"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så er det 2 påskedag og jeg har en lille kort update.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Michael

ps. bruger rigtig mange timer her i påsken til at læse rundt på nettet og fandt denne side

http://coralreef.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Fedt med de magasiner
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Lige en ekstra update på dagen.

Den ene klovnfisk er så småt ved at indtage min hammerkoral, men det sker i meget små og forsigtige step (naturligvis).

Den anden har jeg ikke meget tro på mere, men bliver nødt til at se tiden an og den vil helt klart dø, hvis jeg begynder med alle mulige forsøg på behandling...det vil sjældent gå godt.

Så har jeg fået blandet lidt kemikalier til min Balling-metode, men mangler stadig NatriumHydrogenKarbonat...havde købt noget bagepulver, men det var ikke rent nok.

Mit blanding- og påfyldningskar er klar og der er indkøbt nogle små dåser der lige nøjagtig kan indeholde 240 gram til 6 liter saltholdighed 1.025 - Tropic Marin Prof Reef salt - så 4 stk. klar til vandskift henover en mdr.

Mit lille kar er monteret med en pumpe der holder det hele i bevægelse og påfyldningen sker via en lille luftslange og det samme gør aftapningen og det køre skånsomt på den måde, når jeg skifter vand.

Der er kommet lidt grøn belægning på min lille "bro" som sidder tæt ved lyset og her er der også kommet nogle små svampe frem, eller de er bare blevet mere synlige.

Min koral i bunden af akvariet, står meget flot og stritter på den helt rigtige måde, den er indtil videre min ynglings-koral.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Den sidste dagbog i denne omgang, med kedeligt nyt.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Michael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Nu skal det snart stå sin prøve, det ser ud til at der er ved at komme gang i algerne.
Det er for tidligt at drage konklusioner, der er først nu det for alvor starter :)
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Når nu algerne kommer Mikkel, så lader jeg vel være med af rode rundt i det, men venter til de går tilbage ?

Vh. Michael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Stenene og sandet må du helst ikke rode rundt i.
Test dit vand og hav noget saltvand parat :)
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så har jeg fået mit store test sæt fra JBL "TestLab Marin" og det kan virke lidt voldsomt når man åbner det, men fedt at det er helt nyt og alle sæt dermed skulle være okay.

En anden meget stor glæde, var dagens besøg i Tante's Have i Fredericia, hvor jeg var ude med familien og imens der handles blomster, er sønnen og jeg henne og kigge på fisk.

Som jeg har nævnt tidligere, mistede jeg den ene reje og klovnfisk, som jeg også fortalte til den medarbejder jeg havde handlet med sidste gang.

Der var ikke noget pjat, men jeg fik en reje og en ny klovn (uden beregning), som godt nok lige skulle fanges i et show-akvarium, så det kan man da kalde super service :GO

jeg bliver nødt til at nævne dette, da man ofte kun brokker sig når noget går galt og sjældent roser når det går godt.

Vh. Michael
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af kodyl »

Det var da godt nok fin service :clap:

Hvor stor er tantes haves saltvands afdeling egentlig? det er ikke meget man hører om dem her.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Det er en meget lille del af deres afdeling og køre mere som et forsøg, har jeg indtryk af.

De er igennem en omrokering, som jeg forstår det og der kommer nyt blod til afdelingen, så det bliver spændende af følge.

For mig er det ret vigtigt at der også er noget i mit område, hvor jeg forholdsvis let kan hente lidt udstyr.

Jeg ville da være henrykt, hvis der var en stor saltvandscenter i mit lokalområde (Fredericia)
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af TNielsen »

Fint setup du har gang i...

Ang forhandler så er det jo dyrehandleren i Horsens, han har godt gang i saltvandafdelingen
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

TNielsen skrev:Fint setup du har gang i...

Ang forhandler så er det jo dyrehandleren i Horsens, han har godt gang i saltvandafdelingen
Tak for info...det ligger da ikke så langt væk og hvis der er et stort udvalg, ja måske...

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Lidt update til dagbogen.

Var ude ved Tante's have og indkøbe et lille Nano, som skulle erstatte det andet meget lille Nano jeg havde kørende.

Denne model hedder IQ5 Dymax og koster med skummer + det løse en lille tudse.

