"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af pederrevnørd »

læs lige denne - lyder spændende.
hvis den holder 'vand' :y

http://reefbuilders.com/2015/07/16/mind ... ve-coming/" onclick="window.open(this.href);return false;


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af palamo123 »

Det håber vi den gør. Dog har jeg ikke noget problem med de enten ugentlige eller månedlige målinger jeg foretager mig. Synes Red Sea har gjort det nemt for os


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Gzus.dk »

Er der nogen der har læst hvordan den virker ?

Umiddelbart lyder det som et kvantespring hvis denne teknologi holder vand.

/Morten N


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Wiinberg »

Jeg er spændt på at høre hvordan de har grebet det an. Hvilken teknologi der ligger bag. Det er bestemt et produkt jeg gerne ville ofre en del penge på, hvis det virker. I det tilfælde, åbner denne teknologi jo også muligheden for automatisk dosering af de tre hellige, og automatisk justering efter forbrug.


Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af PeterSo »

Hold da op - spændende - så ender vi bare med at skulle vente på opfindelsen af den elektroniske PO4 tester :-)

Gad vide hvad en sådan kommer til at koste


Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af FEM64 »

Virkelig et spændende produkt. Det bliver spændende at se om det holder vand og om det bliver til at betale.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Anden »

Lidt uden for emnet men er der nogle ved om det hvem det var der kommer med fast par måler til montering i stenopsætning?


Billede
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af jonas _sandager »

Anden skrev:Lidt uden for emnet men er der nogle ved om det hvem det var der kommer med fast par måler til montering i stenopsætning?
Jeg er ret sikker på at det er Apex

Edit: Sorry, det er Neptune systems


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af FEM64 »

Et bud er ca $600 for enheden og ca $35 hver 90 dag til udskiftning af måleskiver.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af PoulD »

Mindstream har været nævnt herinde før. Jeg ser bestemt også frem til den kommer på gaden. Den kan jo tydeligvis fuldstændig udkonkurrere avanceret udstyr som i dag koster mange hundrede tusinde kroner.

Uden på nogen måde at ville være hverken arrogant eller lyseslukker vil jeg se det før jeg tror, at man kan måle KH med en probe (uden at tilsætte et eller andet til vandet). End ikke de mest avancerede ICP-MS laboratorier kan vist måle KH uden at kombinere med titrering. Man kan formentlig fremstille prober som i kombination med specielle membraner kan måle næsten alle mulige andre vandparametre som vi saltvandsnørder går op i (omend nogle nok vil være meget kostbare), men karbonathårdhed er jo ikke en ting som er i vandet. Det er et tal for vandet evne til at buffe syre uden det går ud over pH.

Måske er det mig der har en for snæver fantasi, men jeg kan ikke forestille mig hvordan man med tilgængelig teknologi skulle kunne måle KH med rimelig præcision uden at tilsætte syre eller anden form for titrator (og er det med titrering er det jo ikke så revolutionerende. F.eks, har Hanna jo allerede instrumenter som kan måle KH, Ca, PO4 o.s.v. Man kan måske diskutere nøjagtigheden men det er jo også relativt billige instrumenter)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: man 9. jun 2014 13:26
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Handler82 »

Der sker jo hele tiden udvikling og heldigvis for det.

Jeg er tekniknørt og tror 100% på produktet det har jeg valgt :-)

Jeg skal have den næsten uanset pris.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Anden »

Tak Jonas det var neptune systems.


Billede
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af palamo123 »

PoulD skrev:Mindstream har været nævnt herinde før. Jeg ser bestemt også frem til den kommer på gaden. Den kan jo tydeligvis fuldstændig udkonkurrere avanceret udstyr som i dag koster mange hundrede tusinde kroner.

Uden på nogen måde at ville være hverken arrogant eller lyseslukker vil jeg se det før jeg tror, at man kan måle KH med en probe (uden at tilsætte et eller andet til vandet). End ikke de mest avancerede ICP-MS laboratorier kan vist måle KH uden at kombinere med titrering. Man kan formentlig fremstille prober som i kombination med specielle membraner kan måle næsten alle mulige andre vandparametre som vi saltvandsnørder går op i (omend nogle nok vil være meget kostbare), men karbonathårdhed er jo ikke en ting som er i vandet. Det er et tal for vandet evne til at buffe syre uden det går ud over pH.

Måske er det mig der har en for snæver fantasi, men jeg kan ikke forestille mig hvordan man med tilgængelig teknologi skulle kunne måle KH med rimelig præcision uden at tilsætte syre eller anden form for titrator (og er det med titrering er det jo ikke så revolutionerende. F.eks, har Hanna jo allerede instrumenter som kan måle KH, Ca, PO4 o.s.v. Man kan måske diskutere nøjagtigheden men det er jo også relativt billige instrumenter)
Gode argumenter/forklaring Poul - og det giver da for alvor noget spænding ift. når den kommer på markedet og der kommer noget end user erfaring.
Og så er det det faktisk ret bekosteligt at udskifte skiverne på den månedligt også.
Men et fedt produkt det er det uden tvivl og det er fedt nogen har taget udfordringen op.
Så må vi blot håbe folk tør bakke op omkring det.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg er godt nok også spændt på at høre hvor godt den virker.
Men det finder vi nok snart ud af når den kommer i handlen for der er rigtig mange som har vist interesse for den. Jeg bruger selv kun få minutter om ugen på at teste med mine salifert testsæt, så jeg er ikke den første til at købe den. :-)
Men det bliver nu spændende at følge. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Schwensen »

http://reefbuilders.com/2015/07/27/mind ... ckstarter/" onclick="window.open(this.href);return false;


Jesper ØH
Reactions:

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Jesper ØH »

Ser smart ud :) Men nok også lidt dyrt i længden. Der er flere producenter der har været på vej med nyt måleudstyr, men de er aldrig nået ud til salg. Men kunne være rart hvis vi snart kunne få elektronisk måleudstyr til måling af de tre hellige. Spørgsmålet er så hvor præcis det bliver, forhåbentlig mere præcis end salifert og flere af de testsæt vi bruger.


