"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SørenF's 250 l akvarie - update 24. marts

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

SørenF's 250 l akvarie - update 24. marts

Indlæg af SørenF »

Hej akvarister!

Her er en lille præsentation af den balje jeg går og roder med.
Dels fordi jeg håber I vil synes det er underholdende, og dels fordi jeg synes det er praktisk at folk der måtte tage sig tid til at være behjælpelige, bedre kan pejle sig ind på hvad jeg måtte spørge om.

Jeg er ikke blandt dem der har det vildeste akvarie, men jeg er helt sikkert blandt dem der har størst glæde ved denne hobby :f3:

Jeg tror ikke man ved læsning kan ruste sig til at få et saltvandsakvarie til at fungere optimalt. Man må kaste sig ud i det, og så lære hen ad vejen. Til den proces skal man bruge et skoleakvarie :wink: som netop er det jeg vil vise jer her. Der har virkelig været, og er stadig, meget at lære. En gang imellem føles det som at lande en Boeing 747 uden kørekort. Teorien har jeg fundet i bøger, på nettet, og her på Saltvandsforum, og tak for det :beer: også tak til min bror, PederP, som startede saltvand samtidig med mig, en super "sparringspartner", som er flittigere end jeg til at holde sig opdateret med mangt og meget, til min udelte snylterbegejstring :wink: . Emnet ser ud til at være uudtømmeligt, som saltvandsakvarist bliver man nok aldrig færdig med at lære. -Heller ikke som saltvandsakvarist :smart:

Startede i december 2010 (startede egentlig i 1986 med faxekalk og døde, klorede koraller, som var måden dengang :biggrin: Fik aldrig noget levende i, for akvariet revnede da jeg hældte salt i. Men det er en helt anden historie :BA )
Har været igennem mange processer, det seneste var at få smidt biopellets på porten, da mit vand blev alt for rent, som hos så mange andre man kan læse om i den lange tråd om emnet. Da jeg stadig ikke kunne måle nitrat en måned efter pellets var fjernet, begyndte jeg at tilsætte nitrat!! I form af CalciumNitrat, da mit calcium lå lidt til den lave side. Nu er bøtten vendt, efter jeg skiftede testsæt, på mistanke om at det var blevet for gammelt, og jeg måler i øjeblikket 40 ppm nitrat. Derfor er jeg begyndt at tilsætte vodka, 2 ml om dagen, hvilket jeg meget gerne vil høre kommentarer til! På længere sigt vil jeg koble et refugium på, og så se om jeg kan styre nitrat på den måde. Det er jeg nu ikke så sikker på, når jeg måler på et karantæneakvarie jeg har, som er fyldt med Caulerpa, her er nemlig nul nitrat..

På billederne ses et par montiporaer, som helt sikkert mangler et eller andet, især en "Reverse Pokerstar", som var megaflot i starten, men som nu er næsten helt hvid. Jeg håber det hjælper at der nu igen er nitrat til stede, og at den også bliver glad når der kommer kalium-testsæt + kalium i næste uge..

Akvariet:

250 l med weissglas på to sider. Bygget af Claus Tropeakvarier
Mål: 100 x 50 x 50
Sump: 80 x 40 x 40. Hjemmebyg.
Bord/skab også hjemmebyg.

Teknik

Lys:
Giesemann Infiniti m. 150 w Coral Vue ReefLux 12.000 k: 10 timer dagligt og
2 x 24 w T5 rør: ATI pure actinic: 14 timer dagligt.
Led spot 24 w "Hammerhead": 6 timer dagligt.
Skummer: Tunze 9410
Returpumpe: Tunze Silence 1073.040
1 Tunze 6055
1 Tunze 6095
Begge styret af Tunze Wavecontroller 7092

Tilsætninger:


Jeg bruger "Balling-metoden" og tilsætter pt. dagligt:

62 ml CalciumChlorid-blanding m. sporestoffer
58 ml NatriumbiKarbonat-blanding m. sporestoffer
58 ml havsalt uden NatriumChlorid.

2 ml vodka.

Aktivt kul fra KZ. Har kørt med det en måned. Superklart vand, men jeg er lidt nervøs for om det også fjerner ønskede ting og sager..

