"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Bingocaller »

Sjovt - je havde samme diskussion med mig selv igår

Den gik på om en koloni havde større overlevelses chancer end et fragment
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Carsten »

pederrevnørd skrev:
Carsten skrev:
ChristianJS skrev:Ok...

Jeg har faktisk tidligere oprettet en tråd hvor jeg stillede lige præcis det spørgsmål, nemlig hvor tit/mange frags der i gennemsnit klarer den, jeg tror en del af os uerfarne godt kunne bruge lidt viden fra de erfarne...
Jeg har gennem årene lavet temmelig mange fragmenter, og vil mene at overlevelses raten er noget nær de 100%. Nogle arter er mere sarte end andre.
observerede at hvis man laver et fragment, som bliver leveret videre straks, er der større chance for at det går til, end hvis man monterer det(selvom det kommer en tur op af akvariet). Derfor lod jeg altid fragmenterne stå mindst 1 måned inden jeg satte dem til salg.
En anden sjov til jeg observede, var at fragmenter af Seriatopora, i praksis aldrig lavede fodskive, men blot voksede videre. Af de måske 100 hystix fragment jeg har lavet, så jeg kun 1! som dannede fodskive.

jo mindre man rører ved de små fragmenter med fingerne, så lettere kommer de sig.
+1,
Og så med fare for at lyde som en kvinde....
"Så gør størrelsen en forskel" :beer:
Ikke nødvendigvis, der er jo ham portugeseren som laver fragmenter af stykker så små som 1 polyp

http://www.youtube.com/user/MachadodeSo ... ture=watch
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Jeg har gjort interessant observation mht den koral som ikke har det så godt, min ellers hemmelige - som i at jeg så den ikke i 3-4 måneder efter jeg puttede den i, og aldrig til daglig - Lysmata wurdemanni synes den er meget interessant, og sad på den i går aftes, og igen til morgen:
IMG_0898.JPG
Spørgsmålet er hvad den laver?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Carsten »

Og du er 100% sikker på at det er en wurdemanni??

Der findes en reje som ligner wurdemannien helt utroligt meget, og den tager koralpolypper.

Men hvis det er en wurdemanni du har, så sidder den blot og får en lille måltid, spiser de døde rester af koralen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Bingocaller »

Som Carsten siger kunne det nemt være en kamelreje - de ligner wurdemani utroligt meget

Rhynchocinetes så vidt jeg husker
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af AndersGS »

Som det også fremgår af wiki'en er puklen ret fremtrædende på kamelrejen, så med mindre den strækker ud, så tror jeg ikke det er tilfældet..
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Jeg beklager jeg ikke har kunnet få et bedre billede, men det er med 100% sikkerhed en Wurdemanni, og ikke en kamelreje.
Det er stadig interessant opførsel, og ikke noget jeg har set den gøre før, på trods af at jeg har haft flere koraller der gik til.
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Gambi »

jeg har lagt mærke til at mine Wurdemanni rejer, om aften når der er kommet natlys på baljen, så sidder de tit i mine koraler og fjerner skidt :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

Du kan jo se alt i baljen mere tydeligt nu Christian pga at alger heldigvis er gone :y

Det er normalt at rejer, selv gode rejer lokkes af skadet væv, da det er mad.
Og mine er tit i mine Acros, der er noget at finde,og de finder jo samtidig beskyttelse.

Jmo

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

hej christian

lang tid siden man har hørt fra dig - alt vel håber jeg.

En update :-) tak

mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:hej christian

lang tid siden man har hørt fra dig - alt vel håber jeg.

En update :-) tak

mvh
Peder
+1
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Hejsa!

Lang tid siden, undskyld!

Men vi er ved at bygge nyt hus, og det gamle er revet ned, så Syltekrukken blev flyttet ud i laden.
Desværre sprang den læk i bunden, og begyndte at dryppe, det var dog ikke værre end at jeg sagtens kunne følge med.

Jeg har hele tiden sloges med at holde indersiden fri for bl.a. kalkalger, og det har været en regulær kamp med magnet med vandslibepapir korn 2.000 og 3.000, og en kamp jeg tabte her i sommer, mens jeg byggede, men jeg tænkte at det går jo nok, så længe fisk osv. har det godt, gør det ikke noget jeg ikke kan se dem!

Desværre blev lækken lige pludselig værre, og så slem at selv 25L i døgnet ikke var nok, hvilket betød at jeg mistede cirkulation med sumpen, og dermed både iltning og temperatur.

