"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

75 liter cube - opstart

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Maads
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 25. sep 2016 07:58
7
Postnummer: 8471 Sabro
Saltvand siden?: 2016

75 liter cube - opstart

Indlæg af Maads »

Hej forum

Så er det vist min tur til at lave et opslag, hvor jeg viser mit projekt frem. :beer:

Missionen er at have et akvarie som forhåbenligt kan køre "hands off" i længere perioder, uden at kræve alt for meget løbende arbejde.

Akvariet er et Aqua Medic Blenny Cube på 75 liter inklusiv sump bagi. Det virker super simpelt ind til videre og største udfordring bliver formeneligt plads både i selve displayet og sumpen.

Teknikken består ind til videre af nedenstående

Lys:
Lige nu det Aqua Medic Cube 50 LED som fulgte med akvariet, det er egentligt fint nok, men synes det er meget hvidt og så larmer blæseren helt vildt hvis det skrues over 30%

Der er derfor bestilt en af de nye Radion G5 XR15 Blue :y Nu må vi se om det kan leve op til hypen.

Skummer:
Aqua Medic EVO 500, overvejer dog på om jeg kan nøjes med et refugium på sigt for at undgå støjen fra skummeren.

Cirkulation:
Aqua Medic Eco Drift 4.1 samt en Tunze 6015

Diverse:
Jeg har opsat automatisk vandskifte, som skifter 3 liter vand i døgnet. Slangerne løber over loftet og ud i mit skur, hvor der står en ordentlig balje vand :GO Det var godt nok et arbejde at pille loftet ned og sætte det op igen, så forhåbenligt stopper slangerne ikke til lige foreløbigt..

Besætningen består lige nu af et par klovne og et pindsvin. På sigt skal der et par fisk mere i, og en røvfuld koraller.

Tråden bliver løbende opdateret i takt med at det hele skrider frem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af crazy seahorse »

Sikke et par flotte klovne. Jeg aner intet om klovne, hvad er det for nogle?

Hvordan klarer du dit automatiske vandskift. 3 liter ud og 3 i. At fylde i er jo simpelt nok, men det der skal ud er måske en udfordring. Hvordan har du løst det?
Bruge du en dual pumpe eller hvad? Er der to pumper, så vil der over tid opstå en diff. tænker jeg.
Du har vel også en ato. Suspenderes den mens vandskiftet står på?
Spændende med den nye Radion gen 5.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af christiantt »

Jeg glæder mig til at se den Gen. 5 lampe! Der har været smæk på de tidligere, så sørg for at få skruet den godt ned i starten :)

Er der også ATO tilkoblet slangerne i loftet? Og det var en ret god løsning når muligheden er der :TH


Maads
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 25. sep 2016 07:58
7
Postnummer: 8471 Sabro
Saltvand siden?: 2016

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af Maads »

Jeg tror, uden at være helt sikker, at det er et par ocellaris "picasso".

Jeg bruger lige nu en Aqua Medic reefdoser Evo 4, som en gang i timen skifter 130 ml vand.
Du har ret, den største risiko er formeneligt at de over tid begynder at køre lidt forskelligt, men mon ikke det er begrænset. De fleste doseringspumper er trods alt ret præcise.

Jeg måler i hvert fald saliniteten løbende, for at fange eventuelle problemer med det.

ATO bliver ikke stoppet når det kører, men jeg har bare sat doseringspumpen som fører vand ind i akvariet til at starte lidt før den som trækker vand ud, således at vandstanden ikke falder.

Jeg har dog bestilt 2 af Ecotecs nye Versa dosing pump, som jeg tror er mere præcis og meget mere stabil end min Aqua Medic reefdoser Evo 4. Må også give en update herpå når de ankommer.

Ja, der er også ATO gennem slangerne i loftet, var lidt i tvivl om min ATO kunne skubbe vandet de godt og vel 15 meter, men det er ikke noget problem.

Den røde slange trækker vand ud af akvariet, blå skubber ny saltvand ind i akvariet og den hvide slange er ATO.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af christiantt »

Opdatering! :)


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af Dan89 »

Hvordan ser der ud i den anden ende af slangerne på? Fedt lavet og spændende at hører om det fungere i virkeligheden.. Hvor tit skifter du saltvandet der skal i? Det holde vel kun et par dage har jeg hørt?


Maads
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 25. sep 2016 07:58
7
Postnummer: 8471 Sabro
Saltvand siden?: 2016

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af Maads »

Hermed en opdatering, selvom der ikke er så meget at opdatere på.

Akvariet kører egentligt som det skal, så nu skal det bare have lov at vokse!

Det automatiske vandskift kører som en drøm, og akvariet er virkeligt stabilt.
Jeg skifter pt. ca. 2,5 liter om dagen, svarende til små 25% om ugen, hvilket virker passende. Jeg er dog nødt til at dosere ved siden af for at holde værdierne oppe. Jeg bruger to Ecotech Versa doseringspumper til det automatiske vandskift, det tog lidt tid at kalibrere dem ind, så de kunne holde en stabil salinitet, men nu har jeg ikke skulle ændre på dem i godt og vel 2 måneder, så det er jeg bestemt tilfreds med. :y

Jeg har kun skummeren tændt hen over natten, så akvariet er rimeligt stille, dog larmer min Radion xr15 G5 en del, hvilket jeg er lidt skuffet over.


På den anden side af doseringspumperne, er blot en 200 liters balje, hvor jeg har rent saltvand. Jeg kan derfor nøjes med at fylde den op ca. hver 10. uge. Det har indtil videre ikke været et problem at saltvandet har stået i længere tid, men jeg har også cirkulation i beholderen. Derudover fylder jeg ATO beholderen op en gang i måneden.

Så ind til videre vil jeg bestemt sige at jeg er godt tilfreds med opsætningen. :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af Bo Steen »

:GO :GO :GO Ser super ud :y


Hilsen Bo)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af Marco R »

Hej Mads,

Det er godt nok et rigtigt flot nano :GO :happy:


Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 644
Tilmeldt: tirs 20. okt 2009 16:48
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Re: 75 liter cube - opstart

Indlæg af DennisBS »

Kører akvariet forstat? :D fed lille balje


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"