Vandværdier:

Mg 1350
Calcium 420
KH 9,6
No3 40
pH 8,0
Salinitet 1.025 - 1.026
PO4 0 (omsider 0, nok efter at det lykkedes at hæve No3. Kører dog også med lidt Rowa, men overvejer at trappe ud af dette igen, da det også skulle fjerne gode sager, f.eks kalium?? )
Kalium : får først målesæt i den kommende uge
Det samme gælder jern.
Strontium og Jod tilsættes jo bl.a. sammen med Balling, så der burde være nogenlunde hvad der skal, men jeg har målt en gang om måneden, og hver gang målt for lidt. Derfor har jeg tilsat lidt, men er forsigtig med det, for jeg ved ikke helt om jeg kan stole på testsættene (Salifert) -Ved dog heller ikke om jeg ikke kan :lipssealed:

Interiør:

22 kg tørlagte levende sten
12 kg brugte levende sten (med masser af glasroser, som jeg stadig slås med. Troede ellers det var slut med dem efter et besøg af en Chaetodon kleinii. Den gik der en uges tid, og det var åbenbart for lidt, men den måtte have det røde kort, da den gik i gang med mine SPS :naughty: )

Fisk og koraller kan I selv se på billederne. Jeg har navne på det meste, hvis nogen skulle spørge :y

Jeg fodrer mest med tørfoder, må jeg indrømme, dog også lidt frostfoder i ny og næ, også rogn fra fladfisk.
Jeg tilsætter ikke aminosyrer - kun dem der kommer via proteinerne i foderet..

Her kommer lidt billeder. Ris såvel som ros modtages gerne. Bemærk de røde slimalger/ cyano, som jeg har døjet med længe. Jeg tror problemet til dels skyldes OD med Biopellets. Problemet er også pænt på retur nu..

Tak for din interesse.
Sf0450.jpg
[/img_l]
Sf0466.jpg
[/img_r]
Sf0492.jpg
[/img_l]
Sf0491.jpg
[/img_r]
Sf0504.jpg
Sf0514.jpg
[/img_l]
Sf0526.jpg
[/img_r]
IMGP0362.JPG
[/img_l]
IMGP0361.JPG
[/img_r]
IMGP0385.JPG
[/img_l]
IMGP0384.JPG
[/img_r]
IMGP0367.JPG
[/img_l]
IMGP0376.JPG
[/img_r]

IMGP0368.JPG
[/img_l]
IMGP0401.JPG
[/img_r]

IMGP0364.JPG
[/img_l]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af SørenF søn 24. mar 2013 14:53, rettet i alt 3 gange.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Søren,

Den jumbo har du godt nok landet :GO
Flot balje, ligner du har haft en balje i årevis - tillykke, og fed tråd.

Velkommen på SF og hobbyen :-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af wondersurfer »

ser godt ud

hvad er den bordlampe til???
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af AndersGS »

Helt vildt flot! :GO

Som wondersurfer undrer det mig også med bordlampen?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af PederP »

jeg ved at der gemmer sig en 27W? LED spot i lampen ;)

Gode billeder, du må da godt ta kameraet med ind til lillebror...?
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af wondersurfer »

ahh okay :K
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

Peder (revnørd): Tak for den hyggelige velkomst :)
Jeg har haft akvarie det meste af mit liv, men først det seneste års tid med varmt saltvand. Utroligt så meget der er sket, og så mange muligheder vi har fået.

Wondersurfer og AndersGS: Tak skal I have :happy: Ja, køn er den ikke, den skrivebordslampe. Der sidder en 24 w led spot i den (en "Hammerhead"). Mit næste akvarie skal være med et lukket rum over, hvor jeg rigtig kan have grimme lamper hængende. Det er flot med et åbent akvarie, synes jeg, men hvor bliver jeg dog træt af alt det "affaldslys" ud i stuen, uanset hvor"smart" lampen så er :wink:

Brormand: Det er et værre pocketkamera, men skal nok tage det med :beer:
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af permadsen12 »

Ha ha. Jeg er også gammel nok til at have været turen igennem med blege koralskeletter, bundfilter og spandpumpe i mit tilfælde tilbage i 1988. Fik næsten dårlig ryg af at slæbe faksekalk hjem fra plantimporten :dizzy:

Dit nye moderne projekt ser bare rigtig godt og gennemarbejdet ud :K

Flot flot skab du har fået lavet og god måde at skjule overløbet. Hvad har du brugt til at lime stenene fast på glasset ?