Billede

Billede

Min kære hustru, synes nu også jeg skulle have en koral med hjem, så det blev til en Lobophyllia der kom med hjem i mit 75 Nano, til trods for der stadig er brunalger på besøg.

Billede

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Nu er der gået 14 dage siden opstart og jeg vil som lovet komme med lidt videoklip når der sker lidt mere.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu er der kommet en ekstra koral til "Lobophyllia" som min kære hustru har købt til mig.

Jeg har indtil nu følgende koraller i mit lille Nano.

Nederst i forgrunden "Blastomussa"

Der er også en hammerkoral "Euphyllia" i højre side på stenen.

I midten på stenen ser man en "Seriatopora caliendrum"

De små helt selvlysende grønne koraller der findes i venstre side og på baggrunden er "caulastrea"

Vh. Miwes
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Din Lobophyllia skal stå på bunden, den skal have plads til at kunne komme ud med vævet, ellers dør det.
Din Blastomussa står også for tæt på stenen, prøv at tage den ud og se hvordan den ser ud på den anden side :)
Det er meget få dyr, hvis nogle, der gider spise lange alger, så du skal ikke regne med at snegle vil tage dem.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Okay Mikkel og takker for info ;-)

Så er der vel ikke anden vej end enten at udsulte de grønne alger eller plukke så meget som muligt ?

Der findes vel ikke noget dyr som vil fjerne dem, eller sagt på en anden måde....kender du nogle der kunne klare problemet.

Vh. Michael

Ps. Blastomussa er fragmenteret og den side er vendt ind mod stenen, så der var ikke noget væv på den side.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Det har jeg ikke erfaringer med, normalt lader man det jo gå sin gang i indkøringen.
En søhare vil muligvis tage dem, men hvis du synes en Hugo er grim, så er det ikke sikkert at den er vejen frem :P

Okay, men hvis du så gerne vil have væv på den side, så vil det vokse ud over på et tidspunkt, hvis den kommer væk fra stenen :)
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Jeg kunne nu godt leve med den udseende, men den bliver jo ret stor.

Den anden koral er sådan i skelettet at jeg ikke kan stille den på bunden, i så fald vil den bare ligge sig på en af siderne, så derfor valgte jeg at stille den så der kan komme vand rundt omkring den.

Vil du mene at det er i selve broen at den vil dø eller de to punkter den har kontakt med de flader som den står på, som vil være stedet hvor den dør.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Lidt mere til dagbogen ;-)

Synes atter at JBL-testsættet skulle frem og lavede en lille test.

Temp = 24 - 25 grader
Salinitet = 1.025
KH = 12
pH = 8,2 til 8,4 (lidt usikker)
NO3 = 0,5
Ca = 440
PO4 = 0,02

Det er nu rart med et testsæt og pengene er helt klart givet godt ud...det er bare om man får gjort det når det hele kører godt ;-)

Er begyndt at øge foder-mængde, så rejer og fisk lige får lidt mere og lidt foder bliver også hængende i korallerne.

Skummeren kører stadig fornuftig og er ret hurtig til at fjerne skidt og svæv, hvis jeg har "rodet" lidt.

Desværre er der stadig en del trådalger og håber på at nu hvor jeg har 7 timers lys på og ikke tænder ekstra lang tid, at det også vil få indflydelse, til den positive side.

Jeg har stadig ikke fået min klovn fra Tante's have og håber selvfølgelig ikke at de har glemt mig, men den lovede lille klovn, skulle fanges ved en omrokering af et show-akvarium.

Det var alt for nu og "hej med jer"
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Miwes skrev: Vil du mene at det er i selve broen at den vil dø eller de to punkter den har kontakt med de flader som den står på, som vil være stedet hvor den dør.
Der hvor der enten er direkte kontakt eller ikke plads nok til at den kan folde sig ud vil vævet først og fremmest dø.
Nogle Lobophyllia'er kan være svære at holde liv i, hvis noget af vævet først er dødt.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Dagbog 10

Nu er der gået 3 uger og her lige en lille video omkring hvordan det har udviklet sig.

" onclick="window.open(this.href);return false;

[video][/video]

Ikke så underligt er der kommet grønalger, som jeg kæmper med, men det kan du se mere om i min lille video.

