"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
liseborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 14. maj 2011 10:05
12
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2011

Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af liseborg »

Efter lang tids overvejelser kastede jeg mig endelig ud i at bruge Red Sea Reef Foundation ABC+. Jeg havde ikke kunne finde de store oplysninger om produktet, men det tiltalte mig meget, at jeg kunne nøjes med kun at tilsætte ET pulver, frem for op til flere forskellige slags væsker. Mit daværende produkt var tomt, så jeg kørte i Farmland Randers, for at købe noget mere. Nu skulle det være, så jeg kom hjem med 1kg Red Sea Reef Foundation ABC+.
Nu har jeg brugt produktet i ca. 2 mdr, og mine koraller har aldrig stået så flot før. Det hele vokser og farverne er utrolige flotte. 1-2 gang om ugen måler jeg Ca med Red Seas Ca-test, og tilsætter derefter pulver, efter anvisningen på bøtten. I starten kontrolmålte jeg min Mg, for at sikre at den ikke dalte, men det er jeg efterfølgende holdt op med, da Mg hele tiden har været stabil. Det eneste jeg tilsætter akvariet ud over ABC+ er Aminosyre.
Akvariet er 320L med en blanding af LPS og SPS, der tilsættes ca. 80 -100g pr. uge.

I følge Red Sea indeholder produktet følgende: Ca/Sr/KH/Mg/K/Br.

Da resultatet har været så positivt, har jeg nu købt en 5kg spand á 500kr. Jeg forventer at bruge 100g/uge, så 10kr i tilsætning om ugen.

Alt i alt er min konklusion at det er et fremragende produkt, der gør det lidt billigere, nemmere og ikke mindst flotter at holde saltvandsakvarie.

Med venlig hilsen
Liseborg
Vedhæftede filer
IMG_1456.JPG
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af wondersurfer »

jeg har også søgt på nettet uden rigtigt noget ordentligt resultat

mangler du ikke d i din tilsætning ?

jeg er dog for doven til at skulle tilsætte selv, så kan en doseringsmaskine ik suge det op må jeg melde pas hehe
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af jla »

Hej.
Et hurtigt spørgsmål, kan Red Sea Reef Foundation ABC+ erstatte f.eks Balling?

Jesper

Har lige fundet lidt læsning:

http://www.akvarieudstyr.dk/docs/%7B30A ... e%20GB.pdf


http://www.redseafish.com/uploadImages/ ... 906250.pdf
Senest rettet af jla man 9. apr 2012 20:54, rettet i alt 1 gang.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Jesper ØH »

Dine koraller har en rigtig fin farve og trives kan man se, men kan se at dine alger også går totalt amok. Er algerne kommet efter du er begyndt med Red Sea Reef Foundation ABC+ eller var de der også inden ?
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Gizze »

liseborg skrev:Efter lang tids overvejelser kastede jeg mig endelig ud i at bruge Red Sea Reef Foundation ABC+. Jeg havde ikke kunne finde de store oplysninger om produktet, men det tiltalte mig meget, at jeg kunne nøjes med kun at tilsætte ET pulver, frem for op til flere forskellige slags væsker. Mit daværende produkt var tomt, så jeg kørte i Farmland Randers, for at købe noget mere. Nu skulle det være, så jeg kom hjem med 1kg Red Sea Reef Foundation ABC+.
Nu har jeg brugt produktet i ca. 2 mdr, og mine koraller har aldrig stået så flot før. Det hele vokser og farverne er utrolige flotte. 1-2 gang om ugen måler jeg Ca med Red Seas Ca-test, og tilsætter derefter pulver, efter anvisningen på bøtten. I starten kontrolmålte jeg min Mg, for at sikre at den ikke dalte, men det er jeg efterfølgende holdt op med, da Mg hele tiden har været stabil. Det eneste jeg tilsætter akvariet ud over ABC+ er Aminosyre.
Akvariet er 320L med en blanding af LPS og SPS, der tilsættes ca. 80 -100g pr. uge.

I følge Red Sea indeholder produktet følgende: Ca/Sr/KH/Mg/K/Br.

Da resultatet har været så positivt, har jeg nu købt en 5kg spand á 500kr. Jeg forventer at bruge 100g/uge, så 10kr i tilsætning om ugen.

Alt i alt er min konklusion at det er et fremragende produkt, der gør det lidt billigere, nemmere og ikke mindst flotter at holde saltvandsakvarie.

Med venlig hilsen
Liseborg
Hvis jeg forstår dig ret.
Så doserer du efter, hvor lavt dit CA er eller ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af ole kekkonen »

du har da gang i noget neomeris der :)
fin balje :wink:
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Dezon »

Bruger det også med glæde. Og så fik det også liv i en ellers opgivet Caulastrea som en forhandler havde givet op med.
liseborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 14. maj 2011 10:05
12
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2011

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af liseborg »

@ wondersurfer. Jeg er lidt i tvivl om hvad tilsætning D er? Hvad gør det godt for? Det er ikke noget jeg har brugt i det år jeg har haft saltvandsakvarie, akvariet kører fint, så jeg tror ikke det mangler.

