"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

BT sps salt!

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

BT sps salt!

Indlæg af trine... »

Nu har jeg snart blandet alle de 60 kg jeg købte til opstart og vandskift med videre... Med chance for at puste til ilden, må jeg indrømme at det godt nok er det DÅRLIGSTE salt jeg nogensinde har haft med at gøre mht opløseligheden, da næsten alle mine poser nærmest gav et bundfald som var så ekstremt at det måtte stå lidt uden pumpe inden jeg kunne isolere det på bunden for at undgå at få det fyldt med på akvariet. Nu har jeg kørt med både Sera, Tropic Marin, Red Sea, Aquarium Systems, med flere og har ALDRIG oplevet noget lignende.
Sammenlignet med de andre mærker så er denne salt jo nærmest umulig at opløse uden tonsvis af bundfald, desuden var det også fyldt med hår osv.
Så MIN konklusion må derfor være at JEG næste gang bruger et andet mærke salt, selvom prisen er det tilsvarende lavere gider jeg ikke alt det skidt i vandet samt den mega lange tid det er om at opløses ift de gængse mærker. :wc:


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: BT sps salt!

Indlæg af trine... »

Jeg blev nødt til at støvsuge min sump lige efter påfyldningen, da den var fyldt op med udfald fra det nypåfyldte vand.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: BT sps salt!

Indlæg af Wiinberg »

Hvor længe blander du? Jeg har også lagt mærke til det, så jeg har pumpen kørende i min dunk med salt i ihvertfald 6-8 timer. Så plejer der ikke at være noget.
Dog vil jeg sige at den bøtte Red Sea salt jeg prøvede at købe, ser væsentlig renere ud og nemmere at opløse.


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: BT sps salt!

Indlæg af Thue »

Søg på emnet herinde, det er beskrevet flere gange. Hehe

spøg til side du kommer nok til og puste til ilden, da det er ren religion omkring salt mærker, og mange er glade for dette salt. Personligt ville jeg aldrig komme det i mit akvarie da jeg anser det for at være et alt for billigt og ustabilt brand. Guderne må vide hva de dog kommer i det.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: BT sps salt!

Indlæg af Anders månsson »

Thue skrev: Guderne må vide hva de dog kommer i det.
Svaret er SALT mm :y :beer:


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: BT sps salt!

Indlæg af ejsing86 »

Ja, jeg har aldrig haft de store problemer med det..

Senest blandede jeg 300 liter saltvand, til en stor omrokering.. Her var vandet stuetemperatur, saltet hurtigt opløst, dog med en del bundfald som du beskriver. Dette blev dog opløst, efter 1½ time, ved at jeg flyttede lidt rundt på mit powerhead i blandingskaret.

Når man tager prisen i betragtning, synes jeg (personligt) at det virkelig er "value for money" salt :) Men som Thue skriver er der jo forskel på menneskers oplevelser og holdninger..

MEN hvis jeg havde flere penge, kan det da godt være, at jeg havde købt et dyre mærke, bare for at sikre mig kvaliteten. Har dog ikke oplevet at BT SPS salt har været af dårlig kvalitet.. Jeg bruger forresten ca. 38g/L for at opnå en salinitet på 1.025-1.026 :)


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: BT sps salt!

Indlæg af Thue »

Anders månsson skrev:
Thue skrev: Guderne må vide hva de dog kommer i det.
Svaret er SALT mm :y :beer:


AAArrrrrrhhhhh :GO :GO :GO :GO :GO


Jesper ØH
Reactions:

Re: BT sps salt!

Indlæg af Jesper ØH »

He He. Ja BT er skidt salt i min optik. Men det har jeg vist også gjordt klart nogle gange : )


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: BT sps salt!

Indlæg af kodyl »

Sjovt jeg har den modsatte opfattelse. Har prøvet Red sea coral pro salt, aqua medic reef salt, instant ocean reef crystals og instant ocean aquarium salt. Jeg syntes de alle tog længere tid at blive opløst for mig i forhold til BT. Efter en halv times tid er alle partikler opløst og værdierne passer fint med det jeg ønsker. Hvor imod red sea, som mange er glade for, har en latterlig høj KH. Så når man laver et halvstort vandskifte i de små baljer jeg har, så kommer der nogle store udsving.


