"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Phosfat hanna checker???

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

Hej alle.

Jeg er ved at blive idiot af mine hanna phosfate målere! Og ville hører om jeg er den enste med det problem!

Jeg har en alm lov range hanna checker og en ultra low men de måler på ingen måde ens!

F.eks når min low rane måler 0.05 måler min ultra low range 39 ppb som svare til 0,11 og det er jo himmelevs forskel? Dt er ca næsten altid dobbelt op på min low range?
Og reagenser er 100 % opløst og får samme antal minutter !

Problem når nr på dem begge:

Jeg kan tage nøjagtigt det samme vand og måle to gange efterhinanden med ny reagens Per gang og der får jeg tit 2 noget forskellige resultater?? Begge gange er begge reagenser tømt 100 Pro.. Igen fingre på glasset osv osv.. Dvs ALLE forbehold er taget og stadig så stor forskel?

Billede

Problem nr 3 og det ligner meget problem nr 2:

Her måler jeg bare 2-3 gange efter hinanden med SAMME reagens noget forskellig måling igen igen. Eks første måling 0,02 anden 0,00 og tredje 0,03.... Dt giver joigen mening.... Ps ved godt reagenserne skal bruges ret hurtigt men det er jo så også højst 9 min. Det vare med alle tre målinger?


Det skal siges det er ultra low range er købt i fredag og den anden er ca 5 mdr.

Håber nogen gider prøver at måle to gange med samme reagens og 2 gange med ny!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg gav min væk af samme årsag... Tror der er mange meninger om produktet

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af KasperT »

Der står på specs at den har en usikkerhed på 0,02. Så hvis du har 0,01 i dit akvarie giver 0,00 0,02 og 0,03 fin nok mening.

Mine målinger med ultra low giver ok mening. Synes de er lidt høje som du også skriver men bruger det mest til at måle forskel på indgang og udgang på min reaktor og der er målingerne stabile og giver god mening.
/Kasper

Website: Reef App
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Schwensen »

Bruger du begge cuvetter på samme tid? Eller har du vand i begge cuvetter, så du kalibrerer med den ene og har reagens i den anden?

Jeg har haft problemet med disse testere oppe at vende før herinde. Kan simpelthen ikke blive klog på min heller. Jeg målte i fredags en værdi der hed 0,13. Jeg vidste godt min fosfat var steget, da jeg havde taget min rowaphos fra systemet i håbet om, at jeg kunne nøjes med makroalgerne. Det var ikke tilfældet, da jeg kunne se en mørk belægning i det ene hjørne på min stensætning (højst sandsynligt lidt cyano).

Uden nogen ændringer i systemet målte jeg lørdag(dagen efter!) fosfaten til 0,06..... Hvilket ikke er lige så alarmerende, som ved første måling. Jeg lavede mit ugentlige vandskifte, og satte min reaktor med rowaphos på systemet igen. Jeg har ikke set nogen anden former for algevækst eller cyano siden, men det er jo også kun to dage siden, at jeg sugede det formodede cyano op.

Jeg bliver mere og mere tilhænger af måling med øjnene hvad angår fosfaten. Alger = fosfat og for meget af det! Jeg fortsætter med ugentlige vandskifte og rowaphos for at kunne eksportere fosfat ud af mit system. Så længe jeg ingen alger har, og jeg kan holde farven samt væksten på korallerne, så antager jeg, at fosfaten er nede, og har ikke yderligere bekymringer herom :)
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

pederrevnørd skrev:Jeg gav min væk af samme årsag... Tror der er mange meninger om produktet

Mvh
Peder
Hej Peder

Tak for svaret. Ok jamen hvad bruger du så af testsæt? Det dd fåes ikke mere vel?

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

KasperT skrev:Der står på specs at den har en usikkerhed på 0,02. Så hvis du har 0,01 i dit akvarie giver 0,00 0,02 og 0,03 fin nok mening.

Mine målinger med ultra low giver ok mening. Synes de er lidt høje som du også skriver men bruger det mest til at måle forskel på indgang og udgang på min reaktor og der er målingerne stabile og giver god mening.
Jeg er helt med på at den har den usikkerhed men nogen gange når jeg måler viser den så 0,00 og så med samme reagens 0,06 bare målt en gang mere.. Og nogle gange er det omvendt for tænkte istarten at det måske var reagens der ikke var ordentligt oplæst men passer jo ikke når de gør det omvendt også? Lorte testere!

