"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Mikkel E skrev:Der er ingen regler på dette forum, ud over almen forstand :y

Nu du har købt sådan et smart refraktometer, så er det jo nemt lige at teste vandet i dunken :)
Som skrevet tidligere, så sigt efter 1.025 til 1.027.
Okay Mikkel

1.025 til 1.027 er noteret og noget højere end jeg umiddelbart havde regnet med (dengang blandede jeg til 1.023 max. )

Har som sagt bestilt mine rør ved coral-garden i tyskland og er spændt på om de når hele frem ;-)

Min 25 kg. Tropic Marin Pro Reef er indkøbt og så venter jeg bare på JJ hjælper mig videre.

Mit lille Nano står nu med ferskvand og pumperne kører, der er kommet et tyndt bundlag i og vandet er skiftet 3 gang.

Dekorationen (den løse del, jeg selv har lavet) er rettet lidt til og det hele er bare så klar, så det går lige nu for langsomt med at komme i gang...hehe, men belært af dårlig er faringer ved at haste det i gennem, så må jeg finde min store tålmodighed frem :sneaky2:

Vh. Michael


Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af S1m0n »

Miwes skrev:
Hvis i vil være venlige at sende et link til nogle billeder af jeres Nano'er, så vil det være fedt....tak!

En glad hilsen herfra

Miwes
Se evt mit edge :)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=137&t=58606


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

S1m0n skrev:
Miwes skrev:
Miwes
Se evt mit edge :)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=137&t=58606
Meget flot og vellykket setup :GO

Vh. Michael


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Nu har jeg så valgt T5-rør og de skulle kunne klare jobbet fint, men min nysgerrighed har jo allerede kigget i retningen af LED og her bliver man i første omgang lidt forvirret over hvor mange der har et eller andet LED-lys at byde ind med og ikke mindst hvad der bliver hjemmebygget, men jeg er til det simple og uden for mange mærkelige kasser med computer og køling...det gider jeg simpelthen ikke, så stor var glæden da jeg falder over dette mærke og det må være mit bedste bud på en super LED-lampe, som jeg vil have i mine tanker, hvis der skal skiftes lys på et tidspunkt.

http://www.youtube.com/user/KessilTube?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så besøgte jeg en rigtig rar mand som ville hjælpe mig igang med vand, sten og koraller og det meget tidlige resultat kan du se i min video-dagbog.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Hej med jer


Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Det er modigt af dig at starte ud med stenkoraller :)
Det er muligt at du kommer til at mangle cirkulation, jeg synes ikke det ser ud som om at den Euphyllia bevæger sig ret meget.

Hold og lykke med det, jeg er spændt på at se om det kan lade sig gøre, at putte koraller i så tidligt, strider meget imod den normale fremgangsmåde.


Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af KimS »

Ser rigtigt fint ud - altid syntes at det nano med buet rude plus reef keramik er et rigtigt flot akvarium. Men tror Mikkel E har ret ... ser ud til for lidt cirkulation. Hvor meget har du i L/timen?.


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Mikkel

Det er jeg nu godt klar over, men lad os nu se ;-)

Vh. Michael

ps. skal lige have reguleret de to hydor på hver 900 liter i timen.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Marco R »

Miwes skrev:Hej Mikkel

Det er jeg nu godt klar over, men lad os nu se ;-)

Vh. Michael

ps. skal lige have reguleret de to hydor på hver 900 liter i timen.
Hej Michael,

Ellers så kan du skifte dine to Hydor ud med nummeret større på 1200 l/t, disse: http://kortlink.dk/cichlidecentret/c8ea" onclick="window.open(this.href);return false; :happy:


Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af mipe »

Hvor længe har dit akvarie kørt med saltvand 2-3 dage?
Og du har allerede puttet både koraller og nu også fisk i. :shocked:
Du er en modig mand!!!


Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

mipe skrev:Hvor længe har dit akvarie kørt med saltvand 2-3 dage?
Og du har allerede puttet både koraller og nu også fisk i. :shocked:
Du er en modig mand!!!
Det er så tæt på umulig som det kan komme og kan let falde ud til den rene elendighed....en påstand jeg ikke vil gå i mod, men nu skal denne metode testes bære eller briste, som man siger

" onclick="window.open(this.href);return false;

En gang for alle, er jeg nødt til at afprøve det som jeg har fået fortalt og set gang efter gang, så om der skal være held med i projektet eller det bare er muligt, vil vise sig.

jeg vil i hvertfald helt ærligt fremlægge min oplevelse og der vil ikke blive "fejet noget ind under bundlaget"

Vh. Michael


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af jonas _sandager »

Hey Michael.
Spændende projekt! Jeg vil helt sikkert følge med fra siden, og håber virkelig at det lykkedes. Der er helt sikkert mange der vil sige at det er et meget stort sats, hvilket det givetvis også er, men hvis det er det du er blevet rådet til, så må der jo være nogen der har haft succes med det :)

Et par spørgsmål af interesse: :)
Har du podet med en bakteriekultur?
Hvordan med vandskift i indkøringen, er det noget du vil køre med? Jeg tænker at du jo nok vil få spikes i ammoniak, nitrit og sidst nitrat. Både ammoniak og nitrit er jo ret giftigt for fiskene, så det skal du vel holde nede på én eller anden måde?
Har du en plan for hvad du vil gøre hvis værdierne pludselig løber fra dig? Et andet system du kan komme dyrene over i? Jeg syntes i hvert fald at det ville være lidt dyreplageri, hvis de skulle kradse af på grund af dårlig vandkvalitet.

Held og lykke med projekter, i hvert fald.


Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Gizze »

Miwes skrev:
mipe skrev:Hvor længe har dit akvarie kørt med saltvand 2-3 dage?
Og du har allerede puttet både koraller og nu også fisk i. :shocked:
Du er en modig mand!!!
Det er så tæt på umulig som det kan komme og kan let falde ud til den rene elendighed....en påstand jeg ikke vil gå i mod, men nu skal denne metode testes bære eller briste, som man siger

" onclick="window.open(this.href);return false;

En gang for alle, er jeg nødt til at afprøve det som jeg har fået fortalt og set gang efter gang, så om der skal være held med i projektet eller det bare er muligt, vil vise sig.

jeg vil i hvertfald helt ærligt fremlægge min oplevelse og der vil ikke blive "fejet noget ind under bundlaget"

Vh. Michael
Spændende..

Men har ærlig talt svært ved at se, hvad der skal "bevises" med denne opstart ???
For mig ligner det alle andre, som starter for tidligt op (Ret mig hvis jeg tager fejl)
Du smider levende sten i. Vand fra et indkørt akvarie og nogle koraller og fisk i.
Samtidig har du ikke det allerbedste lys i til dine koraller.

Altså noget som er set 1000 gange før.
900 gange fucker det up. 100 gange vil det lykkedes..
Men man kan vel ikke bruge det til så meget ???

Lykkedes det er det jo fedt.
Fejler det, er det noget lort for fisk og koraller og dyrt for ejeren.
Men som sagt er det prøvet massere af gange før.

Har jeg misforstået noget i din opstart ?


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

jonas _sandager skrev:Hey Michael.
Spændende projekt! Jeg vil helt sikkert følge med fra siden, og håber virkelig at det lykkedes. Der er helt sikkert mange der vil sige at det er et meget stort sats, hvilket det givetvis også er, men hvis det er det du er blevet rådet til, så må der jo være nogen der har haft succes med det :)

Et par spørgsmål af interesse: :)
Har du podet med en bakteriekultur?
Hvordan med vandskift i indkøringen, er det noget du vil køre med? Jeg tænker at du jo nok vil få spikes i ammoniak, nitrit og sidst nitrat. Både ammoniak og nitrit er jo ret giftigt for fiskene, så det skal du vel holde nede på én eller anden måde?
Har du en plan for hvad du vil gøre hvis værdierne pludselig løber fra dig? Et andet system du kan komme dyrene over i? Jeg syntes i hvert fald at det ville være lidt dyreplageri, hvis de skulle kradse af på grund af dårlig vandkvalitet.

