"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

108 liter drop off - Til salg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Nu med SPS

Indlæg af jonas _sandager »

Bumbum. Her sker der også lidt :)
Der er, efter alt for længe, endelig ved at være styr på salinitet. Som jeg har skrevet om, havde jeg fundet ud af, at mit refraktometer målte helt skævt. Jeg nåede at få hævet saliniteten en anelse, inden jeg slog koldt vand i blodet og besluttede mig til at få dobbelttjekket måleapparatet førend jeg kaste mig ud i de store ændringer. Det har dog vist sig, med rigtig god og venlig hjælp fra Flemming (FEM64), at den oprindelige afvigelse jeg opdagede nok har holdt stik. I hvert fald målte mit vand en relativ densitet på 1.021, hvilket jo er alt for lavt. Nu er den over de sidste uger langsomt hævet til 35ppt, hvor den gerne skulle blive.

Om den lave salinitet skulle have været skyld i dårligdomme, kan jeg ikke finde noget endegyldigt svar på, men jeg har dog fundet en udtalelse fra dr. Ron Shimek, hvor han skriver at tuxedopindsvin er ret følsomme over for lav salinitet, så det passer jo meget godt med at de ikke har villet overleve i mit vand. Jeg prøver endnu en gang efter at der er kommet styr på salten, så må vi se hvad der sker ved det.

De nyeste vandværdier ser også bedre ud end de ellers har gjort;
KH: 7.0
Ca: 400
Mg: 1440
De har ellers ligget noget lavt, men det giver jo også god mening, når der ikke har været salt nok i vandet. Jeg holder lige øje med hvordan de udvikler sig i den kommende tid, når nu der fortsættes med vandskifte med højere værdier.

Algevæksten ser ud til at være en anelse på tilbagegang, så det er jo også en god udvikling. )0% af algerne er nu skiftet fra at have været lilla, til at være grønne. Så nu skulle jeg mene at der er gode chancer for at algeædere gider at se på dem :)

Jeg har stadig glasroser og bobbelalger. Rejerne jeg har kommet i, for at tage glasroserne ser jeg ikke meget til. Om det skyldes picticromisen eller at de bare ikke er specielt interesserede i glasroser, skal jeg ikke kunne sige. Dog er jeg nu gået overtil proaktiv udrydning fra min hånd. Med meget lidt held, desværre. En enkelt af glasroserne har på nuværende tidspunkt nok fået 5mL aiptasiaX, hvor de på flasken anslår at 0.1-0.2 mL er nok. Jeg hader de sataner! ;)

Slutteligt er jeg kommet frem til, at det jo nok er fjollet helt at holde sig fra SPS. De er jo flotte...
Planen er derfor. lige så langsom, at forsøge med lidt montier og, hvis det går godt, måske en bali slimer eller andre typer. Kan jeg ikke holde værdierne med vandskift, må jeg jo så se mig om efter en doseringsmaskine. Efter opgraderingen skulle der nok kunne blive plads i skabet, i hvert fald. Men den tid, den sorg ;)


God weekend derude :)
Senest rettet af jonas _sandager lør 14. feb 2015 12:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 108 liter drop off

Indlæg af Wiinberg »

Rigtig dejligt med lidt fremgang :) Det bliver spændene at følge med i hvor baljen bevæger sig henad i tiden der kommer.

God weekend ;)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 108 liter drop off

Indlæg af palamo123 »

jonas _sandager skrev:Bumbum. Her sker der også lidt :)
Der er, efter alt for længe, endelig ved at være styr på salinitet. Som jeg har skrevet om, havde jeg fundet ud af, at mit refraktometer målte helt skævt. Jeg nåede at få hævet saliniteten en anelse, inden jeg slog koldt vand i blodet og besluttede mig til at få dobbelttjekket måleapparatet førend jeg kaste mig ud i de store ændringer. Det har dog vist sig, med rigtig god og venlig hjælp fra Flemming (FEM64), at den oprindelige afvigelse jeg opdagede nok har holdt stik. I hvert fald målte mit vand en relativ densitet på 1.021, hvilket jo er alt for lavt. Nu er den over de sidste uger langsomt hævet til 35ppt, hvor den gerne skulle blive.

Om den lave salinitet skulle have været skyld i dårligdomme, kan jeg ikke finde noget endegyldigt svar på, men jeg har dog fundet en udtalelse fra dr. Ron Shimek, hvor han skriver at tuxedopindsvin er ret følsomme over for lav salinitet, så det passer jo meget godt med at de ikke har villet overleve i mit vand. Jeg prøver endnu en gang efter at der er kommet styr på salten, så må vi se hvad der sker ved det.