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Kasper j. »

Omkring Hanna testeren så læste jeg at hvis man rører midt på testglasset, så kan det påvirke resultatet, da man afsætter fedt/fingeraftryk, og da testen bruger lys, så kan dette blive påvirker. Prøv at spritte testglasset helt af, og undgå at rører det, evt. brug en pincet når du flytter testglasset. Måske hjælper dette ?
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

Schwensen skrev:Bruger du begge cuvetter på samme tid? Eller har du vand i begge cuvetter, så du kalibrerer med den ene og har reagens i den anden?

Jeg har haft problemet med disse testere oppe at vende før herinde. Kan simpelthen ikke blive klog på min heller. Jeg målte i fredags en værdi der hed 0,13. Jeg vidste godt min fosfat var steget, da jeg havde taget min rowaphos fra systemet i håbet om, at jeg kunne nøjes med makroalgerne. Det var ikke tilfældet, da jeg kunne se en mørk belægning i det ene hjørne på min stensætning (højst sandsynligt lidt cyano).

Uden nogen ændringer i systemet målte jeg lørdag(dagen efter!) fosfaten til 0,06..... Hvilket ikke er lige så alarmerende, som ved første måling. Jeg lavede mit ugentlige vandskifte, og satte min reaktor med rowaphos på systemet igen. Jeg har ikke set nogen anden former for algevækst eller cyano siden, men det er jo også kun to dage siden, at jeg sugede det formodede cyano op.

Jeg bliver mere og mere tilhænger af måling med øjnene hvad angår fosfaten. Alger = fosfat og for meget af det! Jeg fortsætter med ugentlige vandskifte og rowaphos for at kunne eksportere fosfat ud af mit system. Så længe jeg ingen alger har, og jeg kan holde farven samt væksten på korallerne, så antager jeg, at fosfaten er nede, og har ikke yderligere bekymringer herom :)
Ja jeg måler bare samtidigt.. Har jo to komplette testere hvor jeg bare kører dem samtidigt!

Rart at hører at det ikke kun er mig der har de problemer... I bund og grund er de lorte testere jo så ikke en bønde værd!

Nogen der har en ide til den mest præcise testsæt ? Jeg skal bruge et jeg kan regne med!

Det lyder jo også mærkeligt med så store foreskelle i målingerne fra den ene dag til den anden uden noget former for indvirkener foretaget!

Fladt jeg lige har brugt de penge på en lorte tester mere!

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af pederrevnørd »

Gino skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg gav min væk af samme årsag... Tror der er mange meninger om produktet

Mvh
Peder
Hej Peder

Tak for svaret. Ok jamen hvad bruger du så af testsæt? Det dd fåes ikke mere vel?

Mvh
Jeg bruger mine øjne. Er der alger=Po4, prøver at holde Po4 på et niveau hvor jeg har 2-3 tråde af Bryopsis som ser gråbrun ud, pga manglende næring :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

Kasper j. skrev:Omkring Hanna testeren så læste jeg at hvis man rører midt på testglasset, så kan det påvirke resultatet, da man afsætter fedt/fingeraftryk, og da testen bruger lys, så kan dette blive påvirker. Prøv at spritte testglasset helt af, og undgå at rører det, evt. brug en pincet når du flytter testglasset. Måske hjælper dette ?
Hej Kasper..

Jeg bruger sprit hver gang og bruger mine fine handsker jeg bruger til at vende mine vinyl plader på på anlægget:-)
Så det er ned garanti ikke det.. Efter bliver de tørre af med mikroficher kluds inden de kommer i testeren!

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

pederrevnørd skrev:
Gino skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg gav min væk af samme årsag... Tror der er mange meninger om produktet

Mvh
Peder
Hej Peder

Tak for svaret. Ok jamen hvad bruger du så af testsæt? Det dd fåes ikke mere vel?

Mvh
Jeg bruger mine øjne. Er der alger=Po4, prøver at holde Po4 på et niveau hvor jeg har 2-3 tråde af Bryopsis som ser gråbrun ud, pga manglende næring :y

Mvh
Peder
Du er modig:-) jeg er ikke så modtog som dig og vil godt have en testsæt af bedste kvalitet! Skal finde ud af præcis hvor der er efter mit osmose anlæg osv :-)

Fået min mail forresten?

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Kasper j. »

Ellers så har Hanna også denne tester:

http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... 94oiplmg55" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror at den er rimelig seriøs ;-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af pederrevnørd »

Haha Gino,

Mener jo at lige præcis mine øjne er mere effektive end et testsæt(som kun er til hobbybrug) og som hvis der er alger tilstede, oftest vil give dig et forkert resultat, da P er optaget af algerne.

