"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

108 liter drop off - Til salg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af nbd »

Sidst jeg var i Bauhaus havde de kun en 25 kg spand, så jeg købte i stedet en 0,5 kg bøtte i Horsens.

Tak for linket - det giver jeg videre :-)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af nbd »

Mine drenge er begejstrede - de betegner det technical/progressive. Hvornår spiller I i Kolding? :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Sidst jeg var i Bauhaus havde de kun en 25 kg spand, så jeg købte i stedet en 0,5 kg bøtte i Horsens.

Tak for linket - det giver jeg videre :-)
Haha. 25 kg, så er der da alligevel til et par dosseringer! Måske jeg bare skal satse på at bestille et sted med webshop.

Fedt at de kan lide det :) Jeg vil mene at de rammer rimelig godt med genren. V splittede desværre bandet efter den første plade, så der bliver nok ikke så mange koncerter fremover. Jeg tror måske jeg har en kasse cd'er i kælderen. Hvis ungdommen stadig bruger den slags fysiske formater, kan jeg prøve at grave den frem og smide et par eksemplarer med postdk :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Tid til billeder! Akvariet som helhd er desværre stadig for grimt at vise frem, så det bliver til et par billeder af nogle potentielle banditter, jeg indtil videre er rigtig glad for
BilledeDSC_2178-Edit by jonas_sandager, on Flickr
BilledeDSC_2179-Edit by jonas_sandager, on Flickr
Og så er væksten kommet i gang på min plademonti :)
BilledeDSC_2180 by jonas_sandager, on Flickr
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Så kom der nyt lys over baljen. En 165 watt fuld spektrum LED lampe. I virkeligheden yder den max 120 watt, da dioderne ikke bliver drevet på maksimal spænding, men den giver et rigtig fedt lys, syntes jeg. Jeg lavede en lille video, der desværre ikke blev så god, for at vise det nye lys
" onclick="window.open(this.href);return false;

Algerne er på fin retur, og jeg er nu helt overbevist om at de snnart er væk. Dog har jeg fået lidt cyano/dinoflagellater på sandet, hvilket jeg har på fornemmelsen skyldes for lav næring. Jeg har kørt med 0 NO3 og formegentlig det samme i PO4 (måler ikke), for at sulte algerne ud. Dette kan ses på korallerne, og jeg tror også at det er det der har givet cyano. Jeg ved ikke helt om jeg skal begynde at tilføre næring nu, eller vente til mit red turf er helt væk. Vil være ked at at give næring til ny opblomstring af det skidt!
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Så blev det vist tid til et FTS. Kampen imod de satans røde alger er ikke ovre endnu, som det fremgår, men det er på vej i den rigtige retning. Akvariet ser i det hele taget noget medtaget ud efter hele den her omgang.
BilledeDSC_2377 by jonas_sandager, on Flickr
I det mindste er alle fisk glade og virker sunde og raske :)
Algescrubberen er taget af. Efter over en måned havde den kun lavet en tynd brun slimmåtte, der hørmede fælt. Men det er nok klart, da der ikke rigtig er noget næring til den at bruge af. Den bliver holdt i baghånden, hvis den skulle vise sig nødvendig senere :)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af FEM64 »

:GO

Det ser sgu godt ud Jonas.....
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

Så fik jeg langt om længe fat i et fosfattest.
Det falder sjovt nok sammen med at jeg for første gang kan måle nitrat. Dagens målinger ser dermed således ud

NO3: 2.5 (Salifert)
PO4: 0.075 (Gilbers)
KH: 7.3 (Salifert)
Ca: 390 (salifert)
Mg: 1440 (Salifert)
Salinitet: 35ppt
Temp: 25.5
PH: 7.7

Overordnet er jeg rimelig godt tilfreds. Jeg går over til at dosere kalkwasser via RODI-vandet fra i morgen, hvilket jeg regner med hjælper lidt på PH og Ca. Desuden skruer jeg en anelse ned for foderet igen, hvilket jeg mildest talt har været gavnmild med over det sidste stykke tid. Hvem ved, måske ender der med at komme styr på baljen... :)

