"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

90 cm porsa stel rokker

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

90 cm porsa stel rokker

Indlæg af Akileuz »

Hej SF

jeg er igang med et nyt projekt, og derfor har jeg et porsa stel som mit 700L akvarie skal stå på. Det står der nu, og er sat i vater, men alligevel står akvariet og rokker når jeg let skubber til det selv med fingeren. Det er pt. tomt og har aldrig være fyldt op, vil det have noget at sige når det bliver fyldt så det sætter sig mere ?

stellet er i følgende dimension:

125 cm L x 88,6 cm H x 70 cm B

Det står på en 1,2 mm mdf plade direkte på gulvet og er sat i vater før akvariet kom på møblet.

jeg er sku bange for at det kollapser men ved ikke :BA


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
ceslsalt
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør 14. feb 2015 11:46
9
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af ceslsalt »

Hej AK. Jeg ville gå stellet igennem inden du fylder vand på. Hvis du ikke kan finde problemet så har du et problem. Hvor mange ben har stellet??. Der er altid svar på problemer.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af crazy seahorse »

Hvor mange ben er der på det bord?
Da jeg fik mit bord, var jeg også bekymret. Fik at vide, at hvert ben kan klare 400Kg tryk (mener jeg det var) Min tank er på 1.600L og Porsa havde anbefalet 6 ben, Så 400 passer nok.
Men det ændrer ikke på skub fra siden. Dog, er der stivere på langs og tværs (som man kan lægge en hylde på) så burde det være stærkt nok.
Porsa ændrede opfattelse mht mit og anbefalede så 8 ben. Det har nu 10 ben og en forstærket midtpå med 2/4 bomme (hedder det mon bumme) da der kom et nedbøj på midten.
Det skulle dog ikke have betydning, da akvariet primært bærer rundt langs kanten.
Men ellers så spørg hos Porsa. De har folk der regner på den slags.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af Carsten »

Bordet under mit akvarie har 9 ben, og det kunne og bevæges. Så jeg fandt et par klodser, som geg skruede fast på væggen. Og derefter en skrue gennem 2 af benene og ind i træklodsen. Så bevæger det sig ikke længere, selv med 1200-1300 kilo ovenpå


Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af Akileuz »

Altså det står ikke og MEGA rokker, men det er alligevel så man kan fornemme at stellet giver sig lidt. Det hele er i vater både på langs, tværs og på kryds. Så jeg kan ikke forstå hvorfor det gør sådan, andet end at det er højden der giver udfordringen. Jeg vil bare så nødig have 700 Liter vand i stuen xD


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af Akileuz »

ceslsalt skrev:Hej AK. Jeg ville gå stellet igennem inden du fylder vand på. Hvis du ikke kan finde problemet så har du et problem. Hvor mange ben har stellet??. Der er altid svar på problemer.

Stellet er leveret med 6 ben. De sagde hos Porsa at hvert ben kunne laste 300kg så jeg formoder at en lasteevne på 1800kg må være mere end rigeligt :)


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
ceslsalt
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør 14. feb 2015 11:46
9
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af ceslsalt »

Hej AK. Hvis alle samlinger er er banket rigtigt sammen, vater du med inst.skruerne på lavest niveau. juster hvert ben under påfyldningen så alle har den samme kontakt. Det vigtigste er det bærende gulv og hvor plankerne er i forhold til placeringen af hjørne-benene.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af Engelquist »

Akileuz skrev:
ceslsalt skrev:Hej AK. Jeg ville gå stellet igennem inden du fylder vand på. Hvis du ikke kan finde problemet så har du et problem. Hvor mange ben har stellet??. Der er altid svar på problemer.

Stellet er leveret med 6 ben. De sagde hos Porsa at hvert ben kunne laste 300kg så jeg formoder at en lasteevne på 1800kg må være mere end rigeligt :)
Lasteevnen er beregnet som direkte lodret tryk.
Du er nød til at sikre stellet imod vrid og belastninger sideværks.
Jeg ville aldrig stole på et fritstående porsastel
En krydsfiner solidt monteret på stellet, på bagside og gavle, vil stabilisere det.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af nbd »

Jeg har fået et porsabord fra Tropeakvarier. Det har 12 ben med stivere på langs og på tværs. Det skal bære 1.100 L. Det kan også give sig en lille bitte smule...


Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af Akileuz »

Engelquist skrev:
Akileuz skrev:
ceslsalt skrev:Hej AK. Jeg ville gå stellet igennem inden du fylder vand på. Hvis du ikke kan finde problemet så har du et problem. Hvor mange ben har stellet??. Der er altid svar på problemer.

Stellet er leveret med 6 ben. De sagde hos Porsa at hvert ben kunne laste 300kg så jeg formoder at en lasteevne på 1800kg må være mere end rigeligt :)
Lasteevnen er beregnet som direkte lodret tryk.
Du er nød til at sikre stellet imod vrid og belastninger sideværks.
Jeg ville aldrig stole på et fritstående porsastel
En krydsfiner solidt monteret på stellet, på bagside og gavle, vil stabilisere det.
Monteret som skruet ind i stellet ?


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 90 cm porsa stel rokker

Indlæg af Engelquist »

Akileuz skrev:
Engelquist skrev:
Akileuz skrev:
ceslsalt skrev:Hej AK. Jeg ville gå stellet igennem inden du fylder vand på. Hvis du ikke kan finde problemet så har du et problem. Hvor mange ben har stellet??. Der er altid svar på problemer.

Stellet er leveret med 6 ben. De sagde hos Porsa at hvert ben kunne laste 300kg så jeg formoder at en lasteevne på 1800kg må være mere end rigeligt :)
Lasteevnen er beregnet som direkte lodret tryk.
Du er nød til at sikre stellet imod vrid og belastninger sideværks.
Jeg ville aldrig stole på et fritstående porsastel
En krydsfiner solidt monteret på stellet, på bagside og gavle, vil stabilisere det.
Monteret som skruet ind i stellet ?
Enten det, eller også lime/skrue en ramme af 30×30 lister på indersiden at pladerne, der passer stramt ind imellem benene på porsastellet.
Pladerne kan fastholdes med beslag på listerne, der "lapper" ind over bagsiden af porsabenene.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"