"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Leas første saltvandsakvarium - RSM 130D

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Leas første saltvandsakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Hai alle :)

Så fik jeg endelig startet mit første saltvandsakvarium og har stille og roligt fået tilføjet to anemoner, 3 eremitkrebs, 2 turbosnegle, 1 mikroskopisk søstjerne og 2 ubestemte hvide snegle..

Derudover er der tilføjet en Tunze Nano DOC Skimmer 9002 og en Tunze turbelle nanostream 6025.

Jeg vil opdatere mit lille akvarium løbende og glæder mig til engang at få et par klovne og en dannebrogsreje eller to i,
Men der kommer nok flere fiskeideer, når jeg til den tid får lidt mere inspiration..

Håber at I vil komme med lidt guldkorn henad vejen, hvis der opstår problemer (hvilket der jo nok kommer til)

KH Lea Brogaard
Senest rettet af Lea Brogaard fre 16. apr 2010 11:44, rettet i alt 3 gange.


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Mit akvarium, dag 4

Billede


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Akvarium, dag 22

Billede


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Akvarium, 1 måned gammelt

Billede


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Her er lidt billeder af diverse indbyggere:

Billede
Min grønne skiveanemone og den lille søstjerne

Billede
Lidt eremit motion

Billede
Min fine, nye anemone

Billede
Nogen der ved hvad denne lille fyr hedder? og om den evt. skal udryddes..?


Florence
Reactions:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Florence »

Ser godt ud!


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Tak tak :)


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Nogen som ved hvordan man kan få de grønne alger helt væk..?
Synes jeg plukker og plukker og de gror bare tilbage igen..


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Musiker »

At dømme efter billederne og hvis dit akvarie kun har kørt en måned er det langt fra over indkøringsfasen (Efter min mening burde du ikke have anemonen i endnu, hold godt øje med den og din nitrat! (Jeg kan heller ikke lide at anemonen er helt hvid. Det betyder ofte at den har smidt sine zooanthaller) - Hvis jeg var dig ville jeg levere anemonen tilbage og se om ikke jeg kunne få et par blødkoraller i stedet! Anemonen vil jeg ikke sætte i før akvariet er indkørt (at dømme efter dit akvarie 3-6 måneder mere)

Mht algerne så pluk du bare løs.. Der kan sagtens gå en måned eller mere inden de forsvinder helt. Udover dem du plukker, skulle dine eremitter og snegle gerne æde løs af algerne.
Eventuelt kan du købe lidt flere snegle, men jeg vil ABSOLUT ikke anbefale dig at købe fisk før om et par måneder.. Så hellere bruge penge på nogle flere koraller

Et par ting der er rart at vide:
1. Bruger du vandhane vand?
2. Hvad er din nitrat værdi?

Hvis du vil have koraller skal du også have check på følgende:
1. Alk/KH
2. Calcium værdi
3. Magnesium værdi
4. Saliniteten

/Henrik


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at putte fisk i endnu overhovedet,
men jeg fik bare fortalt af forhandleren at jeg kunne komme "planter" i efter to uger og har med vilje ventet længere for at være på den sikre side..

Nitrit og nitrat er begge under det lavest mulige, men vil rigtig gerne vide hvad jeg skal putte i andet end hanevand som er det jeg har brugt indtil videre..

Den hvide anemone er et sats for den er købt hos Planteimporten og hun vidste tydeligvis ikke særlig meget om saltvand..

Men er rigtig glad for at du vil forklare det, for troede virkelig jeg var på rette vej..


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

For resten hvad er det lige zooanthaller betyder..?


Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 17:05
15
Postnummer: 8900 Randers

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Rune B Jensen »

hvad er det for en forhandler du fik det at vide af. for det er da helt forkert..
der gik over et halv år før jeg kom over algefasen, og mit vand var klar til at have andet end ls , snegle og eremitter i. det er bare at have tålmodighed selvom det er svært..
og du skulle nok overveje at købe et osmose anlæg. Det er noget du kobler på vandhanen også bliver dit vand filtreret og der ved nogle bedre vandværdier. men søg på det og læs næmere om det. :y
men ellers sødt lille pænt akvarie det skal nok komme til at kører fint
men held og lykke.. :h :h

ps pas på forhandlerne de vil tit og ofte bare gerne sælge det har jeg fundet ud af så spørg rundt omkring inden du gør noget..
:y :y
:h :h
Lea Brogaard skrev:Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at putte fisk i endnu overhovedet,
men jeg fik bare fortalt af forhandleren at jeg kunne komme "planter" i efter to uger og har med vilje ventet længere for at være på den sikre side..

Nitrit og nitrat er begge under det lavest mulige, men vil rigtig gerne vide hvad jeg skal putte i andet end hanevand som er det jeg har brugt indtil videre..

Den hvide anemone er et sats for den er købt hos Planteimporten og hun vidste tydeligvis ikke særlig meget om saltvand..

Men er rigtig glad for at du vil forklare det, for troede virkelig jeg var på rette vej..


Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af UrbanSage »

zooanthaller = zooxanthellae paa engelsk http://en.wikipedia.org/wiki/Zooxanthella

Simpelt sagt er det alger der lever i nogle korallers vaev og via fotosyntese udskiller et sukkerstof som korallen nyder godt af.

Langt stoerstedelen af de koraller og anemoner vi holder i hobbyen har disse alger i deres vaev og det betyder saa at de ideelt har gode lysforhold og muligvis vil sulte hvis der ikke er tilstraekkeligt lys.
Senest rettet af UrbanSage tirs 7. jul 2009 19:20, rettet i alt 1 gang.


Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Musiker »

Lea Brogaard skrev:Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at putte fisk i endnu overhovedet,
men jeg fik bare fortalt af forhandleren at jeg kunne komme "planter" i efter to uger og har med vilje ventet længere for at være på den sikre side..

Nitrit og nitrat er begge under det lavest mulige, men vil rigtig gerne vide hvad jeg skal putte i andet end hanevand som er det jeg har brugt indtil videre..

Den hvide anemone er et sats for den er købt hos Planteimporten og hun vidste tydeligvis ikke særlig meget om saltvand..

Men er rigtig glad for at du vil forklare det, for troede virkelig jeg var på rette vej..
Hej Lea,
Ingen grund til at fortvivle.. Tror ikke der er mange som kan sige sig fri for at have lavet de samme stunts (migselv inkl). Er da også enig i at der ikke sker det store ved lidt skiver og blødkoraller, sålænge værdierne er så de kan overleve.. Anemonen derimod er et dyr som kræver lidt mere end som så..
Vandhane vand kan blive et problem fordi du hvergang tilsætter næring til akvariet. Hvor meget næring der kommer afhænger af hvor vandet præcist kommer fra, der er akvarier som ser ud til at køre fint med vandhane vand. I København kommer vandet fra forskellige boringer og derfor kan kvaliteten svinge. Vandet bliver blandet i ledningsnettet.. Hvis du forsætter med at have problemer med alger er vandhane vandet en mulig synder.
Jeg kan ikke bruge vandhane vand uden at få en opblomstring af alger.. Derfor kører jeg alt mit vand igennem et osmosefilter. Det er især det vand som du bruger til at erstatte fordampet vand. Fordi alle næringstofferne ikke fordamper med, men skal nedbrydes i akvariet.


/Henrik


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Mange tak for de mange svar, jeg har lige kigget på osmose anlæg og de koster minimum 1500,- og det har jeg bare slet ikke i nærheden af råd til..

Ironisk at de skriver "plug and play" på pakken..

Troede bare ikke at det ville blive SÅ dyrt efter selve akvariet var købt, og vil bare så gerne at det skal fungere ordentligt..