God weekend!
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af Psyk-mads »

Det er virkelig et fedt akvarie, det må jeg sige. Har du haft nogle udfordringer i forbindelse med at det er en revkant?
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af Psyk-mads »

Ved ikke lige hvordan man skal formulere det :K et rev, en revkant. Lyder nok bedst at sige kanten/ hjørnet af et rev :biggrin: ?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

Hehe. Jeg forstår udmærket hvad du mener ;)
Det eneste problem, jeg sådan direkte kan tilskrive droppet, er at det er lidt noget bøvl at få et godt flow i hele baljen. Jeg tror jeg har fundet en rimelig god løsning, men den betyder at der er ret højt flow de fleste steder, hvilket lidt er et problem med mange LPS. Da det var det jeg startede med at ville have til at dominere, har det gjort at jeg har måttet tage dette op til genovervejelse. Det betyder jo masser af plads til SPS, så det er ikke det værste der kunne ske ;)
Havde akvariet været en del større, havde en Gyre været den helt optimale løsning, da den ville kunne lave det helt rigtige flow ind over kanten, og man så kunne have ret lavt flow på det dybe, hvor der var plads til LPS. Det er en erfaring der er taget med videre, til hvis der en gang skal laves en større version af droppet.

Og, nåh ja. Så var det også rigtig svært at få lavet en stensætning der gav den rigtige revkants følelse. Om det er lykkedes helt, er jeg ikke sikker på. Men det kunne være meget værre, tror jeg :)

Og mange tak. Jeg syntes selv der mangler en del på koralfronten endnu - men det skal nok komme hen ad vejen :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

Nå. Der er ved at være styr på turf algerne. Så nu er der selvfølgelig kommet en masse cyano i stedet :wc:
Nå, men værdierne ser stadig ud til at rette sig mere og mere ind, så forhåbentlig følger cyanoen i algernes fodspor

Her er et billede fra i dag
BilledeDSC_2689 by jonas_sandager, on Flickr
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af palamo123 »

Ser super fedt ud Jonas.
Godt du hænger i..... tingene ser fremragende ud
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

Mange tak Kenneth :)
Jeg giver selvfølgelig ikke op. Det er jo trods alt en del af hobbyen at der altid er ét eller andet der skal rettes op på, sådan ca.

...og nu vi er ved det, så er min bicolor blenny begyndt at nappe godt til montipolypper, og muligvis også lidt LPS. At kejseren smager en gang imellem kan gå, men blennyen ser desværre ud til at være noget mere pågående. Jeg bliver nok nødt til at få den videre, da jeg har planer om en del montier i akvariet.
Problemet er jo så min gylte, der nok ikke vil bryde sig om nytilkomne, hvis jeg skal have en ny fisk i i stedet for blennyen. Så enten må jeg nøjes med 4 fisk, eller skifte gylten ud også. Det er jeg faktisk mere træt af end lidt cyano...
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af FEM64 »

Det ser sgu skarpt ud Jonas. Jeg kan rigtig godt lide farven på dit nye lys. I hvert fald på det sidste billede. Det kan jo snyde IRL. Tænkte lige: kan man ikke hænge en farveskala op, så man har noget at korrigere efter?

Du har dine udfordringer kan jeg høre. Er det ikke cyano eller alger, så er det nærgående fisk. Den seksstribede kan måske distraheres med et spejl når du sætter en ny fisk i. Jeg har jo stadigvæk den fine kardinalunge gående. Den er din hvis du vil....

Skulle vi snart et smut til Kolind? ;)
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

Hey Flemming.
Jeg siger tak. Og altså hvis ikke det var for alt cyanoen og polypgnaskende fisk, så tror jeg også at jeg ville nærme mig at være tilfreds - derville måske lige være lidt farver på sps der kunne være bedre, men det kommer nok med stabiliteten, håber jeg :)
Lyset er måske lige en tand mindre blåt i levende live, men det er nok ret subjektivt, hvordan man ser det, og kommer også en hel del an på lyset rundt om akvariet. For en lampe til under 100$ er jeg dog rigtig godt tilfreds ;)
Jeg har godt tænkt over det med spejle og sådan, men syntes måske, de seksstribedes temperament taget i betragtning, at det er lidt at spille hasard med den nye fisks liv. Jeg skal vist lige tænke situationen igennem før jeg gør noget...