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af MarkBruhn »

PoulD: Jeg har lige læst en lang tråd på reefcentral om dette apparat. :-)
Spørgsmålet ang kh blev besvaret ved at måleenheden som sidder i akvariet sender data til en cloud som derigennem beregner værdier ved hjælp af nogle formler. Kh kan åbenbart beregnes hvis man kender Salt, temp, Co2 og Ph.
Men hvor nøjagtig det er vil jo vise sig når den kommer.
Jeg synes bare det lyder temmelig dyrt at holde kørende pga priserne på de disks som skal erstattes månedligt.
Og ikke mindst den risiko det er at firmaet bag er helt nyt og hvis det krakker så er alt tabt.
Hvis firmaet ikke får succes og derfor måske krakker så er apparatet værdiløst og muligheden for at købe disks røget. Det ville have været rart hvis et større firma stod bag men sådan er det jo. Hvis vi som forbrugere ikke tager chancer af og til så giver vi jo heller ikke nye firmaer med ny teknologi chancen for at komme på markedet.
Men spændende bliver det da. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af MarkBruhn »

Hmm.
For at beregne Kh skulle der jo bruges 4 parametre til formlen. Nemlig salt, temp, ph og co2
Men kan læse mig til at Mindstream kun bruger 2 parametre til deres udregning af Kh.
Nemlig Ph og Co2.
Efter hvad jeg har fundet frem til så skulle de 2 parametre ikke være nok til en så præcis udregning af Kh så er godt nok spændt på hvad de kommer frem til. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af PoulD »

@MarkBruhn: Jeg er stadig skeptisk. Jeg er bestemt ikke tusindemeter mester i kemi, men jeg tror såmænd heller ikke engang man kunne udregne KH med blot en nogenlunde præcision ud fra de flere parametre du nævnte i første omgang.

Jovist er der da en omtrentlig relation mellem PH, CO2 og vandets totale hårdhed. Men både for den totale og hårdhed og karbonathårdhed er der, som du er lidt inde på, interferens fra mange andre ting. Især hvis vandet ikke er neutralt, men "forurenet" med f.eks. NH3 eller andet.

KH er ikke alene calciumkarbonat og bikarbonat. Mange basiske salte påvirker KH i større eller mindre grad. Selv mængden af PO4 påvirker KH, og når instrumentet ikke engang kan måle PO4 . . . .
Og selv om du kender saliniteten vil der jo være forskel på sammensætningen i forskellige saltmærker. De kan f.eks. indeholde forskellig mængder af borforbindelser som B(OH)4 der har en ikke ubetydelig effekt på KH

I vand alene vil tilførsel af CO2 vist i øvrigt ikke ændre det mindste ved KH. Kan huske jeg havde en diskussion med nbd om dette sidste år da Søren Minedykker havde taget vandprøver med hjem fra rødehavet. Alt efter den aktuelle pH bliver reaktionen enten CO2 + H2O → HCO3− + H+ eller CO2 + H2O → CO32− + 2H+. I begge tilfælde fuld ligevægt i positiv og negativ indflydelse på KH.

I baljen kan CO2 dog sagtens ændre ved KH da det jo kan opløse karbonat fra LS eller bundlag.

Anyway, hvis det koster 2500 - 3000 kr. om året, at skifte skiver på det instrument, skal det dæleme være noget bedre end omtrentlige resultater, før jeg kaster så meget guld efter det. Ser vi bort fra PO4, som instrumentet jo alligevel ikke kan måle, vil jeg tro jeg bruger < 300 kr om året på testsæt med udnærket målenøjagtighed.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af Marco R »

Hvad så er der sket noget nyt om dette spændende produkt? :happy:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af PoulD »

De fik ikke aldrig rejst den nødvendig funding, så jeg gætter på projektet er sat en del tilbage (hvis det i det hele taget lever)
slet.jpg
https://www.kickstarter.com/projects/85 ... nav_search" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af StarF »

Sidst jeg læste om det, så nåede de ikke deres kickstarter mål (men kun at have åbent for folk fra usa, er måske også dumt..)

de har sagt de stadig arbejder på det, og den vil stadig komme, der vil bare tage lidt extra tid.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mindstream - elektronisk måling af vandparametre

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg tror også de forsat klør på, dette er den seneste opdatering på facebook


MindStream Aquarium Monitoring System
28. september kl. 19:48 ·
We are thrilled to announce the addition of our new Director of Manufacturing, Dan Eastman. Dan's role will be to lead our manufacturing and supply chain to expand operations and ultimately position us for shipping units in volume at launch. He will also be developing and implementing automated methods and robotics for assembling, preconditioning, and testing our sophisticated technology. Dan is a seasoned high-tech manufacturing expert, with experience at BioTek and Murata Machinery, among others, and success with his own electronics manufacturing business, Eastman Benz. We are excited to welcome Dan as part of the SAI team, and we look forward to getting the MindStream monitor in your hands as soon as we can with his expertise and guidance!


Det passer med at jeg får vand i baljen, når de engang får skud denne af på marked :wc: :K


Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"