"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej med jer

Så blev mit lille projekt sat i gang og hvor jeg dog har savnet at have er saltvandsakvarium i huset.

Der er stadig lang vej og lige nu er det sat op og der skal skylles dekoration.

Hvis i vil være venlige at sende et link til nogle billeder af jeres Nano'er, så vil det være fedt....tak!

" onclick="window.open(this.href);return false;

En glad hilsen herfra

Miwes
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Nu hvor jeg har været væk fra saltvand i temmelig mange år, så er der vel sket meget med tilsætnings-produkter.

Jeg har tjekket nogle andre nano'er herinde og der bliver kun skiftet vand og tilsat jod ??

Hvad vil i anbefale man tilsætter af sporelementer (her tænker jeg på produkter, man tilsætter dagligt, eller med flere dages intervaller), hvis man vil holde sig lidt blandede koraller med mere.
Sopranos
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: ons 8. feb 2012 21:34
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Sopranos »

Tillykke med dit Nano, det bliver spændende at følge hvad du driver det til.

Jeg har selv et Fluval på 47 l., haft saltvand i et år, og gjordt mig mange erfaringer.
Det spørgsmål du stiller, er jævnligt blevet debateret her på forum. Du kan læse de gamle tråde og blive lidt klogerer på hvad du vil gøre.

Jeg har 2 klovne, lidt koraller, ingen skummer, skifter 5 l vand ugentlig, fodre ikke koraller, da jeg tror de får næring i de sporestoffer der er i det friske vand, som jeg tilfører ugentlig. Fiskene fodre jeg kun 2-3 gange om ugen.Og jeg syntes selv det står flot. Jeg har opgraderet lyset, da det var nødvendigt.

Mht at tilsætte noget, er jeg selv lidt i tvivl, jeg bruger aktiv kul, ellers ikke noget. Jeg kunne godt tænke mig, at høre andre Nano folk, om de bruger noget, og i så fald hvilket og hvor meget.

Held og lykke med projektet.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Mange tak for dit svar

Jeg læser mig helt skæv i hovedet i dette forum og er ved at falde ned af stolen til tider over de fantastiske akvarier der vises frem.

Mine ideer om at holde det simpelt skal naturligvis prøves af, men der skal lidt sporeelementer til er jeg ret sikker på, men det er noget af en jungle at gennemskue de mange produkter.

Med hensyn til fisk i mit lille nye nano, så bliver det et par klovnfisk, lidt rejer og evt. en gobies med partner.

Så er jeg meget mere i tvivl omkring koraller, men her må jeg lige læse lidt på lektien inden jeg kaster mig ud i de vilde indkøb.

Håber også på at få lidt hjælp fra en gammel ven ;-)

Vh. Michael
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Birkefeldt »

Mht sporeelementer, så kommer man langt med ugentlige vandskifte. Fordelen ved et nano er at vandskifte ikke er så stor en operation.

Min personlige holdning er at man med ugentlige vandakifte kan få akvariet til at stråle 90 - 95%. Men det er i jagten på de sidste 5 - 10% langt den største risiko ligger og medfører ofte at akvariet måske kun stråler <50%. Sommetider er det bedre at holde det lidt simpelt. Men det er svært mår man engang imellem ser de der akvarier hvor alting stråler 100%.

Det blev vidst lidt kludret, men håber det kan forståes.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Kenneth

Det giver fint mening ;-)

Jeg kan forstå at daglig tilførelse af jod, giver lidt flottere farve på korallerne...er der noget om den snak ?

Ellers tak for dit input

Vh. Michael
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har ikke selv erfaring med at tilføre jod seperat. Men har overvejet at prøve det. Men så er vi inde på at jagte de sidste 5 - 10%. Og på den anden side, så kan det sagtens være farvestrålende uden.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

ps. en sjov med god opdagelse er at priserne på fisk stort set ikke har ændret sig noget særligt, siden jeg købte mine første saltvandsfisk i 1985...ja jeg tror det var før den tid.

Sad lige og tænkte tilbage på min første tid med saltvand...et 325 liters med døde koraller og her gav jeg 820 kr. for min første net-kejser og klovnfisk kostede 60 kr. (som jeg lige husker det).
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Et eller andet sted er det jo lidt nørded at skrive om sine daglige oplevelser med sit nye saltvandsakvarium, men nu er jeg i gang med den lange ventetid og skifter ferskvand for anden gang for at skylle dekorationen.

Når jeg sidder og kigger på det, der på et tidspunkt bliver mit nye saltvand, så går tankerne tilbage på mit liv med saltvandsakvarier.

Startede ganske tidligt med saltvand, fra dengang man holdt døde koraller og senere efter en tur til Maldiverne, hvor jeg dykkede i "the reel Thing" blev man kraftig inspireret, men det var stadig ikke muligt at holde et rev som man ser det i dag.

