"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

108 liter drop off - Til salg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

108 liter drop off - Til salg

Indlæg af jonas _sandager »

Velkommen til min akvarietråd.
Denne tråd handler om mit 108-liters revkantsakvarie.
Akvariet er i udgangspunktet tænkt til at skulle ligne kanten på et rev, og er derfor opbygget i to niveauer. Om dette er lykkes er nok et åbent spørgsmål, men i hvert fald giver niveauopdelingen nogle ret unikke udfordringer, som denne tråd nok kommer til at handle en del om.
Akvariet er bygget over det meste af teknikken fra mit gamle 54-liters, dog med et par udskiftninger og tilføjelser. Fra opstart blev levende sten og alt levende flyttet direkte over i akvariet, og indkøringen blev taget med liv i akvariet.
Først det nyeste billede af baljen
BilledeDSC_5030 by jonas_sandager, on Flickr
BilledeDSC_4626 by jonas_sandager, on Flickr
BilledeDSC_4111 by jonas_sandager, on Flickr
BilledeDSC_3354 by jonas_sandager, on Flickr
BilledeDSC_2377 by jonas_sandager, on Flickr

BilledeDSC_1471 by jonas_sandager, on Flickr


Udstyr

120-liters akvarie (75x40x40) med en glaskasse fuget i, så det ender på 108 liter
Indvendigt overløb
60 liter sump
Antikt møbel og hjemmelavet lampekasse+bundramme
MarsAqua 165 Watt Full Spectrum LED (Efftektivt 120 Watt) Kører på 95% blå og 75% "hvid"
Jebao RW8
Tunze silence 2400 l/t
Bubble Magus Cone 3.5 skummer
Jebao DP-4 doser
DIY fosfatfilter (med phosbanmedie)
100watt varmelegeme
DIY osmolator

Fisk
2 Amphiprion Ocellaris
Pseudocheilinus hexataenia
Ecsenius bicolor
Centropyge Argi

Kralv og kryb
Tripneustes gratilla
Banded trochus snegle
Nassarius snegle
2 Lysmata Wurdemanni (muligvis blevet til dyrt fiskefoder)

Blødkoraller
Grønt græs
GSP
Forskellige zoa
Forskellige ricordea (florida og yuma)
Forskellige discosoma
Flødefarvet gorgonia

LPS
Caulastrea
Blastomousa
Duncan
To slags euphyllia
Lobophyllia

SPS
Montipora digitata (blå)
Montipora capricornis (lilla)
Montipora capitata
Grøn acro staghorn
Seriatopora - Metallic blå
Stylopora - Orange med lilla polypspidser
Stylopora tricolor
Blå acropora millepora
Montipora rainbow
True undata montipora
2 varianter af montipora superman
Acropora cerealis

Rutiner og kemi
Dosering af Triton base Elemtentz over doseringsmaskinen
Daglig fodring med flager og pellets
Fodring af koraller med Reef Pearls et par gange om ugen

Alle kommentarer og tanker er velkomne!

Oprindeligt indlæg
Juhu. I aften skal jeg, hvis alt går vel, til Herning og hente et 160 liters akvarie med målene 80x50x40.
Planen med akvariet er at lave en revkant ved at lime glasplader i akvariet, der fylder det ene hjørne i bunden, således at det kvarte af akvariet bliver tørlagt. LS skal så arrangeres således at de efterligner kanten af et rev, og gerne med et udhæng der læner sig ud over den nederste etage.
Der er masser af eksempler på disse akvarier rundt omkring (jeg har selv tidligere startet en tråd med eksempler), men mit umiddelbare forlæg er dette
http://www.nano-reef.com/topic/346771-w ... -120-drop/" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede

Af teknik og indhold regner jeg med at overføre alt fra mit kørende 54-liters og måske spæde op med en frisk LS eller to, og i øvrigt sætte et par ekstra 10 watt LEDs i, så lyset bliver en anelse kraftigere.
Fra start af er planen at holde mig til LPS og bløde, da akvariet helst skal være fri for ALT for meget bøvl, hvilket SPS indtil videre har givet mig :shifty:

Der skal også laves en lyskasse, da akvariet skal være overdækket (ønske fra min kone), og der skal laves en 'liste' til at dække bunden og det tomme område under rev-hylden.
Senest rettet af jonas _sandager man 3. okt 2016 20:04, rettet i alt 27 gange.