Held og lykke med projekter, i hvert fald.
Tak Jonas

Har du podet med en bakteriekultur?
Svar: det vand jeg har fået med hjem er fyldt med de rigtige bakterier og den levende sten, leverer ligeledes de rette bakterier til de overflade i akvariet, hvilket vil sige rev keramikken.
Ofte tager vi og fylder vores filtre med et porøst materiale, men det er på den måde anbragt i selve akvariet....intet nyt i det.

Tager man et ordentlig læs levende sten, så vil de være en belastning indtil de er indkørte, men her er det lidt men allerede indkørt materiale. Lidt ligesom man flytter et akvarium til en messe og selvfølgelig skal man lige være lidt forsigtig med at få det igang.

Vandskift bliver små skift hver uge og ikke de store en gang om måneden.

En plan B var egentlig at flytte mine dyr til et andet saltvandsakvarium, men dette er nu ikke mere muligt, så her kunne der komme et alvorligt problem må jeg ærligt tilstå, hvis det hele væltede...men det gør det jo ikke ;-)

Det er vigtig at understrege, at selvom jeg måske fremstår som total nybegynder, så er jeg en garvet akvarist med mange års erfaring i både fersk- og saltvand og har altså prøvet at sætte flere små Nano'er op på denne måde, så derfor er jeg indtil nu ikke så nervøs.

Den eneste tvivl jeg har haft i dette projekt er min måde at vise "en start på", hvilket undergraver vores normale opfattelse af en opstart og hvad vi får fortalt og ikke mindst læser om.

Nu skal det også understreges med meget tykke streger, at dette kan kun lade sig gøre med den bedste hjælp og materialer, så sider man som total nybegynder og tror man blot kan gå ud i en eller anden forretning og købe lidt salt og en sten, så kommer der fisk i få dage efter.....den holder ikke!

Jeg ønsker naturligvis ikke at dette skal fremstå som en eller anden form provokation, men blot vil jeg vise at der er alternative måder at gøre tingende på og husk nu at projektet er ikke overstået, det er kun lige begyndt :Peace:

Hej herfra


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Gizze

Dette er bare mit forløb og det skal ikke bevise noget som helst ;-)

Hej


Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Gizze »

Miwes skrev:Hej Gizze

Dette er bare mit forløb og det skal ikke bevise noget som helst ;-)

Hej
Ok. Sagt på en anden måde så :wink:
Hvorfor gamble, når det sjældent går godt ?

Og hvis det i dit tilfælde altid går godt.
Hvad er det så du mener du gør anderledes end andre ??

Dette er ikke for at provokere :GO
Men kan ikke rigtig se forskellen på det du gør og det andre (Som starter deres balje hurtigt op) gør ???
Du siger i videoen, at du har fået levende sten og noget vand.
Det er der jo mange, der gør og stadig går det galt !?

Jeg vil bare lige forstå, hvad det er du mener du gør anderledes, siden du kaster dig ud i en hurtig opstart ? :GO
Senest rettet af Gizze tors 28. mar 2013 18:55, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Gizze skrev:
Miwes skrev:Hej Gizze

Dette er bare mit forløb og det skal ikke bevise noget som helst ;-)

Hej
Ok. Sagt på en anden måde så :wink:
Hvorfor gamble, når det sjældent går godt ?
Jeg har forstået din pointe, men hvorfor ikke, hvis det er så let ;-)


Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af KimS »

Tror vi alle "gambler" engangimellem: køber en koral eller fisk vi inderst inde ved er svær og måske endda har prøvet før med dårligt udfald, men liige vil prøve igen. Tror ikke på at nogen kan sige at de ikke har prøvet det. Og iøvrigt syntes jeg ikke du "gambler" her med dit akvarie - lyder som om du har "styr" på det og iøvrigt ser det fint ud i mine øjne ;-) ... jeg har altid starter mine akvarier op med helt nyt vand og tilsat fisk og koraller efter en månedes tid hvor de nødvendige målinger var ok. Og har altid lykkedes - og har aldrig døjet med grønalger mm. - så dit er anderledes startet, men hvorfor ikke. Går ud fra du har målt vand for diverse skadelige stoffer ;-) ... og for resten: "agressivt" nyt saltvand er også hårde mod dyrene (koraller/fisk) derfor har jeg altid ekstra akvarie med "nyt" saltvand kørende til mine vandskift en gang om måneden. Og min mening er at vi har alle "vores" måde at starte op på - og det er vel sådan det skal være og ingen har brug for en "rettesnor" så hvis det ser forsvarligt ud ;-)


