"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Gizze »

Miwes skrev:Hej Gizze

Nu skal altså lige have opskriften...

Jeg starter med at skylle min reefkeramik godt og grundigt og det hele kører med skummer og cirkulation.

Vandet fjernes og vand fra et stort vel indkørt rev fyldes på og ligeledes de vel indkørte sten osv. osv.

Efter de levende sten er placeret, er vandet allerede dagen efter krystalt klart og efter et par dage fodres den eller de få fisk du har sat i moderat....altså mege sparsomt.

Den beskrevne opstart lader sig kun gøre p.g.g af det modnede saltvand og modnede levende sten....ellers ville det tage meget længere tid.

Det ovenstående er noget af den opskrift jeg forsøger at efterleve og derfor laver jeg mine små videoer, så kan i følge med og se hvordan det går.

Opskriften inkluderer selvfølgelig ikke mine "forkerte" valg af fisk og hvor mange jeg tilsætter.

Her er den oprindelige ide et par små klovnfisk og et par rejer og koraller.

JJ som har lavet dette setup har set mit akvarium og jeg har fået "skideballe" og er blevet i-rette-sat, men som han siger "du er så skide stædig og gør alligevel hvad der passer dig" :y

Jeg er ikke den bedste sælger af hans ide, men han har så også solgt det sidste til mig og det kan jo være at jeg lukker og slukker med dette setup :sneaky2:

Vh. Michael
Hvis virkeligheden var så simpel ville alle da gøre det.
Jeg har også startet akvarier op med vand og sten fra et velindkørt akvarie, men lige som dig kom der også her en algefase.
Men du må jo have noget næring i vandet, som får dine alger til at komme frem.

Men hey..
Det er et frit land vi lever i :-D
Jeg bryder mig bare ikke om måden man gambler med fisk og korallers helbred, for at spare 2-3 mdr.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Miwes skrev: Den beskrevne opstart lader sig kun gøre p.g.g af det modnede saltvand og modnede levende sten....ellers ville det tage meget længere tid.
Hvad bygger du det på?
Som jeg ser det, så er det du oplever nu at akvariet har været rent og fint da du startede det op og som du selv er inde på, ligesom med et show akvarie, så stod det flot i starten, fordi der ikke kan nå at blive opbygget noget næring på så kort tid.
Til gengæld har du heller ikke den effekt du får med levende sten, fordi det tager lang tid før keramikken er bliver levende.
Som jeg ser på akvariet er du i gang med at opbygge en masse næring, fordi du ikke har bakterier i dine sten til at omdanne det.
Dine koraller ser ud til at stå dårligere for hver dag.
Hvis du sammenligner med dagbog 8, så står korallerne bedre end de gør nu.
Dette kan tyde på at du er ved at få en masse nitrat i vandet, har du målt på det?

Alger vokser ikke bare hen over det levende, så algerne er ikke din største bekymring.
Det ligner Trochus snegle du har.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Mikkel E skrev:
Miwes skrev: Den beskrevne opstart lader sig kun gøre p.g.g af det modnede saltvand og modnede levende sten....ellers ville det tage meget længere tid.
Hvad bygger du det på?
Som jeg ser det, så er det du oplever nu at akvariet har været rent og fint da du startede det op og som du selv er inde på, ligesom med et show akvarie, så stod det flot i starten, fordi der ikke kan nå at blive opbygget noget næring på så kort tid.
Til gengæld har du heller ikke den effekt du får med levende sten, fordi det tager lang tid før keramikken er bliver levende.
Som jeg ser på akvariet er du i gang med at opbygge en masse næring, fordi du ikke har bakterier i dine sten til at omdanne det.
Dine koraller ser ud til at stå dårligere for hver dag.
Hvis du sammenligner med dagbog 8, så står korallerne bedre end de gør nu.
Dette kan tyde på at du er ved at få en masse nitrat i vandet, har du målt på det?

Alger vokser ikke bare hen over det levende, så algerne er ikke din største bekymring.
Det ligner Trochus snegle du har.

Hej Mikkel

Der er ikke den store ændring på mine koraller, altså bortset fra den du bad mig om at stille anderledes, da den ellers ville gå til, men videoen er taget efter min omrokering, så derfor en ændring.