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af palamo123 »

Spændende :-)


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af Wiinberg »

Det bliver spændene at følge :GO


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af FEM64 »

Hejsa.

Nu forstår jeg bedre hvad du mente med en fordobling af L vand. Og dog.... 160 L er noget mere end dobbelt op på 54 L. Jeg vil helt sikkert udnytte det ekstra rum under hylden. Hvad med at have 60 mm riste i det lodrette stykke (jeg kan vise dig dem OG bore hullerne til dem). :wink:

Du får 40 L stabilitet mere og behøver ikke at kunne tilgå rummet yderligere. Det kunne være en del af dit overløbskammer eller på anden måde udnytte rummet. Bare der er flow i det.

/Flemming


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af Kewin »

Det bliver super spændende at se hvordan det ender ud!
Hvis jeg var dig ville jeg, som Flemming skriver, også udnytte pladsen under 'hylden' til et eller andet.


/Kewin - 160L
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af KTR »

Jamen så'n teaser forpligtiger jo til en forsættelse. Spændende projekt :)


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af Nicklossi »

Det vil jeg glæde mig til at følge. En anderledes, men meget spændene måde at lave akvarie:-)
Er der nogen grund til du vil lave det sådan, ud over udseende? Kan man have ''andre'' ting end man kan i et normalt akvarie? :-)


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af dyne »

Fedt fedt glæder mg til at følge det


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

Fedt at jeg ikke er den eneste der syntes det er en spændende akvarietype :) Jeg kan kun sige at jeg er mindst lige så spændt som jerog glæder mig helt vildt til at få gang i det ;)
Flemming og Kewin, jeg er HELT med på at det kunne være fedt at bruge pladsen under hylden til lidt ekstra vand. Jo mere vand des bedre, ikke...
Men jeg må indrømme at jeg har brugt en del tid (selvom det er meget pludseligt at planerne bliver til noget, er det en idé - og en miniversion af mit drømmeakvarie - som jeg har heft i en del tid efter hånden, og derfor også har planlagt i tankerne lige så længe ;)) på at prøve at gennemskue hvordan man kan sikre sig at der ikke samler sig lort derinde, eller at der er dyr der svømmer/kravler derind for at lægge sig til at dø. Man skal huske på, at hvad der kommer derind, kræver at man skiller hele lortet ad, for at få det ud igen. Det vil jeg MEGET nødigt ud i ;) Men hvis I kan komme på en nogenlunde skudsikker konstruktion, er jeg åben for ideer :y
Jeg har også overvejet at lave en dsb i det øverste niveau, for at udnytte en del af pladsen 'under hylden', men jeg tror, i dette tilfælde, at det bliver for lille en balje sand, til at den kan blive stabil, og har i øvrigt ikke sat mig helt godt nok ind i detaljerne endnu, til at det er noget jeg tør at kaste mig ud i. Det må blive i version 2 ;)

Nicklossi, der er, så vidt jeg ved, ikke nogen forskel på hvad man kan holde af levende i akvariet, men bare udseendet til forskel. Jeg forestiller mig at der kan være lidt forskel på hvordan enkelte dyr opfører sig, i forhold til i et akvarie af samme størrelse, på grund af den noget anderledes svømmeplads, men jeg må sige at det rent og skær er hvad jeg forestiller mig, og ikke noget jeg har nogen form for belæg for. Men det bliver jo noget af det der er spændende at observere :)

Akvariet er, i øvrigt, netop kommet hjem på matriklen, og står i dette øjeblik på badeværelset og tester tæthed. Spændende :h

Forsættelse følger...


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af FEM64 »

Jonas, vi crash udvikler da bare dit layout over en håndfuld kolde...... :beer:

Jeg har vist forstået hovedideen i dit layout men vil gerne have det i skarpe detaljer. Så kan jeg også bedre komme med input til evt. ændringer/justeringer. Kunne jeg vinde 1/3 mere vand ved at gentænke layout så stod det højt på sedlen. Dog kan jeg også se din pointe med skidt og døde dyr i det kammer.