@ JLA må være dig svar skyldig mht Balling, men er sikker på at hvis du tager en snak med Michael i Farmland Randers, så kan han fortælle om dette ;) Jeg overvejede selv at prøve Balling, inden jeg købte ABC+.

@ Jesper ØH. Tak :) Algerne fulgte med akvariet da jeg købte det. ABC+ har hverken gjort det værre eller bedre (afhængigt af om man kan lide dem. personlig syntes jeg de er ret dekorative og ganske uskadelige) De er kun på de sten, som de kom på, og spreder sig ikke.

@Gizze Ja jeg måler kun CA og dosere efter det, det er super let og meget lidt tids krævende :)

@ole. tak skal du have. ja der er en del neomeris, men hvad jeg kan læse mig til er det vel en af de bedre alger at have ?


MVH

Liseborg
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af ole kekkonen »

vel jeg mener de bliver refereret til halimeda men de er ikke taet beslaegtet
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Carsten »

Neomeris plejer at dukke op i forholdsvis nye akvarier, men forsvinde efterhånden som akvariet bliver ældre.
Hvad årsagen til det er, har jeg ingen ide om
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af wondersurfer »

tilsætning D ved jeg ikke hvad gør

så blot de havde a b c d og så undrede jeg mig over du ikke brugte den når nu du brugte de andre
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Nicki Henriksen »

der er kun Reef Foundation A B C

men så er der Coral Color A B C D

samt et par andre produkter i serien

se evt her http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... ogram.html
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af kenneth olsen »

Liseborg... det er sku et flot akvarie... har du en tråd omkring det?

Venlig Hilsen
Kenneth
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
liseborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 14. maj 2011 10:05
12
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2011

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af liseborg »

Hej kenneth

Tak skal du have :)

min tråd kan du finde her: viewtopic.php?f=93&t=50406&p=502916#p502916

Sorry for det sene svar men min kone har holdt mig i kort snor hele ferien ........

/Liseborg
liseborg
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 14. maj 2011 10:05
12
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2011

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af liseborg »

Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af gnizten »

Jeg har indtil jeg fik mit nye 1.120 liters akvarium kørt med Red Sea´s Reef Care program. Reef Foundation ABC+ anbefales til akvarier på op til 300l, som samlet tilsætningsmedie, samt til opstart af de større. Men er akvariet større, anbefaler Red Sea at man tilsætter komponenterne enkeltvis. De fås separat som enten Reef Foundation A, B, C. Dette Anbefales pga. større udsving mellem Ca, Mg, og kh. Jeg Lavede Stock blandinger, med 1 kilo af hver ad gangen, opblandet i Ro vand. Mine erfaringer var utroligt positive, flot vækst og farver på koraller og kalkalger, jeg havde ikke problemer med alger. Jeg kørte desuden også med resten af deres Reef Care program, Coral Colors A, B, C, samt D, Reef Energy A, samt B, og til slut deres udgave af Vsv, NO3:PO4-X, som i bund og grund er Vodka Metoden på nye flasker. :-).
Men jeg må sige at det ikke kan kategoriseres under Billigt i drift. Med den volumen jeg til sidst brugte på mit 620 liter, syntes jeg at det blev for dyrt. Samtidig var Reef Foundation i de separate bøtter kun kommet i 1 kg, ikke i 5 kg som med ABC+. lidt irriterende når man skal op i mængde, og samtidig dyrere, pga de små bøtter.
Men igen kun positive ord herfra om effekten af systemet, men dykker man ned i kemien bag, er det balling om igen. Dog er de alene om at have et "rigtigt" all in One program til de mindre akvarier, der er faktisk også jod i ABC+.

Grundet prisen, har jeg kastet mig over Carsten Decoceans egne blandinger, det er meget billigere, men med et glimt i øjet, glæder jeg mig til at se effekten, indtil videre kan jeg ikke se forskel. :-)
Mange hilsener
Tom.
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 3. mar 2012 05:38
12
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Korsgaard »

Skal selv til at begynde at tilsætte. For at holde værdierne oppe, Og syntes dette lyder som et let produkt at arbejde med. Især fordi det er alt i et :-)

Har kigget lidt rundt og syntes ikke lige jeg kan finde en net butik der sælger den abc+

Er det mig der har misset den eller :-)

Mvh
Jesper
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Gizze »

Korsgaard skrev:Skal selv til at begynde at tilsætte. For at holde værdierne oppe, Og syntes dette lyder som et let produkt at arbejde med. Især fordi det er alt i et :-)

Har kigget lidt rundt og syntes ikke lige jeg kan finde en net butik der sælger den abc+

Er det mig der har misset den eller :-)