Ja, en tur til Kolind lyder som en god plan. Kunne godt bruge lidt nye frags, når vi kommer efter den første ;)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af nbd »

Du kan altid tilsætte en damsel. Den skal nok sige fra overfor gylten, og den er SU-venlig ;-)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af charlie saltvand »

Det er et pisse flot setup Jonas!

Måske din cyano skyldes en lille ubalance ml. Nitrat og fosfat?

Smuk balje!!!!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Du kan altid tilsætte en damsel. Den skal nok sige fra overfor gylten, og den er SU-venlig ;-)
Hehe. Ja, mon ikke sådan en hidsigprop nok skulle kunne få vendt magtbalancen i akvariet. Jeg ville dog nok være lidt nervøs for om ikke den kunne finde på også at værelidt hård imod akvariets andre beboere :naughty:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

charlie saltvand skrev:Det er et pisse flot setup Jonas!

Måske din cyano skyldes en lille ubalance ml. Nitrat og fosfat?

Smuk balje!!!!
Mange tak Charlie. Jeg er beæret :)
Jo, det tror jeg egentlig godt at den kunne. Fosfaten måler 0.075, så selvom den ikke er skyhøj, er den jo trods alt højere end det optimale. Nitraten måler 2.5, så den er også lige en snas over hvad jeg kunne ønske mig, men igen ikke noget alarmerende.
Dog er akvariet jo ikke mere end et lille halvt år gammelt, så jeg vil knap nok mene at det er helt indkørt. Derfor er jeg heller ikke i vild panik over cyanoen. Det bliver fjernet ved vandskift, eller så meget jeg kan. Jeg hæfter mig ved at der stadig er lidt rød turf under det, der ikke sådan lige er til at suge op, hvilket fortæller mig, at det ikke helt har sluppet sit tag endnu, og at cyanoen nok lever godt af det slam der samler sig i algerne. Derfor er bekæmpelsen af de to nok tæt forbundne i mit tilfælde.
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af DonZeusAlonso »

Super fedt akvarie . Kan især lide drop off stilen.

Så meget at jeg faktisk overvejer at skrotte min egen ide med den normale rumdeler og så lave en rumdeler med et drop off system istedet.
Du gav mig inspiration til dette og skulle hilse fra konen og sige "tak" haha .. For nu har hun hørt på det andet i flere uger/måneder og nu er jeg igang med at studere fordele/ulemper ved dette system istedet.
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

DonZeusAlonso skrev:Super fedt akvarie . Kan især lide drop off stilen.

Så meget at jeg faktisk overvejer at skrotte min egen ide med den normale rumdeler og så lave en rumdeler med et drop off system istedet.
Du gav mig inspiration til dette og skulle hilse fra konen og sige "tak" haha .. For nu har hun hørt på det andet i flere uger/måneder og nu er jeg igang med at studere fordele/ulemper ved dette system istedet.
GØR DET!!! :)
Et drop kommer først rigtigt til sin ret som en rumdeler, så det skal du da bare ha'! :)
Specielt når det bliver lidt større, er der da helt sikkert nogle udfordringer med rengøring og flow i den dybe ende. Men jeg mener nu helt sikkert det er det værd.
Jeg er meget glad for at kunne have inspireret :) Du må hilse din kone og sige undskyld. :T

Og hvis du lige mangler den sidste inspiration, så kig her (jaja, du har nok set det i forvejen, men det er altså et kig mere værd...
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re:

Indlæg af DonZeusAlonso »

jonas _sandager skrev:
DonZeusAlonso skrev:Super fedt akvarie . Kan især lide drop off stilen.

