"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aquael 30L - Hvor simpelt kan det gøres

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Aquael 30L - Hvor simpelt kan det gøres

Indlæg af Damsted »

Nu har jeg været i hobbyen i omkring fem år, siden jeg tilbage i efteråret 2015 startede et 120L Juwel Lido, der blev opgraderet til 250L og som senere blev tilsat et 110L display, som blev til revakvarie og så blev displayet på 250L lavet om til et søhesteakavarie. Planen var et opdræt af søheste, men det blev for stor en mundfuld med alt arbejdet omkring opdrættet af søhestene, og det tog i sidste ende lysten fra mig, og akvariet fik derfor lov til at stå og passe sig selv. Efter længere tids overvejelser, hvor akvariet bare var blevet en sur pligt, der skulle fodres tre gange om dagen, valgte jeg derfor at lukke systemet, da det var synd, at lade det forfalde helt, og det samtidig optog en rimelig stor procentdel af de 67m2 lejlighed, jeg bor i.

Jeg kunne dog ikke helt forlade vores skønne hobby, og jeg blev derfor enig med mig selv om, at jeg ville starte et lille nanoakvarie. En tanke som jeg længe havde haft tænkt på som et lille side akvarie, men som nu er blevet mit primærakvarie. Da jeg ved det store akvarie til sidst fandt ud af, at akvariet i store dele skulle være simpelt og nærmest selvkørende, for at kunne finde tid til det med de mange andre ting, som jeg også gerne vil have tid og overskud til i min hverdag, så skulle akvariet være så simpelt som muligt. Netop derfor syntes jeg også, at et nano var det rigtige valg for mig. Godt nok betyder et nano større udsving ved små fejl, men det betyder også, at selv små mængder vandskifte retter stort op på balancen i akvariet. Samtidig havde jeg allerede et 30L Aquael Shrimp Smart akvarie stående, som jeg havde brugt til mit søhesteopdræt.

Dogmet for mit nano er altså, hvor nemt kan det gøres, og derfor er teknikken også super simpel. Der er 25w varmelegmet fra Aquael, der fulgte med akvariet, en Tunze Turbelle nanostream 6040 til cirkulation, og så var planen at tage min Radion XR15w G3 Pro med over på nanoet. Det kom den også til at starte med, men da jeg ville montere den i en lampeskærm over akvariet, så kunne jeg ikke få liv i lampen igen, da jeg ville hænge den op. Jeg måtte et smut til Oceanreef for at kigge på alternativer, og faldt over Fluval Nano Marine LED 20w, som Henrik netop havde fået hjem. Til en pris på næsten en tredjedel af AI Prime 16HD, så besluttede jeg mig for at give Fluvalen et skud, og indtil videre er jeg ikke skuffet!

Akvariet kører uden skummer, i stedet får jeg næring ud af akvariet via ugentlig vandskifte, som samtidig holder de andre værdier på plads. Pt. skifter jeg fem liter om ugen, ud af en samlet vandmængde i akvariet på 22L - altså knap 25% vandskifte om ugen. I fremtiden vil jeg måske hæve det til at skifte 10L om ugen, men for nu ser 5L ud til at være fint, men det kommer nok, når koralsamlingen bliver udvidet fra to Euphylliaer, som udgør koralbesætningen lige nu, samt hvad jeg tror, er en blåmusling, som jeg havde på en af stenene fra det gamle setup, der nu har hæftet sig fast på søjlen i nanoakvariet. Foruden vandskifte, så doserer jeg MicroBacter7 hver uge efter vandskifte ifølge instruktionerne på flasken - så 12 dråber om ugen.

Et nano sætter selvfølgelig begrænsninger for, hvad jeg kan have i tanken, specielt når vi er så langt nede i antal L. Mest på grund af pladsen til dyrene, men bestemt også for at holde nitraten og fosfaten nede. Akvariet er derfor kun beboet af en Gobiodon okinawae, en blåbenet eremit (som var det allerførste levende, jeg købte, da jeg startede med saltvand tilbage i 2015) og så nogle slangestjerne, jeg tog med fra det gamle setup. Jeg er stadig ved at køre min Gobiodon okinawae ind, og derfor fodrer jeg dagligt pt. med omkring fem små pellets. Den er begyndt at være tryg og kommer ud og spiser, selvom jeg står med hænderne over akvariet, så måske jeg så småt begynder at trappe fodringen ned, så jeg enten fodrer med færre pellets pr. dag eller færre dage. Det vigtigste er dog, at fisken får det foder den skal have, og så må jeg hæve antallet af vandskift, hvis det bliver nødvendigt.

Planen for akvariet er at sætte sandbunden til i Euphylliaere og så fylde den søjle, der udgør stensætningen, med zoaer. Så kan det være, der på et tidspunkt sniger sig en Trachyphyllia, ligesom jeg har tænkt lidt på en acropora af en eller andet art for Gobiodon okinawaeens skyld.

Jeg håber, at akvariet kan blive et bevis på, at et saltvandsakvarie ikke behøver at være sindssygt dyrt at starte op, og at det heller ikke behøver at være vildt tidskrævende at passe.

Herunder kan I se lidt billeder af akvariet. Jeg skal lige have købt en ruderenser med skaft, så jeg også kan få algerne af bagruden. :GO
IMG_20201027_155154.jpg
IMG_20201027_155204.jpg
IMG_20201027_155214.jpg
IMG_20201027_155614.jpg
IMG_20201027_161428.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Aquael 30L - Hvor simpelt kan det gøres

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt! Det behøver ikke at være super kompliceret. Super godt.

Jeg ville dog vælge at gøre noget ved "bagruden", mal den eller folie på, men glæder mig til at følge med!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Aquael 30L - Hvor simpelt kan det gøres

Indlæg af Damsted »

charlie saltvand skrev:Fedt! Det behøver ikke at være super kompliceret. Super godt.

Jeg ville dog vælge at gøre noget ved "bagruden", mal den eller folie på, men glæder mig til at følge med!
Præcis, jeg glæder mig også til at fremvise forløbet for den lille vandpyt.

Tak for tippet. Jeg har faktisk allerede tænkt på at købe noget sort folie og smide på bagruden. Jeg tænker,at det vil skjule ledningerne på bagsiden af akvariet, og måske også få varmelegeme og pumpe til at stå mindre ud. Og så giver det vel også mere dybde og skjuler algerne på den rude lidt bedre eller hvad?


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Niller86
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 26. apr 2022 13:49
1
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2020

Re: Aquael 30L - Hvor simpelt kan det gøres

Indlæg af Niller86 »

En update på baljen? :D


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"