"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Filterroller

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Filterroller

Indlæg af ttkthomsen »

Søger erfaring men filterroller.

Virker de, er de til at få plads til i sumpen, hiver de for meget næring ud af vandet, larmer de når de køre rind?

Kom glad


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Filterroller

Indlæg af Engelquist »

Jeg har ingen erfaringer- bruger en filtersok når jeg blæser baljen ren med en håndholdt pumpe- ellers ikke...
Har du for meget No3 siden du overvejer det?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Filterroller

Indlæg af nielsk »

Det er genialt, har brugt en xl model på mit system i 3 mdr.
Kører uden bundlag og det er minimalt hvad der ophobes af detruitus.
Jeg er gået fra 60 watt rd 300 skimmer til atb 220 som er skruet ned til 14 watt.
En rulle koster 200 til mit og holder 2 mdr.
Så 1200 ekstra om året minus ca 500 i strøm udgifter.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Filterroller

Indlæg af Holst »

Hej ttkthomsen

Jeg er lidt vævende ift. filterruller.
Jeg har et RedSea Reefer 425XL kørende pt. hvor jeg havde et SK5000 siddende på i starten, men jeg kunne simpelthen ikke holde hverken No3 eller Po4 over 0. Så jeg fjernede det igen og havde så SLET intet. Det resulterede så i en ophobning af skidt og møg i sumpen og så steg det igen og hele tiden. Så nu er den sat i igen, men jeg ville egentlig nok hellere have en filtermåtte som tager det meste, men ikke det hele.. Hvis du forstår..
Sumpen er ren og fin, men nu skal jeg dosere Po4 3 gange dagligt for at holde den over 0.0... Trods jeg syns jeg fodre en del, både koraller og fisk
Senest rettet af Holst tirs 28. sep 2021 08:30, rettet i alt 1 gang.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Filterroller

Indlæg af ttkthomsen »

Engelquist skrev:Jeg har ingen erfaringer- bruger en filtersok når jeg blæser baljen ren med en håndholdt pumpe- ellers ikke...
Har du for meget No3 siden du overvejer det?
Nej tilsætter forsat no3, er bare træt af den skide filter sok som slammer til efter 1 dag.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Filterroller

Indlæg af ttkthomsen »

nielsk skrev:Det er genialt, har brugt en xl model på mit system i 3 mdr.
Kører uden bundlag og det er minimalt hvad der ophobes af detruitus.
Jeg er gået fra 60 watt rd 300 skimmer til atb 220 som er skruet ned til 14 watt.
En rulle koster 200 til mit og holder 2 mdr.
Så 1200 ekstra om året minus ca 500 i strøm udgifter.
Den må jeg se på! Og så skrue ned for skummeren :-)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Filterroller

Indlæg af ttkthomsen »

Holst skrev:Hej ttkthomsen

Jeg er lidt vævende ift. filterruller.
Jeg har et RedSea Reefer 425XL kørende pt. hvor jeg havde et SK5000 siddende på i starten, men jeg kunne simpelthen ikke holde hverken No3 eller Po4 over 0. Så jeg fjernede det igen og havde så SLET intet. Det resulterede så i en ophobning af skidt og møg i sumpen og så steg det igen og hele tiden. Så nu er den sat i igen, men jeg ville egentlig nok hellere have en filtermåtte som tager det meste, men ikke det hele.. Hvis du forstår..
Sumpen er ren og fin, men nu skal jeg dosere Po4 3 gange dagligt for at holde den over 0.0... Trods jeg syns jeg fodre en del, både koraller og fisk
Ja ok, man skal selvf. Være obs på at der er næring i baljen. Er den virkelig så effektiv?


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Filterroller

Indlæg af nielsk »

Lidt bøvlet at fjerne den brugte rulle for 1. Gang
Vedhæftede filer
20210916_200511.jpg
20210916_200507.jpg


SPS : Stability provides succes
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Filterroller

Indlæg af sydsjælland »