Fedt at have det hjemme så du kan komme videre. Som du ved er jeg også i gang med et nyt projekt (DT i stuen) og kunne også godt bruge lidt sparring her. 2 hoveder er trods alt bedre end et.

Vi ses. :GO


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

FEM64 skrev:Jonas, vi crash udvikler da bare dit layout over en håndfuld kolde...... :beer:

Jeg har vist forstået hovedideen i dit layout men vil gerne have det i skarpe detaljer. Så kan jeg også bedre komme med input til evt. ændringer/justeringer. Kunne jeg vinde 1/3 mere vand ved at gentænke layout så stod det højt på sedlen. Dog kan jeg også se din pointe med skidt og døde dyr i det kammer.

Fedt at have det hjemme så du kan komme videre. Som du ved er jeg også i gang med et nyt projekt (DT i stuen) og kunne også godt bruge lidt sparring her. 2 hoveder er trods alt bedre end et.

Vi ses. :GO
Hmm. Måske har jeg fået en idé til en form for closed loop, der måske ville kunne lade sig gøre. En klar fordel ved at der er vand under hylden er jo at den skal kunne tage betydeligt mindre vægt, så det vil nok ikke være et problem med rigeligt med 60mm huller til at modvirke døde steder. Hvilken rist bruger du for at undgå passage igennem hullerne?

Jeg må lige prøve at konstruere en tydbar tegning.

Akvariet har i øvrigt holdt tæt hen over natten, så det er jo første gode skridt på vejen imod et fungerende system :)

Vi må lige se om vi kan finde tid til at brain storme med en sixpack :beer:


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

Et forsøg på en skitse
skitse-1.jpg
Kassen op ad bagvæggen er overløb til sumpen, kassen i venstre side er overløb til et 'closed loop' (det er vist ikke et rigtig closed loop, men tæt nok på). I bunden af loopen skulle der så sidde en semikraftig pumpe, og blæse ind igennem huller i understøtningen.
Det store spørgsmål for mig er, om jeg kan være forholdsvis sikker på at der kommer flow nok igennem til at der ikke samler sig alt mulig lort i hjørnerne. Jeg er lidt skeptisk. Man kommer til at kunne åbne, så man kan kigge under hylden, men at komme derind bliver (meget) mere besværligt :wc:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af FEM64 »

2014-11-02 16.59.53.jpg
De ser sådan ud og passer virkelig godt med et 60 mm hul. 4 stk. til 90,- kr. i den lokale XL-Byg. Jeg har boret der passer til. :wink:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

:GO
Jeg overvejer lige hvad løsningen bliver, og giver lyd hvis vi skal have gang i boremaskinen :wink:


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

@$%&!?潧-da også!
Da jeg skulle til at måle op til glas til akvariet, fik jeg målt lidt på selve akvariet. Og dem der har solgt mig det, har ikke ligefrem været præcise i deres opmåling. I stedet for de 80x50x40, jeg købte det som, er det i stedet 73x40x39, altså ca 1/4 mindre.
Bumbum, nu skal der tænkes over hvad planen bliver...


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af dyne »

Kør videre med planen altså drop off


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

Ja, problemet er at det kun er 40 højt, hvilket jeg burde have set fra starten, hvilket gør at det, når der er kommet låg og bund på, nok, realistisk set max giver 35 cm til at lave 2 etager på. Det tror jeg simpelthen ikke er nok til at få det til at se ordentlig ud.


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af dyne »

Bare lav det øverste ultra shallow :dontknow: :dontknow:


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af minedykker »

Eller at fat i sælger og spørge hvad der gik galt


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

minedykker skrev:Eller at fat i sælger og spørge hvad der gik galt
Det har jeg haft. Hun insisterer på at det altså var 50 cm i højden - "det står der jo på nettet at 160 liters akvarier er" - og at jeg jo bare selv kunne have målt. Det sidste har hun jo ret i, men jeg tænkte dog ikke lige over, at de kunne have opgivet forkerte mål. Det husker jeg nok en anden gang Jeg har dog sendt et billede retur hvor jeg holder et målebånd op sammen med akvariet. Enten er mit målebånd HELT sygt, eller også er det altså kun 40 ;)
Heldigvis, kan man sige, var køreturen til Herning dyrere end selve akvariet, så det kan ikke ligefrem betale sig at køre tilbage med det.