Din LED spot - er du tilfreds med den, og tror du du ved at hænge 3-4 stk og baljen kunne droppe din HQI ?

Har lige "bogmærket" denne tråd, så vær nu flittig med opdateringer og ikke mindst massere af våde billeder :h

Med venlig hilsen

Per Madsen
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af AndersGS »

SørenF skrev:Peder (revnørd): Tak for den hyggelige velkomst :)
Jeg har haft akvarie det meste af mit liv, men først det seneste års tid med varmt saltvand. Utroligt så meget der er sket, og så mange muligheder vi har fået.

Wondersurfer og AndersGS: Tak skal I have :happy: Ja, køn er den ikke, den skrivebordslampe. Der sidder en 24 w led spot i den (en "Hammerhead"). Mit næste akvarie skal være med et lukket rum over, hvor jeg rigtig kan have grimme lamper hængende. Det er flot med et åbent akvarie, synes jeg, men hvor bliver jeg dog træt af alt det "affaldslys" ud i stuen, uanset hvor"smart" lampen så er :wink:

Brormand: Det er et værre pocketkamera, men skal nok tage det med :beer:
Aha, tak for info.. Husk at stort set alt det lys der rammer vandoverfladen i en vinkel over 20 grader blot reflekteres væk i vandoverfladen. Så vil du have fuldt udbytte skal den hænge lodret.
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

Hej Per Madsen,
Ja sikke noget bras dengang, haha, kan huske at der var nogen der talte om skummer, men det virkede nu helt overdrevet og overflødigt :hehe:

Tak for rosen :happy:

Stenene er limet fast med silicone, for så kan jeg nemt skære dem af igen, hvis jeg bliver træt af dem. Jeg ved jo at siliconen hæfter eminent på glas, men var ikke så sikker på om det ville hæfte forsvarligt på stenene. Derfor har jeg boret huller i stenene, sådan at hver limpunkt har tre "rødder" ind i stenen, som et mekanisk "anker".

Jeg er fint tilfreds med min LED spot, og tror såmænd godt at 4 stk kunne erstatte min HQI. Men jeg ville stadig have mulighed for at blande med noget T5 lys, da den blå farve i LED'en er meget blå, på den blå måde :wink:
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

AndersGS skrev:
SørenF skrev:Peder (revnørd): Tak for den hyggelige velkomst :)
Jeg har haft akvarie det meste af mit liv, men først det seneste års tid med varmt saltvand. Utroligt så meget der er sket, og så mange muligheder vi har fået.

Wondersurfer og AndersGS: Tak skal I have :happy: Ja, køn er den ikke, den skrivebordslampe. Der sidder en 24 w led spot i den (en "Hammerhead"). Mit næste akvarie skal være med et lukket rum over, hvor jeg rigtig kan have grimme lamper hængende. Det er flot med et åbent akvarie, synes jeg, men hvor bliver jeg dog træt af alt det "affaldslys" ud i stuen, uanset hvor"smart" lampen så er :wink:

Brormand: Det er et værre pocketkamera, men skal nok tage det med :beer:
Aha, tak for info.. Husk at stort set alt det lys der rammer vandoverfladen i en vinkel over 20 grader blot reflekteres væk i vandoverfladen. Så vil du have fuldt udbytte skal den hænge lodret.
Ja, Anders, det er noget skod, og det meste af lyset høvler da også direkte hen i mit køkken, derfor den elegante flamingoplade, hmm, men alligevel rammer den lige et par spots i baljen som trængte til lidt ekstra lys. Til gengæld laver den en flot "aftensol-stemning" når HQI'en slukker. fordi der kommer lys ind fra siden..
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af AndersGS »

SørenF skrev:
AndersGS skrev:
SørenF skrev:Peder (revnørd): Tak for den hyggelige velkomst :)
Jeg har haft akvarie det meste af mit liv, men først det seneste års tid med varmt saltvand. Utroligt så meget der er sket, og så mange muligheder vi har fået.