Vh. Michael
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Schwensen »

Jeg bliver nødt til at kommentere din seneste video. Jeg håber ikke det kommer til at lyde for hårdt, men vi to har åbenbart vidt forskellige opfattelser af det at holde dyr...

Først, når du tilsætter fisk eller andre dyr, så kommer der i større eller mindre grad mere næring i baljen. Så når du ønsker at bekæmpe dine alger, så er det i min optik ikke den bedste måde at komme algerne til livs.

Dernæst er din nye fisk en scooterblennie, som lever under samme vilkår som din LSD-fisk. Det vil sige, at den også kræver en masse pods i akvariet, hvis den skal overleve. Jeg vil derfor mene, at de to fisk har meget små overlevelseschancer, når nu du har kommet dem i et tre uger gammelt 75 liters akvarium uden pods? Dette leder mig hen til din holdning omkring dine fisk: "hvis disse dør, så køber jeg nogle nye". Det skriger mig op i hovedet! Vil du så bare lade den ene fisk efter den anden sulte ihjel? Vil mene at vi som akvarister, har et ansvar for at give vores dyr de bedst mulige betingelser! ligesom for alle mulige andre dyr.

Jeg forstår ikke helt din tilgang til dette? Hvorfor VIL du gøre det på en måde, som har vist sig 1000 gange før har mislykkedes? Bare søg rundt på forum. For mange fisk i et for nyt akvarium har aldrig været en god cocktail! Du siger selv, at du gerne vil lytte til de ting, der bliver skrevet herinde, men at du selv sorterer i de ting, du finder relevant/rigtigt? Hvorfor så overhovedet spørge om ting? Her på forummet er det gratis og nemt at få hældt masser af erfaring i hovedet.

Når det så er sagt(jeg ikke går ud fra, at du vil sælge dine fisk igen), så mener jeg, at de eneste chancer du har for få dine to fisk til at overleve, er at forsøge at fodre dem med noget frostfoder i små størrelser. Lige nu spiser de ingenting? Så om ikke så lang tid vil de være for udsultede til at "lære" at spise frostfoder. Og da du tydeligvis ikke på forhånd er klar med dine "pods-opdræt-planer", så er dette din eneste chance IMO.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Gizze »

Schwensen skrev:Jeg bliver nødt til at kommentere din seneste video. Jeg håber ikke det kommer til at lyde for hårdt, men vi to har åbenbart vidt forskellige opfattelser af det at holde dyr...

Først, når du tilsætter fisk eller andre dyr, så kommer der i større eller mindre grad mere næring i baljen. Så når du ønsker at bekæmpe dine alger, så er det i min optik ikke den bedste måde at komme algerne til livs.

Dernæst er din nye fisk en scooterblennie, som lever under samme vilkår som din LSD-fisk. Det vil sige, at den også kræver en masse pods i akvariet, hvis den skal overleve. Jeg vil derfor mene, at de to fisk har meget små overlevelseschancer, når nu du har kommet dem i et tre uger gammelt 75 liters akvarium uden pods? Dette leder mig hen til din holdning omkring dine fisk: "hvis disse dør, så køber jeg nogle nye". Det skriger mig op i hovedet! Vil du så bare lade den ene fisk efter den anden sulte ihjel? Vil mene at vi som akvarister, har et ansvar for at give vores dyr de bedst mulige betingelser! ligesom for alle mulige andre dyr.

Jeg forstår ikke helt din tilgang til dette? Hvorfor VIL du gøre det på en måde, som har vist sig 1000 gange før har mislykkedes? Bare søg rundt på forum. For mange fisk i et for nyt akvarium har aldrig været en god cocktail! Du siger selv, at du gerne vil lytte til de ting, der bliver skrevet herinde, men at du selv sorterer i de ting, du finder relevant/rigtigt? Hvorfor så overhovedet spørge om ting? Her på forummet er det gratis og nemt at få hældt masser af erfaring i hovedet.