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: BT sps salt!

Indlæg af Bokelund »

Jeg bruger BT salt og er meget tilfreds.
Det ret "morsomt" at der kan være så stor forskel på de poser vi åbenbart for hjem fra BT. Jeg har ALDRIG oplevet noget nagativt (dog vil jeg sige at Mg på produktet er højt og det ved alle!).
Jeg har flerer gange overvejet at skifte salt mærke, fordi jeg ikke lige synes det kører perfekt. Men der må jeg bare være selvkritisk og sige at det ikke at saltets "skyld". Der kører flere usandsynlige flotte rev her på forum, der bruger dette salt, så det kan lade sige gøre.
Det ville måske være til at forstå hvis man selv havde en dårlig oplevelse med det :)


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: BT sps salt!

Indlæg af Johnny »

jeg har gennem tiden prøver alt muligt salt for tiden bruger jeg bt sps og oplever inge problemer er vandet tempereret når du putter salt i ?


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: BT sps salt!

Indlæg af StarF »

BT salt opløses rimelig let her ved mig, jeg røre bare rundt et par gange i spanden med hånden lader det stå, og så er det som regel opløst efter 10 min..

At jeg så syntes det er det dårligeste salt nogen sinde med hensyn til værdierne som er fuldstændige skæve er så en anden sag. Jeg skifter heldigvis ikke vand, andet end når jeg støvsuger slam. De gange jeg har lavet vandskift med det, er alle værdier gået fuldstændige skæve.. mg/ca/kh...


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: BT sps salt!

Indlæg af AndersBoerglum »

Synes også at det opløses meget hurtigt. Bruger red sea nu, og det opløses ikke hurtigere end BT.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: BT sps salt!

Indlæg af MoG »

Jeg brugte BT salt i et års tid.. Jeg oplevede dog at det meget hurtigt blev opløst ? Så det havde jeg ingen problemer med ...
Dog oplevede jeg som så mange andre, at jeg fik en skyhøj mg. Desuden kunne Værdierne godt være lidt skiftende..
Jeg er af den opfattelse at det godt kan betale sig at skifte mærke en gang imellem... Så jeg gik fra BT, til red sea coral Pro - og nu De Jong salt. Og tror sådan set at jeg vil fortsætte med at veksle lidt imellem dem.. Min foretrukne er dog Red sea Coral Pro.


Morten
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: BT sps salt!

Indlæg af toni »

Har prøvet alle mærker og kan ikke forholde mig til den oplevelse du beskriver :)

Nu bruger jeg kun BT sps på mit 840 og har hellere ikke brugt andre mærker fra start til nu og det fungere helt perfekt.. er opløst med det samme jeg hælder i min tønde, lader det dog altid stå at blande i minimum 24 timer før jeg kommer det i for god orden skyld og har aldrig haft udsving i værdier...

men som sagt en religion for nogle, jeg bruger det fordi det passer bedst til min balje og mit behov.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: BT sps salt!

Indlæg af minedykker »

toni skrev:Har prøvet alle mærker og kan ikke forholde mig til den oplevelse du beskriver :)

Nu bruger jeg kun BT sps på mit 840 og har hellere ikke brugt andre mærker fra start til nu og det fungere helt perfekt.. er opløst med det samme jeg hælder i min tønde, lader det dog altid stå at blande i minimum 24 timer før jeg kommer det i for god orden skyld og har aldrig haft udsving i værdier...

men som sagt en religion for nogle, jeg bruger det fordi det passer bedst til min balje og mit behov.
Kan kun sige køre med det på vores system og der er 1700 liter og har heller ikke haft problemer siden det blev startet i 2012 men det er jo en religion og ikke to systemer er ens og nogen bruger mg og derfor ikke oplever problemer i forhold til at den er høj. men igen ikke to systemer er ens.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: BT sps salt!

