"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

spørgsmål til set point fra triton. forståelsen opdat

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

Hehe er her ind til kl 08 i morgen tidlig gab

nej det er nok fordi min Na er næste 2000 for lav i deres test men når jeg kikker min saltmåler der hjemme så er salt lige hvor den skal ligge prøver bare at forstå Hehe

Na 8957
Ca 435,7
Mg 1662
K 480

som i kan se er min Mg lidt høj i forhold til det de forskriver og pt. optager mit system ikke så meget mg og tilsætter ikke K men kommer igennem sangokay produkterne så er kun min Na der er for lav


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af pederrevnørd »

Synes helt klart at denne tråd skal være en "sticky" bare for at vi altid har noget på Anders :K


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af PoulD »

minedykker skrev:Hehe er her ind til kl 08 i morgen tidlig gab

nej det er nok fordi min Na er næste 2000 for lav i deres test men når jeg kikker min saltmåler der hjemme så er salt lige hvor den skal ligge prøver bare at forstå Hehe

Na 8957
Ca 435,7
Mg 1662
K 480

som i kan se er min Mg lidt høj i forhold til det de forskriver og pt. optager mit system ikke så meget mg og tilsætter ikke K men kommer igennem sangokay produkterne så er kun min Na der er for lav
Det du har for meget i Mg udligner det du har for lidt i ?NaCl? Din saltmåler viser jo det totale indhold af salte


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af AndersGS »

pederrevnørd skrev:Synes helt klart at denne tråd skal være en "sticky" bare for at vi altid har noget på Anders :K
Skulle du ikke også snart i seng?? :T :beer:


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

AndersGS skrev:Jamen jeg er sådan set helt enig med PederP.

Mål dit saltindhold med et refraktometer eller hydrometer. Prøvede bare at skabe lidt værdi for Sørens Na-måling. Det lykkedes så ikke rigtigt for mig :K :T
jo prøver at forstå men er bare en dum dykker der kun arbejder når jeg er under tyrk og ilt % overstiger 21 alt andet er kun for at holde mig i live

der hvor kæden hopper af for mig er jeg gerne vil kunne holde den test op mod noget, lige som de måler CA MG og giver mig et resultat der hedder 1662 mg/ den måler vi normalt i og ved den gerne skulle ligge omkring 1400 plus minus, når jeg så ser at den siger Na 8000 et eller andet, den kan jeg ikke sådan lige bruge til så meget for det er jo ikke bare salt så, når de siger din salt er for lav kik på din salt og justere..... hvad skal jeg justere for jeg ved jo ikke hvad det er Hehe giver det mening


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

PoulD skrev:
minedykker skrev:Hehe er her ind til kl 08 i morgen tidlig gab

nej det er nok fordi min Na er næste 2000 for lav i deres test men når jeg kikker min saltmåler der hjemme så er salt lige hvor den skal ligge prøver bare at forstå Hehe

Na 8957
Ca 435,7
Mg 1662
K 480

som i kan se er min Mg lidt høj i forhold til det de forskriver og pt. optager mit system ikke så meget mg og tilsætter ikke K men kommer igennem sangokay produkterne så er kun min Na der er for lav
Det du har for meget i Mg udligner det du har for lidt i ?NaCl? Din saltmåler viser jo det totale indhold af salte
du har ret og så ikke helt for når jeg så kikker deres set point så har jeg jo kun knap 300 for meget men har jo ca 1800 for lidt af Na. :BangHead:


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af pederrevnørd »

Søren,

Kig på din smukke balje - og se hvad den fortæller dig :-) det er vigtigere end at ALT på din Triton test er 100% perfekt.
Og er din Na rød ? Nej vel - det gætter jeg på at den ikke er
Senest rettet af pederrevnørd man 9. feb 2015 22:18, rettet i alt 1 gang.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af PederP »

Tror sgu også gættematikken efterlader for mange potentielle unøjagtigheder ;)

Kalibrer dit refraktometer, og tilfør saltet lidt langsomt. Vær opmærksom på at de 3 hellige ryger med op, så du skal sikker korrigere doseringen imens.
PoulD skrev:
minedykker skrev:Hehe er her ind til kl 08 i morgen tidlig gab

nej det er nok fordi min Na er næste 2000 for lav i deres test men når jeg kikker min saltmåler der hjemme så er salt lige hvor den skal ligge prøver bare at forstå Hehe

Na 8957
Ca 435,7
Mg 1662
K 480

som i kan se er min Mg lidt høj i forhold til det de forskriver og pt. optager mit system ikke så meget mg og tilsætter ikke K men kommer igennem sangokay produkterne så er kun min Na der er for lav
Det du har for meget i Mg udligner det du har for lidt i ?NaCl? Din saltmåler viser jo det totale indhold af salte
Da vist kun en lille bid af det - 262mg/l + og 1743mg/l -. Især hvis vi antager Cl er skæv men i mol balance med Na - og 50% tungere ca.