De nyeste vandværdier ser også bedre ud end de ellers har gjort;
KH: 7.0
Ca: 400
Mg: 1440
De har ellers ligget noget lavt, men det giver jo også god mening, når der ikke har været salt nok i vandet. Jeg holder lige øje med hvordan de udvikler sig i den kommende tid, når nu der fortsættes med vandskifte med højere værdier.

Algevæksten ser ud til at være en anelse på tilbagegang, så det er jo også en god udvikling. )0% af algerne er nu skiftet fra at have været lilla, til at være grønne. Så nu skulle jeg mene at der er gode chancer for at algeædere gider at se på dem :)

Jeg har stadig glasroser og bobbelalger. Rejerne jeg har kommet i, for at tage glasroserne ser jeg ikke meget til. Om det skyldes picticromisen eller at de bare ikke er specielt interesserede i glasroser, skal jeg ikke kunne sige. Dog er jeg nu gået overtil proaktiv udrydning fra min hånd. Med meget lidt held, desværre. En enkelt af glasroserne har på nuværende tidspunkt nok fået 5mL aiptasiaX, hvor de på flasken anslår at 0.1-0.2 mL er nok. Jeg hader de sataner! ;)

Slutteligt er jeg kommet frem til, at det jo nok er fjollet helt at holde sig fra SPS. De er jo flotte...
Planen er derfor. lige så langsom, at forsøge med lidt montier og, hvis det går godt, måske en bali slimer eller andre typer. Kan jeg ikke holde værdierne med vandskift, må jeg jo så se mig om efter en doseringsmaskine. Efter opgraderingen skulle der nok kunne blive plads i skabet, i hvert fald. Men den tid, den sorg ;)


God weekend derude :)
Selv om det er en lille tank synes jeg sagtens du kunne sætte en doseringsmaskine på. Det ville hjælpe rigtig godt på din KH og CA.
For mit eget vedkommende doserer min maskine 12 gange i døgnet af CA og KH. Min KH og rock solid, hvilket doseringsmaskinen tager æren for.
Og de dejlige SPS sætter pris på den rock solid KH :-)
Og så vil jeg lige nævne NOPOX. Det har jeg kørt med i 2,5 mrd og er virkelig tilfreds med resultatet.

God weekend
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Ja. Jeg tror også at det bliver nødvendigt med en doseringsmaskine, hvis der skal SPS i. I mit 54-liters tilføjede jeg manuelt 2 gange om dagen, for at holde det stabilt nok. Om det er et lille akvarie eller ej, kan værdierne jo sagtens svinge meget, hvis tætheden af koraller er stor.
Grunden til at jeg lige ser tiden an er, at jeg jo kun har bløde og LPS i endnu, og de sagtens kan holde sig kørende med vandskift. Eller burde, i hvert fald. Men mon ikke det ender med én af de her billige jebao-enheder. De virker til at være god valuta for pengene.

NO-POX, er det ikke en form for VSV? Jeg har ikke rigtig noget frit NO3 i vandet. Det der ér, er bundet i algerne. Så jeg tror mest at det vil bidrage til at udsulte korallerne, hvis jeg begynder at carbondosere.
Men tak for forslaget :)

Mit næste move er et nyt tuxedo urchin, nogle snegle og nyt harpiks til osmoseanlæget. Desværre har jeg en del penge til gode hos SU-styrrelsen, så jeg er lige nødsaget til at vente lidt :angry:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Echinopora lamellosa med sweeperene ude
BilledeDSC_1719 by jonas_sandager, on Flickr
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 108 liter drop off

Indlæg af Marco R »

Super flot billede :GO
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: 108 liter drop off

Indlæg af AndersGS »

Helt enig! Fedt taget :GO
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 108 liter drop off

Indlæg af FEM64 »

Det står sgu ret skarpt Jonas. Måske specielt efter at du fik lidt mere salt i. ;)
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 108 liter drop off

Indlæg af FEM64 »

Og dine billeder er fantastiske.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

Tak for det! :) Jeg skal gøre mit bedste for at komme med flere hen ad vejen ;)

Og ja, Flemming. Det var sgu fedt at få styr på det salt. Nu kan det da i hvert fald udelukkes som synder for mine problemer.
Jeg må nok hellere skynde mig at indskyde, at hele akvariet ikke står helt så godt. Algerne er der jo stadig. Men det går da lige så stille fremad.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 108 liter drop off

Indlæg af palamo123 »

Men kunne vi ikke få et FTS? :-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off

Indlæg af jonas _sandager »

palamo123 skrev:Men kunne vi ikke få et FTS? :-)
Der skal nok komme et inden så længe :y
Der er kommet lidt nyt i akvariet igen