Alle andre koraller er oppe og "svinge" igen og kun min Lobophyllia, er jeg ikke tilfreds med, men håber den kommer sig efter omrokeringen.

Der er målt med mit nye sæt og nej, der er ikke værdier som falder udenfor. At jeg ikke kan måle nitrat, kan jo skyldes at det er optaget i mine alger.

Mikkel vil du så ikke lige nævne hvad mine største bekymringer er ?

Jeg bygger ikke noget på noget, men følger bare en beskrivelse fra en mand der har haft med saltvand at gøre i mere end 40 år og længere kommer jeg ikke den vej Mikkel :Peace:

Vh. Michael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Miwes skrev: Hej Mikkel

Der er ikke den store ændring på mine koraller, altså bortset fra den du bad mig om at stille anderledes, da den ellers ville gå til, men videoen er taget efter min omrokering, så derfor en ændring.

Alle andre koraller er oppe og "svinge" igen og kun min Lobophyllia, er jeg ikke tilfreds med, men håber den kommer sig efter omrokeringen.

Der er målt med mit nye sæt og nej, der er ikke værdier som falder udenfor. At jeg ikke kan måle nitrat, kan jo skyldes at det er optaget i mine alger.

Mikkel vil du så ikke lige nævne hvad mine største bekymringer er ?

Jeg bygger ikke noget på noget, men følger bare en beskrivelse fra en mand der har haft med saltvand at gøre i mere end 40 år og længere kommer jeg ikke den vej Mikkel :Peace:

Vh. Michael
Jeg kan kun sige så meget at på din seneste video, der hænger næsten alle dine koraller.

Nu er JBL testsæt ikke lige det man ser oftest herinde, måske har det en grund..

Din største bekymring er at du får et stort boost i næringen, som du ikke vil kunne styre.

Hvis det er JJ du referer til, så har du jo heller ikke fulgt hans beskrivelse?
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Mikkel E skrev:
Miwes skrev: Hej Mikkel

Der er ikke den store ændring på mine koraller, altså bortset fra den du bad mig om at stille anderledes, da den ellers ville gå til, men videoen er taget efter min omrokering, så derfor en ændring.

Alle andre koraller er oppe og "svinge" igen og kun min Lobophyllia, er jeg ikke tilfreds med, men håber den kommer sig efter omrokeringen.

Der er målt med mit nye sæt og nej, der er ikke værdier som falder udenfor. At jeg ikke kan måle nitrat, kan jo skyldes at det er optaget i mine alger.

Mikkel vil du så ikke lige nævne hvad mine største bekymringer er ?

Jeg bygger ikke noget på noget, men følger bare en beskrivelse fra en mand der har haft med saltvand at gøre i mere end 40 år og længere kommer jeg ikke den vej Mikkel :Peace:

Vh. Michael
Jeg kan kun sige så meget at på din seneste video, der hænger næsten alle dine koraller.

Nu er JBL testsæt ikke lige det man ser oftest herinde, måske har det en grund..

Din største bekymring er at du får et stort boost i næringen, som du ikke vil kunne styre.

Hvis det er JJ du referer til, så har du jo heller ikke fulgt hans beskrivelse?
Come on Mikkel

Så får du lige et par helt friske billeder af mit døende akvarium, som er helt forkert og målt med et testsæt der overhovedet ikke kan bruges.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg håber ikke at du er en af de her "NEJ HATTE fætre" hvor ligemeget hvad jeg skriver og viser frem, så er det hele bare noget lort....prøv lige lidt mere Mikkel :beer:

Vh. MIchael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Altså hvis du sammenligner med dagbog 6, så vil du kunne se at din Euphyllia og dine Caulastrea ikke står nær så flot.
Man kan se de enkelte hoveder på din Euphyllia, det kan man ikke på en der står i fuld flor.
Jeg siger ikke at det er døende, men man kan se på korallerne at der er mere næring i end da du startede.
LPS koraller er ikke sarte med nitrat, så sådan som de står nu, kunne det tyde på at du har for meget nitrat, eller måske nitrit i vandet.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hvis der er en forandring, kan det skyldes at jeg har stoppet med at tilfører sporerelementer, jod og acid for at "sulte" algevægsten. Kører også en mere våd afskumning for at hive så meget ud som muligt.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Schwensen »

