"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Doseringspumper

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Doseringspumper

Indlæg af Hr.mortensen »

Halløjsa

Som sådan er det ikke et problem, men alligevel har tanken strejfet mig flere gange.
Doseringspumper støjer når de kører, men da de ikke kører 24/7 er det til at holde ud.
Alligevel så finder lyden frem til lig hver gang de starter.

Så tanken om at ændre på pumpen har fløjet gennem mit hoved, om der er nogle der har forsøgt sig med en lavtryks minipumpe til at sænke ned i doseringsbeholderen, og tilslutte den til styringen.

Gætter på producenterne har valgt rullepumper af en årsag, men det burde da være muligt af samme nøjagtighed med lavtrykspumpe som støjer væsentligt mindre.

Kalibreringen vil jo stadig være den samme uanset om der rulles eller pumpes direkte fra beholder


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Doseringspumper

Indlæg af Carsten »

Pak pumpen ind i et eller andet lyddæmpende. Det minut eller 2 de kører per gang er det så lidt at det ikke svarer sig at lave noget andet uprøvet.


Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Doseringspumper

Indlæg af Ditzel »

Jeg startede selv med at købe minipumper til fuld nedsænkning da jeg skulle lave min DIY doseringsmaskine, men det kan ikke anbefales. Der er metaldele i dem som kommer i kontakt med opløsningen der skal doseres. Disse bliver udsat for korrosion medførende ukendte metal-ioner i akvarievandet.
Det er meget sikrere med slangepumper, hvor opløsningen kun er i kontakt med siliconeslangen der passerer gennem pumpen. Hvilket også er hvad jeg bruger nu.
Jeg kan godt lide at doseringerne sker når jer er tilstede, så jeg ved de kører korrekt, men du kan jo evt gøre det omvendt så du ikke hører det?


Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"