Wondersurfer og AndersGS: Tak skal I have :happy: Ja, køn er den ikke, den skrivebordslampe. Der sidder en 24 w led spot i den (en "Hammerhead"). Mit næste akvarie skal være med et lukket rum over, hvor jeg rigtig kan have grimme lamper hængende. Det er flot med et åbent akvarie, synes jeg, men hvor bliver jeg dog træt af alt det "affaldslys" ud i stuen, uanset hvor"smart" lampen så er :wink:

Brormand: Det er et værre pocketkamera, men skal nok tage det med :beer:
Aha, tak for info.. Husk at stort set alt det lys der rammer vandoverfladen i en vinkel over 20 grader blot reflekteres væk i vandoverfladen. Så vil du have fuldt udbytte skal den hænge lodret.

Ja, Anders, det er noget skod, og det meste af lyset høvler da også direkte hen i mit køkken, derfor den elegante flamingoplade, hmm, men alligevel rammer den lige et par spots i baljen som trængte til lidt ekstra lys. Til gengæld laver den en flot "aftensol-stemning" når HQI'en slukker. fordi der kommer lys ind fra siden..
Effekt-belysning :sneaky2: :GO
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af palamo123 »

Velkommen i klub200 liter :-)
Flot akvarie........ Det er altid nogle koraller der mangler et eller andet. Tro mig - det problem døjer jeg også med :-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

palamo123 skrev:Velkommen i klub200 liter :-)
Flot akvarie........ Det er altid nogle koraller der mangler et eller andet. Tro mig - det problem døjer jeg også med :-)
Tak! :happy: Ja man bliver sikkert aldrig 100 % tilfreds med sin balje..
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

permadsen12 skrev:Ha ha. Jeg er også gammel nok til at have været turen igennem med blege koralskeletter, bundfilter og spandpumpe i mit tilfælde tilbage i 1988. Fik næsten dårlig ryg af at slæbe faksekalk hjem fra plantimporten :dizzy:

Dit nye moderne projekt ser bare rigtig godt og gennemarbejdet ud :K

Flot flot skab du har fået lavet og god måde at skjule overløbet. Hvad har du brugt til at lime stenene fast på glasset ?

Din LED spot - er du tilfreds med den, og tror du du ved at hænge 3-4 stk og baljen kunne droppe din HQI ?

Har lige "bogmærket" denne tråd, så vær nu flittig med opdateringer og ikke mindst massere af våde billeder :h

Med venlig hilsen

Per Madsen
Hej Søren
Jeg vil gerne tilslutte mig velkomsten og sige dig tak for et glimrende indlæg.
Som Per har jeg været hele turen igennem. Fik mit første saltvandsakvarie i 1976. Det var dengang sådan at forskellen på fersk- og saltvand var, at det var sværere at holde saltvand samt, at fiskene var dyrere. Ellers kørte det efter samme princip med bundfilter og spandepumpe. Og så havde jeg grolux rør eller warm white over.
Jeg har stadig nogle af de koralskeletter vi puttede i tilbage fra dengang (kan ikke nænne at smide dem ud). Jeg slæbte også hjem fra Planteimporten og senere fra Detlef på Folehaven.
Det her var en walk down memory Lane for mig, skønt.
Jeg kan godt forstå at du hægter dig på andres erfaringer. Det er kun tåber og sportsfolk der absolut skal hoppe over hvor gærdet er højst.
I den forbindelse er det min erfaring, at jo mere man læser jo mindre finder man ud af man ved.

Fine billeder og det ser rigtig fint ud. Dine billeder er væsentlig bedre end mine, men det siger måske ikke så meget. Jeg er virkelig lousy til at tage billeder.

Held og lykke med baljen. Følg endelig op, jeg har også tilladt mig at bogmærke din tråd og ser frem til nyt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
cbi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: ons 21. dec 2011 22:38
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af cbi »

Nice Nice Nice Nice :GO
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af PederP »

Hvem er med på at yde en omgang gruppepres, så han kan komme i gang med at bygge den lyskasse :)

mvh.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Hvem er med på at yde en omgang gruppepres, så han kan komme i gang med at bygge den lyskasse :)

mvh.
Søren,

Lyskasse eller tandlæge - du bestemmer selv :T

Er det pres nok navnebror :h

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af PederP »

:T :T :T :y
Det har jeg drillet ham med længe :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Peder,

Håber din bror tillader et lille sidespring ihans fine tråd.
Din avatar, superlækker Monti. Er det en du selv ejer - eller, for den har jeg godt nok ledt efter :-)

mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af PederP »

