"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flexmasta/Jakobs 112 liters

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Flexmasta/Jakobs 112 liters

Indlæg af jakobvillien »

Hej alle

Så er det vist min tur. Efter at have prøvet ferskvand et par år, og efter at have læst og læst og følte mig mere og mere moden til at prøve et saltvandsakvarie, besluttede jeg mig for at lave et lille saltvandsakvarie med blot et par fisk og nogle levende sten. Jeg var delvis inspireret af jthyges artikel om sit lille saltvandsakvarie, og delvist af meget litteratur som havde overbevist mig om at projektet kunne lade sig gøre, også selovom man er på SU.

Jeg besluttede hermed at købe et brugt akvarie på 112 liter og omdanne det til saltvand ved at indbygge overløb og bygge skummer selv. Projektet var ligeså meget drevet af et ønske om at tage folk på ordet som svor det ikke behøvede koste en bondegård hvis bare man var lidt fingernem, hvilket jeg dog ikke mener jeg var, men med lidt øvelse skulle det nok gå.

Den første del gik fint nok, og akvarie og overløb kom op og køre, men skummeren vist sig at være et problem og det stod klart at det krævede et indkøb. Jeg tog det skrabede og nok lidt forkerte valg og købte en Sander Piccolo skummer til 100 kroner, som absolut ikke så ud af meget.

Imens havde jeg puttet levende sten i som jeg havde indkøbt efter formålet at jo mere liv jeg kunne se på stenene, jo bedre var de for mit akvarie. Desuden havde det jo masser af flotte hitchhikers, og mine første "reef" beboer bestod af en flot gul ricordia skiveanemoner og en smuk grøn stor skiveanemoner. Ligeså en masse røde pladealger, et ton caulerpa racemosa, en lille klase xenia (ikke pumping) og nogle glasanemoner, som jeg jo synes var meget flotte. Disse sagde forhandleren at man bare ikke skulle have for mange af, og da der bare var et par stykker tænkte jeg ikke over dette. Ligeså kom der desværre nogle planarier med.

Efter at have lagt nogle billeder ud af disse til at blive identificeret kom en ordentlig gang panik over alt det skidt og skravl der var kommer i akvariet, som jeg ikke havde tænkt over. Planarierne skulle tæmmes lynhurtigt ellers bredte de sig som pesten, glasanemonerne skulle fjernes med saltsyre i en kanyle, og caulerpaen skulle bare have en sulten kirurg.

Jeg havde dog ingen plads til kirurg, ikke lyst til at lege med kanyler og saltsyre og ikke mulighed for at få fisk i så hurtigt, så det så ikke ud til at blive en let udfordring. Hvad jeg lærte af dette er; LAD VÆRE MED AT PANIKKE! der er en løsning på alt, og den du falder over først er ikke nødvendigvis den bedste.

Jeg købt her blot to uger efter akvariets opstart en lille mandarin, som desværre ikke rigtigt spiste så meget og blev tyndere syntes jeg, og jeg afleverede denne tilbage efter en uge. Den fik dog taget en masse af planarierne. Jeg fik herefter en seks-stribet gylte som tog sig af de resterende planarier, og idag ser de ud til at være tæmmet godt og grundigt. Jeg har desuden fået et par damsler, som trods forhandlerens råd, ikke går godt i et 112 liters. Da jeg købte en hugo, for et par uger,og de to børster tævede denne, siden røg disse ud. Jeg har stadig et par glasanemoner som har vist sig måske ikke at være mål for så meget bekymring, eftersom der kun nu er en enkelt tilbage. De er blevet fjernet manuelt med en kniv, men den sidste kan jeg desværre ikke få fat på.

Caulerpaen er ligeså fjernet manuelt og der er stadig masser men de synes at kunne holdes under kontrol gennem delvis ugentlig fjernelse af det værste. Måske tager min hugo de små skud, der synes ihvertfald at gang i ham, og algerne er klart på tilbagetog.

mht teknik er der idag lige kommet et ekstra lys T5 i, og trods jeg troede mit T8 rør kunne klare det har det vist sig at mine skiveanemoner først rigtigt har slået sig ud da der kom mere lys på. Min skummer er blevet forlænget og virker nu efter hensigten, og dette har vist mig at billigst er ihvertfald ikke altid "godt nok". En skummer er ikke nødvendigvis bare en skummer, og en opgradering er en af de investeringer jeg vil lave i fremtiden. Ligeså vil jeg skaffe mere lys i. Men men jeg beholder mit lille akvarie indtil videre, og alt liv synes at trive her 8 uger senere, og jeg er ovenud tilfreds med udfaldet, og akvariet får først nu de "åååhhh" og "ahhh" af andre end mine forældre som jeg synes det fortjener. Jeg synes virkeligt det er blevet flot, med masser af liv. Jeg har ligeså malet en baggrund og fået et par smukke ocellaris klovne, og jeg synes ikke de lidt ældre billeder rigtigt er fair overfor akvariet, da specielt lys, baggrund og fjernelsen af alger virkeligt har gjort underværker. Mens det selvfølgelig er svært at konkurrere med de smukke og fantastiske Reef akvarier man ser på nettet og også hos medlemmerne her, synes jeg at dette nu alligevel er fint på sin egen boldgade.

