"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Jones »

Så skal der ske noget nyt i mit mandehjørne. Jeg har solgt min Tunze 9001 skummer og ville egentlig prøve kun, at køre med ATS. Dog kan jeg se at algerne er centreret lige under pæren, hvorfor der ikke bliver lavet helt så mange som ønsket. Samtidig har jeg et ønske om at proppe akvariet med SPS, hvorfor jeg anser en kraftig skummer som vital for systemet. På fish-street har jeg set en Bubble Magus C3,5 til 80$ hvilket jo er en fin pris. Men jeg nægter at betale 81$ for forsendelsen. Kan det virkelig passe at det SKAL være sådan? Jeg kan naturligvis nøjes med at betale 52$ i forsendelse, men så er det fra Hongkong og dermed (måske) told. Har I et bud på en god men også billig skummer der rækker til et studenter budget? Jeg ved godt at god og billig ikke så ofte hører hjemme i samme sætning, men det er nu hvad jeg søger.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Wiinberg »

Jeg var rigtig godt tilfreds med min Aqua Medic Turboflotor 500. Den fylder ikke meget, og skummede fint i min gamle balje. De er af og til billigt til salg herinde. Og så koster de heller ikke så meget fra ny.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Jones »

Det skal siges at jeg har 19 cm vand i det kammer skummeren skal stå i.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Wiinberg »

Okay, det er nok lige i underkanten. Tunze 9004 ville være mit andet bud, men den er så også udelukket.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Jones »

Jeg vil have en mandeskummer :) Den skal kunne hive noget snask ud af akvariet. Derfor tror jeg at det er bedst med en rørformet skummer. Min gamle Reef Octopus kunne virkelig brygge kaffe. Jeg synes at Tunze skummerne er fine og de passer jo i de fleste små akvarier, men de er ikke særlig kraftige. Med et SPS akvarie skal der være rent vand og det har jeg haft problemer med i lang tid. Jeg bliver ved med have cyano, der kommer og går. Så nu skal der en big ass skummer på. Men jeg NÆGTER at betale mere i fragt end hvad skummeren koster.
o_O
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Nicklossi »

Hvad med en deltec ap600? Jeg har været glad for min, men bliver nok lidt overkill på dit system.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa. Surt med fragten fra fish-street. Jeg bestiltee selv en masse andet, da jeg købte min, så der var fragten knap så stort et problem.
Du kan prøve at finde en sca-301 på ebay eller amazon. De er identiske til Bubble Magus NAC-3.5, der igen er stort set identisk til C3.5. Der er rigtig mange på nano-reef.com der bruger dem og er rigtig glade for dem. Jeg kan dog ikke garantere at de kan hentes hjem til en billigere porto.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Jones »

Så skete der lidt nyt. Jeg har købt Red Sea salt og bestilt pulver til blanding af KH og Ca. Mg regner jeg med at kunne holde gennem vandskift én gang om ugen. Jeg kører nok til Decocean og kigger på en Skimz NS123 skummer i løbet af næste uge. Jeg håber at kunne få lov at høre den tændt. Skummeren er rated til max 500 liter, men kommer med en DC pumpe, hvormed den kan nedjusteres. Derfor anser jeg skummeren for, at være brugbar og samtidig en god kandidat, da der så ikke skal købes ny skummer ved en eventuel opgradering i fremtiden. Prisen er 1500 kr og det synes jeg faktisk er ok. Det er en smule mere end jeg ville skulle give for en skummer fra fish street, men så står der også Skimz på den OG der er dansk forhandlergaranti. Og så er det jo ikke dumt at støtte de danske forhandlere. Så alt i alt tror jeg at den bliver det endelige, og rette, valg.
Jeg forventer at begynde at dosere fra næste weekend. Når alt er stabilt vil jeg så tilføre SPS til systemet. Men det bliver nok en langsommelig proces. Slutteligt kan jeg tilføje at jeg er yderst tilfreds med min beslutning om at fortsætte med det lille kar og ikke opgradere til det 250 liter jeg havde købt. Opgaven er overskuelig og bestemt ikke kedelig. Nano reefs rocks !! :D
o_O
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af TNielsen »

Prøv at vente et par dage også kigge på fish-street igen, har lagt mærke til at på nogle af deres produkter kan man få det sendt fra belgien til næsten ingen penge, men det dukker kun op når tingene er på lager tror jeg, f.eks. kiggede jeg på coralbox dc300 i sidste uge den kunne sendes fra belgien til under 10$ i dag findes den ikke på listen igen, så mon ikke det er produkter som kommer og går.