Miwes skrev:
Hej Peter


Jeg har nu tænkt lidt mere over din kommentar omkring det at prøve fisk der måske ikke er lette og måske vil lide skæbnen som i 1000 af andre eksempler. Du har sikkert også prøvet en fisk på et tidspunkt, som ikke var anbefalelses værdig og chancen for at den skulle overleve var meget ringe. Alligevel har du købt og forsøgt....dette er jeg ikke ene om :naughty:
Tyv tror hver mand stjæler? :beer: du har da helt ret i, at jeg har forsøgt at holde fisk, som er mislykkedes, en mandarin faktisk. Forskellen ligger i forberedelserne hertil! Jeg havde et 250 liters akvarium med en hel del sten, som jeg på det tidspunkt havde haft kørende i halvanden år. Jeg kunne se, at jeg havde meget liv i baljen. Jeg havde ikke nogen foderkonkurrenter til denne, hvorfor jeg mente at den ville få et festmåltid i min balje. Desværre blev den tyndere og tyndere, og selvom jeg fra dag ét forsøgte at få den til at tage frostfoder (prøvede med spotfodring, syltetøjsglas og massiv fodring med frost), så lykkedes det mig ikke. Jeg har efterfølgende ikke forsøgt med en mandarin, men har i sinde at forsøge i mit nye 546 liters, men vil vente indtil det er en 7-8 måneder gammelt, selvom jeg kan se der er masser af liv! Jeg har lige "startet" mit refugium, som jeg håber og regner med bliver et sted, hvor pods kan leve i fred, så jeg forhåbentlig har en form for buffer af pods.

Jeg ved ikke om du kan se forskellen i vores tilgange til hold af fisk?
Miwes skrev: Når det er sagt, så er der rigtig mange med meninger der kommer ud fra hvad de har fået tudet ørene fulde af (og nogen gange med god grund) og lige meget hvad, så starter de med deres jammer og skræk kampagner, hvilket jeg personligt mener er til at brække sig over. Nu skal du ikke tage disse ord, som om jeg mener du falder ind under den kategori....ingenlunde.

Jeg har haft rigtig mange fisk gennem tiden og hvis du vidste hvor ofte jeg har hørt at den hvidstrubet kirug ikke kunne holdes og fik en langsom død...osv. osv., hvor jeg har haft disse fisk dengang og med stor succes, så skulle jeg høre på den snak og tage den til mig, uden først at prøve, så havde jeg aldrig fået lov til at opleve glæden ved det.
Vi er faktisk ikke så uenige her. Jeg selv har i sinde at prøve kræfter med en achilles kirurg, som mange mener er umulige, men jeg har forsøgt at give den så gode vilkår som muligt i mit nye akvarium. Jeg har desuden læst nettet tyndt omkring denne FANTASTISKE fisk. Så jeg ved nogenlunde hvordan andre har haft succes med denne. Yderligere har jeg skrevet med et par stykker herinde omkring hold af achilles. Så i holdningen er vi enige, men i forberedelserne er vi totalt uenige.
Miwes skrev: Selvfølgelig vil jeg ikke hovedløs indkøbe et større antal fisk (mandarinfisk) der på den ene gang efter den anden lider en stille død......så meget tumpe gen, har jeg da trods alt ikke i min krop. Jeg har haft mange dyr i mine hobbyer og altid prøvet på at få det optimale ud af det, så de trives på bedste måde. Omvendt er jeg nødt til at afprøve dette setup, ud fra de anvisninger jeg har fået og et tre uger gammelt akvarier med det geniale reefkeramik er tæt på imponerende og mange af de setup jeg ser med en trillebørfuld sten der er dumpet ned i midten af et glasakvarium, når ikke denne reefkeramik i kombo med nogle rigtig gode levende sten, til sokkeholderen
Jeg har aldrig forsøgt mig med reefkeramik, men jeg synes faktisk akvariet bliver for sterilt, hvis ikke der kommer lidt levende sten i akvariet. Jeg selv er startet op med døde LS, som jeg så har podet med nogle sten fra mit gamle akvarium. Så fik det lov til at boble løs uden liv i to måneder, hvor livsformer der var i stenene, virkelig har fået lov til at etablere sig, samtidig med at akvariet blev indkørt. Men tror ikke på, at man kan sige keramikken er bedre end LS. Det er vel størrelsen af overfladen på de givne sten, der vel bestemmer kvaliteten? Desto mere overflade, desto flere bakterier kan der "bo" på stenene, og desto mere effektive er de? Men dette er ligegyldigt, hvis ikke bakterierne har fået lov til at indtage stenene i en indkøringsfase!!!