Dengang lykkedes det mig at få to aftrækkere med hjem dernede fra, hvilket jo ikke på nogen måde mere ville kunne lade sig gør nu om dage, men det er rigtig mange år siden. De to overlevede turen hjem og de lever formodentlig ikke mere..ja, hvem ved ?

Senere fik jeg lyst til saltvand igen og kontaktede en der hed Carsten (tror stadig han bygger for folk) ovre fra hovedstaden og han byggede et specielt akvarium til vores mur, mellem køkkenet og stuen.

Dette var drevet med HQI og en indbygget Tunze-skummer og kørte fantastisk.

Det levede fint nogle år og blev solgt videre da vi flyttede.

Så havde jeg en tid i noget der hed Reefco, hvor jeg hjalp til med det løse og her fik jeg så atter mulighed for at bygge et lidt bedre saltvandsakvarium op.

Nu er det også mange år siden og på mine gamle dage, vil jeg så hygge mig med et lille nano.

Kiggede i mine gemmer og fandt det eneste jeg havde gemt fra min tid med saltvand, nemlig en flydevægt af typen med en lille nål/pil i en plastikkasse der viser saltholdigheden. Tror nu nok jeg skal ud og købe den model med glas, som er mere præsis...også her er jeg lidt i tvivl, der kunne jo være kommet noget meget smartere ?

Med hensyn til at pode ens akvarium vil jeg jo gerne bruge lidt gammelt vand og selvfølgelig nogle levende sten og uden jeg skal gøre mig klog på hvad der er det ideelle, vil jeg gætte på at en ordentlig ladning levende sten ligger i ens akvarium i en periode og senere fjerner man så nogle af stenene (for at det ikke bare skal ligne noget der er læsset op med en trillebør).

Jeg vil jo helt have en smulle sten og koraller skal være det der fylder og det levende skulle gerne sætte sig i den porøse bagvæg, hvis det giver mening.

Nå!...nu skal jeg så igang med et nyt hold skyllevand, så jeg må hellere få fundet grejet frem ;-)

God søndag
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Kom vist til at skrive dobbelt...ups!
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn 29. nov 2009 22:49
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 1999

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Esben »

Det var også på tide, at du kom igang igen ;)
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Hej Espen

Det må jeg sige ja til og nu hvor muligheden bød sig til, så skulle det være ;-)

Jeg har haft meget travlt med mit foto og har hele tiden haft akvarier på den ene eller anden måde, men der er da altid plads til et mere...hehe!

Vh. Michael
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn 29. nov 2009 22:49
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 1999

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Esben »

Ja, selvfølgelig er der det. Det Schuran akvarium jeg købte af dig er vel det sidste du har haft?

Er det Jens Jørgen der har lavet baggrunden?
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Akryl akvariet var det sidste og det nye er fra JJ ;-)

Det er superflot lavet og en størrelse der er til at holde indenfor et lille budget.

Vh. Michael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Miwes skrev:Nu hvor jeg har været væk fra saltvand i temmelig mange år, så er der vel sket meget med tilsætnings-produkter.

Jeg har tjekket nogle andre nano'er herinde og der bliver kun skiftet vand og tilsat jod ??

Hvad vil i anbefale man tilsætter af sporelementer (her tænker jeg på produkter, man tilsætter dagligt, eller med flere dages intervaller), hvis man vil holde sig lidt blandede koraller med mere.
Det nyeste er vel "de blå flasker", som du kan læse om her: http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=456215" onclick="window.open(this.href);return false;
Vent med at læse dig blind på alle mulige tilsætningstoffer, der går alligevel minimum et halvt år fra akvariet er startet op, til at du får noget ud af at tilsætte dem.
Som Kenneth skriver, så er det kun lige de sidste procent man får ved tilsætninger og der kan snildt gå lang tid, før akvariet kun lige mangler det sidste ;)
Selv har jeg været godt tilfreds med Grotech's ABC.
Miwes skrev:ps. en sjov med god opdagelse er at priserne på fisk stort set ikke har ændret sig noget særligt, siden jeg købte mine første saltvandsfisk i 1985...ja jeg tror det var før den tid.

