"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

DanTheMan's 250 L

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Dantheman
Reactions:

DanTheMan's 250 L

Indlæg af Dantheman »

Så kom jeg endelig igang med saltvand. Jeg er dog kun lige begyndt, men nu kan i holde øje med hvad jeg laver :)
Indtil videre har jeg:
Akvarie - Akvastabil alu 250 L
skummer - Aquamedic midifloater
Lys - 150W Aquastarlight HQI
Cirkulation - 650 l/t Eheim
Plexiglas/acryl til overløb
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Nu har bunden fået et lag silicone og glattet ud med en spartel, for beskyttelse af bundglasset. Overløbet bliver sat i, i morgen formiddag og der bliver lampen også hængt op.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Så er du igang. Det ser godt ud og det bliver spændene at følge projektet.
:TH


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ser godt ud Dan - så skete det endeligt ;)

Du kan jo hænge lampen i 2 hyldeknægte i væggen så du ikke skal have wire hele vejen fra loftet af. Så kan du også senere hænge blå lys på disse !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Havde tænkt mig at bøffe din idé, laver en lyskasse som du havde, hvor lampen hænger ned i wire, har været ude og købe ny wire idag, og senere vil jeg så installere 2x 39W blue light som skjules i lyskassen :)


Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af bennyben »

glæder mig til at se hvordan det kommer til at se ud, eftersom det er samme akvarie som jeg har


560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Dantheman skrev:Havde tænkt mig at bøffe din idé, laver en lyskasse som du havde, hvor lampen hænger ned i wire, har været ude og købe ny wire idag, og senere vil jeg så installere 2x 39W blue light som skjules i lyskassen :)
Du kan jo stadig lave det med et par vinkel knægte på væggen. Det er pænere end wire ned fra loftet af. Det ville jeg også have gjort men min væg bag baljen var en gipsvæg og jeg kunne ikke finde noget godt deri at hænge lampen i.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

det har du ret i, overvejer det lige:) Men hvor vil i anbefale at købe levende sten henne? Jeg overvejer at købe dem ved jan jørgensen i Fredericia http://www.reefs.dk han siger han har nogle med masser af liv og utrolig flotte for 80,- kg, det godt bare en ret hæftig pris.
Og jeg køber måske den Aquabee 2000 l/t Peters1 har til salg idag, så jeg samlet har 2650 l/t i mit akvarie, er det ikke godt nok at starte op på, hvis nu der ikke er nogen døde zoner.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Den 2000 liters laver en ret hæftig hård stråle men med et par stykker pvc rør får du det delt ud, laver bedre cirkulation flere steder og så lyder det ret godt ;)

Han hedder desuden Jens Jørgen ham i Fredericia ! Og ja 80,- pr kg er en ret hæftig pris ! Til de penge kan du vel få klovnfisken, akv udstyr eller Etheg til at sende dig en kasse fuld...


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg synes ligesom Brian, at 80 kr. pr. kilo er en voldsom pris.
Jens-Jørgen er jo ikke forhandler, og det er jo sten fra hans eget akvarie, formentlig


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Brian - hvordan mener du at jeg skulle lave det med pvc rør? altså en spreder?
Carsten-Brain - Det har i helt ret i, kunne godt være jeg skulle tage og gøre det istedet, ved i hvor det er billigst og bedst? eller bare bedst :)


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Priserne variere hele tiden, tilbud osv osv. Så ring rundt hvis du vil vide dagspris samt en forsendelses omkostning.

Ja du kan sætte et lang rør på fuld af huller, eller dele det ud med et t-stykke eller lign ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

det lyder som en alle tiders idé :) kunne godt være jeg skulle prøve det :)
Jeg har faktisk nogle rør fra min ferskvandspumpe, de måler i 1.5cm i diameter i hver endehul, og de små huller er ca 4mm i diamter, har stk. hvor den ene har prop i den ene ende. Vil de kunne gå ?
Har lagt min mobil ved siden af for måleforholdet.


Har også fået sat overløbet i spænd, men gik lidt amok med siliconen for at det ikke skulle kunne gå op, men fjerne det overskydende når det er tørt med et barberblad. :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, du vandt ingen præmie i disiplinen "silicone limning" :shock:


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

hehe :D Ej det ser MEGET slemmere ud på billedet end det i virkeligheden er


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Så blev overløbet færdig:D Siliconen ser dog lidt bedre ud nu, men spørg lige om det sidder fast ;)
Men i overløbet har jeg min Midifloater, og et 150 W varmelegme, og i bunden har jeg Eheim powerhead 650 l/t til at skyde det skummede vand ud :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Helt sikkert udemærket arbejde !

Det skal nok blive rigtig godt det der ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeps, jeg kan genkende limningerne:)

Det er rigtigt fint, og en god løsning for at undgå sump, sog med ulemper såvel som fordele som jeg har erfaret.... Men held og lykke, nu skal du snart igang med det sjove:)

Well done !


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Mange tak for al rosen :D Er selv lidt stolt også hehe ;) Men der kommer vand i allerede på lørdag, og søndag kommer der 25kg afgasset sten i fra Etheg, så kan ikke vente med at komme igang :D Men mangler der virkelig ikke mere? Har det bare som om jeg har glemt et eller andet - Jeg har det som er i sumpen, en 150W hqi, og en aquabee 2000 L/t, er det virkelig alt der skaltil :D


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej dan. Det ser godt ud... Jeg tager sten med hjem til dig på lørdag som ønsket og så håber jeg du bliver glad for dem.. pænt arbejde :K


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

mange tak peter :) Glæder mig ENORM meget til at få stenene, og bliver 100% glad for dem ;)


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har du salt for så se at få blandet vandet så det er klar til stenene. Du skal nemlig ikke lige knalde sten i HELT frisk lavet saltvand - det er noget krads noget indtil man er sikker på det hele er opløst !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Jeg blander vandet lørdag, og kommer stenene i søndag, det sagde han i etheg jeg roligt kunne gøre, det gjorde de også, men hvad mener i ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du kan blande det i aften istedet for, så er det bedre. Nyt saltvand, er noget kras børstigt noget. Det vil du også kunne se senere, når du får koraller i. Nogle koraller slimer en del, når der kommer friskt saltvand i.


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Jeg får først salt og sten hjem i morgen efter 5, blander det med det samme, og havde så tænkt mig at proppe stenene i søndag aften el. lign. Men kan stenene godt holde til at lægge i det de nu kommer 24 timer ? men jeg har jo et 150 W Jäger varmelegme som kommer til at kører på 25 grader. Vil det ikke kunne gå sådan så det ikk går galt :)


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Så er teknikken endelig på plads, nu kom lampen så op og hænge også, en 150W hqi. Så mangler der bare vand og sten :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"