"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Saltvand igen - denne gang et RSM

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Hej allesammen. Lidt om mit nye Red Sea Max 130 liter akvarie under opbygning, men først lidt "boring" stuff om mig og min interesse for saltvand. Jeg begyndte at dykke i 1984 og har været sportsdykker siden med rejser til bla. Egypten og Maldiverne ( mere "boring" stuff om det på min hjemmeside her: http://www.kimstokholm.dk/ ) og fandt så på efter flere rejser jeg selv ville prøve at have et "mini" koralrev hjemme i stuen. Jeg startede med saltvandsakvarie for ca. 10 år siden i et 100 liters med døde koralblokke ( føjda :BA ) med kejsere og dragefisk - derefter et 550 liters med levende koraller og fisk og samtidigt med det et 250 liters med ikke reefsafe fisk - og så blev de lukket ned efter nogle år til fordel for et 1120 liters. Det kørte så nogle år og så blev det lukket ned pga. manglende tid mm. - MEN nu fik jeg så lysten igen og da jeg nu bor ikke i hus længere men i lejlighed på 3 sal faldt valget på et RSM. Opstart for ca. 14 dage siden - vand kørt 1 uge. Her følger forløbet og jeg vil naturligvis opfølge det løbende med billeder & tekst til det kører derudaf (forhåbentlig :y ). Forslag, ris & ros modtages selvfølgelig :beer:

Efter at en dykker kammy hjalp med at bære det op på tredje sal så begyndelsen sådan ud:
PICT0249_1.jpg
PICT0252_1.jpg
PICT0257_1.jpg
PICT0256_1.jpg
Da jeg havde sat mig for at alt ekstraudstyr SKULLE være i skabet nedenunder satte det selvfølgelig sine begrænsninger, men jeg fik det jeg ville bruge placeret rimeligt alligevel - derfor ingen sump. Jeg indkøbte gennem Ebay, tyske & danske akvarieforretninger det meste. RSM skummer, keramikringe, den grove svamp og et lille stykke filtervat til indkørelsen mod algesvæv blev monteret, men uden det aktive kul under powerheadsene da jeg havde købt en AquaMedic aktiv kul reaktor. Derefter en Resun 150 liters køler (allerede nu er vandet omkring de 26 grader) - en Ratz kalkmixer (ikke plads til CO2 flaske syntes jeg), AquaMedic Niveaumat 3000, Jebo 5 watt uv filter (ved godt det ike er mange watt, men vil ikke dræbe alt i vandet - det må komme an på en prøve), en Cascade 700 liters spandpumpe hvor jeg har i indløbs kamrene grov filtersvamp, Rowaphos fosfat filter og Symbionit plus til dekorationen en masse Reef keramik - en hule, søjle og baggrundsplade. Så mit ekstra setup løber fra kammeret efter skummeren til spandpumpen til køleren, til uv filter, til aktiv kul beholder og retur. Alt blev tilsluttet med slanger og snapkoblinger da det var TOTALT uoverskueligt at bygge op i pvc rør (som jeg gjorde ved mine gamle akvarier) i det trange plads i skabet. Jeg må rense/skifte slanger istedet hvis nødvendigt. Ekstra cirkulation er nødvendigt: to Hydro Flo på standard powerheads, en 600 liter Eheim bag stenene med to udgange og en Resun 15000 liters wave maker med 3 styrker. Et "kontrolpanel" blev monteret - her påsat wavemaker styring, Niveaumat pumpen, lavvande/højvande alarm, PH måler, temperaturmåler og en Aqua Reminder (hukommelse er ikke hvad den har været he-he) - dog vil jeg købe et sort overskab hvor det kan gemmes i. Her er lidt flere billeder:
PICT0259_1.jpg
PICT0262_1.jpg
PICT0263_1.jpg
PICT0264_1.jpg
PICT0265_1.jpg
PICT0267_1.jpg
PICT0268_1.jpg
Montering i underskab:
PICT0288_1.jpg
PICT0287_1.jpg
PICT0284_1.jpg
PICT0282_1.jpg
Så kom der Reef keramik i med plads til de 11 kg levende sten jeg ville sætte i senere. Måske for lidt levende sten, men jeg forventer de andre biologiske filtre vil hjælpe på affaldstofferne til et minumum. Flere billeder:
PICT0270_1.jpg
PICT0272_1.jpg
PICT0273_1.jpg
PICT0277_1.jpg
PICT0279_1.jpg

VAND OG LEVENDE STEN I - :y nu skal det indkøres!: . Jeg tog osmose vand fra mit arbejde ( vi har osmoseanlæg der for at glassene til de termoruder jeg er med til at lave er rene - påfyldningsvand også osmose. Tålmodighed er en dyd ikke sandt, men sgu' træls når man gerne vil have fisk & koraller i :crybaby: .