Fisk

0,1 Pseudocheilinus hexataenia, Six-Line Wrasse 20/3,

1,1 (forhåbentligt) Ocellaris, klovnefisk

Arter holdt: Synchiropus picturatus, Yellowtail damsel



Snegle og invertebrater

Nasarius
Stromatella, styrthjelmssnegl

Scutus Ungius, Elephant Slug

Stenopus Hispidus, pudsereje




Koraller
Skiveanemoner
Grøn, Discosoma Sp.
Gul, Ricordia
Lilla

Xenia (ikke pumping)

Zoanthus Colony Polyp

Kenya-træ, Capnella sp.



Bastarder

Planaria varianter
Glasroser

Caulerpa Racemosa
Caulerpa Taxifolia

Teknik:
112 liter ferskvands aluminium akvarie
Selvbygget overløb
filterpumpe, Eheim, lille model
250 liter/timen powerhead,
T8 rør (powerglo), T5 24 W Day light
Luftpumpe
Piccolo udbygget skummer


Mine erfaringer herefter er, at panik og bekymring rækker ingen vegne og man skal logisk overveje mulighederne, uden forhastede beslutninger. Ligeså må man aldrig lave impulskøb!

En anden erfaring er at det er svært at vide alt, og at man laver begynder fejl uanset hvor meget man synes at lære. En af grundene er at ferskvand ikke har det samme fokus på alle de hitchhikers man får med, og at snegle og alger ofter er de eneste egentlig problemer man får med ferskvandsakvarier.

MEN: Det kan sagtens lade sig gøre at lave et flot og billigt saltvandsakvarie, men kend akvariets begrænsninger og forsøg at hold det moderat, selvom dette er svært. Selv efter al denne bekymring og hårde arbejde er akvariet 100% det værd, og jeg ville ikke undvære det, ... og jo det bliver da bestemt til en opgradering en dag, og jeg synes jeg lærer hver dag. De folk som har sagt til mig at saltvand er ligeså let som ferskvand har ikke været helt ærlige, for det er det langt fra, der er mange flere faktorer som man skal sætte sig ind, og det kræver meget mere, men så er det jo også så uendeligt meget mere givende! Det bliver 250 liter når jeg synes jeg er klar til det.

Tak for hjælpen undervejs til alle herindefra, det har været en sand fornøjelse!

vh Jakob
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af jakobvillien lør 30. apr 2005 17:03, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg vil lægge nogen nye billeder ud så snart som muligt, hvor det kan ses hvordand et ser ud ny med nyt lys og ny baggrund, hvis nogen skulle være nysgerrige.

Brian > Jeg har ikke mulighed for at uploade billeder hvis jeg svarer på en tråd, kun hvis jeg starter den, er det en fejl, eller skal jeg uploade den til fotoalbummet og så linke derfra?

vh Jakob


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det ser da bare godt ud Jakob - super start og skægt at du har listet Bastarder :D :D

Ang billeder så skulle man da altid kunne vedhæfte - jeg kan hvertfald ??? Andre der har det problem i denne tråd ???


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

flexmasta skrev:Jeg vil lægge nogen nye billeder ud så snart som muligt, hvor det kan ses hvordand et ser ud ny med nyt lys og ny baggrund, hvis nogen skulle være nysgerrige.

Brian > Jeg har ikke mulighed for at uploade billeder hvis jeg svarer på en tråd, kun hvis jeg starter den, er det en fejl, eller skal jeg uploade den til fotoalbummet og så linke derfra?

vh Jakob
Hmm. Det er ikke bare fordi du ikke går ind i "skriv indlæg" i bunden af siden, men derimod bare prøver i quick besked boksen, som er under tråden?


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ahhh jo præcis, derfor, tak


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Her er så et par nye billeder... skal have fjernet de saltvandspletter på bagruden...

Det jeg synes er blevet meget godt er fordelingen af mine blødkoraller, og de forskellige farver komplimenterer hinanden meget godt. Jeg ville gerne have et bløkoral rev akvarie, istedet for med stenkoraller, det bliver vist ikke lige foreløbig, så planen er da at bagruden skal dækkes mere, og at der skal være flere og flottere blødkoraller til, med masser af farver. Desuden er det næste det blå lys, da jeg synes lyset er alt for gult.