Indlæg af trine... »

Her forholder jeg mig primært til mine erfaringer fra de andre mærker jeg har kørt med gennem årene... Kan jo også være at jeg har fået et af de "uheldige batches" men udfaldet var dog pænt konsistent på alle poserne.
Havde en pose Reef Crystals jeg blandede i en spand for sig, og det var opløst med det samme uden udfald whatsoever, og er iøvrigt helt fint ift BT som i mine poser mere havde konsistens som vaskepulver :-(
Blot for urent til min smag, ærgrer mig i den grad over at jeg ikke tog billeder så i kunne have bedømt med egne øjne, men billigt er det da...
Jeg syns nu at jeg havde rigtig gode resultater med Red Sea Coral pro, der kørte jeg dog også Mg pro i min reaktor.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: BT sps salt!

Indlæg af MoG »

Jeg skal måske lige tilføje ifbm. Mit indlæg at jeg aldrig har oplevet bundfald ved brug af BT. Når jeg blander foregår det sådeles, at jeg har min tønde med ro vand , tænder min 3000liters newjet retur/blandingspumpe og hælder saltet i mens pumpen kører på fuld skrald. Det tager ikke mange minutter før det er opløst og man kan se bunden af tønden. Der har aldrig ligget noget tilbage.
Men ellers er mine oplevelser som tidligere beskrevet ..


Morten
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: BT sps salt!

Indlæg af trine... »

Nøjagtig samme metode som jeg bruger, jeg har heller aldrig oplevet noget lignende...


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: BT sps salt!

Indlæg af trine... »

Lignede næsten at der var røget en kat med i saltkværnen med alle de hår og nullermænd. Og så selvfølgelig bundfaldet!


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: BT sps salt!

Indlæg af Kasper j. »

Min erfaring er at opløseligheden er ok men min Mg lå på 1600 - 1700. Jeg oplyste 750 gram af saltet til 20 liter vand. Og jeg tilsatte ikke Mg ved siden af.


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: BT sps salt!

Indlæg af Kasper j. »

Jeg fandt også en del nullermænd i saltet :-)


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: BT sps salt!

Indlæg af trine... »

Johnny skrev:jeg har gennem tiden prøver alt muligt salt for tiden bruger jeg bt sps og oplever inge problemer er vandet tempereret når du putter salt i ?
Og jo vandet er ca 25 grader. Da det står på et opvarmet gulv.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: BT sps salt!

Indlæg af PoulD »

Uden på nogen måde, at ville tale hverken for eller imod nogen som helst saltmærker, har jeg altså heller aldrig observeret nogen problemer med at opløse BT salt.

PS: Jeg forstår i øvrigt heller ikke helt "problemet" med det høje Mg indhold. Muligt Mg er i den høje ende, men for langt de fleste har det da næppe nogen som helst praktisk betydning. Hvis vandet i baljen indeholder f.eks. 1400 ppm Mg og man laver et 10% vandskift med vand som indeholder 1500 ppm Mg, tja så bliver resultatet i baljen en Mg på 1410 ppm.
Og?
Jeg skifter 10% vand hver 14. dag og er da alligevel nødt til at tilsætte Mg dagligt.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: BT sps salt!

Indlæg af minedykker »

jeg bruger en pose på 6,7 kg en gang hver 2 uge og har gjort siden dec 2012.
fylder altid en 210 liters regnvandstønde og fylder ca.190 liter RO vand, og en pumpe til at der er bevægelse i vandet og så varmer jeg det til 26 grader som vores system er og så hælder jeg en hel pose i og det er altså også klart efter ½ time det får så lov at stå 4-6 timer og så bruger jeg det. oplever ikke bundfald eller hele eller halve katte i det salt, Hehe og har sku brugt nogen det liner 500 kg totalt af denne salt og ikke haft problemer andet i at MG kan være højt.
men hvis Salten er så skidt som du oplever er det jo mega uheldigt, men ved at der er to systemer her på Sjælland der også køre med denne salt og de er da anerkendt i det stor udland for deres mega smukke systemer og deres koraller. men igen nogen er til mor`eren og ander til datteren.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: BT sps salt!

