"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:Sikkert ikke længe, men så må jeg opgradere eller sælge den. Den er allerede vokset, så den tager da på og trives. Mine to percula klovne er endelig begyndt at acceptere hinanden. Var begyndt at tro at det var to hunner.
Sig til når du skal af med den, så er jeg nok aftager.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Jones »

Ja så kan jeg få din a. coeruleus :D Og opgradere ;) Det lille akvarie keder mig lidt da det sætter så mange begrænsninger, så overvejer noget større. Ved dog ikke hvad jeg vil have, så indtil videre venter jeg.


o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:Ja så kan jeg få din a. coeruleus :D Og opgradere ;) Det lille akvarie keder mig lidt da det sætter så mange begrænsninger, så overvejer noget større. Ved dog ikke hvad jeg vil have, så indtil videre venter jeg.
Jeg får et 85x85x40 til salg hvis det kunne friste ;) Og Corny Ole beholder jeg, tak :D


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Jones »

Hvis prisen er den rigtige kunne det da godt komme hjem til mig. Har lige skrevet til dig på facebook.

Jeg er glad for nano akvariet, men selv klovnene begynder at se store ud i 54 liter minus overløb.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Jones »

Lige tre hurtige
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 54 liter mixed. Aften sps og skive

Indlæg af Tutter »

Flot


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Aften sps og skive

Indlæg af Jones »

Jeg har STORE problemer med grønne hår/tråd alger i systemet. De er tykke og gror som ukrudt. Så meget at flere koraller har mistet væv der hvor algerne har dækket for korallernes bund. Jeg måler 0,0 i fosfat test.

1) Er løsningen Rowaphos? Og hvor meget kan anbefales til det lille system?

2) Jeg har en Maxspect Razor 120w 16.000 Kelwin. Akvariet er 30 cm dybt og lampen står på de medfølgende ben, over akvariet. Jeg er meget i tvivl om hvilken styrke de to kanaler bør køre på, samt hvor længe. Kan andre maxspect brugere hjælpe med et svar?


o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af ole kekkonen »

jeg tænker at et refugium med makroalger tar hånd om det meste af fosfaten hvis ikke det hele


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Jones »

Det er ikke en mulighed grundet pladsmangel. Af samme årsag spørger jeg til rowaphos.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 54 liter mixed. Aften sps og skive

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Jeg har STORE problemer med grønne hår/tråd alger i systemet. De er tykke og gror som ukrudt. Så meget at flere koraller har mistet væv der hvor algerne har dækket for korallernes bund. Jeg måler 0,0 i fosfat test.

1) Er løsningen Rowaphos? Og hvor meget kan anbefales til det lille system?

2) Jeg har en Maxspect Razor 120w 16.000 Kelwin. Akvariet er 30 cm dybt og lampen står på de medfølgende ben, over akvariet. Jeg er meget i tvivl om hvilken styrke de to kanaler bør køre på, samt hvor længe. Kan andre maxspect brugere hjælpe med et svar?

Der er da ingen grund til at bruge Rowaphos hvis po4 er 0.
Letteste måde at komme af med algerne er at høste dem manuelt og så lade en søhare tage resten. Men sørg for at sende den videre når den har gjort sit arbejde færdigt.
Skru lampen ned på 50% og se hvordan det arter sig der. Jeg har instillet lampen så den tænder kl 0900 og styrken stiger indtil 1200 og forsætter der indtil den langsomt lukker ned fra kl 2100 og frem til 2200. 2 af lamperne er sat til en natbelysning på 1%


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Jones »

Lampen kører på 29% hvid og 39% blå. Jeg har fjernet alger manuelt, men de kommer igen. Derfor tænker jeg at rowaphos kan tage po4 inden algerne når at optage det og dermed forøge væksten. Jeg har en blå palet på 2,5 cm, som napper lidt i dem, men den er ikke vildt effektiv. Akvariet er kun 54 liter, hvorfor jeg ikke tør skrue lyset op på 50%. Men måske får korallerne for lidt lys? mine montipora digitata og samarensis har ikke polypperne ude i samme grad som tidligere. Ville du turde skrue 120w lampen op på 50% Carsten? i en 30 cm dyb balje.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Carsten »

Da jeg skrev 50% var det fordi jeg troede den kørte for fuld skrue.
De 2 Montipora, er ikke dem der kræver mest lys, så det er nok ikke lys mangel der er. Men du kan da forsøge at hæve lysmængden i nogle dage og se om det hjælper. Men tror at det er andre steder du skal søge.
Hvordan med de andre værdier? Hvordan tilfører du Ca og Kh