Det er et nærbillede jeg tog gennem et mikroskob af en reverse pokerstar. Det er en koral som jeg senere næsten slog ihjel med pellets ( og nok heller ikke hjulpet på vej af K indholdet i mit aquamedic salt).
Er lykkelig over at den i ét punkt har skabt en lille ny vækstkant, og nu er jeg den lykkelige ejer af 1x1cm :) Reddet på stregen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Tak for info Peder,

Håber den klarer sig - og vi stiller tilbage til brormands tråd :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

crazy seahorse skrev:
permadsen12 skrev:Ha ha. Jeg er også gammel nok til at have været turen igennem med blege koralskeletter, bundfilter og spandpumpe i mit tilfælde tilbage i 1988. Fik næsten dårlig ryg af at slæbe faksekalk hjem fra plantimporten :dizzy:

Dit nye moderne projekt ser bare rigtig godt og gennemarbejdet ud :K

Flot flot skab du har fået lavet og god måde at skjule overløbet. Hvad har du brugt til at lime stenene fast på glasset ?

Din LED spot - er du tilfreds med den, og tror du du ved at hænge 3-4 stk og baljen kunne droppe din HQI ?

Har lige "bogmærket" denne tråd, så vær nu flittig med opdateringer og ikke mindst massere af våde billeder :h

Med venlig hilsen

Per Madsen
Hej Søren
Jeg vil gerne tilslutte mig velkomsten og sige dig tak for et glimrende indlæg.
Som Per har jeg været hele turen igennem. Fik mit første saltvandsakvarie i 1976. Det var dengang sådan at forskellen på fersk- og saltvand var, at det var sværere at holde saltvand samt, at fiskene var dyrere. Ellers kørte det efter samme princip med bundfilter og spandepumpe. Og så havde jeg grolux rør eller warm white over.
Jeg har stadig nogle af de koralskeletter vi puttede i tilbage fra dengang (kan ikke nænne at smide dem ud). Jeg slæbte også hjem fra Planteimporten og senere fra Detlef på Folehaven.
Det her var en walk down memory Lane for mig, skønt.
Jeg kan godt forstå at du hægter dig på andres erfaringer. Det er kun tåber og sportsfolk der absolut skal hoppe over hvor gærdet er højst.
I den forbindelse er det min erfaring, at jo mere man læser jo mindre finder man ud af man ved.

Fine billeder og det ser rigtig fint ud. Dine billeder er væsentlig bedre end mine, men det siger måske ikke så meget. Jeg er virkelig lousy til at tage billeder.

Held og lykke med baljen. Følg endelig op, jeg har også tilladt mig at bogmærke din tråd og ser frem til nyt.

Erik
Hej Erik,

Tak for det fine indlæg, det er jo helt som at være til møde i en akvarieforening det her :y
Sjovt med historier fra dengang. Jeg havde muret en masse faxekalk sammen med hvid Ålborg Portland, og støbt 4 fire kridhvide koralskeletter fast i det. De kostede kassen!! Det hele stod så og hærdede i ferskvand i månedvis, hvorefter akvariet som sagt revnede da der kom salt i. Korallerne var blevet grønne af alger i mellemtiden, men der stod i en akvariebog at man bare skulle dyppe dem i klor (!!!) Det gjorde jeg, og hold da op hvor blev de hvide igen..
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

cbi skrev:Nice Nice Nice Nice :GO
Tak Tak Tak Tak :hehe:
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

*Grine* Man kan åbenbart ikke vende ryggen til uden at det går helt i "Peder" :snooty:

Jaja, jeg ser nu lige tværs igennem jeres åbenlyse misundelse over min lampeløsning 8)

Men helt enig, den er rigtig flot den Montipora Reverse Pokerstar, når den ellers har det godt. Man skulle ikke tro at det er den, der er i 3. sidste billede.. håber virkelig den overlever det der formentlig var OD med biopellets :rolleyes:
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

SørenF skrev:
crazy seahorse skrev:
permadsen12 skrev:Ha ha. Jeg er også gammel nok til at have været turen igennem med blege koralskeletter, bundfilter og spandpumpe i mit tilfælde tilbage i 1988. Fik næsten dårlig ryg af at slæbe faksekalk hjem fra plantimporten :dizzy:

Dit nye moderne projekt ser bare rigtig godt og gennemarbejdet ud :K

Flot flot skab du har fået lavet og god måde at skjule overløbet. Hvad har du brugt til at lime stenene fast på glasset ?