Nogen råd til indretning?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brian skrev:Det ser da bare godt ud Jakob - super start og skægt at du har listet Bastarder :D :D
Den tror jeg er smuttet over hovedet på ham. :D


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ja jeg mente bare alle de uheldige ting der følger med det gode med ordet "bastarder".

Men tak for rosen, Brian.

ps, hvad er smuttet over hovedet på mig?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

i den linne's normenkalutur ( hvordan planter og dyr er navngivet)
er alle rene arter stavet med stort i slægt navnet, f.eks Acanthurus, og arts navnet med lille f.eks liniatus. Hvorimod krydsninger staves med stort. Det er jo ikke noget vi gør så meget i, men inden for orchide dyrkning er det meget brugt.


Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Det ser jo flot og spændende ud, men der er noget jeg undrer mig over....Er der nogen speciel grund til akvariet ikke er fyldt helt op??

Hvad har det sådan ca. kostet dig alt i alt??


Held og lykke fremover med det!!


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

carsten > Ja det vist rigtigt nok, jeg er ikke så kendt indefor latinske betegnelser endnu.

Ø > Akvariet er ikke fyldt helt op eftersom jeg ville holde vandstanden under aluminiumskanten, og overløbet desuden skulle være der. Det gør mig egentlig ikke noget, men kan godt se at det kunne laves smartere.

Jeg har brugt 500 kroner på akvariet, 500 på bord, 600 på ekstra lys, ca. 200 kroner på overløb og skummer. Så det er jo ikke det helt store. Resten havde jeg jo i forvejen fra ferskvand. Men alt i alt har jeg nok brugt over 3000 på alt med sten, fisk, invertebrater etc etc. Men det er jo også alt det sjove!


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

En lille update

Eftersom jeg skulle på ferie og algerne var begyndt at hobe sig op, var det nødvendigt at få fjernet alle de næringsstoffer der lå og ulmede mellem stenene... desuden var det nødvendigt at flytte akvariet, da det stod på nogle ustabile gulvbrædder og tog sig bedre i hjørnet.

Men men, er du vimmer et bevsær at gøre det, hvis altså vandet skal bevares, alt livet på stenene skal havne de rigtige steder, og fiskene ikke skulle stresses alt for meget.

Men se billederne for at se besværet. og se min stenopsætning, så kan jeg måske få lidt kritik og ideer. Stenopsætningen er meget meget luftig med masser og huler, og powerheadet skyder vand igennem bunden af hulerne hele vejen ignnem og skaber en god cirkulation.

Jeg har desuden fået en ildhale dartfish, eller firefish, hvad de nu hedder
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Helt enig :K


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det blev faktisk pænere efter du rykkede om :D
ser virkelig godt ud!


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

:RE Det ser virkelig godt ud.


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Tak for rosen alle sammen. Betyder meget med lidt positiv feedback.

Jeg poster billeder når/hvis jeg får styr på mine algeproblemer og sygdomme. Det står desværre lidt skidt til i baljen. Jeg må tænke i nye baner. Det er svært at holde næringsstofferne nede.


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hvordan går det med baljen??


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Hej hej.
Det er long gone. Eller rettere, lige nu er der en masse flotte ferskvandsfisk i. Det var beklageligt, men set i retrospekt kørte det faktisk ret godt et stykke tid uden uheld. Det var først med de hvide pletter som slog samtlige fisk ihjel oven på min USA tur. JA der er mange grunde til det gik galt, men ingen rigtige løsninger. Som ikke ville havet kostet mig en del tusind kroner altså.

Næste gang, vil jeg ofre de penge det koster og få et ordentligt op at køre. Jeg kigger stadig forbi og drømmer mig tilbage. Lige før det gik galt med den besætning i akvariet var det akkurat som jeg havde drømt om siden barn. Jeg krummer stadig tæer over det gik så galt. Da jeg aflivede min elskede gylte havde jeg aldrig lyst til at gøre det igen... men nu er jeg ret sikker på det sker. Når jeg har økonomien til at starte et stort og ordentligt system op.

JEg kan bestemt ikke anbefale andre at gøre som jeg gjorde. Det er sku ikke sjovt når det gik galt.

Men bliv ved med at skriv alle sammen, det er stadig herligt at følge med i.

vh Jakob


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Ja du skulle aldrig have taget den tur til USA :roll:

Jeg husker stadig det flotte lille akvarie som du havde, ja faktisk det flotteste jeg har set live i den størrelse.

Kom stært igen.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Tak skal du ha Mike, og ja det var sateme fitn til sidst.

Men ak hvor har jeg lært meget, og føler jeg står temmeligt stærkt næste gang jeg prøver. Nu er jeg snart færdig med min uddannelse og noget af det første jeg skal bruge min første kolonorme lønchek på er et akvarie på en lad os sige 350 liter :)

Man savner også det her chat-forum :)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"