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Jones »

Jeg kører med doseringsmaskine, Grotech tec lll og de er som de skal være. De har været en lille bitte smule for lave, men ligget der stabilt. Det skal siges, at der i sommers blev tilført bundlag og at jeg har fodret lidt kraftigt i en periode. Den kraftige fodring er dog stoppet og jeg begynder at skifte vand én gang om ugen, fra i dag. Har forsømt det hele lidt i en periode, men algerne kommer jo af for meget po4, som angiveligt kommer fra fodringen. Jeg påtænker at sælge min lille blå palet og kun have to klovne og måske en centropyge flavicauda eller en cherub dværgkejser, da disse også napper lidt alger. Men det er blot en tanke. Systemet har vel bedst af kun at huse to klovne. Det skal siges at der er sump og en stor skummer på (bubble magus curve 5). Det er møg irriterende med de alger, for ud over dem, så er systemet perfekt og klar til den musling jeg har ønsket mig siden 2008 :D


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Carsten »

Vi er enige om at algerne kommer af for meget næring i vandet, men det kan også være no3 du har.
Hvis du vælger Rowaphosen, så husk at starte op med en ganske lille mængde. Da evt. hurtigt fald kan få korallerne til at dø.
Hvis du plukker algerne, så exporter du næringen fra akvariet. Og det er den vej du skal gå


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Jones »

Det er bare ikke til at plukke dem mere end jeg allerede har gjort. Bruger en lang pincet til formålet. Jeg gør forsøget med en smule rowaphos så snart min pumpe er kommet med posten og så følger der en update.


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af charlie saltvand »

Jones.... Husker det ikke? Køre du med Triton baserne i din lille tank? Hvis ja, så er det årsagen til dine tråd alger hvis du IKKE har makro alger i systemet. Det vil jeg byde ind med.

Der er flere i USA og GB der har oplevet gha outbreake ved opstart med Triton kombineret med mangel på makroalger.

Hvis du ikke bruger Triton baserne i den balje, så har jeg ikke nogle kvalificerede bud?

Held og lykke med kampen.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Jones »

Hej Charlie, tak for indspark. Jeg bruger dog ikke Triton, men balling light.

Jeg skal nok vinde kampen, det tager bare tid. LANG tid. Jeg renser ikke glasset længere, da der ikke kommer grøn algefilm herpå. Jeg antager at de grønne håralger absorberer al PO4 hurtigere end andre alger kan nå at opblomstre. Mit bedste bud på problemerne er perioden med overfodring. Vandskift og en smule rowaphos har da virket for andre, så hvorfor ikke også her. Derefter er håbet at mine montier kommer sig helt igen. Til gengæld vokser min acropora sp. fint, selvom farverne stadig kun er brune. Kan dog se at min staghorn er begyndt at blive mere grøn efter, at jeg har nedjusteret lyset. Jeg er derfor ved godt mod og forventer at det hele er på vej i den rigtige retning. Så kan jeg forhåbentligt få en musling denne vinter :clap:


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af charlie saltvand »

Okey med Triton/balling dosering :GO

Din mandarin i madkassen, er det i denne tank? = overfodring......?

Syntes du skal prøve det du selv forslår. Vandskifte og en MEGET forsigtig gang ROWA...... Så kan det så være du får lidt cyano....... :dizzy:

Hvad med en lillebitte søhare ?

Held og lykke :h


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af Jones »

Nej mandarin i plastikbeholder var et andet akvarie for længe siden. Hvorfor giver rowaphos cyano? Det vil jeg helsi ikke have igen ! Har kæmpet MEGET med det tidligere. Og nu er jeg ENDELIG sluppet af med det. Det må gerne forblive sådan :D


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af charlie saltvand »

Tjek.... Og sorry jeg sådan blander rundt på baljerne..... :smart:

Det med Cyano'en er bare en "pas nu på" reminder..... Jeg advarer bare mod at der kan komme en smule cyano når/hvis, du smider noget medie på der fjerner po4 for hurtigt...... Jeg tænker at der er et forhold der ikke er helt på plads når du nu har gha og samtidigt ikke kan måle næring..... ?

Så det er IKKE fordi jeg mener at ROWA altid er = cyano, på ingen måde.

