"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Min 250L balje

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Min 250L balje

Indlæg af hellfish »

De larmer meget!!! Men det er 2 forskellige slags larm .. PoulD kan sikkert forklare det mere teknisk end jeg når han forstår hvad jeg mener :D ..
Vortech pumperne har motordelen siddende udenfor og lyden forplanter sig derved i luften som en relativt høj hylen.. Man kan høre den højt men går man i rummet ved siden af er den umulig at høre ..
Tunze pumperne forplanter vibrationerne i akvariet på en måde så hvis du lægger øret til væggen i rummet ved siden af kan man høre en brummen ..
Dette er selvfølgelig lidt overdrevet men det giver en ide om hvad forskellen er
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

I har helt ret mht støjen. Det betyder meget for mig, at det ikke larmer for meget :y

Jeg har talt med Jesper. Han har købt en ny MP40, så jeg vil lige se om han ikke giver kaffe en dag, så jeg kan høre hvordan lyden fra pumpen er, inden jeg selv køber en :beer:

En MP40 er jo for voldsom stor til min lille balje, så den skal kun køre 50-60% og så burde den ikke larme.
Den skal vidst også kalibreres, for at blive endnu mere lydsvag (det skulle dog ikke være så let, men Jesper er flink at hjælpe)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Så er der smidt en mp40 i baljen, og jeg har fjernet to tunze 6055'ere :GO
Nu har jeg en tunze 6045 og mp40 i balen. Det er små 15.000 l/t
A. 60 x volumen i flow, det må være nok?
6045'eren blæser bag stenene, mens mp40'eren sidder nogenlunde centralt.

Den giver et super lækkert flow, men den er mere kompliceret at kallibrere, end jeg havde forestillet mig.
Rotoren køre ikke helt lige, og jeg er åbenbart ikke mester i at få den til at køre lige. Ikke endnu i hvert fald :h

Nu venter jeg bare på at carsten får leveret min nye lampe. Det bliver skønt :GO
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Min 250L balje

Indlæg af Han$en »

MP40 er en bitch at få vibrationsfri - Men det kan sagtens lade sig gøre! :happy:

Glem alt om det tal med X antal gange akvariets volumen pr time - Det der er vigtigt er at der ikke er døde områder, og ikke samler sig skidt på bunden. Med andre ord, omrøring i karret.

Det kan være sig 25x i timen hvis man rammer rigtigt kontra ens stensætning. Det skal nu ikke gå så meget op i tal, omend der selvfølgelig skal rykkes nogle liter. Tror mit seneste blev omrørt ca 11 gange i timen kun, men stadig med fantastisk vækst på Acropora og Montipora. Jeg var blot heldig :happy:

MP40 levere et fantastisk blødt men kraftigt flow. Så er den placeret rigtigt er det tæt på den kan klare akvariet alene. Men 6045'eren gør bestemt ingen skade!
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Tak for dit input Hansen :GO

Det går også langsomt femad med væksten. De som så rigtig skidt ud for en måned siden, ser en del bedre ud allerede.
Men vejen er sgu lang, når man skal rejse sig op efter en nedtur. Der går nok novle måneder endnu, før baljen er i topform endnu.

Jeg har prøvet at tage nogle billeder, close up shots, men jeg er forfærdelig dårlig til det med billeder. Det bliver enten for mørk, lys, utydelig osv. Jeg skal lægge billeder op, når jeg får taget nogen, hvor man kan se hvad billedet forestiller, hehe :K
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Hey,

Synes lige det er tid til en lille update igen.

Jeg har fået min MP40, som bare giver det bedste flow, sammenlignet med mine Tunze.

Nu har jeg MP40 og en enkelt 6045'er bag sten sætningen.

Jeg har også fået en ny lampe, ATI med 8 x 39w.
I den forbindelse har jeg købt en stor mængde ATI rør. Bla. de nye Coral rør med hvid/blå/rød i farverne.

Jeg har købt et enkelt purple plus og en actinic, men jeg synes egentlig at koraler står pænere og mere naturligt, uden de purple og actinic rør. Jeg kan til gengæld godt lide de coral plus rør.

Jeg er kommet de fleste bakterie/alge belægning til livs, ved at skrue ned for skummeren og få en smule N og P i baljen. Blot omkring 2-4 ppm no3.
Jeg har spottet nogle små grønne alger et par steder, så lidt po4 er der kommet.

Jeg skal lægge nogle nye billeder op snart :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Min 250L balje

Indlæg af Bokelund »

Hej, :)

Det ser bare virkelig virkelig godt ud, en af mine yndlings akvarie her inde (har ikke set dem alle sammen ;) )

Fed stil med møblet og elsker at akvariet er "åbent".
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"