Så meget at jeg faktisk overvejer at skrotte min egen ide med den normale rumdeler og så lave en rumdeler med et drop off system istedet.
Du gav mig inspiration til dette og skulle hilse fra konen og sige "tak" haha .. For nu har hun hørt på det andet i flere uger/måneder og nu er jeg igang med at studere fordele/ulemper ved dette system istedet.
GØR DET!!! :)
Et drop kommer først rigtigt til sin ret som en rumdeler, så det skal du da bare ha'! :)
Specielt når det bliver lidt større, er der da helt sikkert nogle udfordringer med rengøring og flow i den dybe ende. Men jeg mener nu helt sikkert det er det værd.
Jeg er meget glad for at kunne have inspireret :) Du må hilse din kone og sige undskyld. :T

Og hvis du lige mangler den sidste inspiration, så kig her (jaja, du har nok set det i forvejen, men det er altså et kig mere værd...

Altså, konen har nu bestemt sig at det bestemmer jeg helt selv. Det er min hobby og så længe hun får de fisk hun gerne vil have i, måtte jeg lave akvariet trekantet. Hehe .. :smart: .. Og så længe jeg ikke gør akvariet smallere/lavere end først planlagt. (L:160 x B:65 x H:65)

Har godt set linket du henviste til, det eneste der bekymre mig er, kan man ikke undgå den samling på midten, så det ikke ligner to akvarier der er er sat sammen for at lave det drop. Har nemlig set flere uden, men også en del med. Plus jeg vil have lavet en slags beslag, så jeg ikke behøver lime en "kasse" inden i akvariet, for at få drop off effekten, men lave akvariet som et "L" lagt på siden.

Jeg vil jo selvfølgelig helst have at akvariet bliver uden synlig teknik, så vidt som muligt.
De eneste pumper der køre med ledning uden om akvariet er jo Vortech, som måske kunne sættes på drop off fladen, bag en keramik/kunstig sten, for at skjule den så vidt som muligt og så have en GYRE placeret oppe i den "lave ende" af akvariet. Eller kan jeg måske bare nøjes med en enkelt GYRE ?

Det eneste der bekymrer mig er lyset. for hvis det var ville jeg lave et drop off akvarie med målene:
L:100 x B:65 x H:65 + L:60 x B:65 x H:100/120. .. Men hvilken lampe kan lyse ned på den dybde. For den lampe jeg havde tænkt mig at købe, står til at kunne dække 165x80x80, så vil der mangle 20cm i den dybe ende.

Jeg undskylder at jeg lige stjal noget af din tråd
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg var selv ude i at ville lave et drop akvarie da jeg var i planlægningsfasen med min nye balje. Jeg undersøgte om man kan få lavet et liggende "L" i et stykke glas. Det KAN man, men men men... Det skal laser skæres og der kan komme enormt mange spændninger i glasset og det KOSTER KASSEN!!!!!

Derfor overvejede jeg at få lavet 2 akvarier. Et "standard" og så sætte et i samme bredde men højere ude for enden..... Men nej... Det blir for bøvlet med teknik, rengøring af ruder osv. Osv....

Jeg tænker at Jonas løsning er den eneste rigtige. At lave en kasse inde i akvariet. Denne kan så evt. Gemme pumper osv.

Smuk balje Jonas.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af DonZeusAlonso »

charlie saltvand skrev:Jeg var selv ude i at ville lave et drop akvarie da jeg var i planlægningsfasen med min nye balje. Jeg undersøgte om man kan få lavet et liggende "L" i et stykke glas. Det KAN man, men men men... Det skal laser skæres og der kan komme enormt mange spændninger i glasset og det KOSTER KASSEN!!!!!

Derfor overvejede jeg at få lavet 2 akvarier. Et "standard" og så sætte et i samme bredde men højere ude for enden..... Men nej... Det blir for bøvlet med teknik, rengøring af ruder osv. Osv....

Jeg tænker at Jonas løsning er den eneste rigtige. At lave en kasse inde i akvariet. Denne kan så evt. Gemme pumper osv.