Indlæg af StarF »

poul>

før jeg fjernede slam og andet var mine værdier ca:

kh 7
ca 430
mg 1410

efter 30l vandskift, til samme salt nivue
kh 8
ca 510
mg 1530

og det er bare med 30l vandskift, det er sket begge de gange jeg har brugt det. Jeg ved ikke om mit batch er dårligt eller ej. Jeg har enda prøvet at ryste poserne for at se om det er fordi det under transporten, trænger til at blive mixet igen.

jeg mener andre har oplevet underlige værdier fra dette salt, jeg vil aldrig bruget det til andet end små vandskift. Nu har jeg så 4 kasser af det, så bliver spændene og se om alle kasser er lige så ustabile værdi mæssigt.

det skal lige siges jeg aldrig har oplevet noget nævnværdigt bundfald eller andet.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: BT sps salt!

Indlæg af Nicki Henriksen »

Kan godt følge dig i det ikke er så fint/sugarsize/siet som flere andre mærker er, sys der er en del skidt i det. men jeg har kun oplevet at det opløses super let. Jeg rører bare med hånden to gange i løbet a en halv time så er det klart, dog blander jeg også kun max 50L a gangen..

Mg er eneste skæve værdi i de to poser jeg har haft gang i.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: BT sps salt!

Indlæg af Carsten »

Synes ikke at kunne genkende de problemer med saltet som her skitseres.
Og imod sætning til andre, så var Mg indholdet sidste jeg lavede et vandskifte, lavere end forventet. Det var nede på 1300.
De andre værdier var iorden.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: BT sps salt!

Indlæg af PoulD »

StarF skrev:poul>

før jeg fjernede slam og andet var mine værdier ca:

kh 7
ca 430
mg 1410

efter 30l vandskift, til samme salt nivue
kh 8
ca 510
mg 1530
Mads, hvis jeg husker rigtigt er din nuværende balje ca. 300L. Et vandskift på 30L er jo i så fald ca. 10%. Resten er jo simpel matematik på et niveau hvor selv jeg kan være med. For at hæve Mg med 1530-1410=120 ved et vandskift på 10%, skal Mg i det nye vand være 120*10=1200 ppm højere end det gamle vand. Med andre ord skal der have været et Mg indhold på 2610 ppm i de 30L vand. Beklager, men det tror jeg simpelthen ikke på.

PS: Mindst ligeså utroligt lyder det, i hvert fald i mine i mine ører, at hæve Ca med 80 fra 430 via et 10% vandskift.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: BT sps salt!

Indlæg af StarF »

PoulD skrev:
StarF skrev:poul>

før jeg fjernede slam og andet var mine værdier ca:

kh 7
ca 430
mg 1410

efter 30l vandskift, til samme salt nivue
kh 8
ca 510
mg 1530
Mads, hvis jeg husker rigtigt er din nuværende balje ca. 300L. Et vandskift på 30L er jo i så fald ca. 10%. Resten er jo simpel matematik på et niveau hvor selv jeg kan være med. For at hæve Mg med 1530-1410=120 ved et vandskift på 10%, skal Mg i det nye vand være 120*10=1200 ppm højere end det gamle vand. Med andre ord skal der have været et Mg indhold på 2610 ppm i de 30L vand. Beklager, men det tror jeg simpelthen ikke på.

PS: Mindst ligeså utroligt lyder det, i hvert fald i mine i mine ører, at hæve Ca med 80 fra 430 via et 10% vandskift.
Der røg 30-40 litter frisk blandet vand i med BT salt, til en salt balance på 1,025.

Jeg ved godt det lyder utroligt, men nu er det sket 2 gange. Dengang jeg skifte alt mit vand, med BT lå min mg også langt over 1800 i mit kørende system. Så 2 ud af mine 5 kasser har haft meget skæve værdier. Måske skyldes det store udsving at jeg ikke fik rystet posen dengang, men selv nu når posen bliver rystet så saltet kan blandes igen, oplever jeg store "boosts" i både mg, ca og kh med små vandskift. Ikke at mit system har taget skade af det, men syntes stadig ikke det er optimalt at man ikke kan stole på de værdier de skriver på posen.


Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"