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

akvariet står sku skarpt så klare ikke var bare nysgerrig efter at forstå testen rigtig og min salt måler siger at salten er som den skal være kan være et vanskift kunne rette forholdt mellem de andre har ikke fået programmeret det automatiske endnu selv om alt er sat til Hehe typisk ikke


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af PoulD »

@PederP
Men er det ikke kun 866 Na er for lav?
Desuden er Ca jo også i den høje ende
Dertil kommer, at brydningsindekset for Mg i forhold til andre salte trækker refraktometer målingen op så Søren måler nok et højere tal end han i virkeligheden har.
Og NaCl ville trække den modsatte vej


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

PoulD skrev:@PederP
Men er det ikke kun 866 Na er for lav?
Desuden er Ca jo også i den høje ende
Dertil kommer, at brydningsindekset for Mg i forhold til andre salte trækker refraktometer målingen op så Søren måler nok et højere tal end han i virkeligheden har.
Og NaCl ville trække den modsatte vej
det begynder at give mening nu Hehe hehe


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

se nu begynder det at give mening for jeg kan på GHL juster med plus 0.005 i forhold til at den måler " rigtig " for når jeg bruger min Kalibre væske til den så siger den min salt er for lav. hvis jeg Kalibre den til 0.000
men tager jeg min salt reflektometer og bruger destilleret vand til at sætte den i o så siger den at min salt er som den skal være, så spørgsmålet er hvilken en skal jeg stole på og så justere op efter. for ghl siger nemlig at 1.0235 hvis ikke jeg kalibre ind efter reflektometer... så hvis det du siger pould det stemmer så skal jeg faktisk ikke helt stol på reflektometeret men stol på den faste væske til ghl. og så juster efter den. ??


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af PoulD »

Tror det, men jeg ville investere i en kalibreringsvæske til refraktometret før jeg turde konkludere.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

PoulD skrev:Tror det, men jeg ville investere i en kalibreringsvæske til refraktometret før jeg turde konkludere.
vil få bestilt en hjem for er nemlig også usikker på hvilken en og vil ikke bare justere i blinde


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev: Dertil kommer, at brydningsindekset for Mg i forhold til andre salte trækker refraktometer målingen op så Søren måler nok et højere tal end han i virkeligheden har.
Og NaCl ville trække den modsatte vej
Meget interessant læsning Poul :y
Der lærte du en gammel saltrotte noget nyt, TAK :GO

Hvor mange i det danske land har reelt for lav saltholdighed, qua flere jo har udtalt at de godt kan li en høj Mg ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af minedykker »

ja peder det er jo et godt spørgsmål har lige bestilt så kan kone tjekke når det lander der hjemme og så tænker jeg at jeg nok opdager jeg ligger lavt men men men systemet opføre sig ganske pænt som det står men så ved jeg hvordan jeg får det til at spille lidt beder i fremtiden hehe


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen.

Indlæg af Anders månsson »

hold da helt fest hvor I kan!
Jeg syntes I enten skulle opføre tråden her som dialog på scenen eller måske bare tage den spontant til opførsel i Horsens d. 7. marts...

tænkt som et kreativt indslag, hvis I hver især har jeres replikker fra disse indlæg og fremfører dem sådan lidt theatralsk, som jeg ved I kan!

jeg kan evt sætte noget human beat box på...

DO IT :beer:


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. og forståelsen. opda

Indlæg af minedykker »

Så er der en lille opdatering.

Har snakket med kone, hun har modtaget denne multitest væske hvor seniliteten er 35ppm. hun har varmet den i sumpen så temperaturen er 25grader.

hvor efter hun har kalibreret reflektometer og så teste først akvariet og derefter destilleret vand som vi før har brugt, resultatet var at akvariet ligger på 1.025 ca, så det er ikke meget fra de 1.026 vi går efter. men den er jo på ingen måder kritisk men så er spørgsmålet jo så hvad sker der når jeg nu endre den til 1.026 her over de næste par dage falder min mg ?? og kommer der balance mellem de forskellige salte.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: spørgsmål til set point fra triton. forståelsen opdat

Indlæg af PoulD »

Din Mg falder da på ingen måde automatisk fordi du hæver saliniteten - tværtimod vil den stige (forudsat du ikke har fundet noget salt helt uden Mg).
Mg vil jo falde på sigt, hvis du stopper med at tilføre det. Tror du må forvente det vil tage noget tid at nå dit mål.
Efterhånden som din Mg falder, falder din salinitet samtidig. Når du så kompenserer for faldet ved at tilføre mere salt, vil din Na automatisk stige.
Nu ved jeg jo, du bruger en salt som jo har et lidt højt Mg indhold, og derfor vil det nok tage endnu længere tid inden du får Mg ned på NSW niveau (når du engang har fået Mg ned omkring 1350 eller så, vil hvert vandskift jo hæve Mg en lille smule)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til set point fra triton. forståelsen opdat

Indlæg af minedykker »

Ja du har ret Povl. har nemlig en salt med langt laver Mg indhold netop fordi jeg tilføre kun Mg gennem min reaktor så der kan jeg ikke styre mg og ca. lige så fint som med balling, er nød til at gøre det gennem den salt jeg bruger og det media jeg bruger i reaktoren ;O)

skal nemlig lære den reaktor at kede det er nemlig stadig helt " nyt " og i forhold til da jeg kørt med balling der tilført jeg jo bare det der manglet. nu køre jeg som sagt med en reaktor og så skal jeg jo finde en salt der passer i forhold til MG-CA-Br-B og K, nu sider og kikker på min salt nu og kan se at lige de steder jeg har højtværdier er der også naturligt højt i saltene, når jeg samtidig ved at der kommer nogen af de samme tinge med i sangokay blandt andet K.

den anden salt type jeg har, ligger på ved 1.025.
Mg 1240
Ca 340
kh 8
K 325
er stadig BT salt men den der hedder Tropical Fish Sea Salt

så dette er blot en tanke for kan jo se at jeg får nok mg ind og K i min salt og reaktor så ved at bruge en salt der ligger det laver så tænker jeg at de værdiger vil ud line sig med tiden. i sammen arbejde med reaktoren.


Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"