Har selv lige fået bla. dc pumpe og mini filter x fra deres afdeling i belgien, det tog en uges tid og kostede 19.57$ i fragt
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Jones »

Vandet er uklart da jeg i dag har tilført lidt mere sand. Lampen kører 45% hvid og 95% blå.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Valg af skummer upgrade

Indlæg af Jones »

Ny skummer. Det blev en Bubble Magus Curve 5. Den er mere stille end Tunze 9001 og af en helt anden kaliber. Jeg har store forventninger til denne skummer. Ud over en skummer har jeg købt pulver til blanding af balling væske. Doseringsmaskinen vil derfor snart blive tilsluttet. Så mangler jeg (stadig) bare dækglas og nu også en ny udskåret plexiplade som låg til sumpen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. STOR skummer

Indlæg af Jones »

Én gang nano, altid nano. Efter en kortere romance med Nickis gamle rumdeler er jeg tilbage ved min store kærlighed, mit lille 54 liters akvarie. Jeg har købt min Maxspect 60w tilbage og påtænker at købe en Vortech MP10 QD hos Deepocean. Denne gang vil jeg have bedre styr på ledninger, så alt er overskueligt og helt clean. Skiveanemonerne har bredt sig så meget, at der skal tyndes lidt ud hvis der skal være plads til nye fragmenter, men det er lige til at overskue. Planen er, at køre uden fisk den næste måneds tid og så anskaffe et par små ocellaris. Desuden søger jeg koraller fra Caribien. Ved at Decocean har haft gorgonier og skiver fra St. Thomas, men findes der andre i den danske handel? Ved nogen noget hører jeg gerne fra jer.
o_O
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 54 liter mixed nano. STOR skummer

Indlæg af Tutter »

Det er også et fint lille akvarium og imponerede teknikrum. :GO
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 54 liter mixed nano. STOR skummer

Indlæg af Nicki Henriksen »

Er det ikke de st. Thomas anemoner der koster boxen?

Har du overvejet tunze 6040? Evt.

Mvh
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. STOR skummer

Indlæg af Jones »

Ja jeg har overvejet tunze 6020 eller 6040, men mp10 er bare federe :) især hvis den ikke larmer længere
o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 54 liter mixed nano. STOR skummer

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ville prøve den 6040 hvis jeg skulle vælge tunze :)

Men den nye vortech virker virkelig lækker, hvis de er kommet den irri lyd som den gamle havde til livs :)

Ser frem til nye billeder, både display og sump tak :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. STOR skummer

Indlæg af Jones »

Jeg vil gerne holde clean hvorfor vortech passer mig bedst. Desuden laver jeg en holder til lampen, bag akvariet, så lampens originale holder ikke skal sidde og se træls ud på akvariets kant. Jeg kommer dog først videre med projektet i sommerferien da jeg har travlt med studiet for tiden.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. STOR skummer

Indlæg af Jones »

Døjer med alger selvom jeg er tilbage på osmosevand. Giver det en måned mere og ellers starter min mini reaktor til rowa. Der er nogle underlige hvide forekomster i akvariet som jeg ikke ed hvad er. Har I nogle bud? Mine brune paly's er begyndt at blive blege og de har hvide mærker på undersiden. Jeg er sikker på at de hvide ting har noget med det at gøre.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 54 liter mixed nano. Hvad er dette?

Indlæg af Anden »

Sider de stille eller bevæger de sig som Nematodes?
Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Hvad er dette?

Indlæg af Jones »

Sidder stille. Visse steder er der helt tæt af dem. De må være lavet af kalk.
o_O
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: 54 liter mixed nano. Hvad er dette?

Indlæg af Allan M »

Har selv haft dem og jeg tror umiddelbart ikke at det er dem der driller dine Paly, nok mere algerne.
De pletter som du ser på stilkene, har jeg læst kan være et tegn på en "ægte" Paly og ikke tegn på sygdom.
Lige mit hurtige bud.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Hvad er dette?

Indlæg af Jones »

Tak for indspark Allan. Jamen så vil jeg læne mig tilbage og nyde mine (måske) ægte paly's imens jeg bekæmper algerne.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Hvad er dette?