Har ikke lave andet end PH måling foreløbig. Målinger vil følge senere her. Og opfølgning af tråden her :f2: :y

Forresten: købt en Current Orbit 150 HQI der så skal på når den ankommer fra USA - man er vel stenkoral fan :biggrin:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 11:53
16
Postnummer: 4320 Lejre

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af LarsD »

WOW!

Det setup får sku' mit RSM til at se lidt bette ud.

Virkelig spændende at se, hvordan man også kan indrette/styre et RSM.

Vil glæde mig til at følge dette indlæg.

Hvordan er lyden? Jeg havde en del problemer med lyd, men har været heldig at få fjernet det værste støj.
Senest rettet af LarsD man 28. apr 2008 17:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Ja, RSM er slem til at larme lidt - der jeg syntes kommer mest fra er blæserne i lyskassen. Men det er forhåbentligt bedre i Current HQI'en. Ellers er det ikke så slemt fra underskabet - lidt fra spandpumpen og selvfølgelig også køleren når den bliver tændt. Men jeg spiller næsten altid høj musik så det skal jeg nok få overdøvet he-he :-) . Det jeg har haft mest døje med var de små bobler fra RSM powerheads, men tror jeg har løst problemet nu med hjælp af korrekt indstilling af føleren til vandstanden til Niveaumaten. De er så at sige væk nu.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af sejeulki »

Cool. Men du skal da have den 250W HQI lampe jeg har til salg til at hænge over dit RSM. Det ville se genialt ud. Er iøvrigt en meget bedre lampe en current outer orbit.
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

sejeulki skrev:Cool. Men du skal da have den 250W HQI lampe jeg har til salg til at hænge over dit RSM. Det ville se genialt ud. Er iøvrigt en meget bedre lampe en current outer orbit.
Ja, det kan være du har ret, men 150 hqi bruger mindre strøm og strøm koster penge. Jeg tror og håber at Orbit'en kan give det lys den skal til de stenkoraller jeg kan lide :wink:
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af sejeulki »

Det kan den sikkert. Troede ikke strøm var et problem med alt det udstyr du har købt ;-) men 250W er nice...
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

sejeulki skrev:Det kan den sikkert. Troede ikke strøm var et problem med alt det udstyr du har købt ;-) men 250W er nice...
Ja, jeg har købt meget ekstraudstyr, men det var penge afsat til formålet. De løbende el regninger vil jeg gerne holde lidt nede da man ikke bliver millionær ved at arbejde med glas :sneaky2: :wink: . Forresten: da jeg arbejder fast aften 4 dage ugen vil mine svar og indlæg komme om formiddag/eftermiddag til hverdag og ikke fordi jeg ikke gider svare om aftenen :biggrin:
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Mathias_C »

det er godt nok et seriøst lækkert setup, glæder jeg mig til at se hvad bliver til!

og skønt med lidt selvskab heroppe nordpå :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Carsten »

Underskabet ser gennemført ud, men det ser også ud til at du får et stort problem med varmen.
Sådan et køleanlæg skal have masser at frisk luft, både ved indsugning og igen ved udblæsningen.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af DDT2 »

ser sgu lækkert ud må jeg indrømme meeen som carsten skriver tror jeg os der kommer lidt problemer med køleanlægget med mindre du allerede har tænkt på det?!
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Helena »