Samtidig stod min DIY-LED af, da temperaturudsvingene betød enorme mængder kondens på den.

Det har kostet de sidste SPS'er, en gul kirurg, en Stigmatura og en seksstribet, æv!

Mens gode dyr var rådne, bogstavelig talt, og valget stod mellem at lade det gå sin skæve gang, og bare lade det dø, prøve at reparere det, eller finde et andet, måtte jeg jo træffe en beslutning!

Fat Donnie havde heldigvis et Boyu 130L til salg, som jeg har købt!

(sidebemærkning: hold da op en flink medakvarist, ikke nok med en god handel, men sikke en gæstfrihed!)

Søjlen var jo i to dele, og sat ned over et centralt udløbsrør, og på trods af at have siddet i Syltekrukken længe, så kunne den tages op uden de store problemer, så øverste del af søjlen, med Zoa'er mv. er kommet i Boyu'et, og det kører nu!

Som Kwon sagde: "det kunne være du skulle prøve et rektangel, som os andre?", og ja, jeg skal ikke ikke have Syltekrukken op og køre igen, selvom den kan repareres nemt, arbejdet er simpelthen for stort, og frustrationerne ligeså, men det er prøvet, og det er det!
(Hvis der er nogen der vil have den udfordring der er at bygge flaskeskibe af koraller, kan de bare sige til, den er billigt til salg!)

Men jeg er ikke færdig i hobbyen, vi skal snart støbe gulv i det nye hus, og der er forberedt både afløb og fremløb samt trækrør til kabler til hvor der engang skal stå et voksenakvarie!

Her er et sidste billede af Syltekrukken:
IMG_0768.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af pederrevnørd »

DEJLIGT at høre fra dig igen - op på hesten igen, glæder mig til det næste projekt :-)

kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af PoulD »

Helt enig med Peder. Har sgu savnet dine indlæg.
I øvrigt også helt enig med dig vedr. Kwon og hans kone. Fantastisk søde og rare mennesker.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Tak venner! Det er sgu dejligt med opbakning!
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af Marco R »

Hej Christian,

Jeg kan kun nikke godkendende til Peder og Poul :y

Skønt at høre fra dig igen og endnu mere skønt at høre, at du kommer stærkt igen :GO

Glæder mig meget til at følge dit kommende akvarieprojekt :happy:
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af nbd »

Tak fordi du delte dine oplevelser med os! Som jeg tidligere har skrevet, finder jeg det altid spændende at se usædvanlige akvarietyper - cylinderformet, TV, DSB etc. Det er de anderledes tilgange, som gør det fortsat interessant at være på SF :y
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af ChristianJS »

Tak Tak! :beer:

Jeg indrømmer at de frustrationer som Syltekrukken gav mig, lagde en dæmper på entusiasmen, men efter at have flyttet tingene over i Kwons Boyu, er jeg allerede en glad saltvandsnørd igen!

Lige nu er jeg mest overrasket over hvor klart glas er, jeg ved godt at akryl teoretisk er klarere end glas, men jeg tror aldrig jeg skal have et akrylakvarie igen! Hvorfor? et eksempel:

Jeg var ignag med algemagneten, og pga. cylinderformen stod jeg og brugte den nærmest på siden af akvariet, og ikke lige foran mig, det var bedre ergonomisk. Der må så have sat sig et sandkorn på den udvendige magnet, på trods af at denne ikke havde været taget af akvariet siden sidst. Resultat: store dybe cirkelformede ridser! :G

Jeg aner ikke om det kan være en mere hårdfør akryl de bruger i USA, men for helvede, det eneste jeg kan komme på der ville være dårligere at bygge akvarier af, er flødeskum!

Her er et billede af Boyu'en:
IMG_0778.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Syltekrukken, eller et cylinderformet akvarie

Indlæg af PoulD »

Ked af, at sige det Christian, men jeg tror faktisk glasset i en Boyu måske også er lidt sart. Jeg havde en Boyu i ca. 3 mdr. og på trods af, jeg var yderst forsigtig fik jeg lavet adskillige ridser. Så også en del tråde med andre som havde samme problem. Nu har jeg så haft mit "rektangel" i 1 år og 3 mdr. og der er ikke kommet en eneste mikroskopisk ridse. Det på trods af, at jeg med tiden er blevet mindre og mindre forsigtig og endda kører magneten helt ned til bundlaget (på min Boyu kom jeg aldrig tættere på bundlaget end 5 cm)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"