Men det er sgu godt nok lidt småirriterende at tro at man havde et akvarie der lige præcis passede til det formål, man skulle bruge det til, og så finde ud af at der var nogle glatnakker der tilsyneladende ikke havde målt det de solgte :rolleyes:
Nå, jeg må på udkig efter dybe akvarier i nærheden, og finder jeg ikke det, har jeg jo heldigvis stadig et udmærket 120 liters, der trods alt er 34 liter større end de 96 liter jeg startede med at tro, jeg skulle ha' :beer:


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af Wiinberg »

jonas _sandager skrev:
minedykker skrev:Eller at fat i sælger og spørge hvad der gik galt
Det har jeg haft. Hun insisterer på at det altså var 50 cm i højden - "det står der jo på nettet at 160 liters akvarier er" - og at jeg jo bare selv kunne have målt. Det sidste har hun jo ret i, men jeg tænkte dog ikke lige over, at de kunne have opgivet forkerte mål. Det husker jeg nok en anden gang Jeg har dog sendt et billede retur hvor jeg holder et målebånd op sammen med akvariet. Enten er mit målebånd HELT sygt, eller også er det altså kun 40 ;)
Heldigvis, kan man sige, var køreturen til Herning dyrere end selve akvariet, så det kan ikke ligefrem betale sig at køre tilbage med det.

Men det er sgu godt nok lidt småirriterende at tro at man havde et akvarie der lige præcis passede til det formål, man skulle bruge det til, og så finde ud af at der var nogle glatnakker der tilsyneladende ikke havde målt det de solgte :rolleyes:
Nå, jeg må på udkig efter dybe akvarier i nærheden, og finder jeg ikke det, har jeg jo heldigvis stadig et udmærket 120 liters, der trods alt er 34 liter større end de 96 liter jeg startede med at tro, jeg skulle ha' :beer:
Hvis det er, så vil jeg gerne købe det af dig, så kan du finde et andet der er bedre egnet. Jeg kan sagtens bruge de mål til en sump :) Hvis du altså har plads til at have det stående, til jeg en gang kommer over på de kanter :)


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af Nicklossi »

Det er også bare en af de ting der er rigtig træls at gå på kompromis med, for det er ikke sådan lige at lave om, når der er vand i, og det hele kører :-)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

Wiinberg skrev:
jonas _sandager skrev:
minedykker skrev:Eller at fat i sælger og spørge hvad der gik galt
Det har jeg haft. Hun insisterer på at det altså var 50 cm i højden - "det står der jo på nettet at 160 liters akvarier er" - og at jeg jo bare selv kunne have målt. Det sidste har hun jo ret i, men jeg tænkte dog ikke lige over, at de kunne have opgivet forkerte mål. Det husker jeg nok en anden gang Jeg har dog sendt et billede retur hvor jeg holder et målebånd op sammen med akvariet. Enten er mit målebånd HELT sygt, eller også er det altså kun 40 ;)
Heldigvis, kan man sige, var køreturen til Herning dyrere end selve akvariet, så det kan ikke ligefrem betale sig at køre tilbage med det.

Men det er sgu godt nok lidt småirriterende at tro at man havde et akvarie der lige præcis passede til det formål, man skulle bruge det til, og så finde ud af at der var nogle glatnakker der tilsyneladende ikke havde målt det de solgte :rolleyes:
Nå, jeg må på udkig efter dybe akvarier i nærheden, og finder jeg ikke det, har jeg jo heldigvis stadig et udmærket 120 liters, der trods alt er 34 liter større end de 96 liter jeg startede med at tro, jeg skulle ha' :beer:
Hvis det er, så vil jeg gerne købe det af dig, så kan du finde et andet der er bedre egnet. Jeg kan sagtens bruge de mål til en sump :) Hvis du altså har plads til at have det stående, til jeg en gang kommer over på de kanter :)
Pladsen er desværre meget trang i den lille kollegielejlighed, så det ryger nok videre med det samme, hvis jeg ikke selv ender med at bruge det :) Ellers skulle du med glæde have kunnet overtage det :beer:


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af Wiinberg »

jonas _sandager skrev:
Wiinberg skrev:
jonas _sandager skrev:
minedykker skrev:Eller at fat i sælger og spørge hvad der gik galt
Det har jeg haft. Hun insisterer på at det altså var 50 cm i højden - "det står der jo på nettet at 160 liters akvarier er" - og at jeg jo bare selv kunne have målt. Det sidste har hun jo ret i, men jeg tænkte dog ikke lige over, at de kunne have opgivet forkerte mål. Det husker jeg nok en anden gang Jeg har dog sendt et billede retur hvor jeg holder et målebånd op sammen med akvariet. Enten er mit målebånd HELT sygt, eller også er det altså kun 40 ;)
Heldigvis, kan man sige, var køreturen til Herning dyrere end selve akvariet, så det kan ikke ligefrem betale sig at køre tilbage med det.

Men det er sgu godt nok lidt småirriterende at tro at man havde et akvarie der lige præcis passede til det formål, man skulle bruge det til, og så finde ud af at der var nogle glatnakker der tilsyneladende ikke havde målt det de solgte :rolleyes:
Nå, jeg må på udkig efter dybe akvarier i nærheden, og finder jeg ikke det, har jeg jo heldigvis stadig et udmærket 120 liters, der trods alt er 34 liter større end de 96 liter jeg startede med at tro, jeg skulle ha' :beer:
Hvis det er, så vil jeg gerne købe det af dig, så kan du finde et andet der er bedre egnet. Jeg kan sagtens bruge de mål til en sump :) Hvis du altså har plads til at have det stående, til jeg en gang kommer over på de kanter :)
Pladsen er desværre meget trang i den lille kollegielejlighed, så det ryger nok videre med det samme, hvis jeg ikke selv ender med at bruge det :) Ellers skulle du med glæde have kunnet overtage det :beer:
Det er bare helt i orden, det fylder jo det hele ;)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

Nicklossi skrev:Det er også bare en af de ting der er rigtig træls at gå på kompromis med, for det er ikke sådan lige at lave om, når der er vand i, og det hele kører :-)
Præcis. Muligheden for at lave en revkant var ret meget en pludselig indskydelse, så jeg har det sådan, at hvis det ikke lige kommer til at kunne lade sig gøre i denne omgang, så vil jeg MEGET hellere have et fint 120 liters, end et halvhjertet drop off. Så venter jeg bare til en gang jeg flytter i noget større og laver et i en ordentlig størrelse, med fede mål, DSB og hele pivtøjet :)


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af dyne »

Eller kan jeg tage det med retur hvis det er køre vejen hver 14s dag


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 120 liter drop off - nyt akvarie på vej

Indlæg af jonas _sandager »

dyne skrev:Eller kan jeg tage det med retur hvis det er køre vejen hver 14s dag
God stil :GO
Sælger virker dog ikke specielt kommunikationsvillig efter min sidste sms :T Jeg tror dog også at det bedre ville kunne betale sig for mig at sælge det videre, da jeg trods alt fik det til en rigtig god pris.
Jeg tror dog at jeg har flået mig fast på tanken om at droppe drop off'et for nu. Desværre. Jeg kan ikke finde en tank lige pt, der opfylder de krav jeg har til det, og opgraderingen haster lidt, da vi har en baby der er yderst interesseret i at få fingre i teknikken, der ligger semitilgængeligt på det gamle setup. Så jeg beholder akvariet og kører det som et helt standard 120 liters, med LPS og blødkoraller. Mine planer om et drop off er dog på ingen måde droppet, men nok skudt nogle år ud i fremtiden. Så bliver der også bedre tid til at planlægge alle detaljer, og få alt præcis som jeg vil ha' det.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 120 liter drop off - en plan der aldrig blev til et akva

Indlæg af Bingocaller »

En mere
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 120 liter drop off - en plan der aldrig blev til et akva

Indlæg af ole kekkonen »

nice men kender det altfor godt somregel bliver det aldrig til så meget det jeg snakker om heller;)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: 120 liter drop off - en plan der aldrig blev til et akva

Indlæg af nbd »

Kan du ikke bare fylde det op med LS i den ene side og blænde det af med plader udenpå akvariet? Det store volumen sten vil være et godt filter :-)

Men husk en pumpe, der peger ned i stenene til cirkulation.

Og køb stenene brugt - ellers har du en perfekt krabbefarm


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"