Jeg forstår bare stadigvæk ikke, hvorfor du er NØDT til at forsøge dig med denne metode? Der er empirisk belæg herinde på saltvandsforum(eller reefcentral?) for, at der er stor chance for det hele vil vælte. Det er denne gambling med dyrenes liv, som jeg er så uenig i! Hvorfor tage chancen, når du ved du kan gøre mere for at sikre bedre vilkår? Og vigtigst - så giver det dig selv succes med dit akvarium !
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Peter

Det er ikke første gang jeg ser disse nano'er fra JJ og har fulgt dem løbende i alle de størrelser der nu har været gang i.

Mit mindste fra ham, havde jeg på et tidspunkt med en lille reje og det kørte uden problemer.

Nu har jeg et..stadig lille, nano på 75 liter og er ikke det mindste i tvivl om at det kommer til at virke. Tre uger gammelt og det er ret utroligt at det virker som det gør.

Den store fejl fra min side er at jeg har været alt for voldsom her i starten, hvilket jeg ikke kan laste JJ for.

Da de stoppede med saltvand ude ved Tante's have, fristede det over evne og jeg købte fisk som mange har dømt ude og det kan jeg ikke lave om på.

Om jeg er en dårlig akvarist i forhold til dig Peter....måske!

Det bliver spændende at følge dit projekt og håber ikke du mister fisk, men måske du også kan skyde lidt video af dit projekt og fortælle.

Jeg vil da lige nævne at den reefkeramik du omtaler, er og bliver podet med levende sten, så kan jeg også fortælle at der vil gå mange måneder inden der vokser noget på det, men tag ikke fejl, jeg har set denne keramik efter et år og den er total levende og selv i de områder hvor vandet formodentlig har stået næsten stille, var der fyldt med svampe og rørorme...det var et levende væv, der gemte sig bag den reefkeramik, som blev fjernet her hvor JJ skilte sit store rev ad.

Mit setup er ganske lille og tre uger på vej, som du siger kan man jo ikke forvente sig meget, og som en skrev....hvorfor skal man ellers vente 3 måneder, når du allerede er i gang på 3 uger. Det er netop pointen i mit lille dagbogs forsøg, kan det være så svært at forstå.

Jeg vil fortsætte dette projekt og har ikke yderligere ønske om at forsvare projektet på nogen måde eller undskylde, så kig med hvis i gider eller lad være, det er helt op til jer.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Jeg har lavet en ekstra lille video omkring min daglige remedier til pasningen og vil også knytte en kommentar til reef keramikken.

[video][/video]

Desværre stopper videoen lidt pludselig og jeg ville ikke til at tage den om.

Men slutter med at nævne artemia, eller nærmere æg, som kommer her i næste uge og jeg er klar med flasker til klækning osv.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Dagens billede af min lille tank, som jeg nyder i den grad.

Billede

Herligt at være ejer af dette lille Nano og nyder den daglige vedligeholdelse...det er trods alt ikke mange minutters arbejde, ved den daglige fodring,rengøring af skummer og vandpåfyldning.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af peder »

Ser da' fint og nydeligt ud!! nyd du bare dit Nanno og lad det få fred og ro, så skal det nu nok fungere helt fint.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Peder

Nu nøjes jeg med at kigge og ser hvordan det udvikler sig yderligere.

Glæder mig til at modtage mine artemia-æg, så der kan komme gang i noget mikro-foder.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så er jeg kommet i gang med at fodre med artemia og det ser lovende ud.

En anden opdatering til min dagbog er at en ny lille klovnfisk ca. halv størrelse af den der går der i forvejen, kom som erstatning for den der stod af...så tak til Tante's have.

Den er straks gået i gang med at spise artemia æg, hvilket forhåbentlig er en god ting, men den trænger altså også rigtig meget, for god foderstand det er den langt fra og jeg er lidt usikker på den, men krydser fingre.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så er det lidt over 4 uger gammelt og der er kommet en erstatning for den klovn der døde, men kig med i min lille video-dagbog 12.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Som jeg beskriver i min lille video er den nye lille klovn noget skravlet og klemmer finner og har ikke den bedste svømme-stil.