Centropyge Argi
Mithraculus sculptus x2
Tripneustes gratilla

Og der ud over kom der også et par SPS i baljen. En rød digitata, en lille monti cap og en bali slimer. Jeg glæder mig lidt til at se hvordan de tager det :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS

Indlæg af jonas _sandager »

Ikke helt uforventeligt ser jeg en pån portion aggression fra min dottyback på den nye fisk. Den er ikke sådan vildt meget efter den, men har været oppe på hylden og jage den lidt rundt et par gange.
Jeg har sat et spejl op i den dybe ende, og det har indtil videre taget langt det meste af opmærksomheden fra dværgkejseren.
Hvis der er nogen der har andre råd, tager jeg gladeligt imod :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS

Indlæg af jonas _sandager »

Så kom der en lille UAS på setuppet
BilledeCSC_1826 by jonas_sandager, on Flickr
Indtil videre er den drevet af en tunze 200 luftpumpe og får lys fra en enkelt 10watt koldhvid chip. Med tiden opgraderer jeg højst sandsynligt lyset, og jeg har 2x15watt grolys.

Jeg er spændt på om den kan hjælpe med at få bugt på de lilla-pisalger, jeg stadig bøvler lidt med.

Dværgkejseren nåede i øvrigt. at få en hel del flere tæt af picticromisen end jeg havde forudset, og endte med at mangle det halve af halefinnen og være godt flosset, i det hele taget. Dog holdt jageriet op, og kejseren begyndte at spise. Så nu svømmer alle fisk igen fredeligt rundt og ser ud til at trives. Det er som om der er kommet en del mere liv i de andre fisk, siden kejseren kom i. Det er jo rigtig rart at se dem lidt mere :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af Jones »

Hej Jonas
Hvad er status på skummeren? Larm, effektivitet osv. Jeg overvejer at prøve samme model, men kan ikke rigtigt finde Info fra folk der har den. Så nu spørger jeg dig :)
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Hej.
Den er super :)
Jeg ville lyve hvis jeg påstod at den er lydløs, men den larmer i hvert fald en del mindre end min gamle Tunze 9002. I et godt isoleret møbel, vil jeg tro at man kan komme nogenlunde af med den lyd der er. Støj er jo meget subjektivt, så det er svært rigtigt at forklare. Jeg kan dog sige, at dem jeg har fundet, der har denne model, generelt har været godt tilfredse med lydniveauet i forhold til andre skummere. Man skal dog lige være obs på, at der ikke følger en lyddæmper med til luftindtaget. Den er IMO nødvendig. Det tager jo så heldigvis i omegnen af 3 minutter at lave en selv, så det er ikke det største problem.
Afskumningen er jeg meget imponeret over. Den er nogenlunde nem at styre, og jeg kan ret nemt kontrollere hvor kraftig en suppe den skal lave. Lige nu skummer jeg rimelig tørt, og her er en lille uges produktion, med 4 fisk, der ikke er blevet fodret hver dag
DSC_1945.JPG
Alt i alt er jeg meget tilfreds med skummeren, og jeg vil sige, at man får VIRKELIG meget for pengene. Når det så er sagt, så skal man, hvis man forventer at få en Bubble King eller en NYOS, nok bare regne med at give mere end de 80$ den koster - der er, trods alt en eller anden form for korrespondens mellem pris og kvalitet. :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af Jones »

Tak for en god beskrivelse. Hvor dybt vand står den i hos dig? Og ved du om den skal have en bestemt dybde? Jeg synes at den ser fin ud til pengene og tror at den vil være god til mit 54 L med sump.
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Ingen årsag :)
Den står på 21cm (~8") vand. På amerikanske fora mener de at den skummer bedst på 7", men jeg har prøvet at ændre lidt frem og tilbage, og har ikke kunnet optimere noget særligt på det. Manualen siger 8"-9".
Og nåh ja, det er så lige det. At kalde det en manual, det der fulgte med, er nok lige at presse citronen. Men der var vist nok et a5 ark med nogen tegninger og kinesiske tegn, der skulle forklare hvordan den virker. Ikke videre brugbart. Men har man prøvet at bruge en skummer før, finder man nok ud af det ;) Og ellers er der jo youtube.

