"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af Engelquist »

https://reefbuilders.com/2020/06/19/han ... low-range/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyder da spændende....


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af Jens.k »

Det har jeg ventet på spændende


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af ttkthomsen »

Meget spændende


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af tim_rn »

Spændende! Bruger I andre deres målere?

Jeg har PO4 (ulr) og må jo bare sande, at den for mig kræver så meget fokus, at jeg ikke bruger den ofte nok. Jeg ved ikke om de har opdateret det, men hele scenariet med at sætte en timer og nærmest race afsted, fordi du skal ryste i 2 minutter og du har 3 minutter i alt, inkl at hælde pulver i - som bare skal have hver et mg i for at give et retvisende og stabilt resultat - lukke beholder og få den i måleren. Alt imens en finger eller et nys indenfor 10 m ville betyde at resultatet er ubrugeligt. Hvis du altså når det indenfor 3 minutter. Har du kløet dig på næsten kan det være svært at nå det hele, og så slukket lortet. Du har spildt dit brev, klargøringen og kan starte forfra.

Ok.. helt så slemt er det vist ikke som ovenstående, især ikke hvis man er inde i en god rytme. Men jeg er sgu slem til ikke at få testet, så hannah checkers til Kh, Ca og evt. No3 oveni, det bliver svært for mig at få gjort.

Men måske er de andre ikke så slemme? Ellers er jeg exceptionel dårlig til dem, selvom jeg har jagtet erfaringer på nettet (lader dog til der er en del frustrerede mennesker derude.. ;) )


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af Carsten »

Det som irriterede mig mest med den oprindelige po4 tester, var at kornene i pulverne var ret grove i det. Og det krævede alt for meget kraftig rysten, for at få det hele opløst.
Jeg gjorde så det, at jeg hældte pulveret op i et lille glas (snapseglas) og maste det til et meget fint pulver - inden jeg gik igang med testen. Synes det var markant lettere at opløse og at tiden ikke risikerede at løbe ud


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af Engelquist »

Jeg bruger begge glas til po4 testeren.
Et til at nulstille og et til at opløse pulveret i, så er derved ude over problemer med at nå begge dele inden for 3 minutter...

Jeg bruger po4, ca og kh testerne fra Hanna og krydstjekker dem med mine ICP test- hver gang ligger de meget tæt på icptesten, så jeg stoler på dem.
Men det kræver omhyggelighed og præcision, når testene udføres!


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af tim_rn »

Det var da selvfølgelig en mulighed at bruge begge glas. Mit indtryk var bare, at de var så sensible at selv en lille plet på glasset (selvom man selvfølgelig prøver at tørre så godt som muligt), kan ændre resultatet. Derfor har jeg prøvet at bruge samme glas, sætte i med samme vinkel osv.

Men tænker usikkerheden er større, når man panikker igennem hele processen! Jeg må hjem og prøve med begge glas. Så må jeg leve med at miste 20 ml istedet for 10! ;)

Og ja, måske også en mulighed at hælde pulver over i noget, der er lettere og hurtigere at ramme med. Fandt dog en video i sin tid, hvor brevet bøjes og klippes åbent, der fungerer godt til at hælde. Men stadig svært med tidspres. Men dem jeg har, virker ok fine nu. Må i hvert fald hjem og tage mig sammen! Den dårlige samvittighed har bygget sig op.

Sig endelig til hvis nogen af jer ender med No3 udgaven!


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger også, som Bo, begge glas. Sørger altid for, at mærket med 10mm peger ud af, både på kontrolglasset og det med pulver i.
Brevet formes nemt til en tragt, hvor pulveret snildt glider ned i glasset. Banker altid på brevet, så pulveret samler sig i det ene hjørne, inden jeg klipper langs den stiplede linje.
Hver gang jeg har fyldt glassene og skruet låg på, skyller jeg dem i RO vand mens jeg holder i lågene (så samler der sig ikke vand ml glas og låg). Jeg skyller dem for at fjerne evt salt.
Salt fedter ad pommeren til og når man så tørrer med køkkenrulle kan man komme til at tvære det ud på glasset. Tyndt, men nok til en fejlmåling.
Jeg har aldrig fejlmålinger, men nu måler jeg også forholdsvis ofte. Det kører lidt på autopilot.