Jeg har så fodret med nye artemia og den har fået noget føde på den måde og der er også kommet noget ud i den anden ende.

Hver aften når lyset slukkedes, var jeg ret klar til at samle en død klovn op næste morgen, men hver morgen var den atter på finnerne og svømmede rundt.

I går oplevede jeg så at den havde nogle små pletter og var meget tæt på at fjerne den, men natten gik og den svømmede rigtig fint her til morgen. Den er ikke 100 % endnu, men kan sådan et lille skravl virkelig komme sig og blive okay.

Har i erfaring med at "dårlige" fisk kommer sig i jeres akvarier, det ville jeg gerne høre lidt mere om.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Har fået flyttet lidt rundt på et par koraller, så igen igen en lille video.

[video][/video]

" onclick="window.open(this.href);return false;

Billede

Vh. Michael
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af TOSTRA »

Jeghar med god grund ingen erfaringer med triste fisk, men jeg synes ihvertfald, at den nye indretning er meget bedre :-)
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

TOSTRA skrev:Jeghar med god grund ingen erfaringer med triste fisk, men jeg synes ihvertfald, at den nye indretning er meget bedre :-)
Mange tak ;-)

Jeg er nu heller ikke sikker på den lille klovn endnu, men krydser tæer og fingre.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

I forbindelse med at jeg fodrer med større mængder ny klækkede artemia æg, så er der sket meget med min Blastomussa Merletti

http://www.corallore.com/blastomussa-merletti/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den nyder godt af den animalske plankton og de små arme er ude og fange fodret.

Det bliver spændende at se hvordan det vil indvirke på dens vokse-hastighed.

Billede
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så kom min lille algestøvsuger og straks måtte jeg samle og prøve.

[video][/video]

Her en meget kort melding omkring den fine lille støvsuger.

Den blev bestilt ved Nordic Reef Shop mandag og landede her onsdag med DHL.

Den er ikke ret stor selve pumpen, men det bekymre nu ikke og meget lettere at flytte ind og ud mellem korallerne.

Princippet med det lille bor og sugningen er okay og hurtigt fik jeg fjernet de lange trådalger omkring mine koraller, hvilket kunne klares på 15 min. og så havde jeg også taget algerne fra keramikken. Man skal lige passe på med de rejer jeg har som nysgerrigt kommer tæt på, men da tænd og sluk er på håndtaget, så kan man hurtigt slukke.

Jeg havde først monteret den lille filterpose som holdte algen fint tilbage, og bagefter den lille plastbeholder med svamp, som er noget lettere at flytte rundt med. Det virker helt perfekt sammen med et nano og nu vil jeg lige teste den over nogle uger og vende tilbage med lidt flere detaljer.

Vh. Michael
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 409
Tilmeldt: tors 7. mar 2013 21:45
11
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2013

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Hugo190691 »

Det ser da hyggeligt ud!:)
Det meget fedt med det glas foran
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så er der en update fra mit Nano og overskriften kunne være noget med "massiv fordring"

Det virker voldsommere end der er ;-)

[video][/video]

" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Michael
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af niko9260 »

Hej Miwes jeg vil bare lige sige at jeg syntes det er så fedt at du laver de her super godt videoer så man kan følge med i hvordan det hele udvikler sig og jeg kan set alle dine videoer syntes det er så hyggeligt og følge med i de videoer du laver så du skal endelige bare blive ved med og lave dine videoer

mvh Nikolaj :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

niko9260 skrev:Hej Miwes jeg vil bare lige sige at jeg syntes det er så fedt at du laver de her super godt videoer så man kan følge med i hvordan det hele udvikler sig og jeg kan set alle dine videoer syntes det er så hyggeligt og følge med i de videoer du laver så du skal endelige bare blive ved med og lave dine videoer

mvh Nikolaj :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Tak Nikolaj

Som jeg har sagt i starten, så vil jeg følge det lille projekt i form af en lille video i ny og næ, hvilket jo for nogen kan være hyggeligt at følge med i og for andre vil det ikke give nogen mening.

