"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Innovative Marine 16G

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
martinc
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 13:34
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Innovative Marine 16G

Indlæg af martinc »

Hej alle

Så har jeg startet et akvarie op. Det er et Nuvo Nano 16 (60 liter) fra Innovative Marine, som jeg har købt brugt her på siden.

Lyset er det originale der fulgte med, 2x 8W led.
Jeg har tilføjet en returpumpe mere, magen til den originale, de er hver koblet på sin egen Spin Stream Nozzle, så nu er cirkulationen 2x800 liter pr time.
Den skummer der fulgte med har jeg fjernet igen pga. støj. Min plan er at lave ugentlige vandskifte, så håber det går.
Det har kørt i to dage nu, jeg fik 10-15 liter vand sammen med noget snask, som blev suget op fra koralakvariet i Tropeland.
Resten af vandet lavede jeg med osmosevand og Red Sea Coral Pro salt.
De to sten i akvariet er brugte døde sten, som jeg har skyllet i hanevand. I sumpen bagved display, er planen at putte noget
filtermateriale ned, dertil har jeg købt noget Biohome, som jeg kan have i de to filterkasser i siden.
Jeg har tænkt mig at købe noget sand indenfor den nærmeste fremtid, evt. dette: Natural White Aragonite Live Sand 0,5-1,7mm 4,54kg, er dog i tvivl om det skal være grovere, så det ikke flyver rundt pga. cirkulationen.
Inden sandet kommer i, vil jeg suge det snask op der er på bunden, så har de bakterier der var i snasket nok nået at sprede sig.
Jeg har ikke specielt meget erfaring med saltvandsakvarie, så håber i vil komme med nogle gode råd undervejs.
Er bl.a. i tvivl om jeg skal gøre noget nu, for at kickstarte indkøringsfasen, eller om det blot er at vente. Jeg har overvejet at smide sandet i og så tilsætte Dr. Tim's One and Only.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af Carsten »

Lad være med at investere i det der Dr Tim. Så vidt jeg husker er der meget stor forskel i den dosering som de skriver i teksten, og så den der står på flasken. Og der skal bruges markant mere end deres tekst opgiver.


martinc
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 13:34
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af martinc »

Ok, så nøjes jeg med at komme noget sand i og så ellers bare vente og se hvad der sker


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af Carsten »

martinc skrev:Ok, så nøjes jeg med at komme noget sand i og så ellers bare vente og se hvad der sker
Jeg ville suge det slam op og komme det i en filtersok. Det er meget lettere at fjerne helt fra akvariet senere. Og har den blot hængt der i et par dage, kanden fjernes. Bakterierne skal nok være kommet i akvariet


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af mathias6200 »

Hej

Har selv et Nuvo 20, jeg ville anbefale dig at slukke lyset den første måneds eller to når du har tålmodighed til det og fodre lidt så bakterierne kan vokse. Efter 1-2 måned smider du en lille fisk i men ingen lys. Efter 3 måneder smider du den næste fisk i og tænder så lyset. Drop sandet det kommer til at give dig hovedpine, har selv måtte suge det hele op :( og så hold fingrene fra det så længe som du kan. Jo længere du venter med at smide koraller i, jo glæder bliver du for det. Mit har kørt i 9 måneder og har først fået koraller i nu :) hvis du har et ato kan du putte kalkwasser i til at holde kh og ca oppe i ventetiden :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af mathias6200 »

Undgå alle de store begynderfejl og hold fingrene fra baljen :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
martinc
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 13:34
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af martinc »

Tak for jeres råd, det er værdsat, jeg putter dog nok sand i, syntes det ser meget pænere ud, så må jeg se om det også er til at holde pænt i længden.
Jeg begynder at smide lidt fiskefoder i, så bakterierne har noget at leve af, og får smidt det slam i en filtersok.
Har ato, så det med kalkwasser vil jeg lige prøve at læse lidt om.


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af mathias6200 »

Og sluk lyset i starten !!!
Bulk reef supply har nogle meget gode video’er omkring kalkwasser på deres youtube Channel :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
martinc
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 13:34
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af martinc »

Her kommer lige en opdatering 2,5 uge efter opstart.

Det første billede er fra d. 28 September, der målte jeg nitrit til ca. 0,5 ppm og nitrat til ca. 60 ppm.
Resten af billederne er fra i dag, og der målte nitrit 0 og nitrat ca. 40 ppm.
Så diatoms er forsvundet igen, og der er begyndt at komme lidt grønne alger.

Jeg fodre hver dag med en lille smule flagefoder. Skal jeg fortsætte med det eller stoppe?

Er det tid til at få cuc i? Jeg vil gerne prøve at have eremitkrebs, tænker jeg vil starte med at sætte 2 red legged hermit crabs i.

Sandet er bestilt, valgte CaribSea Special Grade 1,0-2,0 mm.

Når det bliver tid til at komme en fisk i, tror jeg det bliver en goby, som forhåbentlig kan være med til at holde sandet rent.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


martinc
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 13:34
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af martinc »

Så er der for alvor gang i algerne.
Stoppede med at fodre d. 8/10

Målte i dag NO3(Salifert) til ca. 25ppm og PO4(Hanna) til 0 ppb.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af mathias6200 »

Fjern så mange som muligt manuelt for at få næringen ud af systemet. Dør de bliver næringen frisat i systemet igen.


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
martinc
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 13:34
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af martinc »

Så fik jeg luget ud i algerne.

Inden for den nærmeste fremtid vil jeg få noget sand i.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Innovative Marine 16G

Indlæg af mathias6200 »

Som skrevet har jeg jo et 20g og er virkelig mere end lykkelig over at have taget sandet ud, ikke andet end bøvl med sand :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"