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Så er det godt man snart har fødselsdag, så kan ønskerne gå til akvariet :)

Ellers kan det jo være at nogen her på sitet finder på at sælge én brugt..

Man kan jo ikke undgå at blive af denne her hobby når man først er startet :)


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Men ang. den hvide anemone så fodrer jeg den med optøede rejer som den har taget imod indtil videre, men er der virkelig intet jeg ellers kan gøre for den ang. zooanthaller..?


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af amddurin »

Lea Brogaard skrev: Troede bare ikke at det ville blive SÅ dyrt efter selve akvariet var købt, og vil bare så gerne at det skal fungere ordentligt..
HA, HA - den var go' - :K Jeg gav 300,- kr. for akvarium + Lampe + Bord og har pt. brugt lidt over 10.000,- kr. inkl. lidt fisk og 3 små koraller...

Vedr.: Anemonen, så ligner den dem som klonvfisken i kbh havde for nogle uger siden og Thomas (Indehaveren af Klovnfisken) han sagde at den var hvid fra naturens side af og derfor ville den blive ved med at være hvid, så jeg tror ikke den har smidt nogle zoo ting...
En anemone er et slags dyr og ikke nogen plante, der er faktisk ikke ret mange planter i saltvand ud over forskellige alger.
Andre herinde skriver at de kun giver én optøet reje pr uge til 1 anemone, men om den hvide har brug for mere skal jeg ikke kunne svare på, men det sviner vandet hvis den får mad hver dag og dine LS kan sikkert ikke klare ret meget belastning pt.

ADVARSEL: Hvis vandet bliver hvidt, er det sikkert anemonen der er død og det vil også svine og skade balancen i akvariet + det kan koste andre dødsfald hvis du har fisk i når det sker. (Har ikke selv haft en anemone, så jeg håber at andre giver mig ret i dette...)

:h


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Ja så smart kunne jeg jo også have været men nu købte jeg jo så mit RSM som nyt og det ku jeg jo bare have tjekket ind i tidligere..

Min lyserøde anemone er fra klovnfisken sammen med det meste andet fra akvariet, men den lille hvide er fra planteimporten..


Florence
Reactions:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Florence »

Jeg har købt dette til 715 kr. det fungere fint her hos mig.

http://www.saltvandsbutikken.dk/product ... cts_id=566


Florence
Reactions:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Florence »

dyrt, ja hold da fast, især når man er et tågehorn, som MOI, der køber for småt :champagne1:


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Lea Brogaard »

Hehe men så igen vil man jo ikke starte ud med et kæmpeakvarie hvis det nu ikke fanger ens interesse alligevel ;)

Og tusind tak for linket den er jo lige perfekt og slet ikk så dyr som de andre :)


Florence
Reactions:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Florence »

Det var nemlig det jeg tænkte:-)


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Musiker »

Lea Brogaard skrev:Men ang. den hvide anemone så fodrer jeg den med optøede rejer som den har taget imod indtil videre, men er der virkelig intet jeg ellers kan gøre for den ang. zooanthaller..?
Jeg er overhovedet ikke anemone ekspert, har helt bevidst ikke en selv (bla fordi de brænder, når de vandrer rundt).. Nu ved jeg ikke helt hvilken art din er, men her et et par links at starte med:
Her er et rigtig godt link til en der ved noget om anemoner:
Hende her gør rigtig meget i BTA (BubbleTip anemoner) http://www.karensroseanemones.com/
Og et lidt mere generelt:
http://www.chucksaddiction.com/anemone.html


Mht osmosevandet.. Så skal man være obs på at trykket i din vandhane måske er så lavt at det kan knibe med at få det vand ud af anlægget som det lover.
Jeg brugte et lignende anlæg da jeg havde mit 40L og de kunne lige gå, men da jeg gik op i størrelse måtte jeg ud og have opgraderet anlægget med en booster pumpe og en ekstra membran..
Akvariet er faktisk som regel den mindste udgift til et saltvandsakvarie!