Jeg er helt sikker på at den kan klare et 54 liters. Måske lidt overkill endda.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af Jones »

Den ser jo ud til at gøre et nydeligt stykke arbejde på dit akvarie, billederne taget i betragtning. Mit er naturligvis mindre, men jeg vil gerne igang med SPS og også have sat min doseringsmaskine til, så jeg tænker at det vil være fint med en god skummer. Har et par klovne på 7 år som spiser en del og alternativt kommer der en bundlevende fisk i også. Så kan jeg fodre lidt mere så der ikke bliver FOR rent.
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Tog dette billede i dag til en salgstråd
BilledeDSC_1951-4 by jonas_sandager, on Flickr
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af PoulD »

Flot billede :y
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

PoulD skrev:Flot billede :y
Tak for det, Poul :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Så kom dottybacken videre til en ny ejer. Det tror jeg at der er en dværgkejser der er pænt lettet over, som den svømmer rundt der, forslået og med en halv halefinne.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

Tid til en lille update :)
For det første er der kommet nye beboere. En seksstribet gylte, en lille ny klovn og en god håndfuld blandede snegle; turbo, trochus og nassarius. Det hele ser ud til at have det fint, ud over den lille klovn. Den er blevet taget til nåde af den gamle klovn, men har til gengæld en ret voldsom skade på den ene gælle, der er blevet til et sår. Den svømmer dog fint rundt og ser også ud til at tage føde til sig. Så indtil videre ser jeg det lige an.

Herbivorerne ser ud til at gøre et indhug i algerne. Det går ikke stærkt, men der kan spores en god udvikling. Så er der jo også en rimelig chance for at de kan have noget at leve af når algerne er nede på et acceptabelt niveau.
Da jeg ærlig talt er ved at være lidt træt af at kigge på alle algerne er jeg begyndt at køre med vandskift med tilhørende algeudryddelse hver anden eller tredje dag. Jeg er lige gået på barsel, så det passer med at det kan ordnes når barnet sover middagslur. Nu skal der ske noget! Og heldigvis ser det klart ud til at det kan ses :)

Dog har jeg observeret en pH på 7.7 fra morgenstunden. Jeg troede det kunne tilskrives lav KH, da den var kommet under 7, men jeg har siden hævet den op på 7.3 igen, hvilket ikke ser ud til at have gjort en forskel. Ligeledes har jeg ført skummerens luftindtag ud af underskabet, og lufter ud i stuen mindst en gang om dagen. Det ser indtil videre ikke ud til at gøre nogen tydelig forskel. Kan løsningen være at hæve KH yderligere?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af nbd »

Måske skal du tilsætte lidt kalkwasser dagligt for at hæve både pH og kH? Det er langt den nemmeste (og billigste!) måde.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Måske skal du tilsætte lidt kalkwasser dagligt for at hæve både pH og kH? Det er langt den nemmeste (og billigste!) måde.
Tanken har strejfet mig, ja. Det skulle jo netop gøre det :) Det kan tilsættes til ATO-vandet, ikke?


ps. Tak for sidst :beer: Sjovt at få et ansigt på :y
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af nbd »

Jeg hælder kalkwasser direkte i sumpen. Metoden er enkel: 1 tsk. Ca(OH)2 i en 0,5-1 L flaske med helt tæt prop. Ryst og lad stå til vandet er klart (f.eks. natten over). Herefter kan du hælde den klare væske i sumpen.

Vær obs på at kalciumhydroxid er stærkt basisk - langt væk fra børn! Og pas på du ikke indånder støvet.

Selv tak - hyggeligt at mødes :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Jeg hælder kalkwasser direkte i sumpen. Metoden er enkel: 1 tsk. Ca(OH)2 i en 0,5-1 L flaske med helt tæt prop. Ryst og lad stå til vandet er klart (f.eks. natten over). Herefter kan du hælde den klare væske i sumpen.

Vær obs på at kalciumhydroxid er stærkt basisk - langt væk fra børn! Og pas på du ikke indånder støvet.

Selv tak - hyggeligt at mødes :beer:
Cool. Jeg er dog nok mere lun på ato-metoden, da det jo så kan passe sig selv, hvilket nok er smartest.
Hvilken calciumhydroxidkilde bruger du? Jeg har set wienerkalk foreslået. Kan det bruges? :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af nbd »

Jeg har tidligere brugt en bøtte fra Bauhaus men bruger nu GroTech.

Og jeg har vist mine drenge DIE's hjemmeside - den ene kunne genkende jeres logo :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Re: 108 liter drop off - Nu med SPS og UAS

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Jeg har tidligere brugt en bøtte fra Bauhaus men bruger nu GroTech.

Og jeg har vist mine drenge DIE's hjemmeside - den ene kunne genkende jeres logo :beer:
Hehe. Fedt! Jeg ved jo ikke hvor vildt de kan lide deres musik, men hvis de vil høre lidt af musikken, ligger det meste af vores plade vist på youtube. Her er ét af numrene :beer:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Og nok med den skammelige selvpromovering...

Godt at vide med Bauhaus. Vi har sådan en i baghaven, men vist ikke en saltbutik der fører kalkwasser, nærmere end Horsens. Så hvis jeg kan spare en togtur derned, ville det jo være fedt nok ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"