Rigtig flot stenopsætning, det bliver spændende at følge, teknikken skal jeg ikke udtale mig om det har jeg ikke en klap forstand på, har også haft RSM, og var rigtig glad for det, men var også heldig at have et der hverken larmede, eller lavede bobler, og hvad de nu kan finde på, :angry: Husk at vi vil se :BI
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Tak for jeres indlæg. Det kan være I har ret angående varmen i underskabet og at køleren ikke kan "trække vejret" - jeg har faktisk kun lige tændt og slukket den foreløbigt. Men hvis det bliver et problem kan det måske afhjælpes med en blæser ind og udsugning ud?. Ved det ikke endnu - ser på det hvis problemet opstår til den tid.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Carsten »

Jeg kan med sikkerhed sige at det bliver et problem. Jeg har selv en Resun køler, som jeg i første omgang, i naivitet havde sat i bordet under akvariet. Og selvom bordet ikke er helt lukket(10 cm strimmel i siden er åben), var det slet ikke nok til at få fjernet den varme luft.
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Målt med Red Sea Max målekit (hvor nøjagtigt det er ved jeg ikke) og fik disse værdier:

PH: 8,4
Nitrit: 0
Nitrat: 0
Ammoniak: 0
Calcium: 450ppm

Så det ser rigtigt ud tror jeg hvis kittet har lidt at skulle sige :y . Og algerne er kommet: brune og lange trådalger. Ser sgu' ikke kønt ud vel?:
PICT0004_1.jpg
Men heldighvis går det jo væk igen. Mangler stadig en multitimer fra Kina før jeg kan lave skabet helt færdigt med el og ledninger og selvfølgelig HQI'en også.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Tid til lidt opdatering med nye fotos. Har fået bedre styr på det elektriske i skabet. Multitimeren fra Kina er altså guf: kan sættes til flere forskellige tidspunkter/dage for hvert stik der tager alle slags (engelske, amerikanske, kina & danske) med 1 + 5 programbare stik.
PICT0021_1.jpg
PICT0022_1.jpg
Overskab fundet og monteret med ekstra rawplugs :wink: skulle nødig falde ned i akvariet. Monteret "kontrolpanel" indeni + diverse sporstoffer mm.
PICT0005_1.jpg
PICT0006_1.jpg
PICT0007_1.jpg
PICT0008_1.jpg
HQI 150 w med 2X65 w blå rør og månelys endelig monteret. Syntes faktisk det pynter på RSM'et :y
PICT0010_1.jpg
PICT0011_1.jpg
PICT0047_1.jpg
Der er også kommet lidt liv i: en centropyge Acanthops dværgkejser, en klovnfisk, en mandarinfisk, lidt koraller, søhare og sandsøstjerne der ivrigt renser mit bundlag. Billeder af dette senere. Har også investeret i et et 190 liters osmoseanlæg monteret i badeværelset - blev sgu træt af at slæbe vand med hjem fra arbejde. Så nu skal det bare lidt flere fisk og koraller i så kan jeg komme igang med mit 27 liters Nano også :K
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Alexcpdk »

Kanon fedt projekt!!

Har du kun keramik baggrund eller ?
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Alexcpdk skrev:Kanon fedt projekt!!

Har du kun keramik baggrund eller ?
Tak. Bagerste glas beklædt med keramisk baggrund fra PetSupply, en Riffkeramik hule og søjle og ca 13 kilo levende sten i nu. Og har tilføjet et powerhead på 5000l (så ialt ca. 20.000l i timen nu - nogle pumper tænder forskelligt i tidspunkt og i forskellige styrker) da jeg syntes der var for lidt bevægelse til koraller og fisk foran stenene. Den tænder hver 10'ende minut via en timer der skifter til at tænde pumpe bag sten og så den nye der sender vand ned i hjørnet for at give bevægelse foran. Faktisk en kraftig og tilsyneladende god pumpe til den størrelse og pris - se den her: http://cgi.ebay.co.uk/New-Design-Stream ... m153.l1262 . Fisk og koraller ser ud til at trives ved den ekstra strøm der kommer regelmæssigt :f2: :wink: . PT har jeg en pincetfisk (Chelmon rostratus), en gul kirurg (Zebrasoma flavescens), en mandarin (Synchiropus splendidus), en klovnfisk (Amphiprion ocellaris), en dværgkejser (Centropyge Acanthops) og en koralvogter (Oxycirrhites typus) - alle i small størrelse (kvoten af mængden af fisk i et RSM er ved at blive brugt op) - plus en del nye koraller, sandsøstjerne, et par dannebrogsrejer og en søhare (fotos senere). Og mit lille Nano akvarie er ved at køre vand ind og jeg har tillige lige købt et 30 liters vægakvarie til over sofaen :y - mere om disse senere :-)
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Anders månsson »

hey
jeg har også et RSM. Hvordan ser dit akvarie ud med den store interval cirkulations pumpe og er den ikke for vild til at dit sand bliver liggende?
Kan vi få nogle billeder fra de forskellige sider?
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1593
Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Per A »