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af amddurin »

Jeg har for 1 time siden taget den samme 4 trin's anlæg ibrug - også købt hos Saltvandsbutikken...
Det ser ud til at jeg ligger på ca. 1min pr. dl = 10 min for én liter rent vand
Jeg regner ikke med at få brug for en booster pumpe, men kan gode forstå at det er nødvendigt i lejlighed over stueetagen eller ved stort forbrug - det skulle også både spare på vandet og forlænge levetiden på membranen, men jeg ser lige tiden lidt an...
:GO

PS: Vandet var pisse gult de første minutter - men det er vel også normalt at et nyt anlæg lige skal køre de første par liter igennem for at skylle filterne - Det er fint klart vand nu og Alk er lav, som den skal være, så der ser fint ud...


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Musiker »

Det gule vand kommer fra silikat filteret. Det skal du bare smide ud..
Jeg har den her model, købt fra MSH da han solgte dem:
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=123

Jeg laver ret præcist det 380L i døgnet, eller ca 15L i timen .. Selv da jeg boede på 4. sal..
Med boosterpumpe er det omkring halvdelen af vandet der ryger i kloarken, uden pumpen var det nærmere ni ud af ti liter der røg i kloarken..


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af amddurin »

Så vi er enige om at vandet er brugbart nu hvor det ikke er gult længere?
Ja, jeg kan tydelige se at der er meget spildvand, derfor er en booster også noget jeg tænker over om jeg skal have...
:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 17:05
15
Postnummer: 8900 Randers

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Rune B Jensen »

halløj den der booster pumpe i snakker om hvad er det og hvor kan man få den. for jeg bor i en lejlighed og mit osmoseanlæg virker ikke som det skal syntes jeg..
amddurin skrev:Så vi er enige om at vandet er brugbart nu hvor det ikke er gult længere?
Ja, jeg kan tydelige se at der er meget spildvand, derfor er en booster også noget jeg tænker over om jeg skal have...
:beer:


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Musiker »

Rune B Jensen skrev:halløj den der booster pumpe i snakker om hvad er det og hvor kan man få den. for jeg bor i en lejlighed og mit osmoseanlæg virker ikke som det skal syntes jeg..
Du skal have en der passer til dit anlæg, så det kommer lidt an på hvad det er for et. Jeg ville ringe eller skrive til f.eks. saltvandsbutikken..
Men pumpen kan se sådan her ud (passer til anlæg med 100GP membraner):
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=126

Men jeg vil stærkt anbefale at man får et anlæg med to membraner i når man sætter boosterpumpen på. Hvis anlægget er af ældre dato kan det nok bedre betale sig at købe et nyt komplet anlæg.

/Henrik


Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 17:05
15
Postnummer: 8900 Randers

Re: Leas første saltvandakvarium - RSM 130D

Indlæg af Rune B Jensen »

ok jeg prøver at drøne ud til saltvands butikken og snakker med martin det er aligevel der jeg har købt mit anlæg.. for tror virkelig at jeg skal bruge sådan en..

men tusinde tak for svaret..
Musiker skrev:
Rune B Jensen skrev:halløj den der booster pumpe i snakker om hvad er det og hvor kan man få den. for jeg bor i en lejlighed og mit osmoseanlæg virker ikke som det skal syntes jeg..
Du skal have en der passer til dit anlæg, så det kommer lidt an på hvad det er for et. Jeg ville ringe eller skrive til f.eks. saltvandsbutikken..
Men pumpen kan se sådan her ud (passer til anlæg med 100GP membraner):
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=126

Men jeg vil stærkt anbefale at man får et anlæg med to membraner i når man sætter boosterpumpen på. Hvis anlægget er af ældre dato kan det nok bedre betale sig at købe et nyt komplet anlæg.

/Henrik


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"