Indlæg af Jones »

I går førte jeg strøm ud af skabet. Kønt er det ikke, men det sidder på skabets højre side, ind mod væggen hvor man ikke ser det. Det har givet en masse plads inde i skabet og samtidig skal jeg ikke bekymre mig så meget om fugt, selvom jeg har dækglas på sumpen. Mine planer om doseringsmaskine har trukket ud siden jeg købte den. Der er altid kommet noget i vejen, men nu fik jeg det endelig klaret. Så mangler jeg kun at blande balling og måle finde ud af hvor meget der skal bruges om dagen. Men nu er jeg da klar. Det er rart med en sump, der er overskuelig og ikke flyder med ledninger. Skal dog lige have lavet et hul i hylden til doseringsmaskinen så jeg kan få kabler igennem, i tilfælde af at jeg skal have skummer, retur eller andet ud af skabet. Det var det eneste jeg glemte i går. Ellers vil jeg mene at det er perfekt. Dog er der en del resonans fra skabet, så overvejer at beklæde indersiden med et eller andet så det ikke brummer sådan.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Flere fisk, men hvilke?

Indlæg af Jones »

Jeg vil gerne have mere liv i akvariet men, hvad er egentligt muligt? Har overvejet en eller to af følgende fisk:

Seksstribet gylte
cyanea damsel (svensker uden det gule)
klovne gobi
centropyge flavicauda
chromis viridis (3 stk.)
orange spotted blenny

eller andre gode bud?
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter. Flere fisk, men hvilke?

Indlæg af Wiinberg »

Pseudochromis flavivertex ville jeg gerne prøve hvis jeg havde et mindre akvarie.

Denne er også fantastisk flot: Lythrypnus dalli
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 54 liter. Flere fisk, men hvilke?

Indlæg af nbd »

P. friedmani er et godt bud på en lille, relativt fredelig og smuk fisk. Det er muligt at købe opdrættede eksemplarer.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 54 liter. Flere fisk, men hvilke?

Indlæg af Anden »

Overvej denne Pseudocheilinops ataenia istedet for en sexline da de bliver halvt store og du kan evt have flere end en da de kan gå i flok.
Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Flere fisk, men hvilke?

Indlæg af Jones »

p. ataenia lyder fin, men jeg er ikke vild med farverne. Så vil jeg hellere have en lille seksstribet gylte, som evt. må sælges hvis den bliver for stor, hvilket jeg næppe tror bliver et problem i den nærmeste fremtid. p. fridmani er virkelig fin og den har jeg også tænkt på før. Ved ikke hvorfor den ikke var med på listen. Jeg kan ikke beslutte mig, så foreløbig bliver der ikke købt noget.

En anden ting. Jeg har før set folk have mandariner i nano akvarier. Det kræver at man fodrer med levende artemia hele tiden eller lærer den at spise andet mad. Carstens tråd om artemia i en balje i haven fik mig så til at tænke på om man ikke bare kan have en spand med artemia stående i kælderen. Så formerer de sig selv der. Man kan så fiske nogle op fra tid til anden og smide i akvariet og i sumpen. I sumpen har jeg et rum med caulerpa alger og lidt levende sten. Dette kan vel også være et fristed for ynglende artemia? ungerne vil vel så bare ryge op i akvariet via returpumpen. Der vil sikkert være mange indvendinger mod et sådant forsøg, men jeg vil gerne høre alle synspunkter, så kom bare med dem. Ligeledes vil jeg gerne høre om I har nogle idéer til hvordan man kan lykkes med en mandarin i et nano UDEN at skulle overfodre. dvs. have en bestand af ynglende levende foder i systemet. Eller noget som er simpelt nok til at det ikke kræver pasning hver dag. KAN det overhovedet lade sig gøre?
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter. Flere fisk, men hvilke?

Indlæg af Wiinberg »

Prøv. Jeg er sikkert på at der dør adskillige mandariner og LSD fisk hos forhandlerne inden de når at blive solgt. Så om der ryger en der, eller du forsøger dig med dette, kan jeg ikke se noget galt i. Du har i det mindste rig mulighed for at holde øje med om den bliver tynd.

En levende kultur du kan fodre af tror jeg vil være en fin idé. Det er jo også lykkedes folk at få dem til at tage andet foder. Derudover kan du nok fodre hårdere med en levende artemia kultur, end med f.eks. frost. Jeg tænker at det ikke belaster systemet nær så voldsomt.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af Jones »

Jeg havde lidt samme tanke. Og med et nano system kan jeg holde øje med fisken. Samtidig skal den ikke ikke kæmpe om føden med andre end mine to små a. percula. Jeg kunne godt fristes til at give det et seriøst forsøg. Nu har jeg jo alligevel algerne i sumpen. Og med en spand ynglende artemia kan der jo tages tilføres unger til systemet. Jeg gider bare ikke klække artemia hver dag. Det skal være sådan at man kan tage væk nogle dage.
o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"