Smuk balje Jonas.
Men hvis du gemmer pumperne inde i kassen , hvordan kommer du så derind hvis pumpen går i stykker ?
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af nbd »

charlie saltvand skrev:Jeg undersøgte om man kan få lavet et liggende "L" i et stykke glas. Det KAN man, men men men... Det skal laser skæres og der kan komme enormt mange spændninger i glasset og det KOSTER KASSEN!!!!!
Hvad med at få det lavet i 20 mm akryl? Det er sikkert også dyrt, men bestemt lettere at arbejde med. Få evt. inspiration i Fiskerimuseet i Esbjerg - de har adskillige alternative akvarie-designs, som de selv har fremstillet i akryl.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af jonas _sandager »

Ingen problemer med en lille afsporing. Så længe det handler om drops, er det vist helt i trådens ånd ;)

Jeg er ikke i tvivl om at den måde jeg har konstrueret det på er den mest sikre og samtidigt den pæneste, da man undgår en samling. Desværre er der jo så en del spildplads, der lige pludseligt bliver til ret meget, hvis man har en konstruktion der minder om den jeg linker til. Der vil mit bud nok være et akrylakvarie, da det jo en del nemmere kan skæres til et L. (der var Niels hurtigere end mig)
Oppe i den her størrelse, ville jeg helt sikkert også satse på et closed loop, der cirkulerer vand fra bagersf på hylden og ned i den dybe ende. På den måde vil jeg tro at man kan nøjes med en enkelt gyre og muligvis et enkelt eller to skjulte powerheads.
Lyset ville jeg ikke være så bekymret for. For mig at se er en kæmpe fordel ved netop et drop, at man kan holde de lidt mindre lyskrævende koraller i den dybe ende. Derfor betyder det jo ikke så meget om man kan få 400 PAR på sandbunden. Det er selvfølgelig et spørgsmål om hvordan man har tænkt sig at indrette akvariet.

I øvrigt tror jeg at man skal overveje en DSB i den dybe ende, da man nok bliver træt af at skulle støvsuge sandbunden en gang om ugen. Den vil selvfølgelig kræve noget vedligeholdelse, men jeg har på fornemmelsen at det vil være mere overskueligt end den rutinemæssige vedligeholdelse af en tynd sandbund :)
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af DonZeusAlonso »

nbd skrev:
charlie saltvand skrev:Jeg undersøgte om man kan få lavet et liggende "L" i et stykke glas. Det KAN man, men men men... Det skal laser skæres og der kan komme enormt mange spændninger i glasset og det KOSTER KASSEN!!!!!
Hvad med at få det lavet i 20 mm akryl? Det er sikkert også dyrt, men bestemt lettere at arbejde med. Få evt. inspiration i Fiskerimuseet i Esbjerg - de har adskillige alternative akvarie-designs, som de selv har fremstillet i akryl.
Jeg har et akryl akvarie lige pt. og det skal jeg ikke have igen .. Så det er udelukket desværre ..
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har et akryl akvarie lige pt. og det skal jeg ikke have igen .. Så det er udelukket desværre ..

Hvorfor? Ridser? Eller..... Fortæl fortæl :)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: 108 liter drop off - Nyt FTS

Indlæg af DonZeusAlonso »

charlie saltvand skrev:Jeg har et akryl akvarie lige pt. og det skal jeg ikke have igen .. Så det er udelukket desværre ..

Hvorfor? Ridser? Eller..... Fortæl fortæl :)
Lige præcis ridser faktisk, et glas akvarie er mere tilgivende end et akryl. Men de er ikke så synlige på et glas akvarie, har nemlig ejet et glas alvarie før og der skulle man studere for at finde ridserne, med det jeg har nu kan jeg se dem ligeså snart, lyset bliver tændt. Samt der sætter sig hurtigt alger i revnen. Kan til gengæld godt lide ideen med at akvariet er "helstøbt", når vi snakker akryl, som jo i realiteten gør det mere sikkert i længden, samt du kan tabe en sten inde i det uden at glasset revner .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"