Mht mail, må du være flink at sende dem igen - jeg er til konference i Berlin, og troede at det var spam..... Så slettede 4-5 mails, som jeg først nu er klar over var fra dig - undskyld ......
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

Kasper j. skrev:Ellers så har Hanna også denne tester:

http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... 94oiplmg55" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror at den er rimelig seriøs ;-)
Jeg skal ikke have mere hanna ind af døren:-)

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

pederrevnørd skrev:Haha Gino,

Mener jo at lige præcis mine øjne er mere effektive end et testsæt(som kun er til hobbybrug) og som hvis der er alger tilstede, oftest vil give dig et forkert resultat, da P er optaget af algerne.

Mht mail, må du være flink at sende dem igen - jeg er til konference i Berlin, og troede at det var spam..... Så slettede 4-5 mails, som jeg først nu er klar over var fra dig - undskyld ......
Hej Peder.

Jamen du har da helt klart sikkert men vil nu godt lige kunne måle lidt og tjekke og særligt til i mit osmose anlæg:-)

Jo jeg sender lige igen om lidt:-)

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af bima »

pederrevnørd skrev:Jeg gav min væk af samme årsag... Tror der er mange meninger om produktet

Mvh
Peder
+1
Min blev også solgt igen efter to dage
6-8 tests hvor stort set alle var forskellige.
Købte Rowas istedet for.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

bima skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg gav min væk af samme årsag... Tror der er mange meninger om produktet

Mvh
Peder
+1
Min blev også solgt igen efter to dage
6-8 tests hvor stort set alle var forskellige.
Købte Rowas istedet for.
Hej bima.

Hvad målte du i gennemsnit med din hanna? Og hvad måler du med dit testsæt? Altså holdt de to op mod hinanden?

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af MoG »

Jeg har dog prøvet at kontrol måle, hvor resultatet på hanna'en begge gange passede nogenlunde! Jeg skyller glassene i akvarievand og fylder dem begge. Så når det første glas har været i, så er testglasset klar! Jeg bruger en microfiberklud med håndsprit på og tørrer begge glas af. jeg har både hanna og et rowa sæt liggende, men måler sjældent po4. Overvejer lidt om jeg skal sælge rowasættet. ..ærgeligt hvis det pludselig udløber!
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af MoG »

... Men jeg blev da lidt irriteret over at mange sagde HANNA!! Det er bare præcist.. Så jager man rundt efter sådan en, hvor man så kort tid efter købet, læser herinde hvor upræcist den er! Folk galpede jo op om, hvor god den var! Og at det var det eneste rigtige...
Synes dog at kontrol målingerne har været acceptable ..
Morten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af jonas _sandager »

Hej.
Jeg må nok hellere starte med at sige at jeg aldrig har prøvet en Hannatester ogg nok heller aldrig kommer til det :)

Ifølge den her hjemmeside har den en usikkerhed på +-0.04
http://www.hannachecker.co.uk/phosphate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er ikke sikker på om det gælder for begge versioner, dog. Det betyder jo så, at hvis man måler to målinger der ligger på 0.00 og 0.06, så burde den jo ligge mellem 0.02 og 0.04. Så hvis man måler nok gange, burde man jo kunne indsnævre usikkerheden.
Men altså, der er jo også grænser for hvor mange gange man gider at måle, for at kunne 'triangulere' sig til en præcis værdi.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af bima »

Gino skrev:
bima skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg gav min væk af samme årsag... Tror der er mange meninger om produktet

Mvh
Peder
+1
Min blev også solgt igen efter to dage
6-8 tests hvor stort set alle var forskellige.
Købte Rowas istedet for.
Hej bima.

Hvad målte du i gennemsnit med din hanna? Og hvad måler du med dit testsæt? Altså holdt de to op mod hinanden?

Mvh
Hej Gino..
Jeg husker det ikke nøjagtigt..
Det er et års tid siden nu.

Jeg kan bare huske,at målingerne var alt for forskellige.
til jeg kunne bruge dem til noget
Jeg gjorde alt det rigtige.....
Mener jeg da :wink:
Rensede endda reagensglasset med brilleservietter..

Jeg oprettede også en tråd dengang.
Hvor jeg fik råd og vejledning.
Men lige lidt hjalp det.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Phosfat hanna checker???

Indlæg af Gino »

Jamen jeg har da selv været af den holdning af den hanna sku være af god kvali men når man så går den efter og særligt køber en mere og samlinger og får 2 vidt forskellige resultater så er det jo ikke ret godt? Der er jo forskel om man har 0,05 eller 0,11 i fosfat f.eks.. Eller 0.00 eller 0.07

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"