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Gizze »

KimS skrev:Tror vi alle "gambler" engangimellem: køber en koral eller fisk vi inderst inde ved er svær og måske endda har prøvet før med dårligt udfald, men liige vil prøve igen. Tror ikke på at nogen kan sige at de ikke har prøvet det. Og iøvrigt syntes jeg ikke du "gambler" her med dit akvarie - lyder som om du har "styr" på det og iøvrigt ser det fint ud i mine øjne ;-) ... jeg har altid starter mine akvarier op med helt nyt vand og tilsat fisk og koraller efter en månedes tid hvor de nødvendige målinger var ok. Og har altid lykkedes - og har aldrig døjet med grønalger mm. - så dit er anderledes startet, men hvorfor ikke. Går ud fra du har målt vand for diverse skadelige stoffer ;-) ... og for resten: "agressivt" nyt saltvand er også hårde mod dyrene (koraller/fisk) derfor har jeg altid ekstra akvarie med "nyt" saltvand kørende til mine vandskift en gang om måneden. Og min mening er at vi har alle "vores" måde at starte op på - og det er vel sådan det skal være og ingen har brug for en "rettesnor" så hvis det ser forsvarligt ud ;-)
Selvfølgelig har vi det.
Min pointe var heller ikke at skyde mandens ide ned.
Jeg kan bare ikke få øje på, hvad det er han gør anderledes end alle dem, som normalt fejler ved at starte for hurtigt op?


Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Enig med Gizze man kan i værste tilfælde risikere at det hele dør og man får bundfældet en masse fosfat, som kan tage år at komme af med.
Mange der har gjort det på samme måde, ender med at starte op igen, med nye sten, fordi man ikke har givet det tid og har opbygget mere næring i stenene end der var i starten.


Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af KimS »

Ja. Ellers kommer fosfat/nitrat jo bare på et senere tidspunkt til bekæmpelse med målinger og forskellige filtre ;-) ... personligt ville jeg også selv stå inde for at starte et sådan størrelse akvarium som dette op med "modnet" vand eller flytte mine nuværende koraller & fisk over hvis nedgradering. Men sådan er vi jo så forskellige - den "gamle" skole og den "nye". Men meget kan "måles" med ens egne øjne. Nu har dette akvarium mest revkeramik og ikke meget levende sten der skal indkøres og hvis målingerne er ok (ph-nitrit) så kan jeg ikke se det forkerte i at starte sådan. Så det bliver spændende at følge dette ;-)


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej med jer

Nu er der så taget hul på dag 3 og vandet er klaret flot op.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Michael


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Skift til bedre videokvalitet med mit Canon Powershot G1X og dette er en lille testvideo.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Michael


Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Rejer kan generelt være svære at akklimatisere, så det er ikke unormalt at man må forvente tab.
Din Acropora ser ikke ud til at klare den, så at vandet er klaret op er ikke nogen garanti for at værdierne er som de skal være.


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Mikkel E skrev:Rejer kan generelt være svære at akklimatisere, så det er ikke unormalt at man må forvente tab.
Din Acropora ser ikke ud til at klare den, så at vandet er klaret op er ikke nogen garanti for at værdierne er som de skal være.
Hej Mikkel

Nu har jeg fået et stykke med og derfor er det der, men vel vidende at det nok ikke bliver til noget, men jeg prøver altid at se det fra den positive side og miraklernes tid er jo ikke forbi ;-)

Vh. Michael


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Som jeg vist har nævnt er det mit første refraktometer og har nulstillet i demiraliseret vand, men hvor ofte nulstiller/tjekker i jeres ?


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Dagbog 5

Et meget hurtigt skud med iPhone.

" onclick="window.open(this.href);return false;

I dag har jeg fodret meget sparsomt med artemia og fiskene kunne sagtens spise meget mere, men det hele er super skrøbelig, så en mester i begrænsningens svære kunst er ønskelig ;-)

For god ordenskyld, skal det nævnes at jeg stadig venter på ATI rør.

