"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Degnens 240 liter - så blev det endelig min tur!

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Degnen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 28. jun 2010 13:34
13
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009

Degnens 240 liter - så blev det endelig min tur!

Indlæg af Degnen »

Hej derude,

Så blev det endelig min tur. Yes! Jeg har siddet on/off og savlet foran skærmen, de sidste 8-9 år. Jeg har flere gange været tæt på at gå igang men økonomi, tid og interesse har ikke rigtigt været godt timet.... Før nu!

Igår hentede jeg et næsten nyt akvarie, der havde været brugt til en skildpadde. Padden er nu væk og akvariet står med vand i til tæthedstest på mit badeværelse.

Akvariet er et tropeakvarie fra 2013 med målene 80x60x50 (bredde x dybde x højde). Ved ikke om det kan kaldes for et shallow reef, men synes alligevel målene er gode. :-)


Jeg skal flytte D. 1 August, så tiden op til bliver en klargøringsproces, hvor møbel og lampe skal stå klart til indflytning + muligvis indkøring af sten.

Sumpen bliver indtil videre en 54 liter standart tank, jeg har stående, da udstyret bliver lidt lowbudget her i starten i hvert fald.

Lampen leder jeg stadig efter, men en 250w hqi er at foretrække i starten, da de nærmest kastes i nakken på folk for tiden. På sigt en diy LED lampe :-)

Det mest kontroversielle planer på mit akvarie bliver en diy akvariecomputer, men online styring og kontrol af lys, flow, enkelte vandværdier, fodring og muligvis kamera. Dette vil jeg selvfølgelig holde jer opdateret om ;)

Den samlede plan er et simpelt SPS rev, med et par små kirurger, men nu må vi se ;-)

Hvis nogen brænder inde med noget brugt udstyr i århusområdet, så skriv da en PM.

glæder mig til at vise hvad der sker!

God søndag
/ degnen
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Degnens 240 liter - så blev det endelig min tur!

Indlæg af AndersBoerglum »

Det er da fedt, endelig at kan komme igang med den hobby, man har drømt om i så mange år :)

Hvis du vil starte med HQI, så ville jeg nok nøjes med en lampe med 150w hqi, og to-fire T5 rør.
Alternativt kan du også bruge en T5 lampe med 6-8 24w T5 rør.

Men god vind, og læg gerne billeder op, som projektet skrider frem :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Degnen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 28. jun 2010 13:34
13
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009

Re: Degnens 240 liter - så blev det endelig min tur!

Indlæg af Degnen »

Ja, det er virkeligt lækkert at komme lidt igang. Skal også knibe mig selv lidt i armen hver gang jeg ser det. Selvom det lyder åndssvagt, så er det lidt vildt bare at have købt sig et akvarie.

Det har nu stået i knap to døgn med vand i på badeværelset, så kan konkludere at det er helt tæt og ridsefrit.

Mht. lampe, så tror jeg ikke at ren t5 kommer på tale foreløbigt. Men 150W er helt sikkert en mulighed.

Mvh Degnen
Degnen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 28. jun 2010 13:34
13
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009

Re: Degnens 240 liter - så blev det endelig min tur!

Indlæg af Degnen »

Så er der en lille Update fra det lille rev, der nu er kommet til Nørrebro. Jeg er flyttet med min kæreste ind på et 20kvm værelse i en stor delelejlighed, hvor jeg har fået lov at slå akvariet op. Jeg er gået igang med bordbyggeri, men med nyt job hår det langsomt men sikkert fremad.

Bordet er bygget op af fire lodrette Porsa profiler på hver 100 cm. I alle enderne sider gevind, hvor der i bunden er sat skruefødder, til indstilling af højde, og i toppen er der bolte så toppladen sidder godt fast og støtter vridninger.
Toppladen er 25 mm birkefiner og på siden er der boltet 21 mm spånplader, hvor bagsiden er i højde med benene og under toppladen, så den understøtter denne. Alt i alt er bordet temmeligt stabilt og mangler nu låger, spartling maling og lister til at dække kanterne. Bordet bliver hvidt.

Næste skridt bliver huller til overløb, er der nogen, der vil tjene en skilling ved det, eller kan råde mig til en god glarmester i Nørrebro-området?

Glæder mig til at vise jer mere ;-)
Degnen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 28. jun 2010 13:34
13
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009

Re: Degnens 240 liter - så blev det endelig min tur!

Indlæg af Degnen »

En lille teaser, til de interesserede :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"