg kan også være så heldig at fiskene finder ud af det og så har jeg et smukt par.

I begge tilfælde ender jeg med at have to levende lightning maroons, hvorimod jeg risikerer at miste den ene, hvis jeg lader den blive undertrykt for meget nu.


Til slut kan jeg fortælle at jeg har fodret med flagefoder og frossen artemia. Begge dele blev der spist lidt af, så det var da en start. I morgen prøver jeg at fodre fisken i nettet. Håber ikke at den bliver for stresset til at spise af at være der. Ellers må den have en lille anemone eller koral at gemme sig i.

Og nu til det jeg tror de fleste har ventet på.... Billederne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"