Håber du finder en løsning :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet

Indlæg af Jones »

Så er det bare at vente på "the hanky panky to begin"
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Klovneriet. Nye planer

Indlæg af Nicki Henriksen »

Har du et billede af de alger?

Søde klovne du har der, har de lagt æg før?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. Nye planer

Indlæg af Jones »

Hej nicki. Algerne er på retur. Jeg har fjernet dem manuelt med en pincet og ellers holdt hænderne fra akvariet. De to a. percula har ikke lagt æg før, men hunnen er hele tiden i urtepotten, så jeg krydser fingre. Jeg har dog ikke travlt da vi skal et smut til Canada, hvorfor akvariet ryger i pleje. Jeg får en hun fløjlsklovn (Gold stripe maroon) hjem i januar og så har jeg også et par af dem. Jeg har planer om at lave en reol i kælderen og måske sløjfe den lille balje her. Jeg er kørt lidt død i den evige kamp med akvariet og jeg synes ikke rigtig at det giver mening for mig længere. Jeg brygger desuden på et langt smalt akvarie, så jeg tænker at 2016 bliver et sjovt år for mig :D Og det er vel det enhver hobby handler om. At have det sjovt med det man laver.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 54 liter. Søger kompetente svar på fosfat og lys udfordr

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Nej mandarin i plastikbeholder var et andet akvarie for længe siden. Hvorfor giver rowaphos cyano? Det vil jeg helsi ikke have igen ! Har kæmpet MEGET med det tidligere. Og nu er jeg ENDELIG sluppet af med det. Det må gerne forblive sådan :D
Jeg har ikke hørt at Rowaphos i sig selv kan give cyano, men da det er jernbaseret kan det give næring til alger.
Cyano skyldes ofte en ubalance, typisk/ofte et næringsproblem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet.

Indlæg af Jones »

Der har både været skæve værdier pga skæv dosering og for meget næring. Har faktisk haft lidt cyano på en sten, men det er væk igen.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet.

Indlæg af Jones »

Årets sidste billede.

Gold stripe maroon øverst og a. percula i sumpen. Sump får nyt lys i januar.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. Årets sidste billede

Indlæg af Jones »

Et hurtigt billede af mine to GSM i en bubbletip.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

Ved ikke hvor mange, der overhovedet læser med her, da der jo er tale om et småt akvarie uden dyre koraller eller fisk. Ikke desto mindre er jeg lykkelig for, at have det lille system kørende. Faktisk er jeg så glad for det at jeg har bestilt et nyt akvarie hos Tropeakvarier. Og hvorfor så det, tænker den skarpe læser. Jo, fordi jeg derved kan huse tre par klovne. Det nye akvarie bliver en smule større, men bliver delt i to rum, som deler et overløb i midten. Skab og sump genbruges, hvorfor det er en nem operation. I sumpen bor der et par a. percula. Planen er således:
1,1 p. epigramma
1,1 a. percula (true percula)
1,1 p. biaculeatus (lightning maroon f3-4 x wild PNG) Da der er tale om fisk for mindst 5000 kr ved køb i DK bliver det nok først når jeg selv skal til USA og kan tage dem med hjem. En anden forhandler har dog lovet at se om de kan skaffes billigere, end førnævnte pris. Alternativt bliver det Goldflake maroon x misbar/semi goldflake (Jeg har allerede lagt billet ind på sidstnævnte) :sneaky2:

Akvariet skulle have været her i mandags, men grundet travlhed hos Tropeakvarier har jeg ikke fået det endnu. Det er liiiiidt irriterende, men jeg kan ikke gøre noget ved det. Håber bare at det snart er her, så jeg kan komme igang med projektet.

Som cirkulation benyttes der Jebao rw-4 i hvert kammer. Godt, billigt og lydløst. Sådan bevares husfreden bedst :y


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af crazy seahorse »

@Johan. Jeg synes da at dit projekt er spændende, så jeg læser det skam :y Opdræt er altid spændende.

Jeg er spændt på det med at tage fisk med hjem fra USA. Om det overhovedet kan lade sig gøre.
Kan du få lov til at tage fisk med, så må det også være muligt at få koral fragmenter hjem på den måde.
Det kunne være en mulighed for at få nogle af dem, som vi ellers kun ser på billeder.
Så post endelig dine erfaringer.
Held og lykke med det nye akvarie.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Tutter »

Spænende med det nye akvarie, glæder mig til at se den der Maroon. :y


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"