Vh. Michael
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af niko9260 »

ja men jeg hygger mig rigtig meget med at se dine klip :D
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af palamo123 »

Hej Michael,

Jeg har studeret dine alger en smule. De ligner til forveksling dem jeg "døjede" med i mit gamle akvarie.
Jeg elskede min keramik baggrund, men kæmpede rigtig meget med skidt på det. Ikke noget der som sådan var synligt, men nok til at skabe grobund for de omtalte alger.
Måden jeg fik styr på det var følgende: jeg "støvede min keramim af" med en foderpipette. Pustede ganske enkelt skidtet væk og lod det køre i overløbet. Det gjorde jeg ca 20 min hver dag i 4 uger.
Der udover koblede jeg en lille reaktor på med rowaphos i. Dette rykkede virkelig og algerne led.
Sidst med ikke mindst forhøjede jeg min mg til 1600 ved hjælp af kent tech m. Dette dræbte de resterende alger ret hurtigt og efterlod keramikken i fineste form.
Min alger lignede ikke 100% bryopsis algen - men samme kur tog sig kærligt af den.

Gode videoer.... Keep em coming og sig til hvis jeg på nogen måde kan assistere og min sparsomme viden kan bruges.
:-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

palamo123 skrev:Hej Michael,

Jeg har studeret dine alger en smule. De ligner til forveksling dem jeg "døjede" med i mit gamle akvarie.
Jeg elskede min keramik baggrund, men kæmpede rigtig meget med skidt på det. Ikke noget der som sådan var synligt, men nok til at skabe grobund for de omtalte alger.
Måden jeg fik styr på det var følgende: jeg "støvede min keramim af" med en foderpipette. Pustede ganske enkelt skidtet væk og lod det køre i overløbet. Det gjorde jeg ca 20 min hver dag i 4 uger.
Der udover koblede jeg en lille reaktor på med rowaphos i. Dette rykkede virkelig og algerne led.
Sidst med ikke mindst forhøjede jeg min mg til 1600 ved hjælp af kent tech m. Dette dræbte de resterende alger ret hurtigt og efterlod keramikken i fineste form.
Min alger lignede ikke 100% bryopsis algen - men samme kur tog sig kærligt af den.

Gode videoer.... Keep em coming og sig til hvis jeg på nogen måde kan assistere og min sparsomme viden kan bruges.
:-)
Hej Kenneth

Tak for dine gode input, som jeg vil tage til mig.

Har jo købt mig en algestøvsuger og er ved at lave lidt ændringer ved den, så må vi se om det vil virke, men det er blot til at holde det værste nede.

På den længere bane, må jeg ty til nogle af dine råd, men er stadig lidt for usikker på at bruge de forskellige stoffer.

Jeg har droppet acid og jod, da det gav en ordentlig opblomstring, så nu er jeg lige begyndt på et fast vandskift en gang om ugen ( 6 liter) og det er hvad der tilføre sporeelementer til mine koraller.

Jeg har faktisk også de tre flasker klar (Balling), hvis jeg ikke vælger at skifte vand, så blot tilfører disse tre flasker og om det kan få en betydning ?

Ville du foreslå at bruge Balling-metoden eller blot at bruge vandskift ?

Vh. Michael
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af palamo123 »

Når din akvarie ikke er større er vandskifte helt fint. Så får du pgså nogle af affaldsstofferne transporteret ud.
Hvad siger din PO4 og NO3 værdi?
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af crazy seahorse »

@ Michael Det er spændende om du kan holde dine værdier (CA, KH og Mg) stabile med vandskift.
Er der gang i væksten på dine stenkoraller vil du nok blive tvunget til at tilføre disse stoffer evt i form af Balling. Men det vil tiden vise.

Som Kenneth foreslår, er det en god idé at få renset sin keramik for det snask der nu lægger sig på den, evt på den måde han foreskriver.
Men det er iflg mine erfaringer af største vigtighed at det følges op med et RowaPhos filter (eller andet) til at fjerne den Po4 som der muligvis/kan frigives ved processen.
Ved en regelmæssig "pustning" vil det nok være begrænset hvad der kan nå at ophobes, men første gang man gør det er det vigtigt at sørge for at have noget der kan fjerne det.

Jeg følger iøvrigt også dine videoer med stor interesse. Jeg er meget spændt på dit projekts udvikling.
Så jeg ser frem til hver opdatering.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"