Hey jeg er meget positivt overrasket over effekten af min clarisea sk5000 - kørende på tidligere ca. 400l og pt. nu her på ca. 250 liter. Har kørt med det i tæt på et år og har aldrig tidligere haft bedre kontrol over både no3 og po4.
Pisse træt af at rense filtersokker ugentligt og et nyt større system på tegnebrættet - samt efter både at have set og hørt, at det får affald ud af systemet i en ret voldsom grad, købte jeg både et thealing og clarisea rulle filter.
Det lyder åndsvagt at købe 2 - men stod i en situation hvor jeg ikke kunne beslutte mig for om jeg skulle bygge videre med en sump og rullefilter med større vandvolume og plads til refugie i sumpen og "theiling rulle filter externt eventuel over sumpen eller
en super minimalistisk løsning med så lille sump vandvolume som muligt og Clarisea nede i sumpen med minimal pladsforbrug. ( jeg valgte mini sump og Clarisea)
Ombygge sumpen - ved at skære et par glas og plast plader ud af original sumpen, kunne jeg lige præcis få plads i min redsea reefer 350 sump. til Clarisea sk 5000.
Larm - hmm tja ganske lidt i 1-2 sec, ind imellem, med lågerne åbne ind til sump. intet problem for mig overhoved.
Suger det alt ud af vandet - hos mig ja ( overdimmentioneret rullefilter + overdimmentioneret skummer + brightwell bioklodser ) på 250 liter.
Men ja og jeg tilføre gerne no3 indimellem eller fodre godt.
Det er da 1000 gange lettere end at rense sokker og slås med ophobninger. :-) Tænker ikke der kan være ret mange der har fortrudt køb af rullefilter. Jeg kommer ALDRIG nogensinde til at bruge filter vat eller filter sokker igen. Faktisk har jeg også efterfølgende skruet ned for min skummer så den kun køre halv kraft. Og tømmer kun skummerkop en gang hver ca. 14 dag. Dovenskaben længe leve.
En rulle hos mig holder ca. 3 måneder (ikke original rulle de holder kortere tid.)
Jeg købte Thieling rullefilteret brugt - det virker perfekt / har lidt misfarvet plast - og jeg sælger det igen for 1500kr inkl helt ny filter rulle ( hvis det var noget :-) ).
Begge typer jeg har testet kører super fint.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Filterroller

Indlæg af ttkthomsen »

nielsk skrev:Lidt bøvlet at fjerne den brugte rulle for 1. Gang
Tak for billederne.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Filterroller

Indlæg af ttkthomsen »

sydsjælland skrev:Hey jeg er meget positivt overrasket over effekten af min clarisea sk5000 - kørende på tidligere ca. 400l og pt. nu her på ca. 250 liter. Har kørt med det i tæt på et år og har aldrig tidligere haft bedre kontrol over både no3 og po4.
Pisse træt af at rense filtersokker ugentligt og et nyt større system på tegnebrættet - samt efter både at have set og hørt, at det får affald ud af systemet i en ret voldsom grad, købte jeg både et thealing og clarisea rulle filter.
Det lyder åndsvagt at købe 2 - men stod i en situation hvor jeg ikke kunne beslutte mig for om jeg skulle bygge videre med en sump og rullefilter med større vandvolume og plads til refugie i sumpen og "theiling rulle filter externt eventuel over sumpen eller
en super minimalistisk løsning med så lille sump vandvolume som muligt og Clarisea nede i sumpen med minimal pladsforbrug. ( jeg valgte mini sump og Clarisea)
Ombygge sumpen - ved at skære et par glas og plast plader ud af original sumpen, kunne jeg lige præcis få plads i min redsea reefer 350 sump. til Clarisea sk 5000.
Larm - hmm tja ganske lidt i 1-2 sec, ind imellem, med lågerne åbne ind til sump. intet problem for mig overhoved.
Suger det alt ud af vandet - hos mig ja ( overdimmentioneret rullefilter + overdimmentioneret skummer + brightwell bioklodser ) på 250 liter.
Men ja og jeg tilføre gerne no3 indimellem eller fodre godt.
Det er da 1000 gange lettere end at rense sokker og slås med ophobninger. :-) Tænker ikke der kan være ret mange der har fortrudt køb af rullefilter. Jeg kommer ALDRIG nogensinde til at bruge filter vat eller filter sokker igen. Faktisk har jeg også efterfølgende skruet ned for min skummer så den kun køre halv kraft. Og tømmer kun skummerkop en gang hver ca. 14 dag. Dovenskaben længe leve.
En rulle hos mig holder ca. 3 måneder (ikke original rulle de holder kortere tid.)
Jeg købte Thieling rullefilteret brugt - det virker perfekt / har lidt misfarvet plast - og jeg sælger det igen for 1500kr inkl helt ny filter rulle ( hvis det var noget :-) ).
Begge typer jeg har testet kører super fint.
Tak for din beskrivelse, Spændende jeg har lige googlet Thieling, ser spændende ud men også lidt stor så jeg må lige bruge weekende på at se om jeg kunne få plads til den :beer:


Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"