Når det så er sagt(jeg ikke går ud fra, at du vil sælge dine fisk igen), så mener jeg, at de eneste chancer du har for få dine to fisk til at overleve, er at forsøge at fodre dem med noget frostfoder i små størrelser. Lige nu spiser de ingenting? Så om ikke så lang tid vil de være for udsultede til at "lære" at spise frostfoder. Og da du tydeligvis ikke på forhånd er klar med dine "pods-opdræt-planer", så er dette din eneste chance IMO.
Jeg er rørende enig!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Jeg bliver nødt til at kommentere din seneste video. Jeg håber ikke det kommer til at lyde for hårdt, men vi to har åbenbart vidt forskellige opfattelser af det at holde dyr...

Først, når du tilsætter fisk eller andre dyr, så kommer der i større eller mindre grad mere næring i baljen. Så når du ønsker at bekæmpe dine alger, så er det i min optik ikke den bedste måde at komme algerne til livs.

Dernæst er din nye fisk en scooterblennie, som lever under samme vilkår som din LSD-fisk. Det vil sige, at den også kræver en masse pods i akvariet, hvis den skal overleve. Jeg vil derfor mene, at de to fisk har meget små overlevelseschancer, når nu du har kommet dem i et tre uger gammelt 75 liters akvarium uden pods? Dette leder mig hen til din holdning omkring dine fisk: "hvis disse dør, så køber jeg nogle nye". Det skriger mig op i hovedet! Vil du så bare lade den ene fisk efter den anden sulte ihjel? Vil mene at vi som akvarister, har et ansvar for at give vores dyr de bedst mulige betingelser! ligesom for alle mulige andre dyr.

Jeg forstår ikke helt din tilgang til dette? Hvorfor VIL du gøre det på en måde, som har vist sig 1000 gange før har mislykkedes? Bare søg rundt på forum. For mange fisk i et for nyt akvarium har aldrig været en god cocktail! Du siger selv, at du gerne vil lytte til de ting, der bliver skrevet herinde, men at du selv sorterer i de ting, du finder relevant/rigtigt? Hvorfor så overhovedet spørge om ting? Her på forummet er det gratis og nemt at få hældt masser af erfaring i hovedet.

Når det så er sagt(jeg ikke går ud fra, at du vil sælge dine fisk igen), så mener jeg, at de eneste chancer du har for få dine to fisk til at overleve, er at forsøge at fodre dem med noget frostfoder i små størrelser. Lige nu spiser de ingenting? Så om ikke så lang tid vil de være for udsultede til at "lære" at spise frostfoder. Og da du tydeligvis ikke på forhånd er klar med dine "pods-opdræt-planer", så er dette din eneste chance IMO.
:GO
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Peter

Først tak for dit svar og nej det er jo kun rimeligt at du svare som du gør.

Købet af de to fisk som du nævner, har jeg gjort ud fra at de begge spiser frost foder og jeg håber det kan holde, sammen med min plan med pods.

De er begge i super forder stand, grundet at de spiser frost-foder (artemia) og hurtigst muligt vil jeg anskaffe mig Pods.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Schwensen skrev:Jeg bliver nødt til at kommentere din seneste video. Jeg håber ikke det kommer til at lyde for hårdt, men vi to har åbenbart vidt forskellige opfattelser af det at holde dyr...

Først, når du tilsætter fisk eller andre dyr, så kommer der i større eller mindre grad mere næring i baljen. Så når du ønsker at bekæmpe dine alger, så er det i min optik ikke den bedste måde at komme algerne til livs.

Dernæst er din nye fisk en scooterblennie, som lever under samme vilkår som din LSD-fisk. Det vil sige, at den også kræver en masse pods i akvariet, hvis den skal overleve. Jeg vil derfor mene, at de to fisk har meget små overlevelseschancer, når nu du har kommet dem i et tre uger gammelt 75 liters akvarium uden pods? Dette leder mig hen til din holdning omkring dine fisk: "hvis disse dør, så køber jeg nogle nye". Det skriger mig op i hovedet! Vil du så bare lade den ene fisk efter den anden sulte ihjel? Vil mene at vi som akvarister, har et ansvar for at give vores dyr de bedst mulige betingelser! ligesom for alle mulige andre dyr.