Din LED spot - er du tilfreds med den, og tror du du ved at hænge 3-4 stk og baljen kunne droppe din HQI ?

Har lige "bogmærket" denne tråd, så vær nu flittig med opdateringer og ikke mindst massere af våde billeder :h

Med venlig hilsen

Per Madsen
Hej Søren
Jeg vil gerne tilslutte mig velkomsten og sige dig tak for et glimrende indlæg.
Som Per har jeg været hele turen igennem. Fik mit første saltvandsakvarie i 1976. Det var dengang sådan at forskellen på fersk- og saltvand var, at det var sværere at holde saltvand samt, at fiskene var dyrere. Ellers kørte det efter samme princip med bundfilter og spandepumpe. Og så havde jeg grolux rør eller warm white over.
Jeg har stadig nogle af de koralskeletter vi puttede i tilbage fra dengang (kan ikke nænne at smide dem ud). Jeg slæbte også hjem fra Planteimporten og senere fra Detlef på Folehaven.
Det her var en walk down memory Lane for mig, skønt.
Jeg kan godt forstå at du hægter dig på andres erfaringer. Det er kun tåber og sportsfolk der absolut skal hoppe over hvor gærdet er højst.
I den forbindelse er det min erfaring, at jo mere man læser jo mindre finder man ud af man ved.

Fine billeder og det ser rigtig fint ud. Dine billeder er væsentlig bedre end mine, men det siger måske ikke så meget. Jeg er virkelig lousy til at tage billeder.

Held og lykke med baljen. Følg endelig op, jeg har også tilladt mig at bogmærke din tråd og ser frem til nyt.

Erik
Hej Erik,

Tak for det fine indlæg, det er jo helt som at være til møde i en akvarieforening det her :y
Sjovt med historier fra dengang. Jeg havde muret en masse faxekalk sammen med hvid Ålborg Portland, og støbt 4 fire kridhvide koralskeletter fast i det. De kostede kassen!! Det hele stod så og hærdede i ferskvand i månedvis, hvorefter akvariet som sagt revnede da der kom salt i. Korallerne var blevet grønne af alger i mellemtiden, men der stod i en akvariebog at man bare skulle dyppe dem i klor (!!!) Det gjorde jeg, og hold da op hvor blev de hvide igen..
Hvad man ikke praktiserede dengang. :hehe:
Jeg kunne ikke få liv i mit. Selv efter 14 dage med lys 24/7 var alt hvidt med hvidt på. Ikke én alge, intet.
Så kom en af de erfarne saltvandsfolk mig til hjælp. Vi boede i Høje Gladsaxe dengang og han sagde, "du går ned til et af bedene, gå lidt ind i bedet så du er fri for, at hunde og børn har pisset alt for meget i det - og tager lidt jord i et glas. Det blander du op med saltvand fra akvariet, ryster det og hælder hele herligheden ned i. Så skal der nok komme liv". Det skal jeg da love for der kom.
Det eksploderede i alger. Det må have været ret sejlivede fisk jeg kom i efterfølgende, for de levede da i et stykke tid. Men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet Ålborg Portlandmodellen :biggrin:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af SørenF »

:K Er helt flad af grin! Det var vist et ældgammelt ferskvandsakvarieråd dér :wc:
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: SørenF's 250 l akvarie - nu med uklart vand??

Indlæg af SørenF »

IMGP0431.JPG
Uklart vand!
Nogen der har et bud på hvorfor mit vand er blevet noget mælket? Har jeg overdoseret vodka?
Jeg droppede biopellets for et par måneder siden. Dengang lå No3 på 0. Efter noget tid lykkedes det omsider at få den til at stige til 50 - 100 ppm, derfor begyndte jeg at tilsætte vodka (ikke VSV, men kun vodka), og nu er jeg nede på 15 - 20 ppm. Er det mælkede simpelthen bakterier, der har fået det alt for godt? Troede først man kunne rende ind i en OD når man havde passeret 0. Eller er der noget helt andet galt?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af AndersBoerglum »

Lækkert akvarie ;)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: SørenF's 250 l akvarie

Indlæg af Nicki Henriksen »

Flot akvarie :)

Hvor stor er den lille sohal?

Mvh
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"