Tror ikke du skal være så nervøs for fejlmåling pga to glas. Det er ret specielle glas til lige den checker. Alle glas er individuelle og fremstillet til den måler de nu skal bruges til.
Kom selv ved en fejl til at bestille reserveglas, bare standard glas. Opdagede bagefter, at der var glas til Po4, til P, til Calcium osv osv.

Synes godt om P testeren. Jod testeren er ganske enkelt et fejlskud. Køb den aldrig. Den måler "kun" i ppm. Til Jod skal vi bruge ppb og det har de ikke.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af tim_rn »

... se, det er jo et meget godt bud på hvorfor man skal bruge forum og spørge, når man grubler over noget.

Fede indspark, jeg prøver i aften!


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af Jens.k »

tim_rn skrev:Spændende! Bruger I andre deres målere?

Jeg har PO4 (ulr) og må jo bare sande, at den for mig kræver så meget fokus, at jeg ikke bruger den ofte nok. Jeg ved ikke om de har opdateret det, men hele scenariet med at sætte en timer og nærmest race afsted, fordi du skal ryste i 2 minutter og du har 3 minutter i alt, inkl at hælde pulver i - som bare skal have hver et mg i for at give et retvisende og stabilt resultat - lukke beholder og få den i måleren. Alt imens en finger eller et nys indenfor 10 m ville betyde at resultatet er ubrugeligt. Hvis du altså når det indenfor 3 minutter. Har du kløet dig på næsten kan det være svært at nå det hele, og så slukket lortet. Du har spildt dit brev, klargøringen og kan starte forfra.

Ok.. helt så slemt er det vist ikke som ovenstående, især ikke hvis man er inde i en god rytme. Men jeg er sgu slem til ikke at få testet, så hannah checkers til Kh, Ca og evt. No3 oveni, det bliver svært for mig at få gjort.

Men måske er de andre ikke så slemme? Ellers er jeg exceptionel dårlig til dem, selvom jeg har jagtet erfaringer på nettet (lader dog til der er en del frustrerede mennesker derude.. ;) )
Hvorfor bruger du ikke 2 glas en med saltvand og en der har pulver i. Så kan du tage det stille og rolig. Ryst i 2 min mens den moler dit saltvand og så byt dem ud. det fungere for mig :GO


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af tim_rn »

Jens.k skrev:Hvorfor bruger du ikke 2 glas en med saltvand og en der har pulver i. Så kan du tage det stille og rolig. Ryst i 2 min mens den moler dit saltvand og så byt dem ud. det fungere for mig :GO
Det er lige nøjagtigt det, alle de kloge herinde nu har anbefalet - inklusive dig. Og du kan tro jeg vil prøve Jeg har bare været nervøs for de mini forskelle der kan være i de to glas som kan give fejlmålinger. Synes den er meget sensitiv.

Men... det var også planen at gøre i går aftes! Så jeg gik igang med at måle alle de andre værdier for første gang i 1,5+ måned. Så gik jeg i panik. Og gik i seng. Så nåede aldrig til po4. Jeg har kun et vist antal saltvandsnerver til hvert døgn. Jeg kan anbefale at måle mere end hver 2 måned, især når du ikke har styr på dosering alligevel. ;) Sikke en læring! Så po4 må blive i aften samtidig med projekt genetablering af værdier.


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Ny Hanna Nitrate Low Range Checker

Indlæg af Stig Jest »

Jeg har brugt Hanna til PO4 i årevis. Først Fosfat testeren, sidenhen Fosfor testeren. En overgang brugte jeg også begge glas, men det er jeg stoppet med. At vende glasset på samme måde hver gang (10 ml. Mærket ud af) er vigtigt.
Jeg rystede også glasset i starten, men syntes der gav problemer med bobler. Nu vipper jeg bare glasset op og ned.
Ang. tidspresset, så syntes jeg kun det er når målingen er færdig jeg får stress. Hvis man ikke når at aflæse resultatet, slukker den og så er det forfra.
Jeg bruger derfor en timer-app. som jeg har programmeret til alle målinger. Jeg kører så flere test parallelt og når appen “bipper”, kan jeg se på den hvad der er klar til aflæsning.
Jeg brugte tidligere også Ca testeren, men syntes det var absurd, så lidt saltvand der skulle i glasset (1ml. til 10 ml. Osmosevand).

Mvh. Stig


Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"