Jeg forstår ikke helt din tilgang til dette? Hvorfor VIL du gøre det på en måde, som har vist sig 1000 gange før har mislykkedes? Bare søg rundt på forum. For mange fisk i et for nyt akvarium har aldrig været en god cocktail! Du siger selv, at du gerne vil lytte til de ting, der bliver skrevet herinde, men at du selv sorterer i de ting, du finder relevant/rigtigt? Hvorfor så overhovedet spørge om ting? Her på forummet er det gratis og nemt at få hældt masser af erfaring i hovedet.

Når det så er sagt(jeg ikke går ud fra, at du vil sælge dine fisk igen), så mener jeg, at de eneste chancer du har for få dine to fisk til at overleve, er at forsøge at fodre dem med noget frostfoder i små størrelser. Lige nu spiser de ingenting? Så om ikke så lang tid vil de være for udsultede til at "lære" at spise frostfoder. Og da du tydeligvis ikke på forhånd er klar med dine "pods-opdræt-planer", så er dette din eneste chance IMO.

Hej Peter


Jeg har nu tænkt lidt mere over din kommentar omkring det at prøve fisk der måske ikke er lette og måske vil lide skæbnen som i 1000 af andre eksempler. Du har sikkert også prøvet en fisk på et tidspunkt, som ikke var anbefalelses værdig og chancen for at den skulle overleve var meget ringe. Alligevel har du købt og forsøgt....dette er jeg ikke ene om :naughty:

Når det er sagt, så er der rigtig mange med meninger der kommer ud fra hvad de har fået tudet ørene fulde af (og nogen gange med god grund) og lige meget hvad, så starter de med deres jammer og skræk kampagner, hvilket jeg personligt mener er til at brække sig over. Nu skal du ikke tage disse ord, som om jeg mener du falder ind under den kategori....ingenlunde.

Jeg har haft rigtig mange fisk gennem tiden og hvis du vidste hvor ofte jeg har hørt at den hvidstrubet kirug ikke kunne holdes og fik en langsom død...osv. osv., hvor jeg har haft disse fisk dengang og med stor succes, så skulle jeg høre på den snak og tage den til mig, uden først at prøve, så havde jeg aldrig fået lov til at opleve glæden ved det.

Selvfølgelig vil jeg ikke hovedløs indkøbe et større antal fisk (mandarinfisk) der på den ene gang efter den anden lider en stille død......så meget tumpe gen, har jeg da trods alt ikke i min krop. Jeg har haft mange dyr i mine hobbyer og altid prøvet på at få det optimale ud af det, så de trives på bedste måde. Omvendt er jeg nødt til at afprøve dette setup, ud fra de anvisninger jeg har fået og et tre uger gammelt akvarier med det geniale reefkeramik er tæt på imponerende og mange af de setup jeg ser med en trillebørfuld sten der er dumpet ned i midten af et glasakvarium, når ikke denne reefkeramik i kombo med nogle rigtig gode levende sten, til sokkeholderen :wink:

Det må stå for egen regning og der kommer forsat de små videoer gennem denne opstart og på ærligste vis vil tråden forme sig og give svar på hvad der er godt og hvad der er skidt og alle kan danne deres egen mening.

Vh. Michael
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Gizze »

Men dit akvarie er jo overhovedet ikke indkørt!!
Så at du skriver du altid stræber efter at gøre det så optimalt for dine dyr, holder jo ikke en mm!!

Du gør det jo lige stik modsat af, hvad du siger!
Hvis du gjorde det optimalt ville akvariet være 100% indkørt inden du puttede noget i.
Samtidig ville du jo heller ikke putte en scooter i et 75 l uden pods. Kan da godt være den overlever.
Men det er da ikke optimalt, som du selv skriver du stræber efter.

Jeg er desværre enig i kritikken :-(
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Gizze skrev:Men dit akvarie er jo overhovedet ikke indkørt!!
Så at du skriver du altid stræber efter at gøre det så optimalt for dine dyr, holder jo ikke en mm!!

Du gør det jo lige stik modsat af, hvad du siger!
Hvis du gjorde det optimalt ville akvariet være 100% indkørt inden du puttede noget i.
Samtidig ville du jo heller ikke putte en scooter i et 75 l uden pods. Kan da godt være den overlever.
Men det er da ikke optimalt, som du selv skriver du stræber efter.