Mvh
Jesper
Var det dig, der skrev til mig i weekenden ?
Jeg har jo de 5 kg til salg herinde: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=52807
Kan ikke huske om det var dig ?
Hørte ikke mere fra dig/ham, så ved ikke om jeg har det endnu :?
Korsgaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 3. mar 2012 05:38
12
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Korsgaard »

Gizze skrev:
Korsgaard skrev:Skal selv til at begynde at tilsætte. For at holde værdierne oppe, Og syntes dette lyder som et let produkt at arbejde med. Især fordi det er alt i et :-)

Har kigget lidt rundt og syntes ikke lige jeg kan finde en net butik der sælger den abc+

Er det mig der har misset den eller :-)

Mvh
Jesper
Var det dig, der skrev til mig i weekenden ?
Jeg har jo de 5 kg til salg herinde: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=52807
Kan ikke huske om det var dig ?
Hørte ikke mere fra dig/ham, så ved ikke om jeg har det endnu :?

Nej det var ikke mig :-) men du må da gerne lige pm mig hvis han ikke tager det :y

Mvh Jesper
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af jla »

Hej.

Jeg har 2 spørgsmål:
Dosere i Red Sea Reef Foundation direkte i sumpen eller blandes det først i lidt osmose vand og tilsættes langsomt?
Jeg kan se Liseborg (i det første indlæg) tilsætter yderlige Aminosyre er det nødvendigt?

Jesper
Switz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 10. okt 2011 12:27
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Switz »

jla skrev:Hej.

Jeg har 2 spørgsmål:
Dosere i Red Sea Reef Foundation direkte i sumpen eller blandes det først i lidt osmose vand og tilsættes langsomt?
Jeg kan se Liseborg (i det første indlæg) tilsætter yderlige Aminosyre er det nødvendigt?

Jesper
jeg doserer stille direkte i baljen.
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af permadsen12 »

Vil lige åbne denne tråd igen.

Jeg har lige købt en spand Reef Foundation+ og dosserede pulveret (50 g til 150 l for forsigtig opstart) blandet op i lidt osmose vand. Det blev herefter hældt i sumpen, med det resultat at vandet blev helt mælkehvidt. Formentlig en for for kalkudfældning. Er det normalt ? Ved godt det formentlig ikke skader, men er da lidt irriterende hvis det sker hvergang man dossere.

Der var iøvrigt ikke nogen brugsanvisning i spanden, kun et skema uden på - er jeg blevet snydt for en brugsanvisning ?

:)
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af permadsen12 »

Ingen som kan hjælpe lidt her ?
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af permadsen12 »

Nå ja, så må man jo selv. :) Det lykkedes mig at finde nedenstående på redseafish.com, som jeg har indsat, så andre interesserede kan få glæde af det. Her er hele linket: http://www.redseafish.com/uploadImages/ ... n%20GB.pdf

Som jeg læser det, skal pulveret bare tilsættes direkte i sumpen, dog aldrig mere end højst 60 g ad gangen.

Det vil jeg så prøve i morgen, og så må vi se om jeg undgår kalkudfældning.


Specific instructions for Foundation ABC+
Red Sea’s Reef Foundation ABC+ is a uniquely formulated powder supplement containing
all of the elements of Foundation A, B & C, plus Red Sea’s Coral Colors A & B (potassium,
boron, iodine & bromine) formulated in the exact ratio as found in the coral skeleton.
Although there are slight differences between the coral species, the mean ratio between
these elements is fairly constant. Supplementing all of these elements in a fixed ratio
according to the uptake of calcium will ensure an accurate replenishment based on the
metabolic demands of the corals.
Reef Foundation ABC+ should be dosed on a daily or weekly basis according to aquarium
type and according to a measured uptake of calcium. Over time an imbalance may occur
between the foundation elements. If dosing daily, test all of the foundation elements
weekly and make adjustments with the individual A, B & C supplements. If dosing weekly
test all of the foundation elements monthly and make adjustments with the individual A,
B & C supplements.
Note: Only supplement the elements included in Coral Colors A & B according to measured
uptake of iodine and potassium.
Reef Foundation ABC+ should be added directly to the sump and not dissolved in top-up
water.
Do not use Reef Foundation ABC+ to make periodic adjustments to the calcium level.
Do not add more than 60g of Foundation ABC+ at one time to any system irrespective
of size. Larger doses can be added in 10 minute intervals between spoons to allow the
powder to dissolve without causing precipitation.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Mikki »

http://minizoo.dk/docs/%7B30A53004-85D0 ... e%20GB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
oz2kba
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: tors 24. nov 2011 19:42
12
Postnummer: 6690 Gørding
Saltvand siden?: 2011

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af oz2kba »

Hej ville godt Prøve abc men da jeg ikke er så god til at læse kan jeg ikke finde ud af hvad jeg skal have for noget kan i hjælp mig? :(
Mhv. Kim
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 445
Tilmeldt: lør 19. feb 2005 15:36
19
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

Re: Produkt gennemgang Red Sea Reef Foundation ABC+

Indlæg af Struck »

Hej Kim. Fandt du hvad du søgte? Mvh
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"