Sad lige og tænkte tilbage på min første tid med saltvand...et 325 liters med døde koraller og her gav jeg 820 kr. for min første net-kejser og klovnfisk kostede 60 kr. (som jeg lige husker det).
Jeg kan forestille at petroleumspriserne ikke er blevet billigere siden dengang. Det er som regel fragten der koster ;)
Miwes skrev:
Kiggede i mine gemmer og fandt det eneste jeg havde gemt fra min tid med saltvand, nemlig en flydevægt af typen med en lille nål/pil i en plastikkasse der viser saltholdigheden. Tror nu nok jeg skal ud og købe den model med glas, som er mere præsis...også her er jeg lidt i tvivl, der kunne jo være kommet noget meget smartere ?
Det er der også, et refraktometer ;)
Miwes skrev:Med hensyn til at pode ens akvarium vil jeg jo gerne bruge lidt gammelt vand og selvfølgelig nogle levende sten og uden jeg skal gøre mig klog på hvad der er det ideelle, vil jeg gætte på at en ordentlig ladning levende sten ligger i ens akvarium i en periode og senere fjerner man så nogle af stenene (for at det ikke bare skal ligne noget der er læsset op med en trillebør).
Hvis det var mig, så tror jeg at jeg ville prøve med Dr Tim's One and Only eller lignende. Det der med at tage sten op og i, tror jeg ikke er en god idé.
Så slipper du også for at få alt muligt skidt med ind fra de levende sten. Sådan noget som f.eks. krabber, kunne jeg forestille mig, er rigtig svære at komme af med, når du har en masse keramik.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Tak for svar Mikkel

Og så må jeg vist væbne mig med tålmodighed (ikke min stærke side)

Refraktometer lyder til at være et kostbart instrument....tjekker det ud på nettet.

Er der slet ingen der bruger flydevægte mere eller ?

Som jeg lige husker det skal det vel ligge på 1.023 - 1.024

Vh. Michael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Det må tålmodigheden kan du lige så godt vende dig til ;)

Ja, sådan et refraktometer koster nok omkring en plov, men så er den også meget mere præcis.
Der kan være står forskel på flydevægte, også selvom at de er af samme mærke.
Ikke nok med det, så bliver de også tit forstyrret af cirkulationen.
Dermed ikke sagt at der ikke er nogle der bruger dem mere, de kan være fine nok til at give et praj, men heller ikke mere end det :)

Jeg tror de fleste kører med 1.025-1.027.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Så har jeg lige været en tur i Tante's have i Fredericia og har købt et Refraktometer 549,- kr og nogle plader fra biOrb til at fjerne ridser i akryl, men jeg klipper dem til at passe på en magnet renser....synes de er mere skånsomme til rensning af ruderne.

Så også at de havde lidt saltvandsfisk og en smule levende sten, men så langt er jeg ikke endnu.

Vh. Michael
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Nogen der ved hvor man kan købe på nettet følgende rør

ATI Coral plus 24 watt
ATI Aquablue special 24 watt
ATI Blue Plus

Jeg har søgt men kommer kun til udenlandske butikker

Vh. Michael

ps. fandt alle rør på en tysk side
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 5/ati.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Tak Mikkel :-)

Super med linket.

Vh. Michael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Han er forresten på ferie lige nu, og sender første den 16. april, så hvis det haster, så fejler de tyske hjemmesider bestemt heller ikke noget ;)
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Når det nu gælder små vandskift i vores nano'er, blander i så en større portion eller kun lige de få liter der skiftes ud og kan i give et tips omkring hvordan i gør.

Vh. Michael
Sopranos
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: ons 8. feb 2012 21:34
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Sopranos »

Jeg bruger en dunk på 5 l., jeg har i forvejen vejet salt af, og pakket i poser, der passer til 5 l. Når jeg har brugt vandet, laver jeg en ny portion, som står klar til næste vandskift. Hvis du forstår.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Sopranos skrev:Jeg bruger en dunk på 5 l., jeg har i forvejen vejet salt af, og pakket i poser, der passer til 5 l. Når jeg har brugt vandet, laver jeg en ny portion, som står klar til næste vandskift. Hvis du forstår.
Det lyder som en rigtig god ide...kan du huske hvor mange gram du ca. vejer af til 5 liter ?

Vh. Michael
Sopranos
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: ons 8. feb 2012 21:34
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Sopranos »

Jeg bruger 165 g. Nogen gange lidt mindre.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Mange tak ;-)

Jeg regner med at du ligger på 1.024 til 1.025 ?

Vh. Michael
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Birkefeldt »

Miwes skrev:Mange tak ;-)

Jeg regner med at du ligger på 1.024 til 1.025 ?

Vh. Michael
Husk at det er forskelligt fra salt til salt, så du undgår nok ikke at skal finde den korrekte blanding med det salt du vælger at bruge.

Men smart ide, det med at veje af i portioner.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Miwes »

Mikkel E skrev:Han er forresten på ferie lige nu, og sender første den 16. april, så hvis det haster, så fejler de tyske hjemmesider bestemt heller ikke noget ;)
Okay.. ;-)

Det var lidt sent, så bestilte på en af de tyske....men ellers tak :biggrin:

Jeg undlader at nævne firma navne....men må man det i dette forum, eller er der strikse regler når det kommer til den slags ?

Vh. Michael
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Så kom mit lille Nano og hvor jeg glæder mig

Indlæg af Mikkel E »

Der er ingen regler på dette forum, ud over almen forstand :y

Nu du har købt sådan et smart refraktometer, så er det jo nemt lige at teste vandet i dunken :)
Som skrevet tidligere, så sigt efter 1.025 til 1.027.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"