"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Støjreduktion i "sumpskab"

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Støjreduktion i "sumpskab"

Indlæg af Ditzel »

Jeg står for at skulle genopbygge hele mit system efter ALT har været skilt ad. Det åbner jo muligheden for at gøre ting bedre denne gang, herunder måske at dæmpe støjen fra skummeren, som helt klassisk står i sumpen, i skabet under akvariet.

Er der nogle af Jer, der har praktisk eller teoretisk viden om beklædning af skabets inderside med Troldtekt-plader eller lignende, for at dæmpe lydene fra teknikken?
Vil det kræve en fuldstændig beklædning for overhovedet at nytte noget, eller kan jeg opnå en effekt også med delvis beklædning? I såfald, er det så "loftet", siderne, lågerne eller måske "gulvet" der er vigtigst at få dækket?


Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Støjreduktion i "sumpskab"

Indlæg af Theil »

Tænker lyddæmpnings måtter som anvendes til bil ved større anlæg osv.


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Støjreduktion i "sumpskab"

Indlæg af NMorell »

Sådan ud fra et Decibel synspunkt vil isolering af skabet have meget lille effekt. Men typisk er heller ikke nødvendigvis decibel niveauet der afgøre om lyden irritere en. Du kan beklæde indersiden med lyddæmpning lavet til biler. Der har en god effekt på den type støj grejet laver og er ret billigt og nemt at arbejde med.

Men med meget andet i denne hobby får du den bedste effekt ved at løse kilden til problemet. Dvs. Enten kan du udskifte dit grej med noget der er mere lydsvagt eller du kan lyddæmpe det grej du allerede her. Alt hvad der har en pumpe vil typisk kunne dæmpes ved at stille det på en gummi/silikone måtte.


Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Støjreduktion i "sumpskab"

Indlæg af Ditzel »

Tak for jeres svar!
Af støjende teknik i sumpen har jeg kun returpumpe og skummer. Returen synes jeg er ret stille, men vil helt sikkert se på en silikoneplade til at stille den på. Skummeren derimod, den larmer, men jeg har indtryk af at det mere er boblerne end motorvibrationer, der generer mig... det er en af de små Tunze, der hænger på siden med to magneter - men der kunne jeg vel også sætte silikonemåtte mellem vådmagnet og glas?


Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Støjreduktion i "sumpskab"

Indlæg af Marco R »

Ditzel skrev:det er en af de små Tunze, der hænger på siden med to magneter - men der kunne jeg vel også sætte silikonemåtte mellem vådmagnet og glas?
Det kan du sagtens gøre :y

Du kan se min knap så smukke, men det virker, løsning med nogle ekstra silikone-dutter, som der sidder på Tunze-pumperne :hehe:
Her https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 3&start=60" onclick="window.open(this.href);return false; på side 3 og billede nr. 2 under 18-01-2014 med teksten "Set fra siden hvor man tydeligt kan se den begynde brunalgefase", kan du se min løsning lige ved klovnfisken :happy: Skal dog lige siges, at jeg har købt nogle af de større Tunze-magneter, som sidder på ydersiden, da "tykkelsen" på akvariet selvfølgelig bliver større, når de silikone-dutter kommer imellem :happy:

Der kan helt sikkert findes en pænere løsning med nogle bløde og tykkere silikoneringe i sort, men det ændre ikke på, at du skal have fat i nogle ekstra større/stærkere magneter til ydersiden :y Jeg valgte bare Tunze-magneter.


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Støjreduktion i "sumpskab"

Indlæg af sydsjælland »

Retur pumpen - skifter du ud til en Neptun pumpe - Det er skuda den vildeste pumpe jeg har set og haft til dato og totalt lydløs (ind til videre) ellers laver du den simple løsnng at tage 2 stykker silikone slange du klipper ud i pumpens bredde og en stor /lang strips igennem slange stykkerne og rundt om pumpen så kan den stå og hoppe lidt der :-) gods tykkelsen på silikoneslangen bestemmer hvor meget den dingler rundt.
Og desværre er det ikke hjernen der trykker skummer fabrikanterne platfodet for de kunne ret nemt reducer støj fra skummeren ved valg af et afdæmpet materiale i stedet hård plast - :-) eksempelvis en silikone krop og bund eller Polyurethan med sådan er det. Men du kan selv lave en form for pakning i gummi / silikone som dæmper mellem bund og krop samt foretage et lignende opsætning af skummer pumpen :-) så lyden ikke har samme mulighed for at forplante sig fra pumpe - til bund og videre til kroppen - jeg har haft lavet det på en Nyros skummer - men ikke gjort det endnu på min deltech - Men det gør jeg en dag :-) når jeg får tid.


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"