Gennemført setup Kim, din erfaring med saltvand fornægter sig ikke :wink:
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Anders månsson skrev:hey
jeg har også et RSM. Hvordan ser dit akvarie ud med den store interval cirkulations pumpe og er den ikke for vild til at dit sand bliver liggende?
Kan vi få nogle billeder fra de forskellige sider?
Sorry for sent svar (har haft travlt). Nej, det flytter ikke noget sand da jeg har sat den nye 5000 liters pumpe lige under overflader så den skubber vand hen i højre hjørne og derefter spredes det frem gennem begge retninger af akvariet. Den store interval pumpe ligger i midten af akvariet og sender ud på stenene midt i og deler sig rundt der. Den lille pumpe nederst tænder skiftevis med øverste pumpe (se billeder) hver tiende minut. Den øverste pumpe giver så på interval den bølgelignende overflade - dog kører den ikke lige på billedet. Rigtig god cirkulation er der ihvertfald :y
PICT0028_1.jpg
PICT0030_1.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Lidt nyt til RSM'et - blandt andet den nye fine kaninfisk :y som en erstatning for min pincetfisk der spiste og levede i det i tre uger for så at dø pludseligt :BA
PICT0032_1.jpg
PICT0026_1.jpg
PICT0021_1.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Carsten »

Den kanin, er bare flot, hvad har du givet for den??
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Carsten skrev:Den kanin, er bare flot, hvad har du givet for den??
29 euro (købt i Futterhaus) - han havde en til der var meget mindre, men knap så god foderstand. Mener det er en Siganus guttatus - ret mig hvis jeg har forkert id på den :wink:
Senest rettet af KimS søn 20. jul 2008 18:33, rettet i alt 1 gang.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Carsten »

Navnet virker helt rigtigt, og prisen vil jeg da også mene er helt fin. Men desværre er der lidt langt til Flensburg
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Ja, desværre - han havde rigtig mange fine ting bla. anemonekrabber som jeg købte et sæt af sammen med anemone. Børnene og jeg skulle hente forsyninger ved grænsekiosken så derfra var der ikke langt :-)
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Anders månsson »

slettet af anders månsson
Senest rettet af Anders månsson man 4. aug 2008 11:35, rettet i alt 1 gang.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af Anders månsson »

Anders månsson skrev:Sorry for sent svar (har haft travlt)....
Den er jeg med på :wink:
Ja du har blusset godt op for cirkulationen, det imponerende. Den Resun 15000 L/t larmer den?

JEg har mistet alle mine koraller i sommervarmen, men jeg havde heller ikke gjort noget for at holde varmen nede :scream: det var flot anders!
Så sådan køler skulle jeg nok have haft fingrerne i...
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af iceMD »

Må man høre hvad dette setup har kostet dig..? ser sku godt ud.. :beer:
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

Anders månsson skrev:
Anders månsson skrev:Sorry for sent svar (har haft travlt)....
Den Resun 15000 L/t larmer den?
Den siger da lidt, men ikke voldsom larm syntes jeg. Den har kørt upåklageligt i siden opstart. Er vældig tilfreds med den.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Saltvand igen - denne gang et RSM

Indlæg af KimS »

iceMD skrev:Må man høre hvad dette setup har kostet dig..? ser sku godt ud.. :beer:
Foruden akvariet er det jo løbet lidt løbsk :be: :biggrin: . Med baggrund, levende sten, søjler, pumper, køler, filtre og hqi er det jo sneget sig op på en 7-8.000 (noget købt på Ebay til lidt billigere penge) - foruden alt det levende der er kommet i - øv, hvorfor fik du mig til at regne ud på det? :G :hehe: . Men nu mangler jeg også bare lidt flere koraller så er det fyldt op :wink:
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"