Jeg er desværre enig i kritikken :-(
Et akvarie kan jo aldrig være 100% kørt ind, hvis du ikke putter noget i det....

Jeg ved selvfølgelig godt hvad du mener Gizze og det kan godt være at mine fisk overlever (dejligt), men også at det hele vælter (dårligt) og du vil se det på de små videoer, hvis du stadig gider og så er håneretten på din side.

Om dette er optimalt...næppe! men jeg forsøger altid at få det bedste ud af de muligheder jeg har.

VH. Michael
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Gizze »

Miwes skrev:
Gizze skrev:Men dit akvarie er jo overhovedet ikke indkørt!!
Så at du skriver du altid stræber efter at gøre det så optimalt for dine dyr, holder jo ikke en mm!!

Du gør det jo lige stik modsat af, hvad du siger!
Hvis du gjorde det optimalt ville akvariet være 100% indkørt inden du puttede noget i.
Samtidig ville du jo heller ikke putte en scooter i et 75 l uden pods. Kan da godt være den overlever.
Men det er da ikke optimalt, som du selv skriver du stræber efter.

Jeg er desværre enig i kritikken :-(
Et akvarie kan jo aldrig være 100% kørt ind, hvis du ikke putter noget i det....
Jeg ved selvfølgelig godt hvad du mener Gizze og det kan godt være at mine fisk overlever (dejligt), men også at det hele vælter (dårligt) og du vil se det på de små videoer, hvis du stadig gider og så er håneretten på din side.

Om dette er optimalt...næppe! men jeg forsøger altid at få det bedste ud af de muligheder jeg har.

VH. Michael
Mit er kørt ind nu...
Det blev gjort på næsten 4 mdr med en Eremit i de sidste 2 mdr.
Vel og mærke med døde sten.
Eremitten lever jo så af de alger der var.
Vil mene det er en udemærket måde at gøre det på.

Du har skrevet noget i samme stil før som du skriver nu: At du forsøger at få det bedste ud af de muligheder du har ?
Var det ikke en mulighed med en "almindelig" indkøring (Spørg fordi den sætning forvirrer mig ?!)

Til slut vil jeg lige sige:
Har ikke brug for at håne nogen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af PederP »

Det er fine fisk, men jeg tror også du er ved at skyde dig selv i foden her.
IMO er algefaser uden fisk afgørende for at få etableret et bredt spektrum af pods og snegle. Under algefaserne bliver tanken næsten ulækker levende, forskellige pods dominerer under de forskellige faser. Når de sidste grønne alger begynder at blegne kan man begynde at fodre lidt med tørfoder, det holder gang i bestanden. (og så trapper du op og er hurtigt klar til fisk)

Jeg har haft gylte sammen med en tyk lsd i et 80L nano (+20kg ls) som gik fint i lang tid, men endte med at sætte et 12L refugium på for at sikre dens trivsel.
Svær fisk :f1: .

Mvh
Peder
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Gizze

Nu skal altså lige have opskriften...

Jeg starter med at skylle min reefkeramik godt og grundigt og det hele kører med skummer og cirkulation.

Vandet fjernes og vand fra et stort vel indkørt rev fyldes på og ligeledes de vel indkørte sten osv. osv.

Efter de levende sten er placeret, er vandet allerede dagen efter krystalt klart og efter et par dage fodres den eller de få fisk du har sat i moderat....altså mege sparsomt.

Den beskrevne opstart lader sig kun gøre p.g.g af det modnede saltvand og modnede levende sten....ellers ville det tage meget længere tid.

Det ovenstående er noget af den opskrift jeg forsøger at efterleve og derfor laver jeg mine små videoer, så kan i følge med og se hvordan det går.

Opskriften inkluderer selvfølgelig ikke mine "forkerte" valg af fisk og hvor mange jeg tilsætter.

Her er den oprindelige ide et par små klovnfisk og et par rejer og koraller.

JJ som har lavet dette setup har set mit akvarium og jeg har fået "skideballe" og er blevet i-rette-sat, men som han siger "du er så skide stædig og gør alligevel hvad der passer dig" :y

Jeg er ikke den bedste sælger af hans ide, men han har så også solgt det sidste til mig og det kan jo være at jeg lukker og slukker med dette setup :sneaky2:

Vh. Michael
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"