Det fremstår som om jeg ikke er tilhænger af en lang indkøringsperiode, når det kommer til saltvand, men intet kunne være mere forkert og det må jeg lige have sat på plads.

Enhver der starter et større rev op, skal følge den indkøringsperiode det kræver og væbne sig med tålmodighed.

Her er der udelukkende tale om en metode ved dette Nano, som jeg ønsker at efterprøve og det skal ikke ses som nogen form for facit.

Håber med disse ord at jeg har talt tydeligt og klart ;-)

Herfra en venlig hilsen fra en glad Nano-ejer


Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Dagbog 6.

I dag søndag har jeg fodret for anden dag og fået mit 6 liters vandskifte kar færdigt.

Det passer fint med 240 gram til 6 liter og en saltholdighed på 1.025

Der er anbragt en lille pumpe til omrøringen af salt og vand i det lille kar, så kan det stå nogle dage inden jeg skifter den ene gang om ugen, som indtil videre er planlagt.

Status er indtil videre:

Rejen søger rundt og spiser fint når jeg fodrer.

Mine to klovnfisk er der en lille ændring omkring. Den største har lidt problemer med det indvendige efter jeg har fodret, sådan virker det. Der hænger dog ikke hvide tråde ud fra gattet, men den ser ikke ud til at være på toppen, hvor i mod den anden ser rigtig fin ud...jeg venter med at gå i panik.

Korallerne står nu rigtig flot og er pumpet kraftig op.

"Din Acropora ser ikke ud til at klare den" som Mikkel ganske rigtigt havde luret, har ikke ændret sig.

Har bestilt et nyt test sæt for at være sikker på de kommende målinger "gamle sæt har jeg ikke meget fidus til", så der er bestilt en af de her kufferter med det nødvendige.
http://www.akudim.dk/product/jbl-testla ... rin_13788/" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg kører nok lige i overkanten med lys her i starten, så de mange timer kan udløse en gang brune alger, men indtil nu er der ikke tegn på noget sådant, selvom det er uundgåeligt.

Har ur på lyset så det køre i faste rytmer.

Vh. Michael


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Michael,

Synes du er en fin fyr - glæder mig til debat og dialog med dig her på forum.
Synes oz det er fedt at du elsker hobbyen så meget.

NÅr det er sagt, så forstår og støtter jeg ikke din fremgangsmåde - men din balje dit valg.

I og med du er kørt ad den rute du har valgt, er det jo at fortsætte - jeg tvivler på at der sker andet end at du får mere erfaring - og det er jo godt.

I dit tilfælde ville jeg asap komme bacteriestammer i baljen fra enten dr timm eller fra KZ Zeobac, for at hjælpe med balancen.

Held og lykke

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

pederrevnørd skrev:Hej Michael,

Synes du er en fin fyr - glæder mig til debat og dialog med dig her på forum.
Synes oz det er fedt at du elsker hobbyen så meget.

NÅr det er sagt, så forstår og støtter jeg ikke din fremgangsmåde - men din balje dit valg.

I og med du er kørt ad den rute du har valgt, er det jo at fortsætte - jeg tvivler på at der sker andet end at du får mere erfaring - og det er jo godt.

I dit tilfælde ville jeg asap komme bacteriestammer i baljen fra enten dr timm eller fra KZ Zeobac, for at hjælpe med balancen.

Held og lykke

Mvh
Peder
Hej Peder og tak for din venlige måde at skrive på.

Jeg har fulgt dine tråde herinde og har stor respekt for dine ord og erfaring.

Som jeg skriver er vi i virkeligheden slet ikke så langt fra hinanden i holdningen omkring indkøring og den tid der skulle bruges, men jeg må være tro mod mit eksperiment og følge det step by step, ud fra den opskrift jeg har fået med.

selvom jeg har rodet meget med akvarier gennem tiden, så har jeg meget at lære og suger til mig af gode råd og læser rigtig meget de mange gode tråde der er at finde herinde.

Det eneste jeg pt. har stående med bakterier er en flaske Marine Safestart, men om den kan bruges i en snæver vending ?

De andre produkter du nævner kender jeg ikke, men vil da lige tjekke dem.

Vh. Michael


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"